• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

High output alternator/ uppgraderad generator

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Vi bor ”fulltid” i vår hemmabyggda VW LT35 -02 volymskåp. (4v husbil, 2v jobb till havs)

Vi har 550w solpaneler och 560ah lifepo4 batteribank, har också en 30 amp laddare från generatorn när vi kör. Allt fungerar bra, MEN vi laddar helt otroligt sakta med tanke på hur stor batteribank vi har.
Och dåligt med sol/dålig vinkel såhär års.

Jag hittar verkligen ingenting i Sverige, men min drömlösning vore en riktigt biffig generator till min LT35, gärna 300 amp+.
Någon som vet ett företag som kan lösa detta eller har någon bra plan hur jag kan göra det själv?

Det enda jag finner på nätet är dubbla generatorer och lite mer prylar för ca 4500$ från USA så tull och grejer på det med. Och då är det inte till VW ens..
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi bor ”fulltid” i vår hemmabyggda VW LT35 -02 volymskåp. (4v husbil, 2v jobb till havs)

Vi har 550w solpaneler och 560ah lifepo4 batteribank, har också en 30 amp laddare från generatorn när vi kör. Allt fungerar bra, MEN vi laddar helt otroligt sakta med tanke på hur stor batteribank vi har.
Och dåligt med sol/dålig vinkel såhär års.

Jag hittar verkligen ingenting i Sverige, men min drömlösning vore en riktigt biffig generator till min LT35, gärna 300 amp+.
Någon som vet ett företag som kan lösa detta eller har någon bra plan hur jag kan göra det själv?

Det enda jag finner på nätet är dubbla generatorer och lite mer prylar för ca 4500$ från USA så tull och grejer på det med. Och då är det inte till VW ens..
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det "enklaste" är ju redan föreslaget och det är ju att du sätter på ytterligare en generator. Köper du en 150A generator som är dedikerad till bara bodelen så får du hyfsad laddning. Själv har vi 600+ Lifepo4 bank och 125W solceller samt 30 A DC/DC och klarar oss bra.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Det "enklaste" är ju redan föreslaget och det är ju att du sätter på ytterligare en generator. Köper du en 150A generator som är dedikerad till bara bodelen så får du hyfsad laddning. Själv har vi 600+ Lifepo4 bank och 125W solceller samt 30 A DC/DC och klarar oss bra.
Vet inte om det är enkelt direkt, har ännu inte funnit någon som passar till Volkswagen, dels ska du få plats med en till generator sen ska du ha rem från den befintliga.
Men har mailat en del olika firmor i USA för att se om det är görbart, sen även om det nu vore enkelt, så är det svinigt dyrt, över 50 000kr.. Hade hellre satt på en (1) större generator om det är möjligt.

Jag antar att du campar sommartid och åker hemifrån fulladdad? Då klarar vi oss också bra, fulltid i bilen utan sol och utan att köra på ett par dagar, inte lika bra kan jag lova Speciellt inte med värmare igång etc och allt vad vintern innebär.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det gäller att fixa fästen "bara" sedan byta remhjul på den befintliga generatorn till ett dubbelt, har den redan dubbelt så koppla loss ena remmen och utgå från den, så är det gjort på lasbilar och bussar. Generatorn behöver ju inte sitta kloss till utan där den får plats.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det gäller att fixa fästen "bara" sedan byta remhjul på den befintliga generatorn till ett dubbelt, har den redan dubbelt så koppla loss ena remmen och utgå från den, så är det gjort på lasbilar och bussar. Generatorn behöver ju inte sitta kloss till utan där den får plats.
Man får förmodligen ha en extra rem direkt från vevaxeln, den befintliga är inte dimensionerad för 2x150A generatorer.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vet inte om det är enkelt direkt, har ännu inte funnit någon som passar till Volkswagen, dels ska du få plats med en till generator sen ska du ha rem från den befintliga.
Men har mailat en del olika firmor i USA för att se om det är görbart, sen även om det nu vore enkelt, så är det svinigt dyrt, över 50 000kr.. Hade hellre satt på en (1) större generator om det är möjligt.

Jag antar att du campar sommartid och åker hemifrån fulladdad? Då klarar vi oss också bra, fulltid i bilen utan sol och utan att köra på ett par dagar, inte lika bra kan jag lova Speciellt inte med värmare igång etc och allt vad vintern innebär.
Vi kör året runt och klarar oss i 10 dagar helt utan strömtillförsel. Vi gör av med ca 60Ah/dygn. När vi är hemma laddar vi upp fullt. Som det ser ut nu har den inte blivit fullt laddad hemma på ca 2 månader men vi har faktiskt inte kört på över en månad heller eftersom vi har haft tråkigheter i familjen. Solcellen har tryckt upp batteriet så det på shunten iaf visar 100%.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Man får förmodligen ha en extra rem direkt från vevaxeln, den befintliga är inte dimensionerad för 2x150A generatorer.

Så här ser de flesta motorrum i bussar med Mercedesmotor ut och det är minimum 300A generatorer. Nu är ju detta en gammal buss men de ser väldigt lika ut idag. Det viktiga är att ha en bra remspännare.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Vi kör året runt och klarar oss i 10 dagar helt utan strömtillförsel. Vi gör av med ca 60Ah/dygn. När vi är hemma laddar vi upp fullt. Som det ser ut nu har den inte blivit fullt laddad hemma på ca 2 månader men vi har faktiskt inte kört på över en månad heller eftersom vi har haft tråkigheter i familjen. Solcellen har tryckt upp batteriet så det på shunten iaf visar 100%.

10 dagar med solcellen enbart menar du?
Det klarar vi med om vi snålar satan och inte laddar cyklar, projektor, datorer osv osv osv.. Men det är inte så vi vill ha det när vi fulltidar :)

Vet inte varför riktigt, men mitt batteri dippar jäkligt snabbt från 100% ned till 90% sedan hyfsat snabbt ned till 70% sen därifrån går det sakta.
Vettetusan vad det beror på men brukar vara så när vi kommer ner efter 2v jobb så är det alltid fulladdat av solcellen 100%, bara kylen igång, sedan går det raskt ned till runt 50% på någon dag, sen pendlar vi runt 30-45% resten av månaden av solcellen.. Som att dom inte laddar ur linjärt, eller ”vilar” nere på långt under 100%. Räcker med att det blir mörkt så går vi från 100% till ca 95% på nolltid.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Det gäller att fixa fästen "bara" sedan byta remhjul på den befintliga generatorn till ett dubbelt, har den redan dubbelt så koppla loss ena remmen och utgå från den, så är det gjort på lasbilar och bussar. Generatorn behöver ju inte sitta kloss till utan där den får plats.
Finns det någon firma som kan åta sig såna här jobb i Sverige? Lär ju behöva en regulator också för att inte bränna generatorn…?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
10 dagar med solcellen enbart menar du?
Det klarar vi med om vi snålar satan och inte laddar cyklar, projektor, datorer osv osv osv.. Men det är inte så vi vill ha det när vi fulltidar :)

Vet inte varför riktigt, men mitt batteri dippar jäkligt snabbt från 100% ned till 90% sedan hyfsat snabbt ned till 70% sen därifrån går det sakta.
Vettetusan vad det beror på men brukar vara så när vi kommer ner efter 2v jobb så är det alltid fulladdat av solcellen 100%, bara kylen igång, sedan går det raskt ned till runt 50% på någon dag, sen pendlar vi runt 30-45% resten av månaden av solcellen.. Som att dom inte laddar ur linjärt, eller ”vilar” nere på långt under 100%. Räcker med att det blir mörkt så går vi från 100% till ca 95% på nolltid.
Jag menar 10 dagar helt utan laddning.


Vad är det för batteri? Är det hemmabygge? isf känns det som om du har fått Grade B celler med tanke på hur du beskriver hur de beter sig. Vi laddar datorer och jag har CPAP som jag kör på 230 men jag vet att det finns 12V till den. Vad jag skulle rekommendera dig är att sätta in en Victron Smartshunt, den håller verkligen reda på din förbrukning, tilläggas skall att det finns andra shuntar också. Själv har jag 8 st CATL 302Ah celler och ur dem har jag plockat ut över 640Ah innan BMS stängde av och då stänger mina av vid 11 volt (när minsta cellspänning är 2,75V)

Vi gjorde detta på en camping en gång för att testa, satt och njöt i förtältet med en 2000W värmefläkt igång tills den la av. Med facit i hand var det dumt för sedan så startade jag ju laddaren för att trycka upp till fullt. Fick stänga av igen för fläktarna till laddaren/laddarna, då laddarna förde sådant väsen att vi inte kunde sova :D
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag menar 10 dagar helt utan laddning.


Vad är det för batteri? Är det hemmabygge? isf känns det som om du har fått Grade B celler med tanke på hur du beskriver hur de beter sig. Vi laddar datorer och jag har CPAP som jag kör på 230 men jag vet att det finns 12V till den. Vad jag skulle rekommendera dig är att sätta in en Victron Smartshunt, den håller verkligen reda på din förbrukning, tilläggas skall att det finns andra shuntar också. Själv har jag 8 st CATL 302Ah celler och ur dem har jag plockat ut över 640Ah innan BMS stängde av och då stänger mina av vid 11 volt (när minsta cellspänning är 2,75V)

Vi gjorde detta på en camping en gång för att testa, satt och njöt i förtältet med en 2000W värmefläkt igång tills den la av. Med facit i hand var det dumt för sedan så startade jag ju laddaren för att trycka upp till fullt. Fick stänga av igen för fläktarna till laddaren/laddarna, då laddarna förde sådant väsen att vi inte kunde sova :D
Ja hemmabygge beställt från Alibaba, och ja garanterat B celler vad det verkar tyvärr.. Men vet inte om jag har lust att lägga pengar på nya celler.
Det stora problemet är oavsett laddningen, så fixar hellre den. Säg att jag har 300ah istället då för 560ah, tar ju oavsett en evighet att ladda från 10-100% med en 30amp laddare när man kör. Laddar som bäst 25amp.
Just nu laddar vi ganska exakt 1% på 10 minuter vid körning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja 300 Ah tar ju 10 timmar om du matar med 30A, så enkelt är det (förluster oräknade) så 11 timmar är väl närmare sanningen. Att laddaren ger som mest 25A betyder ju att generatorn inte klarar av att ge mera, tyvärr. Jag kan tyvärr ge inte andra än att fixa in en generator till och har du plats att sätta den så bör det inte kosta 50K vilket jag tycker är ett horribelt pris. Fixar du en generator till på låt säga 150A så kan du ju köpa 2 st 60 A DC/DC och paralellkoppla med den du har, då laddar du ju, i teorin, 300 Ah på 2 timmar.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Ja 300 Ah tar ju 10 timmar om du matar med 30A, så enkelt är det (förluster oräknade) så 11 timmar är väl närmare sanningen. Att laddaren ger som mest 25A betyder ju att generatorn inte klarar av att ge mera, tyvärr. Jag kan tyvärr ge inte andra än att fixa in en generator till och har du plats att sätta den så bör det inte kosta 50K vilket jag tycker är ett horribelt pris. Fixar du en generator till på låt säga 150A så kan du ju köpa 2 st 60 A DC/DC och paralellkoppla med den du har, då laddar du ju, i teorin, 300 Ah på 2 timmar.
Vad jag läst så ger inte en 30amp dcdc charger mer än 20-25 till batteriet pga av motstånd i kablar etc, oavsett så har det garanterat inte med generatorn att göra.. Inte i mitt fall iaf, den är på 120amp. Hade 90amp generator förr, laddade exakt samma då.

Tar över 24h körning att ladda mitt batteri fullt..

Men tillbaka till ämnet då kanske :)
Finns det någon firma som kan åta sig såna här jobb? Ytterst tveksam att min lokala Autoexperten tar på sig det.
Kanske finns några som är nischade på det?

Sen för övrigt så skulle nog 2st 60A DC/DC laddare döda en stackars 150 amp generator rätt snabbt skulle jag tro enligt vad jag läst Men 1 kanske hade funkat!
Laddarna drar mer från generatorn än vad dom ger ut, och generatorn är inte gjord för att gå på 150A bara för att den klarar såna toppar.
 
Toppen