• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp..ytmögel !!

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Har varit väldigt privilegierad. Har haft husbilen stående i verkstaden hela vintern. Bara kört ut den när vi arbetat där.
Inget mögel här.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Julatäcket kanske är av ett material som "luftar" lite, men lika effektivt som Goretex kan det knappast vara, vilket kvadratmeterpriset talar för. Dessutom torde "luftningen" inte fungera när tyget är mättat med fukt, vilket det inte heller gör med Goretexmembran. Det är därför det är viktigt att ytbehandla dessa material med impregnering som gör att tyget inte tar åt sig fukten så lätt.

Johan K.

F

F.d. 25267

Guest

Det spelar ingen roll om täcket släpper igenom luft eller inte. Ligger det snö eller is ovanpå blir det ingen ventilation i alla fall. Ventilationen måste finnas under täckningen. Enkelt och logiskt. Luft måste kunna passera genom ventiler och takluckor - annars blir det fukt och mögel. Torrbollar eller värme behövs inte. Bara fri ventilation igenom.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Jag har inte så mycket erfarenhet av mögel vid vinterförvaring av husbil. Jag har bara haft plåtisar och dessa har antingen vinterförvarats inomhus eller på garageinfarten utan täckning och med några timmars drift av en avfuktare varje vecka och då är det inga problem...

Men från vinterförvaring av båt utomhus under pressening har jag 35 års erfarenhet. I början följde jag alla expertråd om att ventilera ordentligt. Det funkade problemfritt vissa år och var rena katastrofen med fullt med mögel andra år (dynor och textil hade jag alltid hemma i rumstemperatur).

Sedan övergick jag till det som alltid därefter funkat för mig. Jag stoppade all ventilation -stängde till överallt, tejp över ventiler mm. Ordentligt med avfuktning med hjälp av saltkristaller. Inte små dyra torrbollar utan rejäla hemmagjorda saker bestående av 10L spann, durkslag och salt (CaCl2 - vägsalt) från 25kg-säckar från Lantmännen. 2-3 sådana spannar i båten räcker hela vintern, det är snustorrt och jag tar aldrig hem dynor mm längre.

Senast ändrad:

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Jag är medveten att detta är en gammal tråd.... men istället för att skap nytt så återanvänder jag denna.
Jag har nu fått problem senast 2 gånger med nuvarande husbil och haft samma tidigare med annan...
Min husbil är vinter förvarad i någon Bundgård i Motala mellan oktober till Maj. De senaste 2 åren har jag försökt att förstå hur kan jag undvika detta men råkat ut för samma sak.
Förra året så var det små mögelfläckar i toalettdörren (som var stängd) och runt dörren vilket tydde att fukten samlades där från den ventilerad taklucka i toan (en liten sådan som de flesta husbilar har) Takluckan var även fylld med mögel både invändig och mellan plasten (det finns 2 en ovanpå den andra)
Jag plockade hela takluckan och tvättade bort den så det fanns inga mögelfläckar kvar när jag lämnade den för förvaring. Jag hörde med caravanhallen att det var kanske dålig ventilation och jag kanske behövde lämna dörren till toa öppet och någon fönster i hytten med en cm öppet.
Jag gjorde så och det var faktiskt tom ännu värre när jag hämtade den. Nu fanns det flackar i varenda taklucka och även tom i ratten (ja ratten som man kör bilen med) så det var mycket jobb att få allt rent igen.
Måste även säga att vi plockar bort både sätten och madrasser som vi förvarar hemma under vinter och alla gardiner och allt tyg som kan finnas.
Denna gång fanns 2 stora torrbollar (hinkar som heter maxi) Husbilen rensas väl och töms av allt som kan samla fukt.
Så jag vet inte om det är värre att ha bilen öppen eller helt stängt och om torrbollar hjälper eller gör saken värre.
För min egen del så tror jag att kondens som bildas inne i bilen med temperaturförändringar är det som gör detta.
Är faktiskt imponerad av alla de som säger att de inte har såna problem... haft 2 husbilar hittills och haft samma problem med båda 2 oavsett vad jag gjort.
Det jag inte testat är det där med jula täcke och att strunta helt i torrbollar.... men det är knappas något jag tänker spontant skulle göra saken bättre.

steningeboda

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
6161
Medlemskap
2025
Jag är medveten att detta är en gammal tråd.... men istället för att skap nytt så återanvänder jag denna.
Jag har nu fått problem senast 2 gånger med nuvarande husbil och haft samma tidigare med annan...
Min husbil är vinter förvarad i någon Bundgård i Motala mellan oktober till Maj. De senaste 2 åren har jag försökt att förstå hur kan jag undvika detta men råkat ut för samma sak.
Förra året så var det små mögelfläckar i toalettdörren (som var stängd) och runt dörren vilket tydde att fukten samlades där från den ventilerad taklucka i toan (en liten sådan som de flesta husbilar har) Takluckan var även fylld med mögel både invändig och mellan plasten (det finns 2 en ovanpå den andra)
Jag plockade hela takluckan och tvättade bort den så det fanns inga mögelfläckar kvar när jag lämnade den för förvaring. Jag hörde med caravanhallen att det var kanske dålig ventilation och jag kanske behövde lämna dörren till toa öppet och någon fönster i hytten med en cm öppet.
Jag gjorde så och det var faktiskt tom ännu värre när jag hämtade den. Nu fanns det flackar i varenda taklucka och även tom i ratten (ja ratten som man kör bilen med) så det var mycket jobb att få allt rent igen.
Måste även säga att vi plockar bort både sätten och madrasser som vi förvarar hemma under vinter och alla gardiner och allt tyg som kan finnas.
Denna gång fanns 2 stora torrbollar (hinkar som heter maxi) Husbilen rensas väl och töms av allt som kan samla fukt.
Så jag vet inte om det är värre att ha bilen öppen eller helt stängt och om torrbollar hjälper eller gör saken värre.
För min egen del så tror jag att kondens som bildas inne i bilen med temperaturförändringar är det som gör detta.
Är faktiskt imponerad av alla de som säger att de inte har såna problem... haft 2 husbilar hittills och haft samma problem med båda 2 oavsett vad jag gjort.
Det jag inte testat är det där med jula täcke och att strunta helt i torrbollar.... men det är knappas något jag tänker spontant skulle göra saken bättre.
Har ni alltid förvarat bilen på samma ställe, finns där något mer i samma utrymme?

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Har ni alltid förvarat bilen på samma ställe, finns där något mer i samma utrymme?
Nej. Vi hade den gamla bilen i Nykvarn (var faktisk typ en cirkus tält med väldig dålig ventilation men det var när jag hade den andra husbilen.
Den nya har endast varit i Motala. Det finns 2 andra husbilar och ett par husvagnar i samma utrymme. Ägarna till husbilarna känner jag. En är min granne och den andra en kompis till mig, Ingen har råkat ut för mitt problem. Vet inget om husvagnarna och aldrig träffat ägarna.
Ladan är av trä med tegeltak den är stort och kommer in luft genom så den är inte 100% stängt, och har cement golv.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nej. Vi hade den gamla bilen i Nykvarn (var faktisk typ en cirkus tält med väldig dålig ventilation men det var när jag hade den andra husbilen.
Den nya har endast varit i Motala. Det finns 2 andra husbilar och ett par husvagnar i samma utrymme. Ägarna till husbilarna känner jag. En är min granne och den andra en kompis till mig, Ingen har råkat ut för mitt problem. Vet inget om husvagnarna och aldrig träffat ägarna.
Ladan är av trä med tegeltak den är stort och kommer in luft genom så den är inte 100% stängt, och har cement golv.
Dammsög ni säten och övriga ytor? Torkade ni bort allt damm på hårda ytor när ni ställde av?

Damm kan göra att mögel bildas under vinterförvaring

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Dammsög ni säten och övriga ytor? Torkade ni bort allt damm på hårda ytor när ni ställde av?

Damm kan göra att mögel bildas under vinterförvaring
Japp. Bilen tömdes och städades (det gör vi varje år) innan vi lämnar in den.
Mögelfläckar kom denna gång på insekts nät vid takluckorna och ratten.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
våran bil hade oxå fått lite små prickor i vinter, inte mycket
lite på ratten o lite på tyget på skjutdörren. det har alldrig hänt för
bilen står ute under bar himmel året runt.
hade en torrboll i bilen oxå, den var snus torr
tvättade med ajax så försvann det direkt
sen fick den en runda med ozongeneratorn. som ny igen

Toppen