AndersKerstin
HBK Medlem
Jag antar att de flesta inte är så intresserade av hur t ex elförbrukningen ser ut i husbilen eller hur man styr saker i den; det bara fungerar. Är man lite mer intresserad kanske man har ett antal appar i mobilen som inte fungerar tillsammans, men som ändå löser uppgifterna tillräckligt bra.
Vi har en liten husbil, vill gärna klara oss utan att behöva ansluta 230V, men har en inverter på 3000W för att driva airfryer, dator och AC, och kör gärna absorbtionskylskåpet på 12V om det finns tillräckligt med kräm i bodelsbatteriet tills vi skall köra igen. Men, ännu så länge har vi bara en 100W solpanel och bara 2x80Ah AGM-batterier. Nya solpaneler och +1000Ah LiFePO4 blir det till våren, men både nu och då är det viktigt att ha koll på diverse prylar. Och det är ju också kul att kunna styra prylar, både med automatik och manuellt. Så hur löser man det på ett sätt som blir enkelt att använda?

EBL-panelen visar inte tillräckligt exakta värden för spänningen på bodelsbatteriet, och för LiFePO4 är det ändå mest SOC (state-of-charge) som är intressant, inte spänning. Panelen duger väl till att visa tanknivåer samt att sätta på och stänga av vattenpumpen, men jag hade gärna gjort det på ett annat sätt.
Vi har rätt så mycket Victron-prylar i husbilen, och man kan få det att fungera som ett litet “nav” där man även kan lägga till andra tillverkares sensorer. Vi har lagt till RuuviTag-termometrar, GPS, kanske lägger vi till tanksensorer en annan dag. Victron har en app, där man kan visa en pryl i taget (om man är vid bilen), men tyvärr inte alla prylar sammanställda så att man får en bra översikt. Det finns en web-sida, men gjord mest med tanke på hemmabruk för en solcellsanläggning. Man kan köpa till displayer, de är OK, men man kan också installera “samma program” på en Android-platta som då bara används till att visa data, styra några smågrejor samt göra en massa konfigurering. Min tanke var att använda den lösningen för att enkelt ha åtkomst till lite övervakning även när man kör, men det blev inte så bra.

När man sätter den i Fiats hållare så skymmer den bilstereon som mest används till visa Waze (samt lyssna på musik och poddar). Android-plattan fungerar OK att sätta i Fiats nedre mugghållare, men där vill vi ju ha... muggar.
Hmm, tänk om man kunde använda bilstereons display, och mha en app med stöd för Apple Carplay och/eller Android Auto kunde få till lite enkel övervakning och styrning. Sagt och gjort, mha något som heter Home Assistant kan man få till det. Batterispänningar och SOC känns bra att enkelt kunna visa:

Men även hur länge bodelsbatteriet räcker (med nuvarande förbrukning) och hur det laddar:

Kyl och frys är också bra att enkelt hålla koll på:

Så småningom vill jag även visa däcktryck och och gasolnivåer.
Det är även behändigt att enkelt kunna styra några saker:

Det här lösningen fungerar rätt OK både när man kör och när man står still. Bilstereon är ofta på även när vi står still även om den då går på bilbatteriet. Man behöver inte ha tändningen påslagen, det finns en separat knapp för att slå på stereon, och bilbatteriet underhållsladdas automatiskt när motorn inte är igång.
Om man vill se lite mer detaljer, och kanske även se dessa när man inte är nära bilen, så kan man skapa sin egen översikt, och visa denna i mobilen:

“Att mäta är att veta”, och ännu bättre är att dessutom få lite statistik. Även om Victrons VRM-portal är rätt bra på att visa statistik, så är det lite enklare att ha tillgång till det direkt i samma app. Man enkelt få ett historik-diagram genom att klicka på ett mätvärde i bilden ovan, men kan kan också göra sin egen sida:

Hur får man till det här? Tyvärr, väldigt snabbt blir det väldigt tekniskt...
Till att börja med, det är en väldigt massa prylar jag vill koppla ihop och få att fungera tillsammans:
Home Assistant är ett annat “nav”, oftast baserat på en Raspberry Pi, och som har sin egen app (och websida). Rätt så likt vad man kan göra med Victron, men man har mycket större frihet att koppla ihop prylar. Ibland kan det var enkelt, ibland kan det vara väldigt svårt, men får man till det räcker det sedan med en app, och man kan få allt att fungera tillsammans. Man kan göra sina egen layouter och friskt blanda prylar, och man kan styra och automatisera prylar tillsammans även om de från början inte är gjorda för det.
Det blir kanske lite för mycket att detalj beskriva hur jag har gjort i mitt fall, men det finns förstås rätt mycket att hitta på internet, bl a kan kanske det här ge lite inspiration (samma YouTube-kanal har en massa andra tips):
I mitt fall försöker jag koppla så mycket som möjligt till min Cerbo GX, och skickar sedan data fram och tillbaka till min Home Automation Raspberry Pi mha protokollet MQTT. Här är ett klipp som ger lite känsla för hur det kan gå till (det finns några detaljer som kan göras enklare, dock):
Man kan göra på lite olika sätt, men som jag har beskrivit det ovan så använder man en Raspberry Pi som en server för Home Automation och kopplar den mot den router man har i husbilen. Så länge man är uppkopplad med sin egen mobil mot samma router kommer appen för Home Automation (i mobilen) att enkelt kunna komma åt servern för Home Automation.
När man är någon annanstans med sin mobil vill man ju också kunna använda appen för Home Automation på samma sätt. Det finns en tjänst för det, men den kostar pengar. Generellt sett kan man lösa samma problem själv genom att göra lite inställningar för “Dynamic DNS” i routern, men det krävs att man har en egen publik IP-address, och det får man inte med det internet-abonnemang vi har i bilen. I mitt eget skall jag se till att koppla mig via VPN till vårt eget hem, och därifrån dela ut servern från husbilen. Något jag själv inte hade tänkt på om jag inte hade sett det tipset här på forumet.
Så, hoppas det här gav lite inspiration för er som intresserade av att ha lite mera koll på vad som händer i husbilen. Visst, det är väldigt tekniskt, men jag tror att den kunskapen finns här på forumet mer än vad man kanske tror; det förekommer helt enkelt inte så ofta att det skrivs om sånt här. Om du använder Home Assistant i husbilen, skriv gärna några rader, alltid lär sig någon annan av det (som i exemplet ovan)!
Vi har en liten husbil, vill gärna klara oss utan att behöva ansluta 230V, men har en inverter på 3000W för att driva airfryer, dator och AC, och kör gärna absorbtionskylskåpet på 12V om det finns tillräckligt med kräm i bodelsbatteriet tills vi skall köra igen. Men, ännu så länge har vi bara en 100W solpanel och bara 2x80Ah AGM-batterier. Nya solpaneler och +1000Ah LiFePO4 blir det till våren, men både nu och då är det viktigt att ha koll på diverse prylar. Och det är ju också kul att kunna styra prylar, både med automatik och manuellt. Så hur löser man det på ett sätt som blir enkelt att använda?

EBL-panelen visar inte tillräckligt exakta värden för spänningen på bodelsbatteriet, och för LiFePO4 är det ändå mest SOC (state-of-charge) som är intressant, inte spänning. Panelen duger väl till att visa tanknivåer samt att sätta på och stänga av vattenpumpen, men jag hade gärna gjort det på ett annat sätt.
Vi har rätt så mycket Victron-prylar i husbilen, och man kan få det att fungera som ett litet “nav” där man även kan lägga till andra tillverkares sensorer. Vi har lagt till RuuviTag-termometrar, GPS, kanske lägger vi till tanksensorer en annan dag. Victron har en app, där man kan visa en pryl i taget (om man är vid bilen), men tyvärr inte alla prylar sammanställda så att man får en bra översikt. Det finns en web-sida, men gjord mest med tanke på hemmabruk för en solcellsanläggning. Man kan köpa till displayer, de är OK, men man kan också installera “samma program” på en Android-platta som då bara används till att visa data, styra några smågrejor samt göra en massa konfigurering. Min tanke var att använda den lösningen för att enkelt ha åtkomst till lite övervakning även när man kör, men det blev inte så bra.

När man sätter den i Fiats hållare så skymmer den bilstereon som mest används till visa Waze (samt lyssna på musik och poddar). Android-plattan fungerar OK att sätta i Fiats nedre mugghållare, men där vill vi ju ha... muggar.
Hmm, tänk om man kunde använda bilstereons display, och mha en app med stöd för Apple Carplay och/eller Android Auto kunde få till lite enkel övervakning och styrning. Sagt och gjort, mha något som heter Home Assistant kan man få till det. Batterispänningar och SOC känns bra att enkelt kunna visa:

Men även hur länge bodelsbatteriet räcker (med nuvarande förbrukning) och hur det laddar:

Kyl och frys är också bra att enkelt hålla koll på:

Så småningom vill jag även visa däcktryck och och gasolnivåer.
Det är även behändigt att enkelt kunna styra några saker:

Det här lösningen fungerar rätt OK både när man kör och när man står still. Bilstereon är ofta på även när vi står still även om den då går på bilbatteriet. Man behöver inte ha tändningen påslagen, det finns en separat knapp för att slå på stereon, och bilbatteriet underhållsladdas automatiskt när motorn inte är igång.
Om man vill se lite mer detaljer, och kanske även se dessa när man inte är nära bilen, så kan man skapa sin egen översikt, och visa denna i mobilen:

“Att mäta är att veta”, och ännu bättre är att dessutom få lite statistik. Även om Victrons VRM-portal är rätt bra på att visa statistik, så är det lite enklare att ha tillgång till det direkt i samma app. Man enkelt få ett historik-diagram genom att klicka på ett mätvärde i bilden ovan, men kan kan också göra sin egen sida:

Hur får man till det här? Tyvärr, väldigt snabbt blir det väldigt tekniskt...
Till att börja med, det är en väldigt massa prylar jag vill koppla ihop och få att fungera tillsammans:
- Victron-prylar: DC/DC, solcellsregulatorer, shunt, inverter/laddare, CerboGX; de fungerar bra tillsammans.
- Framtida LiFePO4-BMS:er med stöd för att dela data via DVCC; skall gå att få ihop med Victron-prylarna.
- RuuviTag-sensorer för diverse temperaturmätning; fungerar bra ihop med Victron-prylarna.
- Framtida tanksensorer; skall gå att få ihop med Victron-prylarna.
- TMPS-sensorer (däcktryckssensorer)
- LPG-nivåer
- Styra Truma-värmaren. Fungerar manuellt i bilen med dess panel, men fungerar inte utanför bilen med min gamla Truma iNet Box (jag tänker inte sätta ett separat SIM-kort i den eller dess efterföljare). På något sätt skall jag få till det ändå.
- Reläer för bl a AC-styrning.
Home Assistant är ett annat “nav”, oftast baserat på en Raspberry Pi, och som har sin egen app (och websida). Rätt så likt vad man kan göra med Victron, men man har mycket större frihet att koppla ihop prylar. Ibland kan det var enkelt, ibland kan det vara väldigt svårt, men får man till det räcker det sedan med en app, och man kan få allt att fungera tillsammans. Man kan göra sina egen layouter och friskt blanda prylar, och man kan styra och automatisera prylar tillsammans även om de från början inte är gjorda för det.
Det blir kanske lite för mycket att detalj beskriva hur jag har gjort i mitt fall, men det finns förstås rätt mycket att hitta på internet, bl a kan kanske det här ge lite inspiration (samma YouTube-kanal har en massa andra tips):
I mitt fall försöker jag koppla så mycket som möjligt till min Cerbo GX, och skickar sedan data fram och tillbaka till min Home Automation Raspberry Pi mha protokollet MQTT. Här är ett klipp som ger lite känsla för hur det kan gå till (det finns några detaljer som kan göras enklare, dock):
Man kan göra på lite olika sätt, men som jag har beskrivit det ovan så använder man en Raspberry Pi som en server för Home Automation och kopplar den mot den router man har i husbilen. Så länge man är uppkopplad med sin egen mobil mot samma router kommer appen för Home Automation (i mobilen) att enkelt kunna komma åt servern för Home Automation.
När man är någon annanstans med sin mobil vill man ju också kunna använda appen för Home Automation på samma sätt. Det finns en tjänst för det, men den kostar pengar. Generellt sett kan man lösa samma problem själv genom att göra lite inställningar för “Dynamic DNS” i routern, men det krävs att man har en egen publik IP-address, och det får man inte med det internet-abonnemang vi har i bilen. I mitt eget skall jag se till att koppla mig via VPN till vårt eget hem, och därifrån dela ut servern från husbilen. Något jag själv inte hade tänkt på om jag inte hade sett det tipset här på forumet.
Så, hoppas det här gav lite inspiration för er som intresserade av att ha lite mera koll på vad som händer i husbilen. Visst, det är väldigt tekniskt, men jag tror att den kunskapen finns här på forumet mer än vad man kanske tror; det förekommer helt enkelt inte så ofta att det skrivs om sånt här. Om du använder Home Assistant i husbilen, skriv gärna några rader, alltid lär sig någon annan av det (som i exemplet ovan)!