• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hellre dator än surfplatta!?

Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Hej, har allt mera börjat glida över på plattan på resande fot (husbils) på grund av snabbheten och enkelheten att använda e-post, lyssna på musik, i viss mån TV och Radio. Har också numera plattan som GPS navigator med Navigon progamvara installerat, (licens köpt på Android/Navigon, ca 500:) detta gör att jag har "allt i ett" enhet, man får därmed en renare cockpit i husbilen ändå allt tillgängligt på samma skärm .. För övrigt är plattan en HTC Flyer, (7") med en för HTC unik pennfunktion att använda som kommentarverktyg på skärmdump av tex. navigationsbild, photo, mail mm .. Kan också tillägga att jag kör plattan över WIFI i husbilen via Telia 4G där så finns (annars 3G) och och en trådlös mini router och det fungerar alldeles utmärkt.

Dock vid ord- och bildbehandling och där andra program krävs för det gäller forfarande Laptopen som första val.. än så länge bäst att tillägga .. /Rolf
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jo, alltfler upptäcker att plattan är lättare att handskas med och har fler användningsmöjligheter. Tillverkarna Dell, HP och LG ställer om en stor del av sin produktion från laptop till platta för att möta kundernas behov.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Försöker vänjav mig av med laptopen och surfa på Android tablet'n. Saknar kopplingen till Widows verktygen och Office-programmen.

Vi har inget Simkort i plattan, men den hittar vår position ändå - triangulerar uppenbarligen på GSM master utan Simkort. Så vitt jag förstått finns ingen satellitmottagare i denna platta... Sony SGPT 113 SE/S
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Vi har inget Simkort i plattan, men den hittar vår position ändå - triangulerar uppenbarligen på GSM master utan Simkort. Så vitt jag förstått finns ingen satellitmottagare i denna platta... Sony SGPT 113 SE/S

Ibland kan trianguleringen bli ganska exakt men den duger inte till navigering med en app.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Nej, vi räknade inte med det - blev bara förvånade när den ändå hittade oss längs vägen i övre Norrland.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

...

Vi har inget Simkort i plattan, men den hittar vår position ändå - triangulerar uppenbarligen på GSM master utan Simkort. Så vitt jag förstått finns ingen satellitmottagare i denna platta... Sony SGPT 113 SE/S

Glad överraskning - hittade GPS i plattan. Säljaren visste inte vad han pratade om! Den var bara inte aktiverad!

Har laddat hem en provversion av Sygic för att testa några dar:)
 
F

F.d. 18466

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Sen jag skaffade iPad har jag bara använt min laptop till mitt löneprogram och räkningar en gång i månaden. Som sagt tidigare i denna tråd finns det appar för det mesta. Rekomenderar starkt iPad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Sen jag skaffade iPad har jag bara använt min laptop till mitt löneprogram och räkningar en gång i månaden. Som sagt tidigare i denna tråd finns det appar för det mesta. Rekomenderar starkt iPad.

Den reflektionen gör nog alla som skaffat en iPad.
Även Android börjar få fram plattor, problemet är att Androids appar inte är skrivna för det större formatet.

Det skall bli spännande att se hur bra Windowsplattorna är när de kommer.
Hårdnande konkurrens ger lägre priser!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Efter att jag skaffade Samsung Galaxy Note N7000 telefonen med större skärm, så får iPad'en vila lugnt....

Superbra, lätt och enklare att använda.

jyrki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.977
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Visst är plattor bra. Jag är barnsligt förtjust i min iPad. Den har nu navigerat oss till Orebic. Har bla jämfört Navigon med Sygic och CoPilot. Navigon passar mig bäst. Tycker den är i en klass för sig själv. Däremot valde jag bort färjor i reseprofilen..., det skulle jag inte gjort! Det kostade 10 mils omväg på asfalterade serpentinkostigar över bergen, en rejäl adrenalinkick och en ytterbackspegel. Mer om det in nåt annat sammanhang.

Fast man måste givetvis ha en pc också med sig! Jag har tack vare den dragit igång Connectify för första gången på länge. Köpte WiFi av campingen för en rimlig peng. Läste dock i förutsättningarna att kontot låste på Mac-adress, så jag drog igång konton på den bärbara pc:n, med yttre Realtek antenn med eget trådlöst kort och förstärkare. Delade sedan ut en egen hotspot till padda och iPhone via WiFi, med hjälp av Connectify. Funkar klockrent.

Så tack för Connectify Jyrki, tror det var du som tipsade om det en gång. :)

:-/<rister
 
F

F.d. 30166

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag har Laptop, iPad och iPhone med i bilen.
Använder nästan bara iPaden. iPhonen nästan bara som telefon.
Mobila bredbandet med 4G router fungerar jättebra. Alla mina enheter är ju uppkopplade samtidigt.
Navigon kör jag i Ipaden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag har Laptop, iPad och iPhone med i bilen.
Använder nästan bara iPaden. iPhonen nästan bara som telefon.
Mobila bredbandet med 4G router fungerar jättebra. Alla mina enheter är ju uppkopplade samtidigt. Navigon kör jag i Ipaden.

Samma här, laptopen (netbook) tas fram ibland för att bildbehandla. Annars är det iPad till allt. På min Norgeresa använde jag NET1 i Norge som gick riktigt segt men överraskade några gånger med hastighet runt 2Mbit/s. På hemväg genom Sverige funkade Tre (3) nästan hela vägen utefter de större vägarna.

Jag alternerade mellan navigeringsapparna iGO, Navigon, Sygic och CoPilot. iGO är bäst men Sygic överraskar mest.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Funderar själv på att skaffa en riktig laptop med en bra skärm för bildbehandling, och ett par externa hårddiskar för lagring med backup. Dock lär paddan få stå för det mesta surfandet.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
764
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Vi har precis skaffat en iPad och behöver en massa tips på bra appar.
Vi håller på med Geocaching och jag har sett att Groundspeaks bara är kompatibel med iPad så bilden blir ju inget vidare. Är det någon som har tips på en bra app för Geocaching till iPad?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Appen Geocaching funkar utmärkt till iPad trots att den är skriven för iPhones mindre skärm.
Men är det inte besvärligt att bära med sig plattan i terrängen?
När jag söker på geocaching i AppStore får jag 53 träffar.
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Hej!

Har bärbar pc (även fler stationära med stor kapacitet), platta och flera smartphones. Alla har sina för och nackdelar. Testar just nu en ultrabook från Dell (går lika bra med Mac Air) som ger många fördelar - 1,3 KG, lång batteritid, startar på 15 sek, "riktigt tangentbord" för att nämna några.

Den ideala datorn för mig kommer nog i höst :) : En 15" ultrabook med pekskärm troligen Windows 8 (testat W8 6 månader - dock inte helt förtjust). För mig tar det för lång tid och är ineffektiv att skriva på icke fysiska tangentbord och man (i alle fall jag) måste titta på det för att träffa rätt. Däremot är det fördelar i vissa program/appar att trycka direkt på skärmen så varför inte ha både och.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

För mig tar det för lång tid och är ineffektiv att skriva på icke fysiska tangentbord och man (i alle fall jag) måste titta på det för att träffa rätt

När, förutom i ren ordbehandling, behöver man ett fysiskt tangentbord?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.846
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Kanske när man arbetar med en dator 8-10 tim/dag? Orderhantering, inmatning, fakturering, ordbehandling, bildhantering m.m. Då tror jag det blir ganska trögt att arbeta på skärmen. Som jag f.ö. har tre stycken av på min arbetsdator? :)
 
Toppen