• På Torsdag morgon 9/10 kl 09.00 kommer forumet att stängas ner för uppgradering.
    Uppgraderingen beräknas ta ca två-tre timmar.
    Husbilsplatser fungerar sporadiskt under tiden.

• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Home Assistant i en husbil

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Jag antar att de flesta inte är så intresserade av hur t ex elförbrukningen ser ut i husbilen eller hur man styr saker i den; det bara fungerar. Är man lite mer intresserad kanske man har ett antal appar i mobilen som inte fungerar tillsammans, men som ändå löser uppgifterna tillräckligt bra.

Vi har en liten husbil, vill gärna klara oss utan att behöva ansluta 230V, men har en inverter på 3000W för att driva airfryer, dator och AC, och kör gärna absorbtionskylskåpet på 12V om det finns tillräckligt med kräm i bodelsbatteriet tills vi skall köra igen. Men, ännu så länge har vi bara en 100W solpanel och bara 2x80Ah AGM-batterier. Nya solpaneler och +1000Ah LiFePO4 blir det till våren, men både nu och då är det viktigt att ha koll på diverse prylar. Och det är ju också kul att kunna styra prylar, både med automatik och manuellt. Så hur löser man det på ett sätt som blir enkelt att använda?

ebl.jpg

EBL-panelen visar inte tillräckligt exakta värden för spänningen på bodelsbatteriet, och för LiFePO4 är det ändå mest SOC (state-of-charge) som är intressant, inte spänning. Panelen duger väl till att visa tanknivåer samt att sätta på och stänga av vattenpumpen, men jag hade gärna gjort det på ett annat sätt.

Vi har rätt så mycket Victron-prylar i husbilen, och man kan få det att fungera som ett litet “nav” där man även kan lägga till andra tillverkares sensorer. Vi har lagt till RuuviTag-termometrar, GPS, kanske lägger vi till tanksensorer en annan dag. Victron har en app, där man kan visa en pryl i taget (om man är vid bilen), men tyvärr inte alla prylar sammanställda så att man får en bra översikt. Det finns en web-sida, men gjord mest med tanke på hemmabruk för en solcellsanläggning. Man kan köpa till displayer, de är OK, men man kan också installera “samma program” på en Android-platta som då bara används till att visa data, styra några smågrejor samt göra en massa konfigurering. Min tanke var att använda den lösningen för att enkelt ha åtkomst till lite övervakning även när man kör, men det blev inte så bra.

carplay0.jpg

När man sätter den i Fiats hållare så skymmer den bilstereon som mest används till visa Waze (samt lyssna på musik och poddar). Android-plattan fungerar OK att sätta i Fiats nedre mugghållare, men där vill vi ju ha... muggar.

Hmm, tänk om man kunde använda bilstereons display, och mha en app med stöd för Apple Carplay och/eller Android Auto kunde få till lite enkel övervakning och styrning. Sagt och gjort, mha något som heter Home Assistant kan man få till det. Batterispänningar och SOC känns bra att enkelt kunna visa:

carplay1.jpg

Men även hur länge bodelsbatteriet räcker (med nuvarande förbrukning) och hur det laddar:

carplay2.jpg

Kyl och frys är också bra att enkelt hålla koll på:

carplay3.jpg

Så småningom vill jag även visa däcktryck och och gasolnivåer.

Det är även behändigt att enkelt kunna styra några saker:

carplay4.jpg

Det här lösningen fungerar rätt OK både när man kör och när man står still. Bilstereon är ofta på även när vi står still även om den då går på bilbatteriet. Man behöver inte ha tändningen påslagen, det finns en separat knapp för att slå på stereon, och bilbatteriet underhållsladdas automatiskt när motorn inte är igång.

Om man vill se lite mer detaljer, och kanske även se dessa när man inte är nära bilen, så kan man skapa sin egen översikt, och visa denna i mobilen:

ha1.png

“Att mäta är att veta”, och ännu bättre är att dessutom få lite statistik. Även om Victrons VRM-portal är rätt bra på att visa statistik, så är det lite enklare att ha tillgång till det direkt i samma app. Man enkelt få ett historik-diagram genom att klicka på ett mätvärde i bilden ovan, men kan kan också göra sin egen sida:

ha2.png

Hur får man till det här? Tyvärr, väldigt snabbt blir det väldigt tekniskt...

Till att börja med, det är en väldigt massa prylar jag vill koppla ihop och få att fungera tillsammans:
  • Victron-prylar: DC/DC, solcellsregulatorer, shunt, inverter/laddare, CerboGX; de fungerar bra tillsammans.
  • Framtida LiFePO4-BMS:er med stöd för att dela data via DVCC; skall gå att få ihop med Victron-prylarna.
  • RuuviTag-sensorer för diverse temperaturmätning; fungerar bra ihop med Victron-prylarna.
  • Framtida tanksensorer; skall gå att få ihop med Victron-prylarna.
  • TMPS-sensorer (däcktryckssensorer)
  • LPG-nivåer
  • Styra Truma-värmaren. Fungerar manuellt i bilen med dess panel, men fungerar inte utanför bilen med min gamla Truma iNet Box (jag tänker inte sätta ett separat SIM-kort i den eller dess efterföljare). På något sätt skall jag få till det ändå.
  • Reläer för bl a AC-styrning.
Victrons Cerbo GX fungerar som ett litet nav, och till viss del stöds den av andras produkter. Man kan också använda samma programvara som finns i en Cerbo GX på en Raspberry Pi om man vill komma lite billigare undan (och accepterar några begränsningar). Oavsett, rätt så snabbt räcker det inte till och man vill ha prylar som inte stöds av Victron. Då fungerar de inte tillsammans och de kräver var för sig sin egen app (om det ens finns).

Home Assistant är ett annat “nav”, oftast baserat på en Raspberry Pi, och som har sin egen app (och websida). Rätt så likt vad man kan göra med Victron, men man har mycket större frihet att koppla ihop prylar. Ibland kan det var enkelt, ibland kan det vara väldigt svårt, men får man till det räcker det sedan med en app, och man kan få allt att fungera tillsammans. Man kan göra sina egen layouter och friskt blanda prylar, och man kan styra och automatisera prylar tillsammans även om de från början inte är gjorda för det.

Det blir kanske lite för mycket att detalj beskriva hur jag har gjort i mitt fall, men det finns förstås rätt mycket att hitta på internet, bl a kan kanske det här ge lite inspiration (samma YouTube-kanal har en massa andra tips):

I mitt fall försöker jag koppla så mycket som möjligt till min Cerbo GX, och skickar sedan data fram och tillbaka till min Home Automation Raspberry Pi mha protokollet MQTT. Här är ett klipp som ger lite känsla för hur det kan gå till (det finns några detaljer som kan göras enklare, dock):

Man kan göra på lite olika sätt, men som jag har beskrivit det ovan så använder man en Raspberry Pi som en server för Home Automation och kopplar den mot den router man har i husbilen. Så länge man är uppkopplad med sin egen mobil mot samma router kommer appen för Home Automation (i mobilen) att enkelt kunna komma åt servern för Home Automation.

När man är någon annanstans med sin mobil vill man ju också kunna använda appen för Home Automation på samma sätt. Det finns en tjänst för det, men den kostar pengar. Generellt sett kan man lösa samma problem själv genom att göra lite inställningar för “Dynamic DNS” i routern, men det krävs att man har en egen publik IP-address, och det får man inte med det internet-abonnemang vi har i bilen. I mitt eget skall jag se till att koppla mig via VPN till vårt eget hem, och därifrån dela ut servern från husbilen. Något jag själv inte hade tänkt på om jag inte hade sett det tipset här på forumet.

Så, hoppas det här gav lite inspiration för er som intresserade av att ha lite mera koll på vad som händer i husbilen. Visst, det är väldigt tekniskt, men jag tror att den kunskapen finns här på forumet mer än vad man kanske tror; det förekommer helt enkelt inte så ofta att det skrivs om sånt här. Om du använder Home Assistant i husbilen, skriv gärna några rader, alltid lär sig någon annan av det (som i exemplet ovan)!

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Jag kör Home Assistant hemma sen ett par år tillbaka, så det här är mycket intressant!
Då och då funderar jag på om det är värt besväret att även styra/övervaka saker i husbilen med Home Assistant, men jag är ännu tveksam. Det jag vill hantera är sånt som jag tror kan bli lite utmanande att ansluta, så som pannan och tankarna. Dessutom finns det inget i 12V-systemet så är enkelt att koppla in.

Det första hindret är var och hur jag ska installera en Raspbery Pi och vara säker på att den aldrig kan göra slut på våra batterier. Men om jag kan lösa det och få lite inspiration här, så kanske det är dags...

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Exakt så!

Jag har också kört Home Assistant hemma sen ett par år tillbaka, så jag ville gärna testa det i husbilen också. Men jag hade precis samma funderingar som dig; det krävs en del för att ansluta tankarna och framför allt Truma-pannan. Och hur fort laddar man ur bodelsbatteriet? I vårt fall verkar routern och RPi:en dra lite mer än 10W, dvs ung. 1A. Fram tills september har vår 100W solpanel kompenserat för det (när bilen står still), men det fungerar inte längre i oktober. Kikar man lite närmare på statistik-skärmdumpen i mitt förra inlägg ser man faktiskt detta (mot slutet startade jag bilen lite kort, och kopplade sedan in 230V, då steg spänningen). Mer solpaneler och mer batterier skall väl lösa det (till viss del).

Men det krävs en hel del får att få till det hela, så är det värt det? Kanske, kanske inte. I vårt fall känns det som om det är värt det, vi är nya på husbil och har varit ute på en liten Europa-turné i förra veckan, och lärt oss en hel del. Bl a, att man behöver ha egen slang för att fylla på vatten när man är på ställplats i Tyskland/Frankrike... Men också lärt oss att 100L vatten förbrukas snabbare än vi trodde, så det kan nog vara bra att ha lite bättre koll på tankarna. När det gäller elen, så var det också bra att ha lite extra koll redan nu; kunde vi köra airfry:en i 20min, eller skulle vi tömma batterierna?

Sen är det här en liten jobbrelaterad hobby för min del, det ökar ju på motivationen...

Senast ändrad:

joni

HBK Intresserad
Kommun
Höganäs
Jag håller också på att installera en RPI i in husbil.
Detta inlägg gav mig enormt mycket inspiration, nu har jag många videos att plöja igenom :)
Har du någon lösning på att styra Alde panelen med Homeassistant?

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Nej, jag har själv inte tittat på något kring Alde. Jag har tittat lite närmare på Truma, och de har inga öppna gränssnitt, dvs de vill inte tala hur man själv kopplar ihop sig mot deras egna prylar. Men har sett att andra kopplat in sladden från Truman i en liten konverterare (LIN -> serial), och "knäckt" hur protokollet ser ut. Då använder man inte Truma:s iNet Box alls, vilket blir "enklare" (hmmm, när man väl har fått till det). Jag ger mig nog på detta till våren för egen del.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här finns ett alternativ till Truma, fungerar dock inte med Alde ännu.
Även Victron
Jag kör HomeAssistant både i husbilen och hemma och VenusOs i husbilen.

Dessutom Zerotier som VPN.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Snyggt!
Jag älskar sånt här
Det är också tydligt att det är resan som är målet för många av oss även när det gäller tekniken. Grymt kul att hålla på med men mernyttan när man väl är i mål är inte extremt stor jämfört med det vanliga "manuella" eller decentraliserade.
Mest ger det ju en den där inre tillfredsställelsen när man pysslat ihop något som funkar :)

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Det jag ser som möjlig nytta är dels om man kan få mer tillförlitlig och bättre sammanställd data om gasol-, vatten-, gråvatten- och batterinivåer. Men dels även om man utifrån dessa och annan data kan skapa en del automatiseringar som exempelvis kan varna mig om gasolnivån är låg på kvällen när det är -10 grader ute och vi fricampar. Då kanske jag kan byta gasolflaska innan den tar slut mitt i natten...

Men visst, det ska väl erkännas att det finns en viss nivå av "resan är målet" även hos mig. :)

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Som jag antydde i mitt första svar, så är min stora fråga just nu: Hur ska jag fysiskt installera en Raspberry Pi i husbilen och inte riskera att den drar ur batteriet?

Det jag tänker att det man behöver är kanske:
  • 12V till 5V-adapter. Det såg jag en i nån av länkade videofilmerna (tror jag). I värsta fall funkar väl en USB-adapter för cigg-uttag?
  • Bra placering och 12V-kabel dragen dit.
  • Batteriavkänning på något sätt. Kanske känna av spänningen med egen modul, koppla sig mot ett BMS (med utgång man kan komma åt) eller en mätshunt (Victrons?)
Hur har ni gjort med fysiska Raspberry Pi-installationen i era husbilar? Bilder? Scheman?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kör HomeAssistant Green och den drivs direkt av 12V.
För VenusOs har jag en Rpi 3 som är strömsnål och den körs via ett USB uttag 5V 2,4A.
Kör man Rpi 4 så måste Usb uttaget kunna leverera 5V 3A minst.

AndersKerstin

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Jag använder en adapter för 12V till USB, och den (och RPi:en) sitter intill routern där jag ändå har tillgång till 12V.

Spänningsmätning av bodelsbatteriet sker mha en Victron-shunt, och spänningsmätningen av bilbatteriet sker mha en Victron DC/DC-laddare.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Jag antar att de flesta inte är så intresserade av hur t ex elförbrukningen ser ut i husbilen eller hur man styr saker i den; det bara fungerar. Är man lite mer intresserad kanske man har ett antal appar i mobilen som inte fungerar tillsammans, men som ändå löser uppgifterna tillräckligt bra.

Vi har en liten husbil, vill gärna klara oss utan att behöva ansluta 230V, men har en inverter på 3000W för att driva airfryer, dator och AC, och kör gärna absorbtionskylskåpet på 12V om det finns tillräckligt med kräm i bodelsbatteriet tills vi skall köra igen. Men, ännu så länge har vi bara en 100W solpanel och bara 2x80Ah AGM-batterier. Nya solpaneler och +1000Ah LiFePO4 blir det till våren, men både nu och då är det viktigt att ha koll på diverse prylar. Och det är ju också kul att kunna styra prylar, både med automatik och manuellt. Så hur löser man det på ett sätt som blir enkelt att använda?

Visa bilaga 241786

EBL-panelen visar inte tillräckligt exakta värden för spänningen på bodelsbatteriet, och för LiFePO4 är det ändå mest SOC (state-of-charge) som är intressant, inte spänning. Panelen duger väl till att visa tanknivåer samt att sätta på och stänga av vattenpumpen, men jag hade gärna gjort det på ett annat sätt.

Vi har rätt så mycket Victron-prylar i husbilen, och man kan få det att fungera som ett litet “nav” där man även kan lägga till andra tillverkares sensorer. Vi har lagt till RuuviTag-termometrar, GPS, kanske lägger vi till tanksensorer en annan dag. Victron har en app, där man kan visa en pryl i taget (om man är vid bilen), men tyvärr inte alla prylar sammanställda så att man får en bra översikt. Det finns en web-sida, men gjord mest med tanke på hemmabruk för en solcellsanläggning. Man kan köpa till displayer, de är OK, men man kan också installera “samma program” på en Android-platta som då bara används till att visa data, styra några smågrejor samt göra en massa konfigurering. Min tanke var att använda den lösningen för att enkelt ha åtkomst till lite övervakning även när man kör, men det blev inte så bra.

Visa bilaga 241787

När man sätter den i Fiats hållare så skymmer den bilstereon som mest används till visa Waze (samt lyssna på musik och poddar). Android-plattan fungerar OK att sätta i Fiats nedre mugghållare, men där vill vi ju ha... muggar.

Hmm, tänk om man kunde använda bilstereons display, och mha en app med stöd för Apple Carplay och/eller Android Auto kunde få till lite enkel övervakning och styrning. Sagt och gjort, mha något som heter Home Assistant kan man få till det. Batterispänningar och SOC känns bra att enkelt kunna visa:

Visa bilaga 241788

Men även hur länge bodelsbatteriet räcker (med nuvarande förbrukning) och hur det laddar:

Visa bilaga 241789

Kyl och frys är också bra att enkelt hålla koll på:

Visa bilaga 241791

Så småningom vill jag även visa däcktryck och och gasolnivåer.

Det är även behändigt att enkelt kunna styra några saker:

Visa bilaga 241792

Det här lösningen fungerar rätt OK både när man kör och när man står still. Bilstereon är ofta på även när vi står still även om den då går på bilbatteriet. Man behöver inte ha tändningen påslagen, det finns en separat knapp för att slå på stereon, och bilbatteriet underhållsladdas automatiskt när motorn inte är igång.

Om man vill se lite mer detaljer, och kanske även se dessa när man inte är nära bilen, så kan man skapa sin egen översikt, och visa denna i mobilen:

Visa bilaga 241793

“Att mäta är att veta”, och ännu bättre är att dessutom få lite statistik. Även om Victrons VRM-portal är rätt bra på att visa statistik, så är det lite enklare att ha tillgång till det direkt i samma app. Man enkelt få ett historik-diagram genom att klicka på ett mätvärde i bilden ovan, men kan kan också göra sin egen sida:

Visa bilaga 241794

Hur får man till det här? Tyvärr, väldigt snabbt blir det väldigt tekniskt...

Till att börja med, det är en väldigt massa prylar jag vill koppla ihop och få att fungera tillsammans:
  • Victron-prylar: DC/DC, solcellsregulatorer, shunt, inverter/laddare, CerboGX; de fungerar bra tillsammans.
  • Framtida LiFePO4-BMS:er med stöd för att dela data via DVCC; skall gå att få ihop med Victron-prylarna.
  • RuuviTag-sensorer för diverse temperaturmätning; fungerar bra ihop med Victron-prylarna.
  • Framtida tanksensorer; skall gå att få ihop med Victron-prylarna.
  • TMPS-sensorer (däcktryckssensorer)
  • LPG-nivåer
  • Styra Truma-värmaren. Fungerar manuellt i bilen med dess panel, men fungerar inte utanför bilen med min gamla Truma iNet Box (jag tänker inte sätta ett separat SIM-kort i den eller dess efterföljare). På något sätt skall jag få till det ändå.
  • Reläer för bl a AC-styrning.
Victrons Cerbo GX fungerar som ett litet nav, och till viss del stöds den av andras produkter. Man kan också använda samma programvara som finns i en Cerbo GX på en Raspberry Pi om man vill komma lite billigare undan (och accepterar några begränsningar). Oavsett, rätt så snabbt räcker det inte till och man vill ha prylar som inte stöds av Victron. Då fungerar de inte tillsammans och de kräver var för sig sin egen app (om det ens finns).

Home Assistant är ett annat “nav”, oftast baserat på en Raspberry Pi, och som har sin egen app (och websida). Rätt så likt vad man kan göra med Victron, men man har mycket större frihet att koppla ihop prylar. Ibland kan det var enkelt, ibland kan det vara väldigt svårt, men får man till det räcker det sedan med en app, och man kan få allt att fungera tillsammans. Man kan göra sina egen layouter och friskt blanda prylar, och man kan styra och automatisera prylar tillsammans även om de från början inte är gjorda för det.

Det blir kanske lite för mycket att detalj beskriva hur jag har gjort i mitt fall, men det finns förstås rätt mycket att hitta på internet, bl a kan kanske det här ge lite inspiration (samma YouTube-kanal har en massa andra tips):

I mitt fall försöker jag koppla så mycket som möjligt till min Cerbo GX, och skickar sedan data fram och tillbaka till min Home Automation Raspberry Pi mha protokollet MQTT. Här är ett klipp som ger lite känsla för hur det kan gå till (det finns några detaljer som kan göras enklare, dock):

Man kan göra på lite olika sätt, men som jag har beskrivit det ovan så använder man en Raspberry Pi som en server för Home Automation och kopplar den mot den router man har i husbilen. Så länge man är uppkopplad med sin egen mobil mot samma router kommer appen för Home Automation (i mobilen) att enkelt kunna komma åt servern för Home Automation.

När man är någon annanstans med sin mobil vill man ju också kunna använda appen för Home Automation på samma sätt. Det finns en tjänst för det, men den kostar pengar. Generellt sett kan man lösa samma problem själv genom att göra lite inställningar för “Dynamic DNS” i routern, men det krävs att man har en egen publik IP-address, och det får man inte med det internet-abonnemang vi har i bilen. I mitt eget skall jag se till att koppla mig via VPN till vårt eget hem, och därifrån dela ut servern från husbilen. Något jag själv inte hade tänkt på om jag inte hade sett det tipset här på forumet.

Så, hoppas det här gav lite inspiration för er som intresserade av att ha lite mera koll på vad som händer i husbilen. Visst, det är väldigt tekniskt, men jag tror att den kunskapen finns här på forumet mer än vad man kanske tror; det förekommer helt enkelt inte så ofta att det skrivs om sånt här. Om du använder Home Assistant i husbilen, skriv gärna några rader, alltid lär sig någon annan av det (som i exemplet ovan)!
Jag som är el amatör har 180 ah life po 4 o fungerar kanon , men du skriver + 1000 ah måste ta enorm plats o massa andra problem

Micke-Falo

HBK Intresserad
Kommun
Östersund
Jag kör visserligen i min husvagn en Homeassistant på en RPI 4 med ssd disk.
Jag har victron enheterna kopplade via blåtand via en ESP32. Har ett Basengreen Lifepo4 kopplat via en ESP8266. BMSen i batteriet har en blåtandskoppling men det fungerar mycket bättre med en ESP kopplat på UART porten i batteriet. Position på ekipaget plockar jag ut ur Teltonika modemet. Temp.övervakning på kyl/frys. Även att den automatiskt öppnar och tömmer alla vattenbehållare om temperaturen inne i vagnen närmar sig "nollan", har även 360W solpaneler, så vagnen lever själv i princip över sommaren utan 230V. Jag har även en del automationer när någon av oss är i närheten oavsett var den är uppställd, då den positionerar sig själv. Har övervakning på kyl/frys. Ska man stå längre utan 230V och gasol så är en kompressor kyl/frys bättre då det drar väldigt mycket mindre ström än ett absorbtionsskåp.
Att på göra listan är vågar till gasolkrukorna och nivågivare till färskvatten och gråvatten tankarna. Även en töjningsgivare ligger på bänken ifall det skulle gå mäta och räkna ut kultrycket... Blir lite tekniskt och väldigt beroende framkallande när man kommit igång...

Toppen