• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

High output alternator/ uppgraderad generator

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Vi bor ”fulltid” i vår hemmabyggda VW LT35 -02 volymskåp. (4v husbil, 2v jobb till havs)

Vi har 550w solpaneler och 560ah lifepo4 batteribank, har också en 30 amp laddare från generatorn när vi kör. Allt fungerar bra, MEN vi laddar helt otroligt sakta med tanke på hur stor batteribank vi har.
Och dåligt med sol/dålig vinkel såhär års.

Jag hittar verkligen ingenting i Sverige, men min drömlösning vore en riktigt biffig generator till min LT35, gärna 300 amp+.
Någon som vet ett företag som kan lösa detta eller har någon bra plan hur jag kan göra det själv?

Det enda jag finner på nätet är dubbla generatorer och lite mer prylar för ca 4500$ från USA så tull och grejer på det med. Och då är det inte till VW ens..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Så här ser de flesta motorrum i bussar med Mercedesmotor ut och det är minimum 300A generatorer. Nu är ju detta en gammal buss men de ser väldigt lika ut idag. Det viktiga är att ha en bra remspännare.

Jo det är ju klart, den är ju så original, då är ju drivningarna dimensionerade för det, och det går flera remmar direkt från vevaxeln, det är ju en annan sak att dubblera belastningen på en befintlig installation.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag menar 10 dagar helt utan laddning.


Vad är det för batteri? Är det hemmabygge? isf känns det som om du har fått Grade B celler med tanke på hur du beskriver hur de beter sig. Vi laddar datorer och jag har CPAP som jag kör på 230 men jag vet att det finns 12V till den. Vad jag skulle rekommendera dig är att sätta in en Victron Smartshunt, den håller verkligen reda på din förbrukning, tilläggas skall att det finns andra shuntar också. Själv har jag 8 st CATL 302Ah celler och ur dem har jag plockat ut över 640Ah innan BMS stängde av och då stänger mina av vid 11 volt (när minsta cellspänning är 2,75V)

Vi gjorde detta på en camping en gång för att testa, satt och njöt i förtältet med en 2000W värmefläkt igång tills den la av. Med facit i hand var det dumt för sedan så startade jag ju laddaren för att trycka upp till fullt. Fick stänga av igen för fläktarna till laddaren/laddarna, då laddarna förde sådant väsen att vi inte kunde sova :D

Förstår jag rätt att du har 302Ah 24V och sedan får ut 640Ah 12V?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag läst så ger inte en 30amp dcdc charger mer än 20-25 till batteriet pga av motstånd i kablar etc, oavsett så har det garanterat inte med generatorn att göra.. Inte i mitt fall iaf, den är på 120amp. Hade 90amp generator förr, laddade exakt samma då.

Tar över 24h körning att ladda mitt batteri fullt..

Men tillbaka till ämnet då kanske :)
Finns det någon firma som kan åta sig såna här jobb? Ytterst tveksam att min lokala Autoexperten tar på sig det.
Kanske finns några som är nischade på det?

Sen för övrigt så skulle nog 2st 60A DC/DC laddare döda en stackars 150 amp generator rätt snabbt skulle jag tro enligt vad jag läst Men 1 kanske hade funkat!
Laddarna drar mer från generatorn än vad dom ger ut, och generatorn är inte gjord för att gå på 150A bara för att den klarar såna toppar.
Men varför inte börja med att skaffa en 60A laddare och se över hela kablaget så att det är rätt dimensionerat hela vägen från generator till batterierna, även grade B celler i en så stor batteribank skall ju kunna ta emot 60A permanent?
När man beräknar kabelareor, glöm inte att man måste ta med avståndet x2 eftersom jord också skall vara med i beräkningen.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Men varför inte börja med att skaffa en 60A laddare och se över hela kablaget så att det är rätt dimensionerat hela vägen från generator till batterierna, även grade B celler i en så stor batteribank skall ju kunna ta emot 60A permanent?
När man beräknar kabelareor, glöm inte att man måste ta med avståndet x2 eftersom jord också skall vara med i beräkningen.
Det är inte cellerna som limiterar något här, jag vill som sagt gärna ha en stor generator, alltså inte 150A, det är inte stort.Det är en normal generator.

En 300A+ eller dubbla 200A då snackar vi stort.

Jag är inte säker på att en (1) 60A DCDC funkar på en 150A generator heller, läste i manualen till DCDC laddaren, och på diverse andra ställen, att man inte ska ha 60A laddaren om du har mindre än 200-220A generator.

Man ska heller inte välja 40A laddaren på mindre än 150A generator.

Därav huvudfrågan om high output alternator :) Alltså 200A++ minst
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inte cellerna som limiterar något här, jag vill som sagt gärna ha en stor generator, alltså inte 150A, det är inte stort.Det är en normal generator.

En 300A+ eller dubbla 200A då snackar vi stort.

Jag är inte säker på att en (1) 60A DCDC funkar på en 150A generator heller, läste i manualen till DCDC laddaren, och på diverse andra ställen, att man inte ska ha 60A laddaren om du har mindre än 200-220A generator.

Man ska heller inte välja 40A laddaren på mindre än 150A generator.

Därav huvudfrågan om high output alternator :) Alltså 200A++ minst

Det där beror på vilken övrig förbrukning som belastar generatorn det finns, du har ju en gammal bil, där finns ju oftast inte lika många
eller stora förbrukare i bildelen, så visst skall en 120A generator klara av en 60A laddare inkl. förluster förmodligen 65-70A.
Om man har för klena kablar i systemet bränner man ju bort en massa effekt genom att kablarna blir varma, man "eldar för kråkorna"
inte heller bra!
Jag har f.ö. 80A generator den laddar glatt 35A till batteriet när det är skapligt urladdat, inga problem där!
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Det där beror på vilken övrig förbrukning som belastar generatorn det finns, du har ju en gammal bil, där finns ju oftast inte lika många
eller stora förbrukare i bildelen, så visst skall en 120A generator klara av en 60A laddare inkl. förluster förmodligen 65-70A.
Om man har för klena kablar i systemet bränner man ju bort en massa effekt genom att kablarna blir varma, man "eldar för kråkorna"
inte heller bra!
Jag har f.ö. 80A generator den laddar glatt 35A till batteriet när det är skapligt urladdat, inga problem där!
Njaa låter verkligen som att pusha gränsen med en 60A laddare, som drar 70A på in-sidan på en 120A generator som är gjord för att gå på i runda slängar 50% effekt, plus ta alla bilens strömbelastningar på det.

Du tömmer dessutom förmodligen startbatteriet när du står på tomgång med den laddaren igång till Lithiumbatteriet då laddaren drar mer än vad generatorn ger på tomgång…

Låter dömt att misslyckas i mina öron.

”If your alternator has a 200 amp rating, you’d want to take that number, and cut it in half and that would be the charged power. The reason it’s recommended to run it at 50% is that you never want your alternator to be running at its maximum output load because it’s really hard on the alternator and it wears them out.”
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Du har väl ändå tänkt ha en dc-dc-laddare? Vad kan hända mer än att nuvarande generator går sönder? Eller inte? Om du ändå byter för säkerhets skull så har du med säkerhet kostnaden. Provar du utan att byta så kanske det funkar. Kan man inte ställa dc-dc-laddaren så att den stänger av om spänningen in sjunker? Kan man ge generatorn mer kylning? Man kan ju också fundera på om man kan byta generator ibland om man kan ha billigare vanligt förekommande generatorer. Men visst, den får ju inte brinna upp på fösta försöket heller. Kan de som håller på med extremt billjud ha tips? Eller ambulanser?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Njaa låter verkligen som att pusha gränsen med en 60A laddare, som drar 70A på in-sidan på en 120A generator som är gjord för att gå på i runda slängar 50% effekt, plus ta alla bilens strömbelastningar på det.

Du tömmer dessutom förmodligen startbatteriet när du står på tomgång med den laddaren igång till Lithiumbatteriet då laddaren drar mer än vad generatorn ger på tomgång…

Låter dömt att misslyckas i mina öron.

”If your alternator has a 200 amp rating, you’d want to take that number, and cut it in half and that would be the charged power. The reason it’s recommended to run it at 50% is that you never want your alternator to be running at its maximum output load because it’s really hard on the alternator and it wears them out.”
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förstår jag rätt att du har 302Ah 24V och sedan får ut 640Ah 12V?
Nej paralellkopplade 12V 604 Ah

8 st 302Ah celler, 2 celler paralellt ger 604Ah. sedan 4 st sådana i serie ger 604 Ah i serie och ett 12V system och ja, jag plockade ut 642 Ah ur dem vill jag minnas enligt Victron 700 BMV.

Det är i sig inget konstigt, nya celler ger lite extra och de celler som säljes som 310/320 Ah celler är egentligen omkring 300A men som nya ger de lite extra men de som säljer tex CALB och EVE vill gärna skriva upp dem. CATL som är nya med QR code är 302 Ah celler enligt den och på nya celler skrapas de inte bort men om du köper B celler så är de skrapade och säljes som 310/320Ah celler.

Detta är ju of topic men bara en liten förklaring.
 
Senast ändrad:

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Kanske får nöja mig med en 200-220A generator för humanare pris, och en 60A DC/DC laddare, eller bara en extra 30A laddare utöver den jag har.
Eller pusha det lite och köpa en extra 40A laddare så jag får 30+40A.

Oavsett ser det ut som att jag måste hitta en verkstad att ta på sig jobbet att specialanpassa generatorfästena att passa min LT35
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Du har väl ändå tänkt ha en dc-dc-laddare? Vad kan hända mer än att nuvarande generator går sönder? Eller inte? Om du ändå byter för säkerhets skull så har du med säkerhet kostnaden. Provar du utan att byta så kanske det funkar. Kan man inte ställa dc-dc-laddaren så att den stänger av om spänningen in sjunker? Kan man ge generatorn mer kylning? Man kan ju också fundera på om man kan byta generator ibland om man kan ha billigare vanligt förekommande generatorer. Men visst, den får ju inte brinna upp på fösta försöket heller. Kan de som håller på med extremt billjud ha tips? Eller ambulanser?
Problemet är väl att generatorn brinner förmodligen inte upp på momangen när du testar, utan precis var som helst när som helst, förmodligen när det passar som sämst uppe i bergen i ett främmande land.

Jo den klipper när spänningen är låg, tex vid tomgång om du har en kass generator, som jag hade tidigare.
Vadårå, kan man utnyttja den funktionen på något sätt menar du? Laddar generatorn mindre innan den blir överhettad?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en separat 200A generator för bodelsbatteriet, samt för att kunna köra tak ACn genom inverer under färd.

Jag tar ut ca 150A utan att generatorn tar minsta skada.
Det som dödar generatorer är värme, min generator ligger runt 85 grader.
Då sitter ändå generatorn i det varma luftflödet från motorkylning, laddluftkylare och AC förångare.

Med andra ord, ta ut den effekt som krävs, nya kvalitetsgeneratorer klarar det.

I mitt fall fick jag komplettera med extern laddningsregulator, då den inbyggda regulatorn sänker spänningen med temperaturen.
Har man DC-DC laddare spelar detta ingen roll, jag har direktledning generator - batteribank.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Kanske värt att räkna på hur mkt effekt en kraftig generator stjäl från motor effekt.
Enligt uppgift på amerikanska forum där dessa generatorer är betydligt vanligare, och ofta orginal i deras husbilar, så drar dom inget extra alls utöver lasten du utsätter generatorn för.

Dvs en 100A generator med 50A belastning drar samma som en 310A generator med 50A belastning.
Men mosar du på med 150A på 310A generatorn så drar den, enligt forumet ca 1 mpg mer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En vild gissning....
Kan man inte montera en typ 24 eller 48V generator och sen transformera ner den till 12v... ;)

Fördel är ju tunnare kablar..
Nackdel.... Pris okänd.. :twitcy:
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag har en separat 200A generator för bodelsbatteriet, samt för att kunna köra tak ACn genom inverer under färd.

Jag tar ut ca 150A utan att generatorn tar minsta skada.
Det som dödar generatorer är värme, min generator ligger runt 85 grader.
Då sitter ändå generatorn i det varma luftflödet från motorkylning, laddluftkylare och AC förångare.

Med andra ord, ta ut den effekt som krävs, nya kvalitetsgeneratorer klarar det.

I mitt fall fick jag komplettera med extern laddningsregulator, då den inbyggda regulatorn sänker spänningen med temperaturen.
Har man DC-DC laddare spelar detta ingen roll, jag har direktledning generator - batteribank.
Är det orginal på din bil eller har du eftermonterat generatorn?

Fan vad avis jag blir :)

EDIT: Regulatorn sänker väl spänningen just av den anledningen, att skydda din generator mot högre temperatur.
Hur länge har du kört såhär?
 
Toppen