• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Underhållsladdning av startbatteri mha helt egen konfigurering

AndersKerstin

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
De flesta vill nog att allt med el bara skall fungera utan att behöva tänka på hur. Själv jobbar jag som IT-arkitekt/utvecklare och vill ha full kontroll på allt med el/elektronik/data i husbilen. Som nybliven ägare till vår första husbil har jag bytt ut rätt mycket och installerat en massa Victron-prylar, dragit om el, och en del annat. Vi har ännu inte installerat fler solpaneler eller installerat LiPo4-batterier, men det kommer senare när lite nya grejor finns mer tillgängliga.

En del i allt detta är hur underhållsladdning av startbatteriet skall gå till, och jag tänkte att det skulle vara lite kul att skriva om det, även om jag kanske har en lite ovanlig lösning.

Tanken är att normalt sett inte behöva ansluta 230V, men att ändå kunna stå ett par dagar på samma ställe. Det skulle ju då kunna bli så att startbatteriet laddar ur, men det är ju också bra att kunna underhållsladda det när bilen står parkerad länge utan att behöva 230V.

Det finns ju färdiga boxar att köpa som kan ladda från bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn inte är igång, men i vår inverter/charger (en Victron Mulitplus-II) finns en utgång för underhållsladdning, så därför använder vi den. Den fungerar i princip som en diod och en strömbegränsare på 4A, och är egentligen tänkt att underhållsladda ett startbatteri till en generator i en fast anläggning. Det fungerar inte riktigt i en husbil, eftersom jag inte vill koppla bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn är igång. Därför måste det hela kopplas via ett relä, och därför använder jag ett relä i en Victron Cerbo GX.

Jag vill underhållsladda startbatteriet från bodelsbatteriet när solpanelerna ger effekt, men inte förrän bodelsbatteriet har nått 90%. Men om det börjar laddas ur vill jag inte längre underhållsladda. Men har startbatteriet laddats ur under 12.1V vill jag ladda det ändå. Men är motorn är igång skall startbatteriet inte underhållsladda.

Det blir en massa udda krav som skall kombineras, och det går inte att konfigurera allt detta via Victrons vanliga användargränssnitt. Hur skall jag då kunna styra reläet för att kunna underhållsladda som jag själv helst vill?

Det finns ett tillägg som heter Node-RED som man kan installera i sin Victron Cerbo GX. Då kan man skapa flöden via ett speciellt användargränssnitt, och skapa i princip vad man vill när gäller hur saker skall styras. Så här ser det ut när jag skapat mitt eget underhållsladdnings-flöde för att få det precis som jag vill:

Skärmbild 2025-09-01 184159.png

Aktuella värden visas också, och i exemplet ovan har startbatteriet 12.9V, bodelsbatteriet laddas inte ur (”idle”), bodelsbatteriet är på 90% och DC/DC-laddaren är inte igång (Off). Relä 2 i Cerbo:n är då tillkopplat (Closed), och startbatteriet underhållsladdas av solpanelerna samtidigt som bodelsbatteriet fortsätter att laddas.

Ja, jag vet, det här lite udda, men nu kan resten i familjen ta bilen utan att jag behöver oroa mig för att startbatteriet skall ladda ur, och jag behöver inte ansluta sladd för att underhållsladda det när bilen står still en längre tid.

Förhoppningsvis inspirerar det någon, är man lite programmeringskunnig så är tröskeln inte så stor för att fixa styrning efter helt eget huvud.
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Screenshot 2025-09-02 at 14.16.55.png
Även jag har roat mig med Node-red och Cerbo. Jag ville få meddelanden om temp blev för hög i kyl/frys, nivå på färskvatten för låg, eller om bobatteriet börjar bli tomt. Dessutom skickar den GPS position hem om bilen rör sig, detta till min digitala körjournal se man kan se vart man har åkt, vart man stannat över natten osv.. Har HB stått still i x timmar så skapas en geofence så jag får ett meddelande skulle HB börja röra sig igen. Inget man behöver förstås, helt onödigt men så himla kul :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.333
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Visa bilaga 241056
Även jag har roat mig med Node-red och Cerbo. Jag ville få meddelanden om temp blev för hög i kyl/frys, nivå på färskvatten för låg, eller om bobatteriet börjar bli tomt. Dessutom skickar den GPS position hem om bilen rör sig, detta till min digitala körjournal se man kan se vart man har åkt, vart man stannat över natten osv.. Har HB stått still i x timmar så skapas en geofence så jag får ett meddelande skulle HB börja röra sig igen. Inget man behöver förstås, helt onödigt men så himla kul :)
HEL VE TE! Jag blir mållös..., och rätt impad! :bock::p
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
1.101
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Onödigt var "ordet". Nördigt är det ju och vi är kanske bara ett fåtal i Forumet som är intresserade och förstår hur detta fungerar. Intressant design och funktion tycker jag.
Adria Matrix kommentar/svar räcker för de flesta. Jo men visst...jag använder extra utgången från Multiplus till startbatteriet...Jag har inte brytt mig om att ansluta startbatteriutgången på solcellsregulatorn i.o.m. att husbilen står hemma. VE shunten ger mig den informationen jag behöver om elektrisk status. Tankgivarna går till huvudpanelen som standard. I övrigt så ger uppdaterade MBUX all information om fordonets rörelser och info ifall den rör sig utanför tillåtna zoner...
Jag har en termometer i kylen och frysen...
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
enklast är att köpa en tempsensor från RuuviTag, de är dyra men funkar direkt mot Victron Cerbo GX (blåtand). Finns i olika modeller. Jag har även andra temp sensorer från Aliexpress som kostar ca 40kr styck, men man måste byta mjukvara i den och dessutom ha ett ESP32 chip i bilen (med sin programvara) Inget jag rekommenderar om man inte kan det. GPSen är en vanlig USB-puck som ansluts till Cerbo, allt funkar direkt. Sedan kan man skicka data hur man vill ut från Cerbo GX. Chatgpt är riktigt bra att hjälpa till med kod bara man kan förklara vad man vill. För att få en koppling hem från HB så har jag en VPN förbindelse mellan dem, dvs. datamässigt är alla prylar (HB+hemma) på "samma" nätverk så position och sensorer landar i hemmasystemet. Ledsen om förklaringen blev lite för teknisk :)
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
651
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
För att få en koppling hem från HB så har jag en VPN förbindelse mellan dem, dvs. datamässigt är alla prylar (HB+hemma) på "samma" nätverk så position och sensorer landar i hemmasystemet. Ledsen om förklaringen blev lite för teknisk :)
Najs, då fungerar alla streamingtjänster som hemma också - inga rättighetsproblem i utlandet :msn_thumbup:
 

AndersKerstin

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
En fundering bara
Detta verkar vara en avancerad lösning på ett enkelt problem. Varför gå omvägen via bodels batteriet för laddning av start batteri när det finns solcells regulatorer med extra utgång för direkt laddning av start batteri.
Jag fattar självklart om min lösning uppfattas som onödigt avancerad. Från min egen synvinkel blev dock väldigt enkelt; jag behövde inte köpa några mer prylar och kunde konfigurera allt helt efter eget huvud.

Tanken med mitt inlägg var att skapa lite innehåll som kanske inte så ofta förekommer här, och ge lite inspiration. Men jag fick korta ner det lite, därför kan kanske mina val verka lite konstiga. Jag ville bara ha Victron-prylar, och på den storlek på solcellsregulatorn jag ville upp på finns inga alternativ med en extra utgång (som passade mina behov). En ytterligare anledning till att jag valt att koppla som jag gjort är att jag vill kunna ladda från bodelsbatteriet (via underhållsladdningen på invertern) till startbatteriet även om det inte är någon sol och motorn annars inte skulle gå att starta.

enklast är att köpa en tempsensor från RuuviTag, de är dyra men funkar direkt mot Victron Cerbo GX (blåtand). Finns i olika modeller. Jag har även andra temp sensorer från Aliexpress som kostar ca 40kr styck, men man måste byta mjukvara i den och dessutom ha ett ESP32 chip i bilen (med sin programvara) Inget jag rekommenderar om man inte kan det. GPSen är en vanlig USB-puck som ansluts till Cerbo, allt funkar direkt. Sedan kan man skicka data hur man vill ut från Cerbo GX. Chatgpt är riktigt bra att hjälpa till med kod bara man kan förklara vad man vill. För att få en koppling hem från HB så har jag en VPN förbindelse mellan dem, dvs. datamässigt är alla prylar (HB+hemma) på "samma" nätverk så position och sensorer landar i hemmasystemet. Ledsen om förklaringen blev lite för teknisk :)
Kul lösning! Själv har jag också temperatursensorer från RuuviTag. Jag har även en Teltonika-router med inbyggd GPS, och den har jag kopplat via WiFi till Cerbo:n. Mer info:

 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Super, kul att se vad du har gjort. Här ligger jag lite efter …. Det går inte att lämna kommentar på din kanal dock :( skulle gärna se ett avsnitt hur du kopplar maxxfan till din RPi. Annars många bra avsnitt och ser fram emot alla nya.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
De flesta vill nog att allt med el bara skall fungera utan att behöva tänka på hur. Själv jobbar jag som IT-arkitekt/utvecklare och vill ha full kontroll på allt med el/elektronik/data i husbilen. Som nybliven ägare till vår första husbil har jag bytt ut rätt mycket och installerat en massa Victron-prylar, dragit om el, och en del annat. Vi har ännu inte installerat fler solpaneler eller installerat LiPo4-batterier, men det kommer senare när lite nya grejor finns mer tillgängliga.

En del i allt detta är hur underhållsladdning av startbatteriet skall gå till, och jag tänkte att det skulle vara lite kul att skriva om det, även om jag kanske har en lite ovanlig lösning.

Tanken är att normalt sett inte behöva ansluta 230V, men att ändå kunna stå ett par dagar på samma ställe. Det skulle ju då kunna bli så att startbatteriet laddar ur, men det är ju också bra att kunna underhållsladda det när bilen står parkerad länge utan att behöva 230V.

Det finns ju färdiga boxar att köpa som kan ladda från bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn inte är igång, men i vår inverter/charger (en Victron Mulitplus-II) finns en utgång för underhållsladdning, så därför använder vi den. Den fungerar i princip som en diod och en strömbegränsare på 4A, och är egentligen tänkt att underhållsladda ett startbatteri till en generator i en fast anläggning. Det fungerar inte riktigt i en husbil, eftersom jag inte vill koppla bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn är igång. Därför måste det hela kopplas via ett relä, och därför använder jag ett relä i en Victron Cerbo GX.

Jag vill underhållsladda startbatteriet från bodelsbatteriet när solpanelerna ger effekt, men inte förrän bodelsbatteriet har nått 90%. Men om det börjar laddas ur vill jag inte längre underhållsladda. Men har startbatteriet laddats ur under 12.1V vill jag ladda det ändå. Men är motorn är igång skall startbatteriet inte underhållsladda.

Det blir en massa udda krav som skall kombineras, och det går inte att konfigurera allt detta via Victrons vanliga användargränssnitt. Hur skall jag då kunna styra reläet för att kunna underhållsladda som jag själv helst vill?

Det finns ett tillägg som heter Node-RED som man kan installera i sin Victron Cerbo GX. Då kan man skapa flöden via ett speciellt användargränssnitt, och skapa i princip vad man vill när gäller hur saker skall styras. Så här ser det ut när jag skapat mitt eget underhållsladdnings-flöde för att få det precis som jag vill:

Visa bilaga 241052

Aktuella värden visas också, och i exemplet ovan har startbatteriet 12.9V, bodelsbatteriet laddas inte ur (”idle”), bodelsbatteriet är på 90% och DC/DC-laddaren är inte igång (Off). Relä 2 i Cerbo:n är då tillkopplat (Closed), och startbatteriet underhållsladdas av solpanelerna samtidigt som bodelsbatteriet fortsätter att laddas.

Ja, jag vet, det här lite udda, men nu kan resten i familjen ta bilen utan att jag behöver oroa mig för att startbatteriet skall ladda ur, och jag behöver inte ansluta sladd för att underhållsladda det när bilen står still en längre tid.

Förhoppningsvis inspirerar det någon, är man lite programmeringskunnig så är tröskeln inte så stor för att fixa styrning efter helt eget huvud.
Där ser man, PLC programmering. Antar att det finns möjlighet att göra en backup.
 

AndersKerstin

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
42995
Medlemskap
2025
Super, kul att se vad du har gjort. Här ligger jag lite efter …. Det går inte att lämna kommentar på din kanal dock :( skulle gärna se ett avsnitt hur du kopplar maxxfan till din RPi. Annars många bra avsnitt och ser fram emot alla nya.
Det är inte min YouTube-kanal, bara något jag länkade till för den som vill grotta ner sig.

Där ser man, PLC programmering. Antar att det finns möjlighet att göra en backup.
Ja, men det är manuellt. Hela användargränssnittet för att göra sina flöden kommer man dock åt via Victrons VRM-portal, så man behöver inte vara uppkopplad mot bilens eget nätvärk för att kunna göra ändringar eller debugga.
 
Toppen