• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jankro.
Tror inte du skall oroa dig för div. inblandningar av " bio-bränslen " i bensinen eftersom en förgasarmotor inte direkt är nån finmekanisk historia.

Det är nog värre för de som har moderna finmekaniska motorer där minsta förändring i bränslet kan påverka motorns gång eller t.o.m. sätta igen bränslefiltret eller spridare, det är ju även dessa moderna motorer som haft störst problem med vissa bio-bränslen oavsett diesel eller bensin.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jankro.
Tror inte du skall oroa dig för div. inblandningar av " bio-bränslen " i bensinen eftersom en förgasarmotor inte direkt är nån finmekanisk historia.

Det är nog värre för de som har moderna finmekaniska motorer där minsta förändring i bränslet kan påverka motorns gång eller t.o.m. sätta igen bränslefiltret eller spridare, det är ju även dessa moderna motorer som haft störst problem med vissa bio-bränslen oavsett diesel eller bensin.
------------------------------------------

Hejsan pekke, håller med fullständigt och låter nog en lång tid gå eller tills man inte längre har något annat alt. än att hälla mystiska blandningar i tanken även på nyare bilar.

Problemet med en förgasarmotor är nog inte flödet genom den grova :p: finmekaniken som jag tänkte på, utan ytterligare en inblandning som kanske inte ger explosionskraft i en gammal konstruktion utan att man bara får betala med högre förbrukning. Om bilen verkar vilja ha ex. 1Liter bensin per mil och den övriga inblandningen bara passerar utan att man får kraft från den, och då att bränsleåtgången bara ökar ju mer de späder ut bensinen utan att sänka priset, på samma sätt som att bl.a. husbilarna drar mindre när man börjar tanka dem med diesel nere i Europa som det är mindre inblandningar i, och därmed mera klös i.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Mycket sällsynt att Km mätaren visar helt korrekt!
Från tillverkare är det brukligt med 5% felmarginal/över korrekt hastighet.

Jag har ägt fordon där det vart 15% felmarginal. Normalt är ca. 6-8km felvisande vid runt 100km

Skall man räkna korrekt förbrukning på sitt fordon, finns det flera trådar här som beskriver tillvägagångssätt.

Generellt, lägg på minst 5% på det du får ut från trippmätaren så är du närmare sanningen.

Jag har kört allt från egen husbuss B10M -91, ned till Eura 675Vb -06
Ingen bil har gått under litern, B10M: 3,5L / Eura'n 1,1

Finns rätt många här på HBK som "glassar" med förbrukning som inte är relevant pga. okunskap alt. just ha något att skriva kring!

Alt. så passerar dessa individer aldrig 70km sträcket och är de som gör mig
förbannad när de kör i just 70 på "1"+2 vägar där det står 100Km!

Som sagt, förbrukning är ett kapitel som innefattar en hel del... :wink::)

Vänl. Magnus

Jag är mddveten om att det finns en felmarginal det var därför jag skrev som jag gjorde :wink:

Men enligt min erfarenhet så brukar felmarginalen vara samma som på hastighetsmätaren och den är ca 1% enligt tre olika gps:er.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

När det gäller hastighetsmätaren så är den kollad med GPS och den visar 2-3 km/h för mycket. Inga stora siffror alltså.

Har ny kört en vända i helgen på ca 30 mil. Första svängen med 10 liter E85 + 10 liter vanlig 95 som tankades i just när varningslampan tändes. Sen full tank vanlig 95 (OKQ8) efter ca 15 mil.
Tja....förbrukningen ligger på 1.44l/mil. :(
Men jag känner också att bestyckningen måste vara fel, på låga varv finns inget vrid och den suckar in vid gaspådrag. Ger man extra choke så svarar den och det gäller såväl kall som varm motor. Nu skulle detta kunna vara ett tändningsfel men det kan också ligga i förgasaren. Eller en kombination.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

När det gäller hastighetsmätaren så är den kollad med GPS och den visar 2-3 km/h för mycket. Inga stora siffror alltså.

Har ny kört en vända i helgen på ca 30 mil. Första svängen med 10 liter E85 + 10 liter vanlig 95 som tankades i just när varningslampan tändes. Sen full tank vanlig 95 (OKQ8) efter ca 15 mil.
Tja....förbrukningen ligger på 1.44l/mil. :(
Men jag känner också att bestyckningen måste vara fel, på låga varv finns inget vrid och den suckar in vid gaspådrag. Ger man extra choke så svarar den och det gäller såväl kall som varm motor. Nu skulle detta kunna vara ett tändningsfel men det kan också ligga i förgasaren. Eller en kombination.

Sitter slangen mellan förgasaren(kanske insuget) och fördelaren rätt?.
Fungerar vakuum anordningen på fördelaren?
På min glömde jag sätta tillbaka slangen efter tändningsjustering och bilen blev orkeslös och hostade vid gaspådrag.

Jag förstår inte riktigt vitsen med att blanda in E85. Har du ökat munstyckena för denna inblandning? Vanlig 95 innehåller väl fortfarande 2-5% E85?
Blandar man för mycket E85 så kommer ju motorn att gå klent och bli orkeslös på låga varv.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jodå, vacuumslangen sitter där men däremot har jag inte kollat om den funkar och det ska jag givetvis göra. :rolleyes:

E85-inblandningen var högst tillfällig (15 mil) och skulle utföra en slags rengöring av motorn (min egen teori). För en sån grej bryr man dig inte om att ändra på några munstycken och jag visste att den skulle gå lite konstigt under dessa 15 mil. Det handlade alltså inte om en etanolkonvertering för då måste man göra större ingrepp.

Igår när det var mörkt och hade regnat nästan bibliska mängder så gick jag ut och startade den för att se om det förekom några (synliga) överslag i tändningen/tändkablarna men det såg fint ut. Har haft bilar där detta varit synbart.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Ringde Bossings i Linköping och fick tala med en trevlig karl.
Han hade haft en liknande motor själv så han kände till detta.

Han sa så här: visst kan en uppborrning av huvud- och även tomgångsmunstyckena ge en liten förbättring men han tyckte först och främst att jag skulle öka bränsleblandningen - den här förgasaren är ju så pass gammal att den faktiskt har en CO-skruv, tänkte inte på det....ska kolla senaste besiktningsprotokollet vad den hade för CO-halt, att dra upp den till 3-4% borde inte vara någon fara (trots litet läckage i avgassystemet).

Sen sa han att man ska ställa upp tändningen rätt rejält, dessa (industri)motorer är tänkta att kunna köras på 87 oktan, han ställde upp den så högt att den spikade och sen tillbaka lite grann...blev betydligt piggare och trevligare att köra efter detta så det är värt ett försök! :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jobba vidare:D
Den SKA gå billigare än nästan 1,5liter/mil......(om du inte tokkör så klart)!
Vi har haft ett gäng bilar med dessa bensinmotorer och även om minnet är kort så kan jag med bestämdhet säga att den enda bil med liknande förbrukning var en Alkovbil:oops:.
Du/ni kommer att lyckas:yes:
 
F

F.d. 24020

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Har en Fiat Ducato 2,t TD 1993, 70 kw, som alltid drar 1,0l/mil oavsett hur jag kör. Godkänt, tycker jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

vår drar 1,5L/mil. eller 0,25L/ton och mil.

2005 M-B 2,7L 6ton helintegrerad.

Edit: Hoppsan såg att tråden gällde bensinare :oops:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hittade besiktningsprotokollen (samtliga finns kvar sen bilen var ny!)
Det verkar som om man inte skriver ut detta om bilen saknar katalysator, fanns inte ens ett sånt fält på pappret!

Men skruven vara inte speciellt svår att hitta, stor sak till höger om insuget sett framifrån. Skulle tro att man ska gänga ut den för att öka bränslemängden.
Kollade också lite på tändningen. Ganska trångt där nere! Man lossar tydligen på en klämbult (10) nere vid halsen och därefter bör den gå att vrida. Om jag vill ha högre tändning, ska jag då vrida den åt höger? Lite osäker hur rotorn snurrar.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

På gamla bensinare, oftast motsols för att öka tändningen..

NU är det typ 30år sedan jag i mina goa glada tonår gjorde Allt för
att kräma ut lite till ur mina bilar men...

Ta av tändlocket, rotera motorn. Vrid sedan hela huset åt motsatt håll för
att öka tändningen. Rätt känsligt så ta det varligt!

3-5grader brukar göra susen, en del motorer tål lite till.

Tusan vad jag lagt av mig...
Från att vart mek på vänster topp i team som vunnit Top-fuel EM på 80-talet. :)

Hoppas nu att min info ger mer bidrag än den förvirrar...:oops: :wink:

Vänl. Magnus

Hittade besiktningsprotokollen (samtliga finns kvar sen bilen var ny!)
Det verkar som om man inte skriver ut detta om bilen saknar katalysator, fanns inte ens ett sånt fält på pappret!

Men skruven vara inte speciellt svår att hitta, stor sak till höger om insuget sett framifrån. Skulle tro att man ska gänga ut den för att öka bränslemängden.
Kollade också lite på tändningen. Ganska trångt där nere! Man lossar tydligen på en klämbult (10) nere vid halsen och därefter bör den gå att vrida. Om jag vill ha högre tändning, ska jag då vrida den åt höger? Lite osäker hur rotorn snurrar.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej!

Hittar ingen samlingstråd om detta där man kan rapportera om sin förbrukning och jämföra med andra. Visserligen finns det många modeller och motortyper men nån gång måste man ju börja.
......

Jag är väldigt nöjd med förbrukningen på vår husbil, en Adria Coral S670SL 2011 Fiat Ducato 2,3 JTD 130hk, 3500 kg.
Den har hittills gått 25.321 km vid sista tankningen och förbrukat totalt 2433 liter, vilket ger ett snitt på 0,96 lit/mil.
Nu vet jag att många tvivlar på att kilometerräknaren stämmer, men på semestertrippen körde vi 2016 km enl mätaren och 1986 km enligt GPS, dvs en skillnad på 1,5% (att sedan bilens hastighetsmätare visar 5-6% fel har inget med felvisningen på km-räknaren att göra)
Så om jag lägger jag till 1,5% blir snittet 0,98 lit/mil.

För att dubbelkolla att GPS'n visar någorlunda rätt avstånd har jag stämt av det vid flera tllfällen mot olika kartor mellan orter, vägskyltar, mm och felmarginaen är försumbar.

Sedan hör det till saken att vi oftast kör mindre vägar (undviker E4, E6, mm) sedan så jag håller skyltad hastighet, oftast 80-100, sällan över, ibland under om ingen ligger bakom :rolleyes:
Under dessa 5 somrar vi har haft den, har vi även varit i Norge 4 gånger, så en hel del bergskörning finns med i ovanstående, men det tycks inte påverka nämnvärt, det kompenseras av lägre farter.
Helt klart är det det höga luftmotståndet som en husbil har som får förbrukningen att stiga drastiskt med högre hastigheter.

Förbrukning husbil.JPG
 

Bilagor

  • Förbrukning husbil.JPG
    Förbrukning husbil.JPG
    37 KB · Visningar: 399

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Det går inte att ifrågasätta detta med luftmotståndets betydelse, vilket märks väl för min 3,5 m höga bil. Men jag kör ändå billigare på tyska motorvägar än vad jag gör i lågfart på vintern i fjällen här hemma, oftast över 1,8 l/mil vid sådan vinterkörning jämfört med något under 1,6 l på motorväg. Den ökade förbrukningen vid vinterkörning torde bero på att jag då kör med 4WD inkopplad och vanligen på lägre växlar.

aake
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Att bilen drar mindre i Tyskland (bl.a) har många upplevt med både diesel och bensinare. (Även mina motorcyklar har under alla åren gjort det.)
Har läst det i någon undersökning för länge sedan att deras bränsle har högre energiinnehåll. Detta har också dryftats på olika forum.

PS
I år tankade jag i Norge ST1 V-Power Diesel, kanske därför förbrukningen var så låg?

https://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power#V-Power_Diesel

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2014/vilken-diesel-ar-bast/
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej, vår helintegrerade Frankia på 4,5 ton och 177 hk manull låda har denna semester ner till medelhavet snittat 1,06 l / mil.
Ligger max 100km/tim på motorväg. Detta tycker jag är helt ok.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Har just kommit hem efter en drygt 400 mil's tysklandsresa & har precis räknat på körda mil i förhållande till tankade liter.

Vi har kört både på Autobahn & mindre vägar & hastigheten har varierat mellan 60 till 110 km/timma. Vid ett par omkörningar faktiskt så mycket som 130 km/timma enl. GPs'en. Snitthastigheten på hela resan uppskattar jag till 75-95 km/timma. Med 2% felvisning på vägmätaren (enl. GPS'en) så har vi kört 413,42 mil & tankat 432,31 liter vilket blir snittet 1,05 l/mil. Bilen är en gammal SWIFT Kontiki från -93 med en 2,5TD på ursprungligen 95 hk men har kompletterats med Autostables kolv & sportluftfilter. Jag har också höjt turbotrycket från 0,8 till 1,1bar. Med tanke på dessa åtgärder så är jag väldigt nöjd med en snittförbrukning på 1,05 l/mil.

Bennie
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

På gamla bensinare, oftast motsols för att öka tändningen..

NU är det typ 30år sedan jag i mina goa glada tonår gjorde Allt för
att kräma ut lite till ur mina bilar men...

Ta av tändlocket, rotera motorn. Vrid sedan hela huset åt motsatt håll för
att öka tändningen. Rätt känsligt så ta det varligt!

3-5grader brukar göra susen, en del motorer tål lite till.

Tusan vad jag lagt av mig...
Från att vart mek på vänster topp i team som vunnit Top-fuel EM på 80-talet. :)

Hoppas nu att min info ger mer bidrag än den förvirrar...:oops: :wink:

Vänl. Magnus

Nu har vi varit ut på en kortare tur, typ 10 mil och jag ställde om både tändning och vred på CO-skruven innan vi åkte.
Jag lossade klämbulten till tändningen och vred den motsols "en skvätt". Lite svårt att veta hur många grader det blev.
Sen skruvade jag ut CO-skruven två varv.

Blev en helt annan bil! Mycket snabbare respons på gasen och borta är hackandet och suckandet när man skulle iväg. Tycker även att det är lättare att hålla den på farter runt 90-95 nu och att den känns starkare. Däremot var sträckan för kort för att jag skulle kunna se någon skillnad i bränsleförbrukning.
Jag hittade den här länken som beskriver förgasaren:
http://www.talbotoc.com/solex-carburettor-layout-t641.html
Men den verkar inte riktigt identisk med min. Blandskruv t ex?
Länken som finns i samma tråd som ska beskriva själva inställningarna kan sen bara ses av betalande medlemmar..:mad:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej igen, jag såg inte det här tidigare, men den stora skruven är inte den vanliga blandarskruven utan något som kallas för konstant CO och som påverkar hela registret, och är inte så vanlig på gamla förgasare.
Den "vanliga" gamla blandarskruven som alltid har funnits på förgasare sitter längre ner på samma sida på förgasaren, bakom den lilla vattenslangen på förgasarhalsen.
(Jag har tyvärr inga bra bilder i den här datorn, sitter åter ute i grönskan :D.)
Den är plomberad om ingen tidigare varit där och pillat :p:.
Man får pilla bort locket på plomberingen, och då ser man ett mejselspår lite ur centrum på ställskruven. Känn först försiktigt på den så den inte sitter fast.

Man gör ungefär så här för att hamna rätt utan CO mätare.

Man måste ha en varvräknare eller ett mätinstrument som mäter varvtalet.

Man kan börja med att skruva ut den nedre blandarskruven en bit eller lite mer.

Hur mycket motorn reagerar på den nedre skruven beror mycket på om någon tidigare har borrat upp munstycket till tomgång och mellanregistret, eller om munstycket är original.
Om det är uppborrat så kan skruven vara rätt död när man öppnar den för mycket, men det den reagerar på, och som man har användning av är att motorn dämpas när man har skruvat in den tillräckligt, även om den är lite diffus även inåt med uppborrat munstycke.

Man skall ställa ett tomgångsvarv av 850rp/m. på 75hk motorn med den stora övre skruven.
Sedan skruvar man in den lilla blandarskruven så man precis märker att varvtalet sjunker lite.
Man får försöka några gånger med båda skruvarna tills man känner att varvtalet ligger stadigt på 850rp/m. och lilla nedre blandarskruven ligger precis innan den dämpar motorvarvet.
När man är där....... Så skruvar man in den nedre nedre lilla blandarskruven lite så varvtalet kvävs till ca. 800rp/m.
Då bör man ha kvävt CO halten så mycket så ev. kontroll på besiktningen blir ok.

På 85hk. motorerna så ställer man varvtalet till 900rp/m. och avslutar med att kväva ner det till ca. 850rp/m.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Ps. Det blev underligt för mobila bredbandet blev utan signal i förra inlägget.

Nej, signalen kom igen, och det skrivna fanns kvar komplett... Phuuu.

Så glöm det här inlägget :oops:.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen