• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Kanske ska svara på mitt eget inlägg.
Man måste bort med luftfiltret för att byta stift. Kan inte tänka mig nåt annat.
Hela plastsjoket sitter med två muttrar på baksidan och två på framsidan. Sen behöver anslutningen till förgasaren bort, slangen som går från den stora insugningsslangen baktill, ena hållaren till slangen till vevhusventilationen som sitter på luftfilterlocket samt stora hållaren på andra sidan där själva inslugsluften tas.

Jotack, stiften satt som berget! Och såg rent bedrövliga ut, hade ett gap på 1.5mm(!), både elektroden och mittstiftet hade "ätits upp". Smorde in de nya med lite kopparpasta innan montering.
Ska kanske inflika att sista gången det byttes stift på denna maskin enligt serviceboken var 2011 och 10500 mil sen! Konstigt, då den är servad rätt seriöst på andra sätt.

Gav mig inte på nån ventiljustering, ett par timmar i denna hukande ställning är tillräckligt för farbror.
Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Jaa, håll oss underättade:)
Om du får allt i ett 100% skick så lovar jag att du med en vettig körning kommer ner mot litern per mil! Jag vet att dessa Solifer gick hyfsat billigt!

Lycka till och var rädd om pärlan:)
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Att tänka på vid optimering av motorer är att bensinmotorer använder bensinet även till kylning så blir den för snålt ställd kan den bränna ventilerna. Lagom är bäst.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Har en pilot -86 halvintegrerad med sådan motor,och extraktorrör på rostfritt avgassystem. trodde oxå att den " gick kall ". Böt termostat- ingen skillnad, fick sen veta att dessa motorer ska gå så, för att må bra. Om bensinförbrukningen då, vi ligger vanligen på 80-90 km, då drar den 0,97 ,strax under litern alltså - men vi har inga problem att komma upp till 130 km- men då tar den nog lite till, men så kör inte vi, nej kring 80 km är skönast. Och bäst för oss o säkert bäst för bilen oxå. Om tändstiftsbyte då, man behöver inte ta bort luftfilter, förgasarslang,eller något annat, för att göra det, rätt hylsa o skaft bara så är det enkelt.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Nja, jag säger inte att det är helt omöjligt att byta stift utan att plocka bort luftrenaren men det blir mycket enklare.
Så här ser det ut när den är bortplockad. Här ser man de 4 fästena - gummiupphängda - samt slangens infästning på baksidan (i mitten).

343getj.jpg


Så här läskiga såg de gamla stiften ut! Notera gapet och oljan som bränt fast.

s42b6w.jpg


Intressant info! Mot litern alltså! Skulle vara intressant att få veta hur man bestyckar om förgasaren för extraktorrör.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vår bil har förbrukat 1.5l/mil i snitt under förra veckan.
2st vuxna, 2st tonåringar och 2st hundar ca 3.1ton.
Gävle/Rättvik/Mora/Sälen/Vansbro/Insjön/Leksand/Siljansnäs/Gesunda/Rättvik/Insjön/Borlänge/Falun/Gävle
Denna vecka är vi nere på 1.4l/mil utan en tonåring.
och ca 2.9ton
Gävle/Hudiksvall/Utanede/Sollefteå/Kramfors/HK-bron/Härnösand/Sundsvall/Hudiksvall/Söderhamn/Gävle.
Stift/lock/rotor/olja och filter bytt.
T-kablarna skall bytas i dagarna och förgasaren skall fixas.
Förtändningen ändrades innan förra veckan och ställdes tillbaka
till original innan denna resa pga att den var lite svårstartad.
90-95 km/h på 100/110 120km/h i fina nedförsbackar.
60km/h i dom värsta uppförsbackar.
Åker på 4:an upp till 80km/h sedan 5:an om lutningen måttlig.
Växlar ner från 5:an till 4:an mellan 70-80Km/h.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Grabbens Fd VW LT31 1981 med 2 liters bensinare på 75 hk som även var 4 växlad drog ca 1,5 lit/mil.
Bilen var ca 3,15 m hög.
Den varvade 4000 rpm i 80km/h.

När kompisen körde till Legoland drog den 1,7.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Bengt-Åke:)
Sen fanns det också nån LT med en Bensinsexa också......den hade också en soppaförbrukning som var grym.
Fast dessa små Peugotbensinare är små pärlor som faktiskt rätt inställda och skötta inte är så törstiga.....om de inte sitter i en Alkovbil, hujedamej!
Vi har haft både helintregerade samt Alkovbilar med dessa motorer så vi vet:cool:
Vi köpte våran första nya husbil 1990 (en Solifer 550 alkov för 239.000kr) och den var rent hopplös att köra, kort hjulbas och sidvindkänslig samt att den hittade uppförbackar som man inte visste fanns:oops:, men jag undrar om inte merparten av husbilar hade bensinmotorer runt 1990?

Behöll den knappt ett år och bytte till oss en Adriatic 610 med Diesel på 75hk som gick bra men för övrigt:oops:

Sen fortsatte det med allsköns bilar och i början och mitten på 90-talet så gick det faktiskt att tjäna nån krona då och då på sina husbilar, samt att de var grymt lättsålda........hela denna husbilsbom började ju ta fart då:)
 
Senast redigerad av en moderator:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Våran är en alkovbil. Hujedahej. Den går som ........... och alla är nöjda utom bensinkontot. Krediten räcker snart inte till men man bor bra och billigt och god mat serveras varje dag.:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Mycket sällsynt att Km mätaren visar helt korrekt!
Från tillverkare är det brukligt med 5% felmarginal/över korrekt hastighet.

Jag har ägt fordon där det vart 15% felmarginal. Normalt är ca. 6-8km felvisande vid runt 100km

Skall man räkna korrekt förbrukning på sitt fordon, finns det flera trådar här som beskriver tillvägagångssätt.

Generellt, lägg på minst 5% på det du får ut från trippmätaren så är du närmare sanningen.

Jag har kört allt från egen husbuss B10M -91, ned till Eura 675Vb -06
Ingen bil har gått under litern, B10M: 3,5L / Eura'n 1,1

Finns rätt många här på HBK som "glassar" med förbrukning som inte är relevant pga. okunskap alt. just ha något att skriva kring!

Alt. så passerar dessa individer aldrig 70km sträcket och är de som gör mig
förbannad när de kör i just 70 på "1"+2 vägar där det står 100Km!

Som sagt, förbrukning är ett kapitel som innefattar en hel del... :wink::)

Vänl. Magnus


Har tankat min fyra gånger och går kilometerräknaren rätt så har den dragit:
0.95 första gången förutsatt att förra ägaren nollade när han tankade.
0.91 andra gången, normalkörning upp till 95 km/h.
0.89 tredje gången, mycket platt 80 väg och max typ 90 km/h.
1.01 fjärde gången men då var vi uppe på både idrefjället och sälen så då fick den kämpa mycket, max 90 km/h.

Har en Ducato 1990 med 2.5 TD motor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Vi är nog många som kör i 90 och har en förbrukning på ca 0,9, ju nyare bil desto mindre bränsleförbrukning.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Nja, jag säger inte att det är helt omöjligt att byta stift utan att plocka bort luftrenaren men det blir mycket enklare.
Så här ser det ut när den är bortplockad. Här ser man de 4 fästena - gummiupphängda - samt slangens infästning på baksidan (i mitten).

343getj.jpg


Så här läskiga såg de gamla stiften ut! Notera gapet och oljan som bränt fast.

s42b6w.jpg


Intressant info! Mot litern alltså! Skulle vara intressant att få veta hur man bestyckar om förgasaren för extraktorrör.

Om ev, förgasar-justering för extraktorrör,fråga bossing i Linköping dom är mycket bussiga o svarar gärna på frågor, det var dom som gjorde jobbet åt mej,vill minnas att
det var mycket lite. - om ens något- dom gjorde på förgasaren.
Om tändstiftsbyte, dom kan -som ni redan har upptäckt- sitta mycket hårt,lossa dom ett halvt varv, skruva sen i dom igen,sen ett varv ur o i igen, två varv ur o i igen, osv. Man bör inte skruva ur dom i ett enda svep utan upp o ner.jag har sett dom fått topplockets gängor med sej ut,o då blir de ju problem. Måhända känner ni alla till det här, men de är bättre att påminna en gång för mycket, än en gång för lite. Den tjocka asfaltsliknande oljan på tändstiftet kommer från plåtröret som är ikrympt i topplocket, o efter många tusen mil så ser det ut sådär,inget att bry sej om,de skapar inga problem,så är det för oss oxå.det är alltså inte packningarna i rörens överkant det är fel på.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Vi är nog många som kör i 90 och har en förbrukning på ca 0,9, ju nyare bil desto mindre bränsleförbrukning.

Jag har en 2,3l Fiat Motor 2008 som drar 1,1 liter per mil i 90km/h och ökar förbrukningen avsevärt över 90km/h och kompisen en 3,0l Mercedes Motor 2012 som drar 1,4l per mil oavsett 90km/h eller 120km/h. Båda fordonen ligger på ca 4 ton i totalvikt. Så storleken har betydelse med :twitcy: både på motor och vikt.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

.../// när de kör i just 70 på "1"+2 vägar där det står 100Km!
Vänl. Magnus

Hej.
VIll påpeka att 100 km/h betyder att man inte får hålla högre fart än 100km/h.
Lägre är fullt tillåtet om man inte börjar utgöra ett hinder, vilket torde var betydligt lägre än 70 km/h.
Detta vet du nog. Sluta stressa så mår du bättre....:)

För övrigt håller jag med dig om förbrukningen.

/ Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Ang. symptomen du angav när du trycker på gasen...
För länge sedan med en fransk bensinare som jag hade betedde sig likadant och efter många om och men visade det sig att bensinnivån i flotörhuset var för låg. Troligen hade någon vid rengöringen pillat på de små tungorna som håller ventilen? Varje fall, det är en billig fel att åtgärda. Tyvärr vet jag inte den rätta nivån, men kanske någon annan? Vidare om ventilspelen. Det finns två möjligheter, eftersom detta är en fransk motor är det den lömska varianten. Där minskar ventilspelen med slitaget istället för att orsaka en tickande ljud som en redig svensk maskin, typ B20. Alltså, kolla spelet med bladmått före justering, kan vara nyligen justerad och då är ju allt bra, men en tyst fransk maskin låter dels ovanligt, dels olyckbådande.....
Bränsleförbrukning varierar hur mycket som helst med en svag bensinare. Vind, terräng, blyfot, trafikrytmen....
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej Leif!

Väl medveten om vad högsta tillåtna hastighet innebär! :)

Mitt personliga tyckande är dock att 70Km på 100km väg/singelline är utmanande låg hastighet!

Tung yrkestrafik beräknar sina frakttider bl.a. på tillåten hastighet, vilket för enkelekipage är 90Km
och med släp 80Km så de som tycker sig ha en långtradare i häcken kanske bör se över hur låg hastighet man framföra sitt fordon på! ;)

Men det är helt klart bränslebesparande, åtminstone att inte passera ~80Km/H.

Själv kör jag efter dagsformen, kan ibland vara just stressad, men inte allt för ofta längre!

Tycker dock att 95-100Km på mätaren är en rätt behaglig fart att framföra min husbil på där tillåtna vägar.
Då drar den ganska precis 1,2L/mil, dock ingen större skillnad med mitt 1200kg musiksläp efter! :D
(då brukar jag ligga i ~87-90 på mätaren)

Vänl. Magnus



Hej.
VIll påpeka att 100 km/h betyder att man inte får hålla högre fart än 100km/h.
Lägre är fullt tillåtet om man inte börjar utgöra ett hinder, vilket torde var betydligt lägre än 70 km/h.
Detta vet du nog. Sluta stressa så mår du bättre....:)

För övrigt håller jag med dig om förbrukningen.

/ Leif
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.570
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

Hej igen.
Först... luftrenaren och byta stift. Det finns faktiskt minst två varianter av luftrenare med liknande utseende, så en är nog helt ivägen, och någon annan kanske tillåter stiftbyte utan demontering :p:. Men båda är nog en strypning av luftflödet som inte är till någon fördel :D, och bör kanske modifieras.

Och så förbukningen igen på bensinarna.
Detta är bara lite funderingar under flera år av mekande med bensinmotorer i husbilar och lite assistans åt andra som "trimmat" och absolut ingen sanning.

Jag har varit i kontakt med kanske tio stycken som bytt till extraktorgrenrör och borrar upp munstycken, ställt om tändning, ändrat luftrenare, monterat turbo m.m.m.m.
En del har fått en lite för hög förbrukning tyvärr och det är svårt att veta varför, även om bilmodell har betydelse.
Om man monterar en turbosats så verkar det som förbruningen blir 1,6, men då behöver man inte längre alls tänka på trött.

Bensinförbrukningen ligger nog normalt på ca. 1L/mil till 1,6L/mil med stora chassit och trimmad 85hk. motor och då också mycket beroende av vad det är för bil motorn sitter i.
Vad man än gör med motorn så förblir den en 2L bensinmotor med rätt klent vridmoment, som skall sitta i en personbil, och när den får släpa på uppåt 3,3ton så viker den sig när motvinden är som en vägg eller uppförsbacken är lååång och seg.
Om det är en plåtis eller halvintegrerad med vindmotstånd som en tegelsten så kan den gå rätt snålt.
Om den är helintegrerad med vindmotstånd som två tegelstenar så drar den mer.
Om den är alkov med vindmotdtånd som tre och en halv tegelsten så vill den ha ännu mer :p:.

En liten fundering är också dessa inblandningar i bensinen i miljöns tecken.
När de blandade in 5% etanol i bensinen så drog mina gamla förgasarbilar bl. a. husbilen en halv dl. mer per mil.
När de blandade in 10% etanol i bensinen så drog mina förgasarbilar en dl. mer per mil.
Jag körde då husbilen på SHELL´s V-pover soppa, inte för oktantalet utan för att slippa etanolen.
Den kostade ca. 60öre mer per liter tror jag, men bilen drog bränsle för ca. 1.70Kr. mindre per mil tror jag.
Jag pratade om detta med en medlem här som var intresserad, men för kanske två år sedan så blev de visst tvingade att blanda etanol även i racersoppan så då var det ingen idé att köpa den dyra bensinen längre.
(Undrar hur en gammal förgasarmotor reagerar på tallolja i PREEM's bensin. Bäst att undvika :rolleyes:.)

Min helintegrerade gick att köra på knappt 1,2L med extraktorgrenrör men för övrigt orörd.
När jag ändrade tändning och munstycken i förgasaren luftrenare m.m. så drog den ca. 1,35L men det var det värt, för skillnaden var påtaglig.
Snart blir man nog beskylld för att vara nördig. Men i brist av hobbybil numera så anfaller jag husbilen i stället :oops:.
Jag monterade en bredbandslamdasond i en katalysator och svetsade dit det på avgassystemet.
En bredbandslamda är alltså en lamdasond som har ett bredare avkänningsområde än de som styr insprutningen på bilar, och man kan använda den till att "mappa"/ställa in bilars insprutning m.m.
Man ser på en avgasmätare hur fet bränsle/luft/blandning som går in i motorn.
Utan att gå in för djupt i ämnet, men det optimala är ett värde på 14.7. Om värdet är ca. 12,5 så går den lite fett men har bra blandning för kraft. Om värdet är över 16 så går den snålt och tappar lite kraft.

Mina munstycken är nu borrade och förgasaren justerad så den går runt lamdavärde 14 hela tiden......... Och då drar den mer än 1,4L/mil. Den går jättebra, troligen så bra med kraft man kan locka ur motorn, men är det värt det.
Jag får se, det är tråkigt att åter strypa något som går bra.
GPS'en har reg. årets max hastighet till 117Km/tim. Och det är inte i nerförsbacke, möjligen medvind :), jag tror det var vid en omkörning där den bilen ökade farten.

Men resultatet är nog tyvärr... Den får inte för mycket ens när den drar 1,5L, så ligger man på 1,15 med en lågbyggd. Eller 1,35 med en helintegrerad. Eller 1,4 med en alkovbil så går den troligen med bra blandning fast det svider i plånboken. Drar man ner förbrukningen så tappar man kraft.

(Men en årsförlust på uppåt 100.000Kr de första åren på en nyare bil som bara drar 1L/per mil svider ju också :D.)

En detalj i ämnet är också katalysatorn som jag monterade mest för att få ett fäste till lamdasonden.
Den håller mot och tar säkert minst en halv dl. per mil i avgasreningens tecken, så det är möjligt att den blir urrensad för ekonomin, men det är rätt kul att se gubben på besiktningen klia sig i huvudet när mätren till CO halten visar 0,08 på en gammal förgasarbil som väl får ha 3,5 eller nåt däråt.

Hoppas det inte blev för mycket fakta från en som skruvar husbil i brist på hobbybil :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hur är er bränsleförbrukning? Tycker min drar mycket.

...///Tung yrkestrafik beräknar sina frakttider bl.a. på tillåten hastighet, vilket för enkelekipage är 90Km
och med släp 80Km så de som tycker sig ha en långtradare i häcken kanske bör se över hur låg hastighet man framföra sitt fordon på! ;)///...

Vad åkerierna planerar sin transporter utifrån för förutsättningar är deras problem, inte den som väljer att köra en laglig hastighet under max hastigheten.
Den som ligger i "häcken" bakom följer inte lagstiftningen.

En urspårning från ämnet, ursäkta.
Måste bara få bemöta det ämne du tar upp.

Man har alltid valet att inte köra max hastighet.
Ingen, inte ens en "24 meters":) kan ändra lagen.
Ibland blir man "blind" på grund av sina egna livsproblem.

Ha det bra och sluta jäkta...:)


/Leif
 
Senast ändrad:
Toppen