• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp..ytmögel !!

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Har varit väldigt privilegierad. Har haft husbilen stående i verkstaden hela vintern. Bara kört ut den när vi arbetat där.
Inget mögel här.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Julatäcket kanske är av ett material som "luftar" lite, men lika effektivt som Goretex kan det knappast vara, vilket kvadratmeterpriset talar för. Dessutom torde "luftningen" inte fungera när tyget är mättat med fukt, vilket det inte heller gör med Goretexmembran. Det är därför det är viktigt att ytbehandla dessa material med impregnering som gör att tyget inte tar åt sig fukten så lätt.

Johan K.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Det spelar ingen roll om täcket släpper igenom luft eller inte. Ligger det snö eller is ovanpå blir det ingen ventilation i alla fall. Ventilationen måste finnas under täckningen. Enkelt och logiskt. Luft måste kunna passera genom ventiler och takluckor - annars blir det fukt och mögel. Torrbollar eller värme behövs inte. Bara fri ventilation igenom.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..ytmögel !!

Jag har inte så mycket erfarenhet av mögel vid vinterförvaring av husbil. Jag har bara haft plåtisar och dessa har antingen vinterförvarats inomhus eller på garageinfarten utan täckning och med några timmars drift av en avfuktare varje vecka och då är det inga problem...

Men från vinterförvaring av båt utomhus under pressening har jag 35 års erfarenhet. I början följde jag alla expertråd om att ventilera ordentligt. Det funkade problemfritt vissa år och var rena katastrofen med fullt med mögel andra år (dynor och textil hade jag alltid hemma i rumstemperatur).

Sedan övergick jag till det som alltid därefter funkat för mig. Jag stoppade all ventilation -stängde till överallt, tejp över ventiler mm. Ordentligt med avfuktning med hjälp av saltkristaller. Inte små dyra torrbollar utan rejäla hemmagjorda saker bestående av 10L spann, durkslag och salt (CaCl2 - vägsalt) från 25kg-säckar från Lantmännen. 2-3 sådana spannar i båten räcker hela vintern, det är snustorrt och jag tar aldrig hem dynor mm längre.
 
Senast ändrad:
Toppen