• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helförsäkring

Våran hymer kördes till Hymer i förrgår för byte av vänster framlykta, då stenskott tyvärr spräckt hela. Ny skulle kosta 31.998kr men via försäkring 1800kr så det känns bra. Tycker våran HEL försäkring är helt skälig.
Hmm. Beställde nyligen 2 nya strålkastare till våran Hymer 03. De gamla var repiga och svåra att få ordning på kostade runt 800 kr styck. Visserligen eftermarknad men orginal Magneti Marelli kostar under 2000 kr. Bilar med sådana reserdelspriser på vanliga delar kommer inte att bli lättsålda som gamla då ju de som köper äldre bilar har mindre budget och försäkring naturligtvis inte tar sådant som beror på slitage och ålder!
Undra när tillverkarna ska inse detta?

Det är ju så de hämtar hem pengar bil fabrikanter, på resedelar och service.
Vi har ett flertal Ford service bilar i företaget, då några nycklar gick av.
Nyckeln är ju utfällbar, då ska Ford ha ca 2500,- st vi köpte på nätet 4st för 79 kr.
Vi använde de inköpta nycklarna som reservdelar.

Det är ju så de hämtar hem pengar bil fabrikanter, på resedelar och service.
Vi har ett flertal Ford service bilar i företaget, då några nycklar gick av.
Nyckeln är ju utfällbar, då ska Ford ha ca 2500,- st vi köpte på nätet 4st för 79 kr.
Vi använde de inköpta nycklarna som reservdelar.
Tyvärr kommer det inte finnas reservdelar att köpa på nätet för husbilar som tillverkas i några tusentals exemplar och där man byter design varannat år.....

Hej
jag kan varmt rekommenderar varsam försäkring.
har en adria 670slt 2017 betalar 8800 per år
2024 var jag i Danmark när automaten havererade av en kostnad av 39000 det tog ca 3 dagar så fick jag tillbaka pengarna från Varsam.
och i år klantade jag till det med en trasigt hörn i back när jag var i Schweiz. var inga problem då heller mycket tillmötesgående.
kan varmt Reckomendera efter min erfarenhet

Hej
jag kan varmt rekommenderar varsam försäkring.
har en adria 670slt 2017 betalar 8800 per år
2024 var jag i Danmark när automaten havererade av en kostnad av 39000 det tog ca 3 dagar så fick jag tillbaka pengarna från Varsam.
och i år klantade jag till det med en trasigt hörn i back när jag var i Schweiz. var inga problem då heller mycket tillmötesgående.
kan varmt Reckomendera efter min erfarenhet
Tyvärr Majaa.
Jag ställde frågan till Varsam på årsmötet vad det skulle kosta mig att byta från Folksam till varsam.
Förutsättningar.
Husbilen, Carthago i44 2007. 4500 kg. Körsträcka 12-1500 mil per år varav minst halva körsträckan utomlands och ställer inte av bilen.
Önskemål, helförsäkring med assistans plus 182 dagars reseförsäkring. Älsta personen i vårt förhållande, 78 år.

Första svaret var att Varsam inte försäkrar husbilar över 4400 kg, men kunde sträcka sig till 4500 kg.
Pris, ca15500 kr på husbilen.
Reseförsäkringen 5000 kr. för detta året. (Priset stiger från 2000 kr, med 1000 kronor per år när någon av paret är 75 år eller äldre.)
Totalpriset ca 20500 kr

Nuvarande pris hos Folksam för helförsäkring med assistans och 185 dagars reseförsäkring, ( kravet Folksam hemförsäkring +Hbk medl.) är 6677 kr efter alla rabatter.

Jag vet att jag får en höjning i mars 2026, men tror inte den blir 200% högre.

Problemet som jag ser det är att Varsam bara konkurrerar på de lite lättare bilarna och har tagit marknadsandelar här, så Folksam får behålla de tyngre och dyrare bilarna. Därför måste och kan man höja.

En bekant som också ställde frågor om försäkring samtidigt med mig och har en Concord med vikt på 5400 kg fick svaret att hans bil var inte intressant att försäkra.

Jag tycker det är nackdel att vi har avtal med ett försäkringsbolag som stänger ute oss med tyngre och kanske lite större husbilar.
Och som inte gynnar alla medlemmarna.

Det är mitt sätt att se det.
Krister

Krister o Ursula..först..det är så klart bra att ni har en ..billig försäkring...o lång reseförsäkring...så mitt tyckande riktar sig inte emot er personligen... men ..det finns nog en del men, använder enbart era uppgifter som ett exempel.
Påståendet att..inte gynnar alla medlemmar? Gynnar i väldigt hög grad de som stannar utomlands under långa sammanhängande perioder. Jag kör också en del utomlands, men inte med husbil.. därför har jag kollat upp vad det kostar att förlänga reseskyddet...och det kostar en hel del, försiktigt uttryckt., om man börjar komma över t ex 75 års ålder.
Och då har jag enbart undersökt vad 2 veckor extra skulle kosta!
Sen..jag påstår fortfarande att Folksam inte har någon större koll på sin prissättning! En Carthago husbil är för mig en väldigt fin husbil... kostnad för försäkring är under 7000 kronor... för min Burstner 1988 är samma kostnad ungefär 6000 kronor! Jag tror tyvärr att en höjning med 200 procent mycket väl kan komma under de närmsta åren... jag håller kvar med Folksam eftersom jag har ett flertal andra försäkringar hos dem..enklast så. O mina pengar ska ändå ta slut, o då föredrar jag att de hamnar, hellre hos Folksam än hos Lidl.

Ps t ex Ica bank har så att man kan köpa extra reseförsäkring...

Reseförsäkring – res tryggt och säkert | ICA Försäkring Reseförsäkring – res tryggt och säkert | ICA Försäkring

Reseförsäkring långresa – förlängt skydd | ICA Försäkring Reseförsäkring långresa – förlängt skydd | ICA Försäkring

Tyvärr Majaa.
Jag ställde frågan till Varsam på årsmötet vad det skulle kosta mig att byta från Folksam till varsam.
Förutsättningar.
Husbilen, Carthago i44 2007. 4500 kg. Körsträcka 12-1500 mil per år varav minst halva körsträckan utomlands och ställer inte av bilen.
Önskemål, helförsäkring med assistans plus 182 dagars reseförsäkring. Älsta personen i vårt förhållande, 78 år.

Första svaret var att Varsam inte försäkrar husbilar över 4400 kg, men kunde sträcka sig till 4500 kg.
Pris, ca15500 kr på husbilen.
Reseförsäkringen 5000 kr. för detta året. (Priset stiger från 2000 kr, med 1000 kronor per år när någon av paret är 75 år eller äldre.)
Totalpriset ca 20500 kr

Nuvarande pris hos Folksam för helförsäkring med assistans och 185 dagars reseförsäkring, ( kravet Folksam hemförsäkring +Hbk medl.) är 6677 kr efter alla rabatter.

Jag vet att jag får en höjning i mars 2026, men tror inte den blir 200% högre.

Problemet som jag ser det är att Varsam bara konkurrerar på de lite lättare bilarna och har tagit marknadsandelar här, så Folksam får behålla de tyngre och dyrare bilarna. Därför måste och kan man höja.

En bekant som också ställde frågor om försäkring samtidigt med mig och har en Concord med vikt på 5400 kg fick svaret att hans bil var inte intressant att försäkra.

Jag tycker det är nackdel att vi har avtal med ett försäkringsbolag som stänger ute oss med tyngre och kanske lite större husbilar.
Och som inte gynnar alla medlemmarna.

Det är mitt sätt att se det.
Krister
Ok min väger 4400

Krister o Ursula..först..det är så klart bra att ni har en ..billig försäkring...o lång reseförsäkring...så mitt tyckande riktar sig inte emot er personligen... men ..det finns nog en del men, använder enbart era uppgifter som ett exempel.
Påståendet att..inte gynnar alla medlemmar? Gynnar i väldigt hög grad de som stannar utomlands under långa sammanhängande perioder. Jag kör också en del utomlands, men inte med husbil.. därför har jag kollat upp vad det kostar att förlänga reseskyddet...och det kostar en hel del, försiktigt uttryckt., om man börjar komma över t ex 75 års ålder.
Och då har jag enbart undersökt vad 2 veckor extra skulle kosta!
Sen..jag påstår fortfarande att Folksam inte har någon större koll på sin prissättning! En Carthago husbil är för mig en väldigt fin husbil... kostnad för försäkring är under 7000 kronor... för min Burstner 1988 är samma kostnad ungefär 6000 kronor! Jag tror tyvärr att en höjning med 200 procent mycket väl kan komma under de närmsta åren... jag håller kvar med Folksam eftersom jag har ett flertal andra försäkringar hos dem..enklast så. O mina pengar ska ändå ta slut, o då föredrar jag att de hamnar, hellre hos Folksam än hos Lidl.

Ps t ex Ica bank har så att man kan köpa extra reseförsäkring...

Reseförsäkring – res tryggt och säkert | ICA Försäkring Reseförsäkring – res tryggt och säkert | ICA Försäkring

Reseförsäkring långresa – förlängt skydd | ICA Försäkring Reseförsäkring långresa – förlängt skydd | ICA Försäkring
Vi är mycket nöjda med försäkringen hos Folksam. Och har haft den i många år och har inte ställt av bilen på 15 år.

Kostnaden innan rabatter 8349.
Och med olika rabatter -1672 kr.
Nettopriset och jag har inte nyttjat avställning, blir 6677 kr helår.

Vi har 7 olika försäkringar hos Folksam, så det skulle vara svårt att byta bolag, men inte omöjligt.
Anledningen till frågan hos Varsam var i förebyggande syfte på grund av alla som skrev här om höga höjningar på premierna hos Folksam.
Men blev paff vid uppgiften att man har en gräns på 4400 kg, på husbilarna i Varsams avtal med Hbk.

Krister

Senast ändrad:
Våran hymer kördes till Hymer i förrgår för byte av vänster framlykta, då stenskott tyvärr spräckt hela. Ny skulle kosta 31.998kr men via försäkring 1800kr så det känns bra. Tycker våran HEL försäkring är helt skälig.
Kan vara ide att behålla den defekta, kan bli hårdvaluta så småningom då det inte är omöjligt att renovera.

Lite konstigt om man jämför. Att en Dethleff Alpa I 7820 kostar nu 19000kr som någon skrev, och din Laila ska kosta 15000kr verser inte rimligt med tanke på inköpspriset på Laika
Så är det iallafall fall. Kollade nyss då skulle jag få lite rabatt 1195kr/mån 14320kr/år.

Har en Carthago 5,8 fick också en kraftig höjning bytte till Kabria 7423 Folksam 16200. Kabria är årsförsäkring . Är väl bara Folksam och länsförsäkringar kvar som har garage försäkring.

Har en Carthago 5,8 fick också en kraftig höjning bytte till Kabria 7423 Folksam 16200. Kabria är årsförsäkring . Är väl bara Folksam och länsförsäkringar kvar som har garage försäkring.
Beroende på hur mycket du har bilen påställd under året kan ju de där försäkringarna bli ganska likvärdiga vad det gäller priset, gränsen går väl någonstans runt 40% påställd och 60% avställd? Men du har kanske bilen påställd hela året?

Beroende på hur mycket du har bilen påställd under året kan ju de där försäkringarna bli ganska likvärdiga vad det gäller priset, gränsen går väl någonstans runt 40% påställd och 60% avställd? Men du har kanske bilen påställd hela året?
Från April till och med November är den påställd. Har varit mycket nöjd med Folksam men höjningen var väl saftig

Jag har tidigare läst trådar i forumet och kunnat konstatera att min Folksamförsäkring verkar vara billigare än andras försäkringar i samma bolag.
Helförsäkring på delintegrerad.
Gjorde dock ett försök i samband i annat ärende hos if. Visade sig vara 2000 kr dyrare på ett år.
Stannar kvar hos Folksam.

Många Kommentarer kring hbförsäkringarna tycker jag saknar ofta relevans. Vi har valt att äga en dyr leksak, spenderat massa med pengar på den, och gnäller sedan på ev repkostnader och höga prämier. Vi får vara glada att transportstyrelsen ger oss möjlighet att enkelt ställa av o ställa på fordonet. För många av oss gäller 14 dagarsregeln o för nyare en betydlig kortare avbrottsperiod. Försäkringsprämien följer transportstyrelsens regler oavsett bolag. Träffar många hbägare från andra länder som har betydligt högre kostnader pga de inte kan ställa av o på

Tillbaka
Toppen