• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp..ytmögel !!

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Hej

Var och tittade till husbilen idag och ser att det är fullt med ytmögel, på klädsel och många trädetaljer mm.mm...

Som tur är är dynorna uttagna men klädseln i förarhytt är angripna

Vad gör jag? Vad har jag gjort för fel? Någon som har ideer?

Skulle någon taklucka varit lite öppen?



//Niclas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Du har nog fått det man brukar kalla jordslag. Vanligt under täckställningar på båtar om man kapslar inför hårt. Dessa prickar är svarta och lätta att tvätta bort.
För modligen dålig ventillation och en ovanligt fuktig vinter. På hårda ytor är det bara att tvätta av men lite värre på tygklädseln. Jag får det varje år på båten som står direkt mot väggen på husets norrsida som också alltid är utsatt för jordslag på väggen. Men där är det inga problem eftersom den ändå ska tvättas av innan sjösättning.

Hur har ni bilen förvarad?
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Hej
Bilen är förvarad utomhus på en grusplan under ett Julatäcke. Alla luckor,skåp och dörrar är öppnade men jag har inte öppnat nån ytterlucka för bättre ventilation.
Skall man ta av klädseln direkt och tvätta med risk för att originalklädseln på stolarna blir förstörda, dessa går inte ta av och tvätta.

Öppnade takluckan något nu, hjälper det?

//Niclas
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Mitt förslag är att ta av Jula täcket. När det är temperaturskillnader hela tiden som det har varit sista månaden...då skapas mer fukt än vanligt...varmt till kallt osv.
Det märks speciellt om man har några torrbollar i bilen.
Själva har vi ingen täckning eller värme på och det har alltid fungerat.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Var och tittade till och startade husbilen igår, kunde konstatera att det var nog en halv liter vatten i avfuktaren. För en månad sedan ingenting i avfuktaren, så det har varit hög fukthalt i luften sista tiden.
Har en utvändig fuktmätare hemma och den har varit uppe på 90 % fukthalt.
Hade inget påslag på klädsel och det luktade gott ! :spinny:
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Hög luftfuktighet i kombination med temperaturändringar gör att fukten sätter av sig på ytor.

Åtgärda möglet direkt och se om du kan få lägre luftfuktighet. Gärna lite basvärme som ligger över yttertempen.

/M
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Då är allt avtorkat/tvättat, så gott det gick att se, och 2 st torrbollar inställda,klädseln i kupen avtagen och körs i tvättmaskinen. Samt allt annat löst(grytor,plast, bestick mm) intaget för rengöring hemma

Bara att hoppas att det inte kommer tillbaka

//Niclas
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Hur får man loss insektsnäten på takluckorna (dom små), är det bara dom 4 små skruvarna i hörnen?

//Niclas
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Jula täcke uppallad bockar torrbollar 2 stora inget mögel 5:e året i rad men bra underlag arfalt ingen värme. Kollar varannan vecka.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Hur gör ni när ni lägger på täcket?
Väntar till bilen är torr/torkar för hand. Jag köpte ett täcke, men inte nån gång har det varit läge att täcka bilen. Antingen regn, blött, eller snö.


/M
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Jag har haft Julatäcket 2 vintrar innan utan problem, fast då har jag haft torrbollar, av nån anledning glömde jag visst dessa i år :-(
Om det nu var det som var anledningen, tror nog mer som tidigare sagts att temperaturen gått upp o ner

//Niclas
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Det kan inte vara speciellt bra att stänga in husbilen under ett heltäckande tätt täcke utan att ha täckningen helt avtätad och luftfuktigheten i bilen under kontroll med avfuktare. Jämför hur militären konserverade sin utrustning på den tiden vi hade militär utrustning att konservera. Jag tror det är mycket bättre att bara ha en presenning över taket (gärna på reglar för att skapa luftspalt till taket) för att hindra att vatten tränger in under tätningslister och skapa frostsprängningar.

Erik P
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Jula täcke uppallad bockar torrbollar 2 stora inget mögel 5:e året i rad men bra underlag arfalt ingen värme. Kollar varannan vecka.

Har också täcket på för femte säsongen. Jag har aldrig upptäckt varken fukt eller mögel. Bilen står på fast underlag som håller sig torrt. Naturligtvis ingen värme i bilen som kan underlätta tillväxt av mögel.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Det kan inte vara speciellt bra att stänga in husbilen under ett heltäckande tätt täcke utan att ha täckningen helt avtätad och luftfuktigheten i bilen under kontroll med avfuktare. Jämför hur militären konserverade sin utrustning på den tiden vi hade militär utrustning att konservera. Jag tror det är mycket bättre att bara ha en presenning över taket (gärna på reglar för att skapa luftspalt till taket) för att hindra att vatten tränger in under tätningslister och skapa frostsprängningar.

Erik P

Ingen plastpresenning utan ett täcke som andas tar regn från ovan men inget blött på bilen och torr bil vid täckningen. Goretex för husbil med andra ord ta g'rna en titt på ett täcke så blir det lättare att förstå, var själv lika skeptisk tills grannen köpte ett året innan jag införskaffade och var förvånad av resultatet efter gången vinter med snö och regn. Men som sagt inget försvar för att köpa för var och en bäst är en egen vagnhall med 20 grader.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Hej

Var och tittade till husbilen idag och ser att det är fullt med ytmögel, på klädsel och många trädetaljer mm.mm...

Som tur är är dynorna uttagna men klädseln i förarhytt är angripna

Vad gör jag? Vad har jag gjort för fel? Någon som har ideer?

Skulle någon taklucka varit lite öppen?



//Niclas



Felet är att täcka över husbilen. Det måste vara en ordentlig luftspalt mellan tak och täckning. Till nästa vinter så ställ bilen under tak ute eller i ventilerat utrymme inne. Ska du tvunget täcka över den så se till att få minst 20 cm mellan tak och täckning. Luften måste kunna cirkulera helt enkelt. Svårt att lura fysikens lagar.

Per
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Har haft husvagn stående ute i fuktiga vinterskåne i mer än 20 år, aldrig problem med mögel inne. Samma sak med husbilen som jag haft i 3 år nu. Inga torrbollar, ingen värme, inget täcke, har aldrig tagit ut dynor/textilier. Stänger inga ventiler! Alltid luktat fräscht inne trots att husvagnen o numera husbilen kan vara både grårandig och grön av luftföroreningar/alger. Lätt att tvätta av dock tack vare DiamondBrite- behandling.
Antingen har jag haft tur i alla år eller så funkar det med att låta inneklimatet i husbilen följa uteklimatet.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Så länge det inte finns snö eller is på taket tar husbilen ingen skada av att stå ute över vintern. Det är ju inget större problem i skåne. Dynor, kuddar, madrasser och mattor mår dock bättre av att förvaras torrt inomhus. De drar till sig fukt och kan mögla - lukta illa. Viktigt är även att tappa ur allt vatten som annars fryser och kan ställa till stora skador.

:)

Per
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Har haft husvagn stående ute i fuktiga vinterskåne i mer än 20 år, aldrig problem med mögel inne. Samma sak med husbilen som jag haft i 3 år nu. Inga torrbollar, ingen värme, inget täcke, har aldrig tagit ut dynor/textilier. Stänger inga ventiler! Alltid luktat fräscht inne trots att husvagnen o numera husbilen kan vara både grårandig och grön av luftföroreningar/alger. Lätt att tvätta av dock tack vare DiamondBrite- behandling.
Antingen har jag haft tur i alla år eller så funkar det med att låta inneklimatet i husbilen följa uteklimatet.

Samma här;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Sanitator
Innehåller bl.a. teatreeoil. Käkar på nåt vis upp mögellukten. (Inte samma sak som luftavfuktning)
 
Toppen