• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

High output alternator/ uppgraderad generator

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Vi bor ”fulltid” i vår hemmabyggda VW LT35 -02 volymskåp. (4v husbil, 2v jobb till havs)

Vi har 550w solpaneler och 560ah lifepo4 batteribank, har också en 30 amp laddare från generatorn när vi kör. Allt fungerar bra, MEN vi laddar helt otroligt sakta med tanke på hur stor batteribank vi har.
Och dåligt med sol/dålig vinkel såhär års.

Jag hittar verkligen ingenting i Sverige, men min drömlösning vore en riktigt biffig generator till min LT35, gärna 300 amp+.
Någon som vet ett företag som kan lösa detta eller har någon bra plan hur jag kan göra det själv?

Det enda jag finner på nätet är dubbla generatorer och lite mer prylar för ca 4500$ från USA så tull och grejer på det med. Och då är det inte till VW ens..
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Det är en 65A original, men jag har själv uppgraderat till en 200A.
Bildelen går på MAN original generator 24V.
Vad är det för generator du köpt, en Balmar?
Tittar just nu på en Balmar 210A för 23k, tänker att det bör finnas billigare.

Betalade bara någon tusenlapp för min 120A.

EDIT: Hittade nu en 220A generator från Denso för 4k, helt sjukt vad priserna skiljer.
Är det något jag missar här?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Vi bor ”fulltid” i vår hemmabyggda VW LT35 -02 volymskåp. (4v husbil, 2v jobb till havs)

Vi har 550w solpaneler och 560ah lifepo4 batteribank, har också en 30 amp laddare från generatorn när vi kör. Allt fungerar bra, MEN vi laddar helt otroligt sakta med tanke på hur stor batteribank vi har.
Och dåligt med sol/dålig vinkel såhär års.

Jag hittar verkligen ingenting i Sverige, men min drömlösning vore en riktigt biffig generator till min LT35, gärna 300 amp+.
Någon som vet ett företag som kan lösa detta eller har någon bra plan hur jag kan göra det själv?

Det enda jag finner på nätet är dubbla generatorer och lite mer prylar för ca 4500$ från USA så tull och grejer på det med. Och då är det inte till VW ens..
Forstår frustrasjonen og utfordringen din, men synes du har en litt feil vinkling på utfordringen og litt "rare" opplysninger på utnyttelse av utstyret.

Og montere en 300A +- for bare 100-150 total ladestrøm blir vanskelig og litt "over kill", man kan ta ut mye mer fra en generator enn 30-50% uten problemer. 30A DCDC til en 560Ah batteribank er også litt lite.

Er forbruket 50-60Ah/døgn vil man kunne stå 8 døgn ved forbruk på 80% av 560Ah LFP batteri. Med en solcelle på 550W kan den lade 0 til ca. 30A/t alt avhengig av årstid, vær, o.l. det blir x antall dager lengre.

Når det skrives at batteriet lades 1%/10 min er jo det litt over 30Ah i timen og alt fra DCDC lader må gå til lading. Det virker jo bra, men det er alt for liten DCDC lader til en så stor batteribank?

Stusser litt over SOC på batteriene og har ikke sett at 230V lader er nevnt. Er litt usikkert om batteriene virkelig er 100% oppladet eller SOC er riktig, det er litt misvisende? Utladekurven til LFP batterier er forholdsvis flat og linjer, bortsett fra ved 100-90% og 10-0% da er kurven bratt og egentlig et område man ikke bør bruke.

Å kjøre 10 timer for å lade 300Ah blir litt spesielt. Monter 3 av denne laderen, og man vil få ca. 360Ah på 2 timer i en 230V stikkontakt. Kan jo til og med kjøpe et 2,5kW aggregat om stikkontakt blir vanskelig. Man kan ta ut en eller 2 kontakter, for mindre lading om stikkontakten ikke har stor nok sikring. Ville ikke gått så lang tid før de var tjent inn på drivstofforbruk og slitasje på bobilen, heller?

Å få ladet LFP batteriene 100% med en 230V lader er heller ikke så dumt en gang i blant. Usikkert om batteriene blir 100% oppladet med solcelle eller generator, p.g.a. tiden og ikke minst den tiden ikke solcellene er så effektive. Selv om instrumentet sir 100% SOC er det vel ikke 100% sikkert de er det og det kan ha blitt misvisning på instrumentet p.g.a. feil reell SOC

Med 120A generator vil det ikke være problematisk og sette inn en 60-70A DCDC lader. Vet det er de som har montert termokontakt på generatoren, som kutter laddingen om generatoren blir for varm. Men da tøyes grensene mye mer enn i dette tilfelle. Hadde det vært satt inn en 100A++ DCDC på en 120A generator var det nok mer på sin plass med en termobryter.

Utvidelse av batteribanken er også noe som kanskje burde vurderes? Er jo vanskelig å sette seg inn i bruksmønsteret til andre, behovet og løsninger er jo ofte også forskjellige.

Mener løsningen med 300A+ generator eller 2 x 150A er vanskelig og dyr og få gjennomført, og andre løsninger bør vurderes og at noe bør gjøres virker helt klart.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Forstår frustrasjonen og utfordringen din, men synes du har en litt feil vinkling på utfordringen og litt "rare" opplysninger på utnyttelse av utstyret.

Og montere en 300A +- for bare 100-150 total ladestrøm blir vanskelig og litt "over kill", man kan ta ut mye mer fra en generator enn 30-50% uten problemer. 30A DCDC til en 560Ah batteribank er også litt lite.
Säger du det så, det är dock emot samtliga tillverkares rekommendationer som säljer dessa DCDC laddare. Säger dock inte att du har fel, men varför skulle de ge så felaktiga uppgifter om vilken storlek på generator man bör ha? För att ha ryggen fri om den överhettas?
Er forbruket 50-60Ah/døgn vil man kunne stå 8 døgn ved forbruk på 80% av 560Ah LFP batteri. Med en solcelle på 550W kan den lade 0 til ca. 30A/t alt avhengig av årstid, vær, o.l. det blir x antall dager lengre.

Når det skrives at batteriet lades 1%/10 min er jo det litt over 30Ah i timen og alt fra DCDC lader må gå til lading. Det virker jo bra, men det er alt for liten DCDC lader til en så stor batteribank?
Ja, det är ju exakt det som är problemet, tillverkaren skriver i instruktionerna att vid en generator under 150A ska man köpa deras 30A DCDC, inte större. Därav att jag köpte deras 30A laddare, då min generator endast är på 120A.
Stusser litt over SOC på batteriene og har ikke sett at 230V lader er nevnt. Er litt usikkert om batteriene virkelig er 100% oppladet eller SOC er riktig, det er litt misvisende? Utladekurven til LFP batterier er forholdsvis flat og linjer, bortsett fra ved 100-90% og 10-0% da er kurven bratt og egentlig et område man ikke bør bruke.
Förstår inte frågan riktigt, men jag har balansering på 3.40V på cellerna och när/om de skulle nå 3,60 så slår den av. Jag har 230 laddare med som vi sällan använder, vi fricampar 90%. Jag har Lifepo4 batterier från EVE.
Å kjøre 10 timer for å lade 300Ah blir litt spesielt. Monter 3 av denne laderen, og man vil få ca. 360Ah på 2 timer i en 230V stikkontakt. Kan jo til og med kjøpe et 2,5kW aggregat om stikkontakt blir vanskelig. Man kan ta ut en eller 2 kontakter, for mindre lading om stikkontakten ikke har stor nok sikring. Ville ikke gått så lang tid før de var tjent inn på drivstofforbruk og slitasje på bobilen, heller?

Å få ladet LFP batteriene 100% med en 230V lader er heller ikke så dumt en gang i blant. Usikkert om batteriene blir 100% oppladet med solcelle eller generator, p.g.a. tiden og ikke minst den tiden ikke solcellene er så effektive. Selv om instrumentet sir 100% SOC er det vel ikke 100% sikkert de er det og det kan ha blitt misvisning på instrumentet p.g.a. feil reell SOC

Med 120A generator vil det ikke være problematisk og sette inn en 60-70A DCDC lader. Vet det er de som har montert termokontakt på generatoren, som kutter laddingen om generatoren blir for varm. Men da tøyes grensene mye mer enn i dette tilfelle. Hadde det vært satt inn en 100A++ DCDC på en 120A generator var det nok mer på sin plass med en termobryter. Återigen så motsäger det här allt jag har läst hos tillverkarna av laddarna, och på amerikanska forum, men här på forumet verkar ju konsensus vara att man kan ha i princip lika stor DCDC laddare som generator… Så får väl överväga saken. :)
Utvidelse av batteribanken er også noe som kanskje burde vurderes? Er jo vanskelig å sette seg inn i bruksmønsteret til andre, behovet og løsninger er jo ofte også forskjellige.

Mener løsningen med 300A+ generator eller 2 x 150A er vanskelig og dyr og få gjennomført, og andre løsninger bør vurderes og at noe bør gjøres virker helt klart.
Absolut och är det som du säger att jag kan köra 60-70A på en (1) vanlig 120A generator så är det ju absolut den billigaste lösningen. Då behöver jag bara köpa en extra DCDC laddare på 30-40A. Även om jag helst hade laddat uppemot 100A.
Kanske sikta på en ny 150A generator och 100A laddning?
Tack för ett bra svar :) Har svarat på dina funderingar i fetstil.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Tack för ett bra svar :) Har svarat på dina funderingar i fetstil.
Følger ikke helt rådene/tipsene du har fått med hensyn til DCDC lader. Det er 3 faktorer (egentlig 4) som avgjør hvor stor DCDC lader man bør montere og generatoren er ikke det som vektlegges mest.

DCDC lader er en batteri til batteri (B2B) lader, slik at både generator og startbatteri avgir strøm til DCDC laderen og generatoren "fyller" jo egentlig bare opp igjen startbatteriet. Så begge de faktorene spiller inn, hvem som skal vektlegges mest er vel også en undring.

Selv har jeg ikke sett mange anbefalinger/råd fra DCDC produsenter om generatoreffekten, andre faktorer spiller som sagt inn.

Det 3dje og det jeg oppfatter det er mest fokus på er hvor stort LFP batteriet er. Et 100Ah LFP batteri bør ikke ha mer enn en 25-30A DCDC lader for lengst mulig batteriliv.

På store LFP batterier er jo egentlig den største fordelen/oppgaven med en DCDC lader og beskytte nettopp generator og ledningsnett ( 4 grunn) fordi LFP batteriene suger til seg strøm. Så helt ærlig i ditt tilfelle ville nok generatoren fått mye mer å gjøre uten DCDC laderen, selv om du nevner at ikke laddingen var noe bedre uten og det skyldes ledningsnettet og det er jeg enig i. Og det er batteriet som bestemmer hvor mye strøm det vil mota.

Det kan fort utvikle seg til så høy varme et sted at det kunne fått katastrofale følger. Så med så stort batteri du har er egenlig største oppgaven til DCDC laderen å beskytte og ikke lade. :) Forutsetter da selvsagt at ledningsnett og komponenter er rett dimensjonert.

LFP cellen er fulladet ved 3,65V og det er 14,6V på 4 celler. Men en ser ofte i datablad for batteriet at de forskjellige batteriprodusentene oppgir maks ladespenning på alt fra 14,2 til 14,7V . Så at de enkelt batteriene blir ladet til sin maksvolt en gang i blant for balansering anbefaler mange og da 0 stilles mye og ikke minst er det flere som anbefaler 14,2V som normallading for ikke å stresse batteriet ekstra hele tiden.

Argumentet at DCDC = maks generatorkapasitet, overbeskytter generatoren, men kan ta liv av LFP batteriet ganske kjapt. Hva skal vektlegges mest? og ta hensyn til alle faktorer for valg av DCDC må vel være bedre?

LFP batteriene bør lades mellom 0,2-0,5C og det er 112-280A for et 560Ah batteri for lengst mulig batterilevetid og det sier de fleste produsenter. Det bør vel også vektlegges litt i det store bilde og for liten ladestrøm er bedre enn for høy`? Solcelle vil jo nesten aldri komme opp til anbefalte verdier.

En må jo også tenke på at generatoren vil neppe arbeide med maks ytelse hele tiden og en generator i motorrommet i en bobil med brukbar fartsvind, har nok et mye bedre liv enn generator i motorrommet på en båt eller i en bod med liten luftsirkulasjon.

At du bør sette inn en DCDC lader til synes jeg er helt på sin plass og ved å montere en egen hovedbryter på den kretsen, kan du jo bare slå av når du ikke har behov for den, selv ville jeg ikke gjort det.

Ville også være nøye med 230V laderen som kan toppe batteriet om nødvendig og ikke minst få det 100% oppladet en gang iblant for 0 stilling
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Følger ikke helt rådene/tipsene du har fått med hensyn til DCDC lader. Det er 3 faktorer (egentlig 4) som avgjør hvor stor DCDC lader man bør montere og generatoren er ikke det som vektlegges mest.

DCDC lader er en batteri til batteri (B2B) lader, slik at både generator og startbatteri avgir strøm til DCDC laderen og generatoren "fyller" jo egentlig bare opp igjen startbatteriet. Så begge de faktorene spiller inn, hvem som skal vektlegges mest er vel også en undring.

Selv har jeg ikke sett mange anbefalinger/råd fra DCDC produsenter om generatoreffekten, andre faktorer spiller som sagt inn.

Det 3dje og det jeg oppfatter det er mest fokus på er hvor stort LFP batteriet er. Et 100Ah LFP batteri bør ikke ha mer enn en 25-30A DCDC lader for lengst mulig batteriliv.

På store LFP batterier er jo egentlig den største fordelen/oppgaven med en DCDC lader og beskytte nettopp generator og ledningsnett ( 4 grunn) fordi LFP batteriene suger til seg strøm. Så helt ærlig i ditt tilfelle ville nok generatoren fått mye mer å gjøre uten DCDC laderen, selv om du nevner at ikke laddingen var noe bedre uten og det skyldes ledningsnettet og det er jeg enig i. Og det er batteriet som bestemmer hvor mye strøm det vil mota.

Det kan fort utvikle seg til så høy varme et sted at det kunne fått katastrofale følger. Så med så stort batteri du har er egenlig største oppgaven til DCDC laderen å beskytte og ikke lade. :) Forutsetter da selvsagt at ledningsnett og komponenter er rett dimensjonert.

LFP cellen er fulladet ved 3,65V og det er 14,6V på 4 celler. Men en ser ofte i datablad for batteriet at de forskjellige batteriprodusentene oppgir maks ladespenning på alt fra 14,2 til 14,7V . Så at de enkelt batteriene blir ladet til sin maksvolt en gang i blant for balansering anbefaler mange og da 0 stilles mye og ikke minst er det flere som anbefaler 14,2V som normallading for ikke å stresse batteriet ekstra hele tiden.

Argumentet at DCDC = maks generatorkapasitet, overbeskytter generatoren, men kan ta liv av LFP batteriet ganske kjapt. Hva skal vektlegges mest? og ta hensyn til alle faktorer for valg av DCDC må vel være bedre?

LFP batteriene bør lades mellom 0,2-0,5C og det er 112-280A for et 560Ah batteri for lengst mulig batterilevetid og det sier de fleste produsenter. Det bør vel også vektlegges litt i det store bilde og for liten ladestrøm er bedre enn for høy`? Solcelle vil jo nesten aldri komme opp til anbefalte verdier.

En må jo også tenke på at generatoren vil neppe arbeide med maks ytelse hele tiden og en generator i motorrommet i en bobil med brukbar fartsvind, har nok et mye bedre liv enn generator i motorrommet på en båt eller i en bod med liten luftsirkulasjon.

At du bør sette inn en DCDC lader til synes jeg er helt på sin plass og ved å montere en egen hovedbryter på den kretsen, kan du jo bare slå av når du ikke har behov for den, selv ville jeg ikke gjort det.

Ville også være nøye med 230V laderen som kan toppe batteriet om nødvendig og ikke minst få det 100% oppladet en gang iblant for 0 stilling
Blev mycket text där, men jag har bara 2 problem som jag ser det, det är en för liten generator (120A) och för liten DCDC laddare (30A) för min stora batteribank.

Men vad jag fått fram av denna diskussion så kan jag förmodligen göra något av följande:

1: Endast köpa 1 till DCDC 30A laddare och koppla i parallell till den jag har.
Och på så vis belasta min 120A generator med ca ~80A. Och hålla tummarna att det håller.

2: Köpa en 150A generator som passar rakt på, och 1 ytterligare DCDC 30A laddare och koppla i parallell till den jag har.
~ 80A på 150A generator.

3: Köpa en 220A generator och försöka tillpassa fästen och få en verkstad att montera den, och sedan köpa en ny 90-100A DCDC laddare. Och på så vis belasta ca ~100-110A på 220A generator.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Blev mycket text där, men jag har bara 2 problem som jag ser det, det är en för liten generator (120A) och för liten DCDC laddare (30A) för min stora batteribank.

Men vad jag fått fram av denna diskussion så kan jag förmodligen göra något av följande:

1: Endast köpa 1 till DCDC 30A laddare och koppla i parallell till den jag har.
Och på så vis belasta min 120A generator med ca ~80A. Och hålla tummarna att det håller.

2: Köpa en 150A generator som passar rakt på, och 1 ytterligare DCDC 30A laddare och koppla i parallell till den jag har.
~ 80A på 150A generator.

3: Köpa en 220A generator och försöka tillpassa fästen och få en verkstad att montera den, och sedan köpa en ny 90-100A DCDC laddare. Och på så vis belasta ca ~100-110A på 220A generator.
Blir fort mye tekst, men det er ofte uunngåelig for meg :)

Synes det er feil å henge seg opp i at DCDC bare må være 50% av generatorkapasiteten.

Med 120A generator og ved å tippe på 20-30A som maks strøm til forbrukere + ladestrøm til bodelsbatteri med en 30A DCDC lader, har nåværende generator minst 50% restkapasitet, altså minst 60A.

Hadde det vært mitt oppsett ville jeg kjøpt en 40 eller 60A DCDC til og koplet i parallell med den 30A DCDC laderen. Ville montert hovedbryter etter nærmere ettertanke på begge DCDC laderne og ville da kunne velge mellom 3 forskjellige ladestrømmer.

Enten dagens 30A eller ny 40 eller 60A ladestrøm eller samlet ladestrøm på 70 eller 90A.

Maks eller økt ladestrøm vil en nok bare ha behov for på vinteren i perioder og da er i hvert fall kjølingen på generatoren ivaretatt. Forutsetter riktig dimensjonert ledningsnett på begge DCDC ladere.

Den eneste og lite sannsynlige ulempen med et slikt oppsett er at generatoren tar kvelden litt tidligere enn normalt. Generatoren er alikevel den billigste komponenten i oppsettet og rimelig å skifte om den mot formodning skulle kutte og man har i hvert fall løst en utfordring i den tiden. Og først da vil man få svar på om det var nødvendig med større generator, som ikke jeg tror med vettig styring av ladestrømmen.

Med et slikt oppsett vil generatoren nesten hele sin driftstid har god restkapasitet og man trenger bare ved behov belaste den mer enn man selv ønsker :) :cool:
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Blir fort mye tekst, men det er ofte uunngåelig for meg :)

Synes det er feil å henge seg opp i at DCDC bare må være 50% av generatorkapasiteten.

Med 120A generator og ved å tippe på 20-30A som maks strøm til forbrukere + ladestrøm til bodelsbatteri med en 30A DCDC lader, har nåværende generator minst 50% restkapasitet, altså minst 60A.

Hadde det vært mitt oppsett ville jeg kjøpt en 40 eller 60A DCDC til og koplet i parallell med den 30A DCDC laderen. Ville montert hovedbryter etter nærmere ettertanke på begge DCDC laderne og ville da kunne velge mellom 3 forskjellige ladestrømmer.

Enten dagens 30A eller ny 40 eller 60A ladestrøm eller samlet ladestrøm på 70 eller 90A.

Maks eller økt ladestrøm vil en nok bare ha behov for på vinteren i perioder og da er i hvert fall kjølingen på generatoren ivaretatt. Forutsetter riktig dimensjonert ledningsnett på begge DCDC ladere.

Den eneste og lite sannsynlige ulempen med et slikt oppsett er at generatoren tar kvelden litt tidligere enn normalt. Generatoren er alikevel den billigste komponenten i oppsettet og rimelig å skifte om den mot formodning skulle kutte og man har i hvert fall løst en utfordring i den tiden. Og først da vil man få svar på om det var nødvendig med større generator, som ikke jeg tror med vettig styring av ladestrømmen.

Med et slikt oppsett vil generatoren nesten hele sin driftstid har god restkapasitet og man trenger bare ved behov belaste den mer enn man selv ønsker :) :cool:
Låter inte alls dumt som du säger att man kan ha en brytare per laddare.
Har i dagsläget en brytare på min 30A DCDC, så hade ju varit nice att kunna välja som du säger om man vill maxa laddningen med båda laddarna eller bara använda ena, eller ingen av dem :)

Jag har sett att man kan parallellkoppla 2st 30A DCDC, står till och med på hemsidan, men vet faktiskt inte om man kan parallellkoppla en 30A och en 40A tex?
Ser ni några problem med det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter inte alls dumt som du säger att man kan ha en brytare per laddare.
Har i dagsläget en brytare på min 30A DCDC, så hade ju varit nice att kunna välja som du säger om man vill maxa laddningen med båda laddarna eller bara använda ena, eller ingen av dem :)

Jag har sett att man kan parallellkoppla 2st 30A DCDC, står till och med på hemsidan, men vet faktiskt inte om man kan parallellkoppla en 30A och en 40A tex?
Ser ni några problem med det?

Vilken DC-DC laddare har du?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Låter inte alls dumt som du säger att man kan ha en brytare per laddare.
Har i dagsläget en brytare på min 30A DCDC, så hade ju varit nice att kunna välja som du säger om man vill maxa laddningen med båda laddarna eller bara använda ena, eller ingen av dem :)

Jag har sett att man kan parallellkoppla 2st 30A DCDC, står till och med på hemsidan, men vet faktiskt inte om man kan parallellkoppla en 30A och en 40A tex?
Ser ni några problem med det?
Parallell koplede ladere er ikke det optimale uansett, om de er like eller ulike i effekt betyr ikke noe i denne sammenheng. Batteribanken i dette tilfelle skal jo ikke topp lades av 2 ladere, de vil jo bare lade sammen når det virkelig er behov for det.

Selv ville jeg gått for største laderen en er komfortabel med, ca. 60A DCDC lader i mitt tilfelle, da den bør erstatte dagens 30A som er for liten som hovedlader. Så kan man jo ha 40-60A lading, høst og vår, 30A på sommeren og 70-90A under krevende forhold om vinteren :cool:

Laderen må koples ut med en slik type bryter type som dette, noen annen måte vil bare bli galt.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Parallell koplede ladere er ikke det optimale uansett, om de er like eller ulike i effekt betyr ikke noe i denne sammenheng. Batteribanken i dette tilfelle skal jo ikke topp lades av 2 ladere, de vil jo bare lade sammen når det virkelig er behov for det.

Selv ville jeg gått for største laderen en er komfortabel med, ca. 60A DCDC lader i mitt tilfelle, da den bør erstatte dagens 30A som er for liten som hovedlader. Så kan man jo ha 40-60A lading, høst og vår, 30A på sommeren og 70-90A under krevende forhold om vinteren :cool:

Laderen må koples ut med en slik type bryter type som dette, noen annen måte vil bare bli galt.
Hm okej varför är inte det optimalt menar du? Ska enligt Orion inte vara några som helst problem att paralellkoppla deras laddare, sett flera som även har 3st 30A i parallell.

Hehe, hänger inte alls med i ditt resonemang längre, jag ska byta till en (1) 60A laddare säger du, men ändå ladda i allt från 30-90A? :) Antar du menar att jag faktiskt visst ska ha kvar min 30A laddare och visst köra dem i parallell?

Läste för övrigt ytterligare en tråd till om en som kör 3st Orion 30A laddare i parallell på sin 220A generator, den pallar det inte.


Finns en uppsjö med såna här trådar.
Så köper jag en laddare till blir det absolut inte större än en ytterligare 30A.
Kommer då bara köra båda samtidigt på motorväg/landsväg. :)

Sen för övrigt behöver du garanterat inte en sån där brytare på 100A.. Det är en extremt tunn kabel du kopplar till tändningen eller en extern brytare/knapp. Vissa kopplar den till cigguttaget.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Prova att koppla förbi dc/dc laddaren.
Då ser du vad din generator klarar.
Jag kör på orginal grejor och litium (ingen-dc laddare).
Som mest laddas mitt batteri med ca 80A men normalt ca 70A.
Går antagligen att få upp lite till genom att dra grövre kabel.
 

Javil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
35903
Medlemskap
2024
Nu känner jag inte till LT 35, men den är så pass "ny" att den antagligen har multirem, men även den finns i olika bredder för olika effekter. Vanliga kilrep är annars ett problem effektöverföringsmässigt. Annars är det oftast remmen, liksom motorns ork på tomgång som dimensionerar vilken generator du kan ha. Men VW Passats(2012-2014) 250A, vilket säkert din 6-cyl diesel orkar dra, är rätt lik utseendemässigt, man måste kontrollmäta och se. Kolla antalet rillor och om remskiva ingår. Kostar ca 2500 kr för en ny, antagligen Asientillverkad, på EBAY. Kan säker finnas flera. När du kommer till nyare bilar typ Euro 6, så är det svårt att förändra eller ta delar från en sådan och priserna brukar dessutom skena iväg. Prisskillnader beror i huvudsak på antalet mellanhänder. Du kan aldrig utnyttja 100% av en generator, är inte byggd för det utan 80% är maxbelastning. Så ur en 250A kan man ta ut 200A samt ha en B2B-laddare på max 120A-150A, detta då bilen som sådan, vill ha 35A-50A för eget bruk. Har man flera laddare utan gemensam styrning, kan det ibland vara svårt att få ut full effekt ur alla. Originalgeneratorn brukar vara 90A-120A på senare LT-modeller, vad jag kan se. Solceller ger ju inte så mycket, 60% av installerad effekt som max över en dag om du är i Mellan eller Sydeuropa. Här hemma får du nöja dig med betydligt mindre. Parallellkopplade 12V paneler kan ibland, när solen ligger lågt, hamna under systemets laddspänning och ger då ingenting alls. Kolla kabelarean, 12V 150A och 4 m blir 50 mm2 vid ca 15 volts laddspänning och över den längden behövs det 70 mm2. Har man 24 V i bodelen räcker det med med 25-35 mm2. Gjorde en liten utredning på ca 12 sidor om de delar som kan ingå i en husbil, vad som är dimensionerande, samt en liten ellära för mina närmast sörjande, med inriktning på de ingående detaljerna. Hade tänkt göra mer, men latmasken angrep. Hoppas att du kommer fram till en bra lösning, 560A är ett rätt häftigt batteri. Jag har hälften och 800W solpanel, men räknar med att klara ett dygn kanske två utan sol på ett ungefär och är "lycklig" ägare sedan många år, till en bil som numer är skattebefriad.

Den här generatorn har måtten utsatta, så du kan ju kolla och se. Kan säkert finnas fler, bara leta. Kunde lagt den som en länk, men gömda länkar kan vara fula om man inte känner och litar på varandra. Jag är ju rätt ny som medlem.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Problemet är väl att generatorn brinner förmodligen inte upp på momangen när du testar, utan precis var som helst när som helst, förmodligen när det passar som sämst uppe i bergen i ett främmande land.

Jo den klipper när spänningen är låg, tex vid tomgång om du har en kass generator, som jag hade tidigare.
Vadårå, kan man utnyttja den funktionen på något sätt menar du? Laddar generatorn mindre innan den blir överhettad?
Utnyttja funktionen för att inte ladda ur startbatteriet. Det nämndes som ett potentiellt problem. Jag letade också stor generator och hittade för typ 60 tusen och jag fattar inte hur någon väljer att köpa en sådan. Man måste få ett skapligt 3 fas elverk för de pengarna. Måste vara guld i dem. Men ändå, det är viktigt att remmen kan överföra momentet som behövs om du uppgraderar mycket. Jag hade nog provat att bygga en temperturvakt själv och tagit ut mer av en vanlig generator och kört med en i reserv i bilen, typ, om den ger upp på fel ställe. Skulle klart bli en halvdan lösning. Men jag är väl snål....
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Enligt uppgift på amerikanska forum där dessa generatorer är betydligt vanligare, och ofta orginal i deras husbilar, så drar dom inget extra alls utöver lasten du utsätter generatorn för.

Dvs en 100A generator med 50A belastning drar samma som en 310A generator med 50A belastning.
Men mosar du på med 150A på 310A generatorn så drar den, enligt forumet ca 1 mpg mer.
Det är ju ont om evighetsmaskiner så tar man ut 310 A, vilket jag antar funkar även under lång tid om den kostar 60 tusen, så nog lär det märkas på bränsleåtgången.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Tack för ett bra svar :) Har svarat på dina funderingar i fetstil.
Jag tänker likadant som Tor och det blir ett billigt test. Med viss risk för att något går sönder på en alptopp. Men du har ju ström så du kan köra till Sverige med de batterierna, om de inte dessutom råkar vara tomma om generatorn går sönder... Möjligen att det kan bli problem om man står på tomgång och fläkten i generatorn snurrar sakta. Lösning med termobrytare verkar intressant.
 
Toppen