AndersKerstin
HBK Medlem
De flesta vill nog att allt med el bara skall fungera utan att behöva tänka på hur. Själv jobbar jag som IT-arkitekt/utvecklare och vill ha full kontroll på allt med el/elektronik/data i husbilen. Som nybliven ägare till vår första husbil har jag bytt ut rätt mycket och installerat en massa Victron-prylar, dragit om el, och en del annat. Vi har ännu inte installerat fler solpaneler eller installerat LiPo4-batterier, men det kommer senare när lite nya grejor finns mer tillgängliga.
En del i allt detta är hur underhållsladdning av startbatteriet skall gå till, och jag tänkte att det skulle vara lite kul att skriva om det, även om jag kanske har en lite ovanlig lösning.
Tanken är att normalt sett inte behöva ansluta 230V, men att ändå kunna stå ett par dagar på samma ställe. Det skulle ju då kunna bli så att startbatteriet laddar ur, men det är ju också bra att kunna underhållsladda det när bilen står parkerad länge utan att behöva 230V.
Det finns ju färdiga boxar att köpa som kan ladda från bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn inte är igång, men i vår inverter/charger (en Victron Mulitplus-II) finns en utgång för underhållsladdning, så därför använder vi den. Den fungerar i princip som en diod och en strömbegränsare på 4A, och är egentligen tänkt att underhållsladda ett startbatteri till en generator i en fast anläggning. Det fungerar inte riktigt i en husbil, eftersom jag inte vill koppla bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn är igång. Därför måste det hela kopplas via ett relä, och därför använder jag ett relä i en Victron Cerbo GX.
Jag vill underhållsladda startbatteriet från bodelsbatteriet när solpanelerna ger effekt, men inte förrän bodelsbatteriet har nått 90%. Men om det börjar laddas ur vill jag inte längre underhållsladda. Men har startbatteriet laddats ur under 12.1V vill jag ladda det ändå. Men är motorn är igång skall startbatteriet inte underhållsladda.
Det blir en massa udda krav som skall kombineras, och det går inte att konfigurera allt detta via Victrons vanliga användargränssnitt. Hur skall jag då kunna styra reläet för att kunna underhållsladda som jag själv helst vill?
Det finns ett tillägg som heter Node-RED som man kan installera i sin Victron Cerbo GX. Då kan man skapa flöden via ett speciellt användargränssnitt, och skapa i princip vad man vill när gäller hur saker skall styras. Så här ser det ut när jag skapat mitt eget underhållsladdnings-flöde för att få det precis som jag vill:

Aktuella värden visas också, och i exemplet ovan har startbatteriet 12.9V, bodelsbatteriet laddas inte ur (”idle”), bodelsbatteriet är på 90% och DC/DC-laddaren är inte igång (Off). Relä 2 i Cerbo:n är då tillkopplat (Closed), och startbatteriet underhållsladdas av solpanelerna samtidigt som bodelsbatteriet fortsätter att laddas.
Ja, jag vet, det här lite udda, men nu kan resten i familjen ta bilen utan att jag behöver oroa mig för att startbatteriet skall ladda ur, och jag behöver inte ansluta sladd för att underhållsladda det när bilen står still en längre tid.
Förhoppningsvis inspirerar det någon, är man lite programmeringskunnig så är tröskeln inte så stor för att fixa styrning efter helt eget huvud.
En del i allt detta är hur underhållsladdning av startbatteriet skall gå till, och jag tänkte att det skulle vara lite kul att skriva om det, även om jag kanske har en lite ovanlig lösning.
Tanken är att normalt sett inte behöva ansluta 230V, men att ändå kunna stå ett par dagar på samma ställe. Det skulle ju då kunna bli så att startbatteriet laddar ur, men det är ju också bra att kunna underhållsladda det när bilen står parkerad länge utan att behöva 230V.
Det finns ju färdiga boxar att köpa som kan ladda från bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn inte är igång, men i vår inverter/charger (en Victron Mulitplus-II) finns en utgång för underhållsladdning, så därför använder vi den. Den fungerar i princip som en diod och en strömbegränsare på 4A, och är egentligen tänkt att underhållsladda ett startbatteri till en generator i en fast anläggning. Det fungerar inte riktigt i en husbil, eftersom jag inte vill koppla bodelsbatteriet till startbatteriet när motorn är igång. Därför måste det hela kopplas via ett relä, och därför använder jag ett relä i en Victron Cerbo GX.
Jag vill underhållsladda startbatteriet från bodelsbatteriet när solpanelerna ger effekt, men inte förrän bodelsbatteriet har nått 90%. Men om det börjar laddas ur vill jag inte längre underhållsladda. Men har startbatteriet laddats ur under 12.1V vill jag ladda det ändå. Men är motorn är igång skall startbatteriet inte underhållsladda.
Det blir en massa udda krav som skall kombineras, och det går inte att konfigurera allt detta via Victrons vanliga användargränssnitt. Hur skall jag då kunna styra reläet för att kunna underhållsladda som jag själv helst vill?
Det finns ett tillägg som heter Node-RED som man kan installera i sin Victron Cerbo GX. Då kan man skapa flöden via ett speciellt användargränssnitt, och skapa i princip vad man vill när gäller hur saker skall styras. Så här ser det ut när jag skapat mitt eget underhållsladdnings-flöde för att få det precis som jag vill:

Aktuella värden visas också, och i exemplet ovan har startbatteriet 12.9V, bodelsbatteriet laddas inte ur (”idle”), bodelsbatteriet är på 90% och DC/DC-laddaren är inte igång (Off). Relä 2 i Cerbo:n är då tillkopplat (Closed), och startbatteriet underhållsladdas av solpanelerna samtidigt som bodelsbatteriet fortsätter att laddas.
Ja, jag vet, det här lite udda, men nu kan resten i familjen ta bilen utan att jag behöver oroa mig för att startbatteriet skall ladda ur, och jag behöver inte ansluta sladd för att underhållsladda det när bilen står still en längre tid.
Förhoppningsvis inspirerar det någon, är man lite programmeringskunnig så är tröskeln inte så stor för att fixa styrning efter helt eget huvud.