• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Hundar

Detta med en stulen hund är tragist,jag har gjort följade att jag mailat en länk till blocket annonsen till alla jag känner och bett dom maila i sin tur till alla dom känner och om alla här på klubben gör likadant så kommer många att hålla ögonen öppna efter Bamse.

Stulen Yorkshireterrier
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hundar

Brottsbalken kap 24 §1

En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
  1. 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
  2. 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
  3. 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
  4. 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458

Och så samma kapitel §6
Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458).
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Hundar

Jag har varit i kontakt med Thunderburd och blev hur chokad som helst, döm om min förvåning när man inte tycker att det är något att ta upp i lokalradion.

Hade nu Bamse rymt av själv så kunde jag förstå deras resonemang, men nu är det så att hunden blivit stulen ur en låst bil så det är inte så lätt att veta var man ska söka och det ät ju ganska meningslöst att ringa vänner och be om hjälp när man inte vet vart man ska leta.

Jag tycker det är otroligt att inte en lokalradio tar upp att en familjemedlem blir stulen.

Hälsningar
Laika
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Hundar

Detta med en stulen hund är tragist,jag har gjort följade att jag mailat en länk till blocket annonsen till alla jag känner och bett dom maila i sin tur till alla dom känner och om alla här på klubben gör likadant så kommer många att hålla ögonen öppna efter Bamse.

Stulen Yorkshireterrier

Självklart!!
Det är gjort.

/Thomas
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hundar

Det är en artikel om detta i dagens Aftonblad. Jag hittade den inte i nätupplagan så jag scannade in den istället.

Calle

Bamse.jpg
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Hundar

Vi läste detta i Aftonbladet nu i veckan när vi var på Öland. Kan bara försöka sätta mig in i vad ni genomlider. Jag kan bara säga att jag lider ända in i själen med er. Vet inte hur jag hade klarat mig igenom ovetskapen om det hade hänt mig. Vi har en Japansk Spets som vi älskar som ett barn. Håller alla tummar jag har för att ni får tillbaka lilla Bamse.

Kram Sussie
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Hundar

Du Bonath

Dessutom är det på det sättet att det är en form av omvänd bevisbörda. Den buse som åkt på en propp skall visa att att det våld som använts emot honom är "uppenbart oförsvarligt". Vad detta är får man se från fall till fall. I Rödeby var det uppenbart inte oförenligt att använda hagelbössan. Rätt tycker jag. Skulle jag, en hyfsat vältränad man i 95 kilosklassen bli attackerad av faster Agda -95 år och slagen av hennes handväska i huvudet finns säkert en hel del synpunkter på hur jag har rätt att försvara mig. I sammanhanget bör betonas att en hund inte betraktas som varelse utan föremål.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hundar

Hej AndersO
Med inlägget ville jag visa vad lagen säger om ingripande vid brott. Många tror att man som privatperson inte får ingripa, men det får man, och man har alltså även möjlighet att nyttja våld. Det intressanta med §6 är att även den där "skitslängen" efter gripandet i vissa kan vara försvarbart. För övrigt är jag helt överens med dig om Rödeby, och vi går in i samma viktklass, även om jag inte vill betrakta mig själv som särskilt vältränad.
Calle
 
F

F.d. 4035

Guest
Sv: Hundar

Nu håller vi alla tummar att Bamse kommer hem.
Kramar i massor.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Hundar

Hej..

Lider med er..usch va hemskt...Håller tummarna att Bamse kommer hem igen...

usch va hemskt om våran Leo skulle försvinna..

Tänker på er o Bamse..håller alla tummar o Leo alla klor**att han kommer hem snart igen..

kramar från Smedjebacken Pettssons



vi håller tummarna att Bamse kommer hem igen..
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Hundar

Nu kanske jag rör upp lite i era sår, men jag tänker så ofta på er och lille bamse och undrar hur det går. Har ni hört något eller fått veta något om honom som kan leda er på rätt spår i sökandet?
Vi är säkert många här som håller alla tummar vi har för eran skull!

//Agneta
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Hundar

Jag tycker ni ska ringa och prata med Lasse eller frun, jag har gjort det ett flertal gånger och jag tror att det är skönt för dom att vi hör av oss.

Tyvärr så stal man även datorn så dom har svårt att hänga med och läsa allt som skrivs här så ring isstället.

Hls Laika.
 
F

F.d. 52914

Guest
Sv: Hundar

Vet någon hur det går / har gått för Bamse ??

Vi har själv 4 "Papilloner" och känner djupt med Bamses Matte, Husse och kompis. Kan ej förstå hur några "människor" kan vara så grymma, det är rent ut sagt för ...ligt.

/ Börje & Ella
 
F

F.d. 5608

Guest
Sv: Hundar

Fy f om jag blev av med min hund,sätt upp ett foto i rutan på er husbil också.Ett tips.Bakrutan om det finns.Mi golden heter också Bamse.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Hundar

Jag undrar hur många som ringt de drabbade och talat med dom, snälla ni som ringt svara och tala om det för mig.

Ni som inte ringt men ändå undrar hur det känns för de drabbade, ring då och ge dom ert stöd nu när dom har det som svårast.

Det är ju inte frågan om någon död motor som kan lagas utan en kär familjemedlem som stulits mitt framför ögonen på ägarna.

Hls Laika.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen