• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Hjälpluftfjädring bak, prisfråga?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har en Carthago e-line I50 årsmodell 2015 där vi funderar på att montera en hjälpluftfjädring med kompressor. Monteringsjobbet tänkte jag fixa själv.

Har kontaktat en del firmor och begärt pris men än så länge bara fått svar från en. Tyckte dock priset var aningen högt.

- Luftfjädring Semiair X250 AL-KO WT enkelaxel 06-co (Artikelnr: 348 250 021) Pris: 18 800 SEK + moms
Priset är inklusive alla komponenter (bälgar, kompressor, manöverpanel med manometrar mm.) Det tråkiga är att jag beggar pris utan kompressor (då man köper dem väldigt mycket billigare själv) men firman lämnar bara ut komplettpris. Paneln (standardpanel till Fiat Ducato) har jag heller ingen nytta av för vi har funktioner monterade i befintlig panel som vi vill ha kvar. Manöverknappar och manometrar till luftbälgarna måste därför sitta på annan plats. Onödigt att betala för något man sedan slänger.

Jag avvaktar just nu svar från Tolson och skall sedan kontakta Bossings.

Fler tips mottages gärna så även köp utomlands?

Mvh!
// Niklas
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Niklas!
Har kollat på bilderna och ser ju att det är Dunlops. Jag tycker hela konstruktionen ser väldig låg ut, ända ner till gummit på däcken. Risk för skador!!?? Undrar varför man placerar det så lågt när plats finns uppåt.
Hälsningar
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Niklas!
Har kollat på bilderna och ser ju att det är Dunlops. Jag tycker hela konstruktionen ser väldig låg ut, ända ner till gummit på däcken. Risk för skador!!?? Undrar varför man placerar det så lågt när plats finns uppåt.
Hälsningar


Vi har nu kört med dem ett tag och inte slagit i någon gång. Dvs vi har inte upplevt några problem.

Varför man valt sådan konstruktion torde nog vara en fråga för Dunlop. Jag vet inte med andra ord.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
Jag har försökt att komma fram till vilket fabrikat jag skall välja och här är min bedömning:
AL-KO Air-Plus faller på priset
VB SemiAir faller på priset
Goldschmitt Zusatsluftfeder dålig respons från säljare
MAD Suspension Systems stabil konstruktion bra pris
Dunlop Air suspension lågt placerad och risk för skada
Dunlop har 6" gummibälg, övriga har 5" bälgar av nästan identiskt utförande.
Vad jag kan komma fram till är att alla ger samma fjädringsresultat. Alla levererar galvade delar.
Kompressorer och övrigt är ungefär samma prylar.
Jag väljer MAD!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Kanske en dum fråga .varför luftfjädring har kört Fiat original chassi och alko 4500kg ,jag finner inga problem vid körning ,eller är det något som jag inte märkt vid körning ,jag kanske har rätt bil , från början,,håkan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har en bil med långt överhäng som vi stundtals maxlastar bak. Med resultatet att bilen blir väldigt låg (vi har en ram under lastutrymmet som sticker ner och i vissa situationer har skrapat i) samt mindre stabil.

Så för att öka markfrigången samt få stabilare bil var detta en bra och förhållandevis billig lösning.

Som "grädde på moset" ökade komforten en aning.

// Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Framförallt på FIATchassit får du en mycket stadigare bil, gungar inte om du blir omkörd av ett stort fordon, den hoppar inte lika mycket vid stora ojämnheter i vägen, den gungar mindre när du går inne i bilen.
Det bladfjädrade standardchassit är inget under av komfort,byggt för ett transportfordon.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
Nu har jag monterat MAD luftfjädring. (Säljs bla.av AS-Airsuspension) Arbetstiden (DIY) blev dag plus en dag extra för dragning av luftslangarn i dubbelbotten och manometerpanelen fram.
Inga svårigheter alls. Jag "tjänade" över en dm i lyfthöjd vid hjulen.
Provkörningen gick bra. Skall bli intressant att se hur det funkar på längre resa. Jag har konstaterat att det nog inte spelar någon roll vilket fabrikat man väljer. Funktionen är ju densamma och de flesta använder Firestones bälg W21-760-9000.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassiföljande
Hej!
Rättelse:
Jag har blivit tillrättavisad om ett tidigare inlägg jag skrivit:
Jag skrev:"Dunlop har 6" gummibälg, övriga har 5" bälgar av nästan identiskt utförande"
Detta var fel!
Alla nämnda har ca. 5" bälgar som, när dom är trycksatta, sväller till ca 5,7"
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Tillsatsluftfjädring för AL-KO Chassi
Hej!
Nu har jag kört ca 700 mil med MAD-luftfjädringen. Jag har provat med olika tryck i bälgarna och har kommit fram till att ca 3 kg/cm2 är ganska bra. Bilen har blivit mindre stötig i baken, och jag kan höja baken med en hel decimeter om jag behöver. Jag kör med endast 3,8 kg där fram och 4,5 på bakhjulen.
Nästa åtgärd, för ytterligare mjukare gång, är att jag funderar på att byta bakre stötdämpare till KONI FSD nr. 88051057, vilka ju lär vara bra på att svälja stötighet på dåliga vägar med potthål, dålig asfalt, grusvägar och broskarvar.
 
Toppen