• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Hjälp med verkstad Frankrike/ nyckelsymbol CODE

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Hej!
Våran husbil Fiat Dethleffs-96 startade inte när vi var i Cannes Frankrike. Det kom upp en orange nyckelsymbol CODE. Allt annat fungerar på den och den servades och besiktigades alldeles innan vi åkte. Vi har haft detta problemet tidigare och då "åtgärdade" Fiat verkstad i Lidköping problemet. Sen dök det upp igen på väg mot Cannes men vi fick igång den. Känns som nåt glapp eller dålig kontakt eller liknande. När vi väl fått plats på en camping mitt i Cannes och skulle köra in på campingen fick vi inte igång den igen. Allt slutade med bärgning till en depå. Bärgaren sa att ingen verkstad skulle ta emot den för att den är för gammal. Det hade de även sagt till Folksam sen enligt Folksam. De skickade den inte ens till någon verkstad utan vi fick valet att skrota den (!) eller betala hemtransporten själva på 50.000 någonting. Folksam har behandlat oss urdåligt i det här ärendet. De fög hem oss kvällen efter så vi är inte på plats längre. Vi har genom att söka här i forumet, på google, via bekanta osv förstått som att felet förmodligen är ganska lätt och billigt att åtgärda. Vi köpte den för ett år sen för 125.000 och är inte redo att skrota en i övrigt fungerande husbil redan. Vi har försökt få kontakt med Fiat verkstad där nere, få hjälp av Optituning m.fl men inte fått något svar ännu. Finns det någon här som är duktig på bilar OCH franska som skulle kunna prata med Fiat eller någon annan verkstad där nere (eller vet någon vi kontakta som är bra och kan engelska) om de kunde försöka få igång den så vi kan köra hem den. Eller annars vet något pålitligt bra transportföretag? Vi vore evigt tacksamma! Pia

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Vi får testa det när vi får tag i bilen. De är nog inte jätteduktiga i alla fall..
Beklagar verkligen er ”sits” !
För många många år sedan bodde jag just i Cannes och hade lite ”bilproblem” så jag känner igen Er situation.
Det största problemet är inte att fransmän är dåliga mekaniker utan att ni fått problem i just Cannes.
Förslaget att kontakta SOS i Köpenhamn låter mycket vettigt. Om de får klart för sig att en bra Fiatverkstad
rimligen enkelt kan åtgärda problemet har de troligen goda möjligheter att hjälpa Er.
Själv hade jag tur att känna några engelsmän som jobbade på en yacht i hamnen och med deras kontakter fann jag
hjälp.
Fransmän är normalt sett väldigt hjälpsamma det är bara det att de blir ”osäkra” när de ska kommunicera med
en ”utlänning”.
När det gäller Cannes eller andra orter längs Cote d’Azur har de fullt upp med människor med mycket pengar så då
är det enklare att jobba med något som ger mycket pengar utan ansträngning.
Jag håller tummarna för Er.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
För många många år sedan bodde jag just i Cannes och hade lite ”bilproblem” så jag känner igen Er situation.
Det största problemet är inte att fransmän är dåliga mekaniker utan att ni fått problem i just Cannes.
Förslaget att kontakta SOS i Köpenhamn låter mycket vettigt. Om de får klart för sig att en bra Fiatverkstad
rimligen enkelt kan åtgärda problemet har de troligen goda möjligheter att hjälpa Er.
Själv hade jag tur att känna några engelsmän som jobbade på en yacht i hamnen och med deras kontakter fann jag
hjälp.
Fransmän är normalt sett väldigt hjälpsamma det är bara det att de blir ”osäkra” när de ska kommunicera med
en ”utlänning”.
När det gäller Cannes eller andra orter längs Cote d’Azur har de fullt upp med människor med mycket pengar så då
Med lite googlande fann jag iveco-provence som har en verkstad i Villeneuve-Loubet.
Enligt hemsidan har de dygnet runt jour (kanske inte billigt) och enligt Iveco kan man få hjälp även om man inte pratar franska(?).
Mitt förslag är att börja med SOS international i Köpenhamn.
Skulle det visa sig vara omöjligt, ”gå på” Folksam skadereglerare så att ni kan få klartecken med att själva gå vidare.
Jag önskar jag kunde vara till mer hjälp.
Om ni bara får kontakt med någon (yngre person) som känner sig bekväm med att kommunicera problemet kommer det att lösa sig.
Verkstan har lunch-stängt nu men öppnar åter 14.00 och stänger 18.00.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Google translate - skriv där du beskriver problemet hellre på engelska än svenska (brukar bli bättre) översätt till franska - maila till en eller flera verkstäder. Be om kontaktperson.
Förhoppningsvis hittar dom någon som pratar engelska som du kan kommunicera med Istället för att ringa en verkstad där den eller dom som pratar engelska kanske inte är tillgängliga just när du ringer.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag kan verkligen inte lösa ert problem... men undrar över några saker.... Var husbilen inte helförsäkrad? Assistansförsäkring ?
Att " skrota " en bil utomlands? Det kanske kan va knepigare än att göra det i Sverige? Detta behöver ni också kolla upp hur ni gör? Med vem? Vet inte?
Ett mycket gott råd ovan är att skriva mail ... o sen låta translate översätta till franska... det blir säkert tillräckligt bra för att det viktigaste blir möjligt stt förstå...

Det känns lite som att ni... I varje fall någon... borde åka ner till Cannes o kanske hyra en bil några dagar. Kan det finnas typ en svensk konsul/ konsulat i närheten?
Det är lite som jag tänker.
Jag har haft skada utomlands / punktering o fick väldigt mycket hjälp av SOS internationella.. så prova att ringa dem? Igen ! Kruxet är kanske att Folksam anser att de hjälpt er hem?

Att det inte finns någon verkstad som reparerar äldre bilar..stämmer så klart inte. Men kanske inte precis i det området... men givetvis nånstans....

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
hjälp.
en ”utlänning”.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Tack! Vi har träffat jättemånga trevliga och hjälpsamma fransmän på vår resa. Jag tror inte heller att fransmän är dåliga mekaniker överallt såklart men man blir så frustrerad. Alla som kan något säger att det är ett vanligt och enkelt fel att åtgärda och ingen verkstad tar emot den. När vi ringde Sos International och förklarade problemet kopplades vi bara vidare till Folksam. Även om vi sa att Folksam inte hjälper oss vidare trots att problemet är litet. Vi har ringt några verkstäder själva och vi har haft hjälp av en fransman också som ringt runt. De som möjligtvis kan har inte tid förrän om närmare en månad.
hjälp.
en ”utlänning”.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Med lite googlande fann jag iveco-provence som har en verkstad i Villeneuve-Loubet.
Enligt hemsidan har de dygnet runt jour (kanske inte billigt) och enligt Iveco kan man få hjälp även om man inte pratar franska(?).
Mitt förslag är att börja med SOS international i Köpenhamn.
Skulle det visa sig vara omöjligt, ”gå på” Folksam skadereglerare så att ni kan få klartecken med att själva gå vidare.
Jag önskar jag kunde vara till mer hjälp.
Om ni bara får kontakt med någon (yngre person) som känner sig bekväm med att kommunicera problemet kommer det att lösa sig.
Verkstan har lunch-stängt nu men öppnar åter 14.00 och stänger 18.00.
Vi har ringt den Iveco redan och de tar inte längre emot Fiat. Folksam skador har redan avslutat ärendet. Vi får ingen mer hjälp från dem. Som sagt Sos har inte heller hjälpt oss. Tack för ditt engagemang!

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Google translate - skriv där du beskriver problemet hellre på engelska än svenska (brukar bli bättre) översätt till franska - maila till en eller flera verkstäder. Be om kontaktperson.
Förhoppningsvis hittar dom någon som pratar engelska som du kan kommunicera med Istället för att ringa en verkstad där den eller dom som pratar engelska kanske inte är tillgängliga just när du ringer.
Bra tips! Vi fortsätter försöka.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Jag kan verkligen inte lösa ert problem... men undrar över några saker.... Var husbilen inte helförsäkrad? Assistansförsäkring ?
Att " skrota " en bil utomlands? Det kanske kan va knepigare än att göra det i Sverige? Detta behöver ni också kolla upp hur ni gör? Med vem? Vet inte?
Ett mycket gott råd ovan är att skriva mail ... o sen låta translate översätta till franska... det blir säkert tillräckligt bra för att det viktigaste blir möjligt stt förstå...

Det känns lite som att ni... I varje fall någon... borde åka ner till Cannes o kanske hyra en bil några dagar. Kan det finnas typ en svensk konsul/ konsulat i närheten?
Det är lite som jag tänker.
Jag har haft skada utomlands / punktering o fick väldigt mycket hjälp av SOS internationella.. så prova att ringa dem? Igen ! Kruxet är kanske att Folksam anser att de hjälpt er hem?

Att det inte finns någon verkstad som reparerar äldre bilar..stämmer så klart inte. Men kanske inte precis i det området... men givetvis nånstans....
Vi har helförsäkring, den största, och den största assistansförsäkringen på Folksam. Eftersom husbilen är äldre än åtta år så gäller inte maskin-och elektronikförsäkringen. Innan vi åkte dubbelkollade vi med Folksam vad som gällde utomlands, och kvinnan där sa att om det händer något är det BARA att ringa assistans utomlands så får vi en bärgare som tar den till en verkstad. Går felet inte att åtgärda där transporterar de hem bilen till Sverige. Riktigt så var det då inte riktigt. Bara att få dit en bärgare tog oändligt många samtal och lika många att få en taxi och ett hotell. Att bilen dessutim togs till en depå av någin anledning kostar oss 65€+mims varje dag. Folksam anser att de gjort sitt nu. De har avslutat skadeärendet. Resten får vi lösa. Bärgning till någon verkstad som vi får hitta eller transport hem som av det enda svaret vi hittills fått kommer kosta lite över 50.000 kr Att skrota bilen är absolut inte något alternativ då vi förlorar våra cirka 140.000 kr vi lagt på den för ett år sen. Allt annat utom startspärren fungerar. Vi har hjälp av en snäll fransman som bor i Sverige som också kollat runt efter dels verkstad och dels något billigare ställe att ha den på så länge. Även campingen där det hände hjälper oss men hittills inget resultat. Hjärnan går på hlgvarv hela tiden hir vi ska lösa det. Om vi ska flyga ner själva och se om vi kan fixa den med hjälp av alla tips m.m Eller betaka flygbiljett och boende för någon mekaniker som kan fixa den. Allt är billigare än transporten.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Vi har helförsäkring, den största, och den största assistansförsäkringen på Folksam. Eftersom husbilen är äldre än åtta år så gäller inte maskin-och elektronikförsäkringen. Innan vi åkte dubbelkollade vi med Folksam vad som gällde utomlands, och kvinnan där sa att om det händer något är det BARA att ringa assistans utomlands så får vi en bärgare som tar den till en verkstad. Går felet inte att åtgärda där transporterar de hem bilen till Sverige. Riktigt så var det då inte riktigt. Bara att få dit en bärgare tog oändligt många samtal och lika många att få en taxi och ett hotell. Att bilen dessutim togs till en depå av någin anledning kostar oss 65€+mims varje dag. Folksam anser att de gjort sitt nu. De har avslutat skadeärendet. Resten får vi lösa. Bärgning till någon verkstad som vi får hitta eller transport hem som av det enda svaret vi hittills fått kommer kosta lite över 50.000 kr Att skrota bilen är absolut inte något alternativ då vi förlorar våra cirka 140.000 kr vi lagt på den för ett år sen. Allt annat utom startspärren fungerar. Vi har hjälp av en snäll fransman som bor i Sverige som också kollat runt efter dels verkstad och dels något billigare ställe att ha den på så länge. Även campingen där det hände hjälper oss men hittills inget resultat. Hjärnan går på hlgvarv hela tiden hir vi ska lösa det. Om vi ska flyga ner själva och se om vi kan fixa den med hjälp av alla tips m.m Eller betaka flygbiljett och boende för någon mekaniker som kan fixa den. Allt är billigare än transporten.
Detta borde väl KO och/eller ARN kunna hjälpa er att få ersättning för i efterhand i alla fall.
Liten tröst just nu.
En utomordentligt inkompetent hantering av Folksam kan man väl konstatera.
Bra om ni kan notera allt/alla som ni är i kontakt med så att det i efterhand kan påvisas för gottgörelse från Folksam.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Detta borde väl KO och/eller ARN kunna hjälpa er att få ersättning för i efterhand i alla fall.
Liten tröst just nu.
En utomordentligt inkompetent hantering av Folksam kan man väl konstatera.
Bra om ni kan notera allt/alla som ni är i kontakt med så att det i efterhand kan påvisas för gottgörelse från Folksam.
Vi ska ta tag i det så fort vi orkar. Det har varit fruktansvärt dåligt skött hela vägen bortsett någon enda bra person.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
En mycket stor fördel att ni har bra försäkrat.... annars hade det ju varit knepigt!
Jag vet så klart inte... men för mig känns det inte riktigt som att Folksam " har gjort sitt " .... assistansförsäkring kan ju rimligtvis inte bestå i att man blir bärgad..nånstans...var som helst...
Man behöver ju bli bärgad till en verkstad som är beredda att göra en felsökning... tycker jag...
Jag tycker att både ni och Folksam är för snabba med att bestämma vad felet är..
Att försäkringen inte täcker maskinskada... betyder.. tycker jag... inte att man kan bli lämnad var som helst... hävda att ni vill bli lämnade till en firma/ bilverkstad som vill undersöka bilen och försöka hitta felet.
Jag tror också att det kan va värt att lusläsa villkoren för assistans- försäkringen.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
En mycket stor fördel att ni har bra försäkrat.... annars hade det ju varit knepigt!
Jag vet så klart inte... men för mig känns det inte riktigt som att Folksam " har gjort sitt " .... assistansförsäkring kan ju rimligtvis inte bestå i att man blir bärgad..nånstans...var som helst...
Man behöver ju bli bärgad till en verkstad som är beredda att göra en felsökning... tycker jag...
Jag tycker att både ni och Folksam är för snabba med att bestämma vad felet är..
Att försäkringen inte täcker maskinskada... betyder.. tycker jag... inte att man kan bli lämnad var som helst... hävda att ni vill bli lämnade till en firma/ bilverkstad som vill undersöka bilen och försöka hitta felet.
Jag tror också att det kan va värt att lusläsa villkoren för assistans- försäkringen.
Jag håller med dig fullständigt men tro mig, vi har verkligen försökt få Folksam att ändra sig. De står fast vid att de gjort sitt. Vi ska skicka till deras chef vi fick en mailadress till och tidningarna eller vad som sen.

Toppen