• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hellre dator än surfplatta!?

F

F.d. 52943

Guest
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

"Så det finns egentligen ingen motsats. De som älskar word och Excel är bundna vid sin LAPtop, vi andra som 'surfar' kan med fördel använda plattan" citat

Går utmärkt att använda både Word, excel o powerpoint på paddan!
Appen heter CloudOn
.

Fru Myra

bild-722059.PNG

Tycker CloudOn verkar mycket lovande, men har stora problem med file management - spara osv. Taxam för tips!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

8 av 10 som har både surfplatta och dator väljer oftast datorn för de flesta sysslor,
såväl för sociala medier och e-post som att se på nyheter och att kika på bilder. Trots att det är just dessa aktiviteter som brukar(?) anses passa surfplattan bäst.

Detta enligt resultatet i en Sifoundersökning införd i tidningen "Ny Teknik" Hellre dator än surfplatta - NyTeknik
Som synts tidigare i den här tråden som jag startade upp så har jag tyckt i ungefär samma spår som Ny Tekniks övriga (teknikintresserade) läsare, vilket innebär att jag noga följt utvecklingen av dessa "surfplattor" på marknaden.

Det jag och min hustru (obs gemensamt) för vår del kommit fram till är följande;
1) Datorer kan/vill vi inte undvara. Vår lättaste PC en ASUS 1,6kg är ex lika lätt flyttbar som en surfplatta. En PC fungera för alla uppgifter utan undantag och finns dessutom alltid på plats och användbar för oss alla hemma (på verandan, i trädgården -- ja överallt)!
2) Mobiltfn vill och kan vi inte avstå från de kan dessutom stoppas i fickan vilket är en obestridlig fördel, i det läget är ju surfplattan bara lika släpbar liksom en PC!
3) Nu börjar det dock hända "saker" på marknaden utvecklingen går framåt!

Vi siktar in oss på att byta ut våra mobiler nu och har då siktat in oss på 2 st Samsung S3 och jag tror faktiskt att S3 kan fungera både som tfn och surfplatta medsin stora 4,8" högupplösta och lätt läsbara skärm = det är faktiskt första gången som min fru blivit intresserad av teknik på detta område.

Tror för min del efter lite studier att just S3 (med sitt nyare koncept) fyller funktionen av både surplatta och telefon, resultat 1 st pryl i stället för 2 st, S3 går ner i en ficka eller handväska OCH MIN HUSTRU BLIR GLAD OCH DELAKTIG ÄVEN I FRAMTIDENS TEKNIK!

I och med detta kan jag inte ens förstå behovet av separata surfplattor S3 klarar det som plattan används till lika bra!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

I och med detta kan jag inte ens förstå behovet av separata surfplattor S3 klarar det som plattan används till lika bra!

Du har inte funderat på en 7-tummare?
Själv tycker jag att den är väl liten som läsplatta men formatet är otvetydigt behändigt. Mindre än så funkar dåligt att läsa böcker och e-tidningar med.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Nu har jag inte läst tråden från början. Men jag har en del av prylarna ni nämner och de kompletterar varandra rätt bra.

Mobilen.
Den är ju liten och passar bra i byxfickan. Att ringa är ju det primära, men jag kan även använda GPS:en för att hitta t.ex. en adress. Lite liten skärm men att surfa går i nödfall rätt bra. Lyssna på ljudböcker är den perfekt för. ePost går bra det med.

Paddan:
Perfekt att använda för att surfa på nätet och planera nästa dags rutt. Köper mycket böcker i PDF-format, mestadels facklitteratur. Har manual till bilen, kamera etc som PDF. Lan ladda ner och läsa tidningar såsom Illustrerad Vetenskap m.fl. (Dessa kan ju vara lite svåra att få tag på om man är utomlands).

Laptop:
Den kan man ju som bekant göra det mesta på förutom ringa normala telefonsamtal förutom med Skype etc. Skriver mycket i word och spelar ibland något spel. Backa upp bilder från kameran under semester, eller tömma kameran för att kunna plåta mer.

I princip går nästan allt att göra med alla tre prylarna. Men mobilen kan man ha med överallt utan besvär. Paddan är inte mycket mer jobb att ta med på tågresor o dylikt. Datorn är ju bekvämast vad gäller användningen av tangentbordet.

Tycker mig inte villja vara utan någon.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag har råkat ut för ett irriterande problem idag. Brukar läsa SVDs nätupplaga utan problem med plattan (android).
Idag blir jag överflyttad till mobilversionen (som är ett skämt jämfört med den vanlga pc versionen). Lyckas inte ta mig tillbaka till den vanliga nätupplagan. Nån som vet hur man gör???
Har försökt att radera "mobil" i sökvägen, lägga in ett nytt bokmärke mm utan framgång. Plattan hoppar tillbaka till mobilversionen hur jag än bär mig åt.
:confused::confused::confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Kanske inte svar på frågan men har inte SVD e-tidning?
I så fall läser du papperstidningen på plattan.

Liknande detta:
image.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag har råkat ut för ett irriterande problem idag. Brukar läsa SVDs nätupplaga utan problem med plattan (android).
Idag blir jag överflyttad till mobilversionen (som är ett skämt jämfört med den vanlga pc versionen). Lyckas inte ta mig tillbaka till den vanliga nätupplagan. Nån som vet hur man gör???
Har försökt att radera "mobil" i sökvägen, lägga in ett nytt bokmärke mm utan framgång. Plattan hoppar tillbaka till mobilversionen hur jag än bär mig åt.
:confused::confused::confused:
I oppsettet i webleseren er det mulig å be om desktop utgave, jeg benytter dette for mange steder - selv facebook respekterer dette fra chrome, men ikke fra native browser.
Oppsett menyen er tre prikker over hverandre.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag har råkat ut för ett irriterande problem idag. Brukar läsa SVDs nätupplaga utan problem med plattan (android).
Idag blir jag överflyttad till mobilversionen (som är ett skämt jämfört med den vanlga pc versionen). Lyckas inte ta mig tillbaka till den vanliga nätupplagan. Nån som vet hur man gör???
Har försökt att radera "mobil" i sökvägen, lägga in ett nytt bokmärke mm utan framgång. Plattan hoppar tillbaka till mobilversionen hur jag än bär mig åt.
:confused::confused::confused:

När man råkat ut för detta scollar man längst ner på sidan. Ovanför de blå strecken står 'Visa webversionen av www......' Klicka på den länken...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Microsoft har gjort bort sig!
Från placera.nu:

ras.JPG

Nu väntar vi på Knarreviks kommentar!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag tillhör majoriteten. Har längre tids erfarenhet av nämnda prylar. Paddan och alla appar är roliga och intressanta...... mest i början, men man tröttnar. Uppdateringar hit och dit och nyttan begränsad...... för mig.

Paddan är bekväm i horisontell ställning i soffan då tidningar och annat skvaller kort gås igenom. Lägger hellre min tid på upplevelser.

Som vanligt har jag respekt för andras erfarenheter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Att PC-försäljningen sjunker beror inte bara på Windows 8 utan även på att plattornas popularitet ökat enormt. Nu kan såväl förskolebarn som hundraåringar utan datorvana klara av handhavandet. Utan strul med virus, trojaner eller intrång och utan sega uppstarter och korta batteritider.

Det verkar också som om Chromebook med Googles operativsystem tar marknadsandelar. Det skall bli spännande att se hur Microsoft tacklar detta, deras egen platta Surface har inte blivit någon större succé.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Tillbehörsmarknaden har också avvaktat med stöd för windows 8... som floppat rejält.
Har aldrig förstått fördelen med W8 vs W7.

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

En i all vänlighet ställd fråga, På vad stödjer du dig när du påstår att många svarar galet eller av okunnighet?

Så här löd den ursprungliga inlägget som du citerat, det skrevs för något år sedan:
Jag har själv blivit utvald mot ersättning att vara med i Sifoundersökningar och jag vet att frågorna ofta är konstigt ställda. Många svarar galet i protest eller av okunnighet.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Så här löd den ursprungliga inlägget som du citerat, det skrevs för något år sedan:
Jag har själv blivit utvald mot ersättning att vara med i Sifoundersökningar och jag vet att frågorna ofta är konstigt ställda. Många svarar galet i protest eller av okunnighet.

Ojdå, för ngt år sedan.... vissa trådar lever länge. Jag nöjer mig naturligtvis med ditt svar, även om min fråga inte blev besvarad.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Är nybliven ägare till en "bärbar" med windows8. Från tidigare XP är det tyvärr en väldigt stor besvikelse.
(och en enorm massa krångel med att installera gamla maskinvaror.)
 
Toppen