• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Hjälp med verkstad Frankrike/ nyckelsymbol CODE

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Hej!
Våran husbil Fiat Dethleffs-96 startade inte när vi var i Cannes Frankrike. Det kom upp en orange nyckelsymbol CODE. Allt annat fungerar på den och den servades och besiktigades alldeles innan vi åkte. Vi har haft detta problemet tidigare och då "åtgärdade" Fiat verkstad i Lidköping problemet. Sen dök det upp igen på väg mot Cannes men vi fick igång den. Känns som nåt glapp eller dålig kontakt eller liknande. När vi väl fått plats på en camping mitt i Cannes och skulle köra in på campingen fick vi inte igång den igen. Allt slutade med bärgning till en depå. Bärgaren sa att ingen verkstad skulle ta emot den för att den är för gammal. Det hade de även sagt till Folksam sen enligt Folksam. De skickade den inte ens till någon verkstad utan vi fick valet att skrota den (!) eller betala hemtransporten själva på 50.000 någonting. Folksam har behandlat oss urdåligt i det här ärendet. De fög hem oss kvällen efter så vi är inte på plats längre. Vi har genom att söka här i forumet, på google, via bekanta osv förstått som att felet förmodligen är ganska lätt och billigt att åtgärda. Vi köpte den för ett år sen för 125.000 och är inte redo att skrota en i övrigt fungerande husbil redan. Vi har försökt få kontakt med Fiat verkstad där nere, få hjälp av Optituning m.fl men inte fått något svar ännu. Finns det någon här som är duktig på bilar OCH franska som skulle kunna prata med Fiat eller någon annan verkstad där nere (eller vet någon vi kontakta som är bra och kan engelska) om de kunde försöka få igång den så vi kan köra hem den. Eller annars vet något pålitligt bra transportföretag? Vi vore evigt tacksamma! Pia

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Detta borde väl KO och/eller ARN kunna hjälpa er att få ersättning för i efterhand i alla fall.
Liten tröst just nu.
En utomordentligt inkompetent hantering av Folksam kan man väl konstatera.
Bra om ni kan notera allt/alla som ni är i kontakt med så att det i efterhand kan påvisas för gottgörelse från Folksam.

Det som Folksam skulle kunna lastas för är väl att de inte lyckats ombesörja bärgning till närmaste lämpliga verkstad, eftersom "lämpliga" bör betyda någon som faktiskt kan avhjälpa felet.

Hemtransport av husbilen ser inte ut att ingå i försäkringen i det här fallet. Det är de skriftliga villkoren man får utgå från. Muntliga besked på telefon är för osäkert; kundtjänst kan ha tolkat en fråga annorlunda än vad kunden menade, och kunden kan ha tolkat svaret annorlunda än vad kundtjänst menade.

I försäkringsmomentet Räddningsförsäkring ser man att hemtransport av fordonet inte finns med i ett fall som detta. Transportbehovet beror inte på sjukdom o.s.v., och husbilen har ingen maskinskadeförsäkring p.g.a. sin ålder.

1749221050267.png

I Assistansförsäkringen tycks inte hemtransport av det trasiga fordonet överhuvudtaget finnas med som en möjlighet. Enbart hämtning av det reparerade fordonet om det finns särskilda skäl. "Hämtning" kan ju vara att de ombesörjer att någon kör hem det.

1749221458992.png

1749221569133.png

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
Har läst och har stor sympati med er situation. Jag undrar om det inte finns någon motsvarighet till Husbilsklubben i frankrike som man kunde "undersöka" om någon där har något tips? Antingen på forum eller facebook. Nu när ni får hjälp med språket menar jag med er franske vän. Den enda kontakt jag har med husbilsfransoser bor i Toulouse, vilket nog är för långt bort från Cannes för att vara användbart. När jag googlar på "camping car club cote dazur" kommer detta upp:

Tar jag istället och googlar på "camping car forum francais" blir det för många träffar för att länka till här. Hitta något forum/klubb med bra aktivtet, registrera er och posta ett nödrop på franska som er vän skrivit ihop (eller som Google Translate gjort) kanske vore något?

Bäst vore ju att hitta ett forum liknande det här...... Och en Blaser338 som kunde rycka ut :)
/tomas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En sak som hela tiden dyker upp i mitt huvud är i alla fall. Varför kör en bärgare en trasig bil till någon underlig depå och stjälper av den där utan vidare, En trasig bil skall väl till en verkstad som kan laga den och inte bara bort från vägen, och det måste väl ingå i försäkringsbolagets åtagande i alla fall, även om reparationens art gör att de kan smita undan just den grejen på en gammal bil vilket man "får förstå", men bärgad till verkstad måste väl ingå med alla försäkringar tagna och dessutom kollat i förväg, (något verkar underligt....) och till en lämplig verkstad även med gammal bil måste man väl få hjälp av bärgarna, särskilt när det är vilsna turister som behöver HJÄLP och inte mer problem. Helt obegripligt.

Jag kände/känner en kille i mina trakter som samarbetade med bärgarna som ringde till honom i princip dygnet runt när just turister satt fast i sådana här problem, eller tankat fel bränsle m.m.
Om en bil har blivit feltankad där nere i Frankrike hamnar den också i en depå och skall skrotas som bästa alternativ.

Underligt. M.v.h. JANKRO.

glatho

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2760
Medlemskap
2025
Jag har samma problem, men jag använder reservnyckeln, som är en enkel vanlig nyckel. Fungerar perfekt.
Lämnade bilen till Fiat som försökte koda om den, vilket inte gick. Nyckeln är alltså kaputt. En ny kostar c:a 5.000, vilket jag tycker är onödigt dyrt. Det får bli reserven istället och att göra en kopia av den så jag har en extra, fungerande, nyckel.

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Jag har samma problem, men jag använder reservnyckeln, som är en enkel vanlig nyckel. Fungerar perfekt.
Lämnade bilen till Fiat som försökte koda om den, vilket inte gick. Nyckeln är alltså kaputt. En ny kostar c:a 5.000, vilket jag tycker är onödigt dyrt. Det får bli reserven istället och att göra en kopia av den så jag har en extra, fungerande, nyckel.
menar du att reservnycklen skulle gå förbi startspären. det låter konstigt
jag ska kolla om jag har en reservnyckel till min
läser detta med stor nyfikenhet då jag oxå har en 244. nej inte volvo men ducato:twitcy:
på måndag ska jag kolla min försäkring, vill ju inte hamna i samma sits
det ju helt sjukt att dom inte vill bärga bilen hem om det motorn som går itu bara för att maskin försäkringen har gått ut
sen fattar jag inte hur det kan kosta 50000 kr att få hem den med bärgare. har ni kollad eurotransport o dom stora som kör bilar runt i europa
om ni är säkra på att det är startspären, då får ni ju åka ner o slå itu den o tjuvkoppla seloniden
det ju lätt konstaterat. lossna ett rör på spridaren, kommer det ingen diesel då måste det vara startspären

Lena & Tomas

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2025
I varje nyckel som kan starta motorn (hos en bil med startspärr) sitter ett litet chip som (rätt förenklat) skickar en signal till bilens ECU när nyckeln sätts i låset, som gör det möjligt att starta motorn. Att bara göra en mekanisk nyckelkopia hos en låssmed kommer att göra folk besvikna, den nyckeln saknar nödvändigt chip och kommer inte att kunna starta motorn.

Detta chip är inte på något vis beroende av batteri i (Fiat)nyckeln utan finns även i reservnycklar utan fjärrstyrningsmöjlighet (det är fjärrstryningen som kräver batteriet....)
/t

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
menar du att reservnycklen skulle gå förbi startspären. det låter konstigt
jag ska kolla om jag har en reservnyckel till min
läser detta med stor nyfikenhet då jag oxå har en 244. nej inte volvo men ducato:twitcy:
på måndag ska jag kolla min försäkring, vill ju inte hamna i samma sits
det ju helt sjukt att dom inte vill bärga bilen hem om det motorn som går itu bara för att maskin försäkringen har gått ut
sen fattar jag inte hur det kan kosta 50000 kr att få hem den med bärgare. har ni kollad eurotransport o dom stora som kör bilar runt i europa
om ni är säkra på att det är startspären, då får ni ju åka ner o slå itu den o tjuvkoppla seloniden
det ju lätt konstaterat. lossna ett rör på spridaren, kommer det ingen diesel då måste det vara startspären
Ja har du koden på kortet så kan startspärren kopplas förbi. Jag har för mig att det går att göras ett antal ggr men sedan måste det programmeras på FIAT verkstad.

Jag har iaf en "override code" i min servicebok. Det hade vi även i vår första HB från 2006.

Senast ändrad:
Toppen