• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hellre dator än surfplatta!?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
8 av 10 som har både surfplatta och dator väljer oftast datorn för de flesta sysslor,
såväl för sociala medier och e-post som att se på nyheter och att kika på bilder. Trots att det är just dessa aktiviteter som brukar(?) anses passa surfplattan bäst.

Detta enligt resultatet i en Sifoundersökning införd i tidningen "Ny Teknik" Hellre dator än surfplatta - NyTeknik
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Sanningen är nog snarare att även personer utan kännedom om iPad eller andra plattor givit sitt svar!

För egen del använder jag datorn nästan enbart för att titta på TV i husbilen med USB-sticka och ibland att efterbehandla bilder.

Alla mina inlägg med och utan bilder på detta forum sköts med iPad och ibland med iPhone.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Svårt att tro den undersökningen riktigt fullt ut... det finns ju alltid en beställare bakom en undersökning så vill man så kan frågorna vara aningen vinklade också... :cool:

som inbiten datornavändare, och med huset fullt av både bärbara, stationära och smartphones, trodde jag aldrig att en "padda" skulle kunna vara särskilt mycket att ha.

När då 18 åriga sonen köpte sin ipad 2 så försökte jag hålla mot en aning, jag såg inte riktigt varför och vad det skulle tillföra när han hade både en iphone och dator.
När väl ipad 3 kom så föll jag tillslut för "trycket" och köpte en jag också och ack så fel jag hade haft hela tiden. "Padda" ersatte nästa alla sysslor jag normalt gjorde på datorn, både nytta och nöjen, men visst vissa begränsningar finns fortfarande.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Sanningen är nog snarare att även personer utan kännedom om iPad eller andra plattor givit sitt svar!
Sanningen(?) kanske man inte ska vara alltför vårdlös med men SIFO's urval (8 av 10) gäller personer som har både surfplatta och dator (enligt artikeln).

Vet inte varför just dessa personer som har "båda dessa prylar", skulle vara utan kännedom om just "plattor"? Tvärtom det är väl just dessa personer som verkligen borde ha en egen kännedom/uppfattning!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Det är en väsenskild differens mellan en 17 tums laptop och en platta, oavsett storlek. Batteritid, inbyggd GPS, vikt, ljusstyrka mm. Sätt upp en laptop på instrumentbrädan och kör navigatorn i får ni se :)

Laptops för mig är bärbara men inget man släpar runt i onödan. Netbooks kanske men jag fördrar plattan.

Sen jag köpte min platta är det den jag använder när jag kollar forum, skriver mail (dom är oftast inte så långa), kolla nyheter och socala medier.

Arbete med mycket inmatning är bättre med ett tangentbord så på arbetet är det laptop som gäller. Kanske också när månadens utgifter ska betalas. Annars fördel plattan. Att skriva programvara eller långa romaner är inte plattans primära avändningsområde.

Jag har arbetat med de flesta typer av datorterminaler sen början på -80 talet så viss erfarenhet har jag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Det är naturligtvis inte enbart plattan som sådan som gör den så effektiv och lättanvänd (format, vikt, gps och upplösning) utan det är apparna som bidrar till detta.

Att några har nämnt att de främst använder datorn vid betalningar förvånar mig eftersom bankappen (åtminstone SEB) funkar så smidigt på en iPad.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Grattis Angan (mfl), du/ni tillhör uppenbarligen minoriteten de 2 av de 10 enligt Sifo som föredrar "paddor" framför PC. Vad man som enskild person föredrar är tack och lov upp till var och en enligt egna behov(?) och intressen!

Ser man på några av av ovan nämnda argument för min del, så;
¤ är jag inte beroende av att alltid vara uppkopplad, det finns mycket annat som är nyttigt och roligt som är värt att lägga tid på
¤ bär-/släpbart, jag kan varken stoppa en PC eller "en padda" i fickan, min Asus PC väger ca 1,6kg, funkar batterimässigt 4-7 tim beroende på användning, kostar inte mer än en Ipad och tillgodoser dessutom alla mina informationsbehov

Jag tillhör tveklöst majoriteten enl Sifoundersökningen, dvs de 8 av de 10 som föredrar PC och med det känner jag mig trygg och komfortabel. Jag tror inte heller att jag missar något som jag verkligen har behov av!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Relax, du borde prova en platta, helst iPad, en tid. Jag är säker på att du ändrar uppfattning, det gör 9 av 10!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Oavsett vem som gjort undersökningen känns det lite konstigt. Det känns nästan som att blivit idiotförklarad. Det redovisas hela tiden försäljningsrekord på "plattor" och i denna undersökning framgår det att vi har bara köpt dom, men använder dom inte, utan använder fortfarande våra ordinarie datorer.

Själv är jag bland dom 2.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Använder datorn till vissa saker men den dagliga användningen, surf, mail m.m används nästan enbart Iphone eller ipad. Bärbar dator är för mig inte så intressant längre.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Jag gillar Flyern skarpt, den är nästan alltid med mig på grund av formatet, men jag skulle inte ens komma på tanken att använda den om jag har en riktig dator i närheten! Flyern är bra på sitt sätt och datorn är bra på sitt sätt.

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Den eviga debatten om en fickkniv är bättre än en verktygslåda.
En husbil med rum, föredrar lämpligt verktyg för sin dyrbara resor
- efter att ha provat en leksak eller en fickkniv.

Smartness håller kort tid - ärlighet varar längst.

Kejsaren har inga kläder på - sade barnet -
lika med Facebook den första veckan på börsen.

Hysteri och fanatikere skapar krig - det är min åsikt.
Basta.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Relax, du borde prova en platta, helst iPad, en tid. Jag är säker på att du ändrar uppfattning, det gör 9 av 10!

Skriver detta med en padda, har dock ändå inte ändrat min uppfattning att min lätta laptop med mycket kraft är suverän jämfört med denna "leksak..", ingen tvivel vilken jag väljer om jag tvingas till det.

Lämnar tillbaka denna till sonen efter 6 månaders provlån. Våra behov är olika, paddan är inte "jag" än.:)

Jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

Skriver detta med en padda, har dock ändå inte ändrat min uppfattning att min lätta laptop med mycket kraft är suverän jämfört med denna "leksak..", ingen tvivel vilken jag väljer om jag tvingas till det.
Jyrki

jag är säker på att din laptop med mycket kraft och säkert dyr är bra att ha men kommer du inte att sakna alla snillrika appar?

Det är ju apparna som gör en iPad så användbar!
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Hellre dator än surfplatta!?

En stor fördel med iPaden mot en dator tycker jag är batteritiden, speciellt ute med husbilen, de bärbara jag haft har knappt överlevt ett par timmar på batteriet medans iPaden går flera dagar.
 
Toppen