• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Hjälp med verkstad Frankrike/ nyckelsymbol CODE

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Hej!
Våran husbil Fiat Dethleffs-96 startade inte när vi var i Cannes Frankrike. Det kom upp en orange nyckelsymbol CODE. Allt annat fungerar på den och den servades och besiktigades alldeles innan vi åkte. Vi har haft detta problemet tidigare och då "åtgärdade" Fiat verkstad i Lidköping problemet. Sen dök det upp igen på väg mot Cannes men vi fick igång den. Känns som nåt glapp eller dålig kontakt eller liknande. När vi väl fått plats på en camping mitt i Cannes och skulle köra in på campingen fick vi inte igång den igen. Allt slutade med bärgning till en depå. Bärgaren sa att ingen verkstad skulle ta emot den för att den är för gammal. Det hade de även sagt till Folksam sen enligt Folksam. De skickade den inte ens till någon verkstad utan vi fick valet att skrota den (!) eller betala hemtransporten själva på 50.000 någonting. Folksam har behandlat oss urdåligt i det här ärendet. De fög hem oss kvällen efter så vi är inte på plats längre. Vi har genom att söka här i forumet, på google, via bekanta osv förstått som att felet förmodligen är ganska lätt och billigt att åtgärda. Vi köpte den för ett år sen för 125.000 och är inte redo att skrota en i övrigt fungerande husbil redan. Vi har försökt få kontakt med Fiat verkstad där nere, få hjälp av Optituning m.fl men inte fått något svar ännu. Finns det någon här som är duktig på bilar OCH franska som skulle kunna prata med Fiat eller någon annan verkstad där nere (eller vet någon vi kontakta som är bra och kan engelska) om de kunde försöka få igång den så vi kan köra hem den. Eller annars vet något pålitligt bra transportföretag? Vi vore evigt tacksamma! Pia

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Inlägg 42 visar delar av Folksams villkor för Räddningsförsäkring (som ingår i helförsäkring) och Assistansförsäkring (som är ett tillval).

Vid maskinskadeförsäkring har de ju ett ansvar för att få bilen reparerad och kan det inte göras på plats måste den tas hem för att det skall kunna ske. Utan maskinskadeförsäkring har de inte ansvaret för att få bilen reparerad och därmed ingen anledning att tranportera hem den. Logiskt men tufft för den som förväntat sig annat.
så är det inte i min försäkring. där står inget om att man måste ha maskinskade förs för
att dom ska ta hem den om den inte kan repareras på plats
har suttit o läst vilkoren idag.
så jävla logisk är det ju inte, har man räddning förväntar man sej räddning till närmaste verkstad
om dom inte kan laga den för en skällig peng eller tid, ska bilen hem
inte att dom bärgar den till nån parkerings plats, ok sorry nu skiter vi i va du gör här efter

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jo jo... lätt att va tuff när man inte har en husbil stående i Frankrike och som inte startar...

Men skriv gärna så exakt som möjligt vad som står i dina försäkringsvillkor.... mest tacksamt vore ju saker som stödjer.. att bilen ska tillbaks till Sverige... det skulle ju hjälpa Midlind.. I deras kontakt med försäkringsbolag.

leryd

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
38705
Medlemskap
2025
Hej om ni har haft det felet innan och inlämnad på verkstad borde dom kunna tala om vad dom gjorde åt det då
Så kanske ni kan redan ut vad felet är på bilen
Jag tror att ni kan kringgå starspärren med att lägga en separat 12 v ledning till insprutningspumpen
Jag har gjort det på en så gammal Fiat en gång för länge sedan och då funkade det

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jo jo... lätt att va tuff när man inte har en husbil stående i Frankrike och som inte startar...

Men skriv gärna så exakt som möjligt vad som står i dina försäkringsvillkor.... mest tacksamt vore ju saker som stödjer.. att bilen ska tillbaks till Sverige... det skulle ju hjälpa Midlind.. I deras kontakt med försäkringsbolag.
Tillbaka till Sverige kan man nog glömma, men lite support att få den till lämplig verkstad tycker man ju känns rimligt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
så är det inte i min försäkring. där står inget om att man måste ha maskinskade förs för
att dom ska ta hem den om den inte kan repareras på plats
har suttit o läst vilkoren idag.
så jävla logisk är det ju inte, har man räddning förväntar man sej räddning till närmaste verkstad
om dom inte kan laga den för en skällig peng eller tid, ska bilen hem
inte att dom bärgar den till nån parkerings plats, ok sorry nu skiter vi i va du gör här efter
Vilket försäkringsbolag har du?

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025

va menar du med tuff ???????????????????????
att få bilen till sverige är ju omöjligt med dom vilkor dom har i sin förs.
dom får hitta någon som kan bypassa stärtspären eller åka ner o göra det själv
verkar ju tyvärr som enda lösning
tyvärr är jag inte i frankrike annars skulle jag med glädje köra o hjälpa dom
sen är det ju väldans intr va dom olika bolagen erbjuder i sina vilkor
jag har alltid trott att alla bolag bärgade bilen hem om den inte kunde lagas på plats

Toppen