• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

larspetter

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
5251
Medlemskap
2024
Hej.
Hör gärna av dig om du vet något om elpatroner från Ingensjörsteknik. Jag planerar att installera en sådan. Vet någon om den är lätt att installera?

 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Hej.
Hör gärna av dig om du vet något om elpatroner från Ingensjörsteknik. Jag planerar att installera en sådan. Vet någon om den är lätt att installera?


Föreslog detta fabrikat när vår truma 4000 skulle kompleteras med eltillsats, men Företaget sa ifrån, detta fab. håller inte påstod de?! Orsak.. vet ej. det blev en helt ny Truma med inbyggd ektillsats, som för övrigt ska bytas ut pga. att den ”Puffar” ingen bra kvalitet där heller :p:
 

larspetter

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
5251
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Hej Sakari!
Många tack för dina tips. Det är mycket bra inlägg och jag har börjat gå igenom dem. Jag skall ta kontakt med firman i Kista först.
Än en gång tack och ha de`.
Lars-Erik
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Vet inte hur den installeras (den fanns i nstallerad i husbilen när vi köpte den), men den funkar kanon!! En av de bästa "tillbehören" vi har i vår husbil.
Den är kopplad på våran luftburna Truma-värmare, så när det finns el tillgängligt värmer vi oss bara med den, tex. idag i Bayonne (5A) så kör vi på 1 Kw.
Har du frågor får du gärna höra av dig

Roger&Lana
 

larspetter

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
5251
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Hej och tack för ditt svar.
I min husbil är det trångt för slangarna, så det är det största problemet just nu.
Bästa hälsning
Lars-Erik
 

larspetter

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
5251
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Hej och många tack för ert engagemang i mitt ämne.
Det låter bra men värmefläkten kostar 11 tusen, så jag har en annan (3000) på gång. Problemet är emellertid att få plats med anslutning till befintliga rör- systemet.
Bästa hälsning
Lars-Erik
 

SMLBR

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Heby
HBK-Nr
16211
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Hej,
jag har en bekant som har denna produkt från Ingenjörsteknik i Växjö i sin husbil. Den är på något sätt sammankopplad med den Truma som finns i bilen.
Det hela fungerar inte bra. När eltillsatsen dras på för att lämna hög effekt, så strejkar Truman och visar "Störning". Jag har fått de två att fungera ihop enbart ifall man inte drar på för fullt. Det här helt kass!
Jag har börjat forska i det hela och "Ingenhörsfirman" har gått i konkurs under 2013, inget som förvånar mig. Ingen ansvarig person går att tala med heller.

Du skrev i ditt inlägg att "bolag" ansåg att det inse ska kopplas ihop med Truman. Vem sa det? Var det Truma som sa det? Det är i så fall helt rätt. Jag som är ingenjör inom elektronik undrar faktiskt om produkten överhuvudtaget uppfyller elsäkerhetskraven? I föreliggande fall har plastkåpan till den ena säkringen börjat smälta, vilket är mycket misstänkt. En smältsäkring ska antingen vara kall eller smälta sänder. Den ska aldrig bli varm, så att hållaren smälter.
Någon sprider på nätet att Truma har köpts upp av ALDE. Jag har kollat upp detta och inte hittat något bevis.
Med vänlig hälsning
Rainer
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

ITV (IngenjörsTeknik Växjö AB) grundade och drevs av en entusiast. Bland produkterna fanns bland annat flera olika el-tillsatser för Truma-pannor.

Allt tyder på att mannen bakom företaget har avlidit. Någon naturlig "arvtagare" fanns inte, utan det verkar som om dottern håller på att avveckla företaget genom att försätta det i konkurs.

Utvecklingen av produkterna skedde (åtminstone från slutet av 90-talet och framåt) med support från Truma i Tyskland, och många av produkterna var godkända av det tyska företaget för användning tillsammans med deras värmare.

När det gäller ägarförhållandet Alde/Truma är förhållandet det, att Truma för många år sedan köpte Alde International Systems AB.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Som jag fick ägarförhållandena Truma-Alde beskrivna av Alde, är det så att ägarna till Truma också äger Alde, men inget av företagen äger det andra.:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö

Så här står det på Aldes hemsida, under årtalet 1997:

Ny utländsk ägare
Alde köps upp av en privatägd företagsgrupp, aktiv inom fritidsbranschen ...


Den privatägda företagsgruppen är familjeföretaget Truma Gerätetechnik GmbH & Co KG.
 
Toppen