• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP... Kan inte flytta på bilen.

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Kan en fjäder som drar tillbaka beläggen till parkeringsbromsen gått av? Att det skulle kärva fast låter osannolikt om handbromsen används ofta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, står du på asfalt, då skulle jag prova att med all kraft du kan få ner till drivhjulen att rubba nånting, antingen slirar framhjulen eller kopplingen eller motorstopp, eller att bilen flyttar på sig.
Jag trodde det var grus du står på, då gräver troligen bara framhjulen ner sig.
 
F

F.d. 73249

Guest
hur gick det var du på verkstan i byn ? dom har ju helt säkert en domkraft du kan låna
annars kan du inte flagga in en annan husbil som kommer förbi o låna deras domkraft7
även om dom bara har en 3,5 t så kan du ta en sida i taget
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vi skall inte blanda in mer underligheter och röra till det men bara som info så finns det en sak som man kan bli nossig på. Det har hänt mig en gång, och efter det så löste jag en kompis problem snabbt över telefon när han höll på att bryta ihop.
Grejen är att en broms fram eller kanske båda bak låser sig utan förklaring beroende av bromskretsarnas system, och man kan lossa rören framme vid huvudcylindern utan att det blir bättre.
Inte ofta men ändå ibland så kan inre höljet i gamla bromsslangar gå sönder och då fungera som en utmärkt backventil inne i slangen.Man bromsar och bromsvätskan går ut till bromsen och låser hjulet. Bromsvätskan går inte tillbaka för gummiproppen inne i slangen stoppar och bromsen ligger till. (Ibland är det så illa, men kanske ändå bästa varianten) att det inte släpper förrän man kommer på var problemet är.
Ibland släpper bromsen av efter ett tag tills man bromsar nästa gång (vilket inte alls är roligt att fara omkring med) och det både kärvar går varmt och man begriper ingenting.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi skall inte blanda in mer underligheter och röra till det men bara som info så finns det en sak som man kan bli nossig på. Det har hänt mig en gång, och efter det så löste jag en kompis problem snabbt över telefon när han höll på att bryta ihop.
Grejen är att en broms fram eller kanske båda bak låser sig utan förklaring och man kan lossa rören framme vid huvudcylindern utan att det blir bättre.
Inte ofta men ändå ibland så kan inre höljet i gamla bromsslangar gå sönder och då fungera som en utmärkt backventil inne i slangen.Man bromsar och bromsvätskan går ut till bromsen och låser hjulet. Bromsvätskan går inte tillbaka för gummiproppen inne i slangen stoppar och bromsen ligger till. (Ibland är det så illa, men kanske ändå bästa varianten) att det inte släpper förrän man kommer på var problemet är.
Ibland släpper bromsen av efter ett tag tills man bromsar nästa gång (vilket inte alls är roligt att fara omkring med) och det både kärvar går varmt och man begriper ingenting.

M.v.h. JANKRO.

Ja det är en till möjlig orsak, jag talade nyss med Peter och tipsade honom att lyfta framändan också och checka att framhjulen går runt, när han fått igång domkraften som lagt av.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag fått upp så jag kan prova hjul no 3..... Och det visar sig att även det snurrar.. :eek:
Så ett hjul kvar...

Skall jag testa framhjulen också?
 
F

F.d. 73249

Guest
om det 4 hjulet oxå snurrer lyft upp fram o se om bromsen liggar på på något framhjul.
liggar dom inte på
testa även att starta o lägga i växel o se om dom snurrar då. med hjulen uppe. ta det försktigt så inte bilen ramlar av domkraften
prova alla växlar, stannar motorn tyder det på att något har hänt med transmisionen
växla up o ner ja röra om rejält i grytan o se om det hjälper
det rätt simpla grejor dessa bilar, har själv en 05a
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja.... inte lätt med en 2ton domkraft som jag fick låna här av grannen...
Jag har tagit i så det knakar i garage domkraften när jag la hela min tyngd på spaken (90kg)...
Och efter mycket möda och besvär eftersom nu hade dessa två bakhjul sjunkit riktigt djupt ner i asfalten när jag lyfte upp andra sidan...
Här börjar jag fundera på om nu detta hjul snurrar lätt då är det nog något med växellådan...
En sak är himla konstigt.... Just här fick jag på en och samma gång immobiliser att lysa samt vatten i bränslefilter och broms problem... Slå detta om ni kan 3 i en :eek::twitcy:
Men till slut så kunde jag också testa det fjärde hjulet... Och till min glädje så snurrade det inte.... Jag hoppar på hjulavdragaren.. Men hjulet rör sig inte 1 mm...
Så jag försöker ta av det.... Muttrana sitter orubblig fast... Även om jag hoppar fler ggr på korsett...
Men med de fina träknubbar som grannen kom med kunde jag precis slå så att muttern och min tumme lossnade..... Okej det blev i alla fall en massa blod...
Och eftersom hålen nu var riktigt djupa så fick jag gräva men min lilla kofot för att få av däcket...
Jag började fundera på att jag kör med ett däck mindre här bak till en verkstad,, det skall nog fungera...
Jag fattar inte varförett hjul satt så hårt att det inte en gick att rubba... Så jag slår med den lilla kofoten på disken och där parkeringsbromsens backar sitter...
Och till min förvåning så ser jag att hjul disken rör på sig.. Så jag slår och slår lite här och där... Och plötsligt kan jag snurra det runt... Där var lösningen...

Efter att lämnat åter allt till grannen och röjt det värsta.... Så måste jag ju prova och se om det fungerar...
Startar motorn... Lägger in ettan, gasar och släpper sakta på kopplingen... Bilen hoppar till men verkar fortfarande sitta fast som i ett skruvstäd...
Nu blev jag lite irriterad och tänker går det inte med våld... Så prova med mer våld...
Sagt och gjort och och så kopplar jag in diffen för jag tyckte att det vänstra hjulet spann loss i asfalten..
Mycket gas snabb släpp på kopplingen... Och så hoppar hus bilen till och kommer ur hålorna.. Bramsar och känner glädjen över att vara fri...
Utan er hjälp hade detta säkert tagit längre tid... Så tusen tack för alla tipps...
Om inget annat händer så rullar vi vidare imorgon.. Måste handla lite mer mat..
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Såja.... inte lätt med en 2ton domkraft som jag fick låna här av grannen...
Jag har tagit i så det knakar i garage domkraften när jag la hela min tyngd på spaken (90kg)...
Och efter mycket möda och besvär eftersom nu hade dessa två bakhjul sjunkit riktigt djupt ner i asfalten när jag lyfte upp andra sidan...
Här börjar jag fundera på om nu detta hjul också snurrar lätt då är det nog något med växellådan...
En sak är himla konstigt.... Just här fick jag på en och samma gång immobiliser att lysa samt vatten i bränslefilter och broms problem... Slå detta om ni kan 3 i en :eek::twitcy:
Men till slut så kunde jag också testa det fjärde hjulet... Och till min glädje så snurrade det inte.... Jag hoppar på hjulavdragaren.. Men hjulet rör sig inte 1 mm...
Så jag försöker ta av det.... Muttrana sitter orubblig fast... Även om jag hoppar fler ggr på korsett...
Men med de fina träknubbar som grannen kom med kunde jag precis slå så att muttern och min tumme lossnade..... Okej det blev i alla fall en massa blod...
Och eftersom hålen nu var riktigt djupa så fick jag gräva men min lilla kofot för att få av däcket...
Jag började fundera på att jag kör med ett däck mindre här bak till en verkstad,, det skall nog fungera...
Jag fattar inte varförett hjul satt så hårt att det inte en gick att rubba... Så jag slår med den lilla kofoten på disken och där parkeringsbromsens backar sitter...
Och till min förvåning så ser jag att hjul disken rör på sig.. Så jag slår och slår lite här och där... Och plötsligt kan jag snurra det runt... Där var lösningen...

Efter att lämnat åter allt till grannen och röjt det värsta.... Så måste jag ju prova och se om det fungerar...
Startar motorn... Lägger in ettan, gasar och släpper sakta på kopplingen... Bilen hoppar till men verkar fortfarande sitta fast som i ett skruvstäd...
Nu blev jag lite irriterad och tänker går det inte med våld... Så prova med mer våld...
Sagt och gjort och och så kopplar jag in diffen för jag tyckte att det vänstra hjulet spann loss i asfalten..
Mycket gas snabb släpp på kopplingen... Och så hoppar hus bilen till och kommer ur hålorna.. Bramsar och känner glädjen över att vara fri...
Utan er hjälp hade detta säkert tagit längre tid... Så tusen tack för alla tipps...
Om inget annat händer så rullar vi vidare imorgon.. Måste handla lite mer mat..
Har följt ditt drama och gläds med dig!! Du är helt enkelt en makalös fighter! :applaus:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eftersom asfalten verkar vara som smör, så kanske du skulle leta upp några brädstumpar att lägga under däcken, så du inte fastnar igen tänkte jag. Härligt att du är fri igen :cool:

Ifall du har "däckkilar" kan du använda dem istället för handbromsen, ifall den nu vill fasta på ett hjul.
 
F

F.d. 73249

Guest
fan (ja man får svära) vilken tur det "bara" var bromsen som hade låst sej
o inget värre.
lycka till nu på vägen hem till svea rike
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
509
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja bromsen kan låsa sig totalt. Hade en personbil där parkeringsbromsen frös på grund av fukt i vajern....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag kommit tillbaka från eftm turen med wovarna...

Som några kanske vet så har jag ju en dålig disk eller rättar sagt tre...
Och så har "han där upp" skänkt mig atrose...

Så nu när jag gick rundan så känner jag värk i axlarna och benen... Ser redan fram mot en trevlig natt...

Så då fick jag en ide.....
Jag tycker att det skulle vara såhär, när någon här på hbk har ett problem som man delar med sig....
Och så skriver alla ni som vet hur man löser problemet,.
Då skulle det vara så att ni tog er till problemet och bevisar genom att fixa problemet
Istället för som det är nu....
Att den som har problemet också måste fixa det för att bevisa att ni har rätt...

Det känns ju inte riktigt rätt... Eller hur.. :rolleyes::yes::twitcy:;)

Tusen tack för hjälpen...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Nu har jag kommit tillbaka från eftm turen med wovarna...

Som några kanske vet så har jag ju en dålig disk eller rättar sagt tre...
Och så har "han där upp" skänkt mig atrose...

Så nu när jag gick rundan så känner jag värk i axlarna och benen... Ser redan fram mot en trevlig natt...

Så då fick jag en ide.....
Jag tycker att det skulle vara såhär, när någon här på hbk har ett problem som man delar med sig....
Och så skriver alla ni som vet hur man löser problemet,.
Då skulle det vara så att ni tog er till problemet och bevisar genom att fixa problemet
Istället för som det är nu....
Att den som har problemet också måste fixa det för att bevisa att ni har rätt...

Det känns ju inte riktigt rätt... Eller hur.. :rolleyes::yes::twitcy:;)

Tusen tack för hjälpen...
:D:applaus::D
Nu känner jag dig såpass väl att jag vet att du gärna "utsätter" dig för att få till en bra historia! :p Och du är ovanlig duktig på att fixa , bevisa och krångla dig ur knepiga historier och samtidigt våga skriva om det. Det som lugnar mig ofta är att veta att du alltid har "han där uppe" med dig!:cool:

Kör försiktig så vi ses senare!
:bye:Julian
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar som många gudar var mot dig denna gång, både el med varningslampor och mek i någon underlig kombination.

Att bilen satt så hopplöst fast verkar också bero en olycklig kombination. ett j.... hjul som bromsen inte släppt på och gropar där däcken sjunkit ner som också kan hålla mot mer än man tror.
En bil kan sitta som sjutton när den sjunker ner så det inte finns något glapp att vagga i.
Till vintern så brukar jag krafsa ur framför varje hjul på husbilen i krossgruset där den står. Sedan kör jag ner den i groparna vilket gör att den står inte på en handflata per hjul utan på en konkav yta av ca. tre dm. i längd som absolut hindrar däcken att platta till sig.
Funkar jättebra, men jag skulle varje vår när det är dags att få upp den ur groparna kunna satsa en tusenlapp på att något har hänt och att bilen sitter fast..... Men hittills så är det helt enkelt bara svårt att få upp den ur sina perfekt anpassade gropar och tar man i så det spinner loss så blir det bara ännu värre..... och, ja, jag brukar krafsa undan för att underlätta men det hjälper inte mycket.

Och du muskatten, det är väl ingen idé att vi startar upp en resa för undsättning, du kan ju inte sätta dig i ett hörn och vänta på att vi hinner ner geom halva Europa innan du är klar av egen kraft :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu har jag kommit tillbaka från eftm turen med wovarna...

Som några kanske vet så har jag ju en dålig disk eller rättar sagt tre...
Och så har "han där upp" skänkt mig atrose...

Så nu när jag gick rundan så känner jag värk i axlarna och benen... Ser redan fram mot en trevlig natt...

Så då fick jag en ide.....
Jag tycker att det skulle vara såhär, när någon här på hbk har ett problem som man delar med sig....
Och så skriver alla ni som vet hur man löser problemet,.
Då skulle det vara så att ni tog er till problemet och bevisar genom att fixa problemet
Istället för som det är nu....
Att den som har problemet också måste fixa det för att bevisa att ni har rätt...

Det känns ju inte riktigt rätt... Eller hur.. :rolleyes::yes::twitcy:;)

Tusen tack för hjälpen...
Självklart ska vi komma till undsättning. Men som du reser är du förbanne mig inte lätt att assistera! Men du är för jävla go Peter! Respekt!
 
Toppen