• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Helförsäkring

Pris på Försäkring har med olika faktorer å göra, värde,ålder på HB samt var du bor etc.
HB Klubben har ju ca 16.000 medlemmar,
Om ett försäkringsbolag skulle nog vara sugen på att försäkra alla 16 000 HB till ett förmånligt pris.
Något som HB klubben skulle kunna förhandla med de olika bolagen.
Ca pris försäkring på en HB och år 10,000 gånger 16,000 det blir en rejäl slant.
Om nu försäkringsbolagen anser att vi är en lönsam målgrupp, mycket tyder på att det inte är så med de premier och kostnader som har varit, även internationellt. Många av oss har ju betalat exeptionellt låga premier via ständig avställning så snart bilen inte används, samtidigt som reparations- och andra kostnader är väldigt höga om det händer något.

Senast ändrad:
HB Klubben har ju ca 16.000 medlemmar,
Om ett försäkringsbolag skulle nog vara sugen på att försäkra alla 16 000 HB till ett förmånligt pris.
Något som HB klubben skulle kunna förhandla med de olika bolagen.
Ca pris försäkring på en HB och år 10,000 gånger 16,000 det blir en rejäl slant.
Hej
Din kalkyl blir ännu bättre. Vi har nästan 20.000 betalande medlemmar.

Vad händer om 4 av de 16.000 inte väljer "HBK-försäkringen"?

Vad händer om 40 av de 16.000 inte väljer "HBK-försäkringen"?

Vad händer om 400 av de 16.000 inte väljer "HBK-försäkringen"?

Var går gränsen för accepterade "avhopp"?

Pålle

Har vi någon som vill dra i detta?
Jag kan tänka mig annars att ringa runt och sammanställa för er. Så kan vi se vart de landar.
#Frankia# Vad säger du som HB ansvarig ?

Om det leder till bästa pris så får väl de som vill vara med å betala dyrare i ett annat bolag så är det frivilligt.
Vad händer om 4 av de 16.000 inte väljer "HBK-försäkringen"?

Vad händer om 40 av de 16.000 inte väljer "HBK-försäkringen"?

Vad händer om 400 av de 16.000 inte väljer "HBK-försäkringen"?

Var går gränsen för accepterade "avhopp"?

Pålle
Om det leder till bästa pris så får väl de som inte vill vara med, då får de väl betala dyrare i ett annat bolag så är det frivilligt.

Vad jag menar är att om HBK förespeglar 16.000 / 20.000 försäkringstagare och försäkringsbolaget kalkylerar på detta antal, så kanske inte det offererade priset håller om bara hälften av medlemmarna tackar ja till erbjudandet.

Pålle

Bra tanke om en helförsäkring tecknad som HBK medlem.
Det är inte svårare än att få offert på olika scenarier; helförsäkring året runt i drift / helförsäkring med avställningsrätt och ett underlag på tex 5.000 /10.000 / 15.000 medlemmar.

Halloj där ute.
Fick min nya helförsäkring från Folksam idag och var nära att sätta i halsen.
Vår Dethleff Alpa I 7820 uttagen nov -24 skulle nästkommande år kosta 19395 kr. En liten smärre ökning om 49,6%. Tidigare 12963 kr.
De skyller på inflation och kriget i Ukraina.
OCH Husbilsklubbens medlemsrabatt är borttagen från -25. Eftersom vi helst finns söderut så är vi fortfarande glada att 185 dagars sjukförsäkring är kvar, men den kan jag köpa till själv på annat sätt.
Gissa om jag ska leta och jämföra husbilsförsäkringar denna helgen.
Vilken försäkring har ni som använder bilen året runt?
Plåtis Laika 6.40 -22 Hade Folksam 9600kr/år
Fick till i år höjning till 15500kr/år.
Bytte till Kabria helförsäkring 4775kr/år vagnskada självrisk 2500kr.
Glas blev dyrare upp till 35% av kostnaden vid byte, fick 7500kr i självrisk. Det blir billigare ändå om jag blir tvungen att byta.

Bra tanke om en helförsäkring tecknad som HBK medlem.
Det är inte svårare än att få offert på olika scenarier; helförsäkring året runt i drift / helförsäkring med avställningsrätt och ett underlag på tex 5.000 /10.000 / 15.000 medlemmar.
Försäkringar är inte riktigt så enkla idag, var du bor har betydelse, inte bara ort utan också var i orten du bor, några kvarter i fel riktning kan bli tusenlappar i premie. Om du har bilen på gatan, på egen tomt, i garage ger olika premie. Hur långt du kör per säsong, hur många skadetillfällen du haft.
Bilens typ, årsmodell och nypris, om du har alla övriga försäkringar i samma bolag som husbilen, och förmodligen hur mycket du ställer av bilen eftersom det styr hur mycket pengar det kommer in till bolaget.
En premie på 10.000Kr med bilen påställd 30% av året blir ju inte särskilt mycket pengar, kommer det då ett rutbyte a' 35000 blir man ju en ganska
dålig kund och det kommer att ta lång tid innan du blir lönsam igen för bolaget

Senast ändrad:
Halloj där ute.
Fick min nya helförsäkring från Folksam idag och var nära att sätta i halsen.
Vår Dethleff Alpa I 7820 uttagen nov -24 skulle nästkommande år kosta 19395 kr. En liten smärre ökning om 49,6%. Tidigare 12963 kr.
De skyller på inflation och kriget i Ukraina.
OCH Husbilsklubbens medlemsrabatt är borttagen från -25. Eftersom vi helst finns söderut så är vi fortfarande glada att 185 dagars sjukförsäkring är kvar, men den kan jag köpa till själv på annat sätt.
Gissa om jag ska leta och jämföra husbilsförsäkringar denna helgen.
Vilken försäkring har ni som använder bilen året runt?
En sådan lyxig husbil som kostar över 2 miljoner förstår jag att en helförsäkring måste kosta, en liten skada på denna bil kostar mycket för FB

Plåtis Laika 6.40 -22 Hade Folksam 9600kr/år
Fick till i år höjning till 15500kr/år.
Bytte till Kabria helförsäkring 4775kr/år vagnskada självrisk 2500kr.
Glas blev dyrare upp till 35% av kostnaden vid byte, fick 7500kr i självrisk. Det blir billigare ändå om jag blir tvungen att byta.
Lite konstigt om man jämför. Att en Dethleff Alpa I 7820 kostar nu 19000kr som någon skrev, och din Laila ska kosta 15000kr verser inte rimligt med tanke på inköpspriset på Laika

Om försäkringsbolagen drar samma slutsats som jag gör, och som ägare av plåtisar framhåller som en stor fördel, nämligen att plåtisar ofta används som vardagsbilar och inte endast för camping.
Då kan man lätt inse att en plåtis utgör en större skaderisk än andra personbilar klass 2. = hög premie.

Exempel, jag kommer aldrig att ta min 10m/10 ton bil in och handla tomater. Det gjorde jag när jag hade en 6m alkov.

Senast ändrad:
Problemet är väl att skadekostnaderna skenat på senare år inte minst på helintegrerade bilar med designade strålkastare och plastpartier. Vi läste ju nyss om strålkastarinsatser som kostade 35.000 kr styck....Nej någon gemensam försäkring tror jag inte på när klubbens bilpark är så otroligt brokig från relativt enkla alkovbilar, halvintegrerade och plåtisar där ju det mesta utvändigt trots allt är standardgrejer från FIAT med flera tillverkares lätta skåp och lastbilar. Till specialbyggen i mångmiljonlklassen där nästan inget går att hitta på öppna marknaden förutom hos respektive husbilstillverkare. Det är bara att inse och acceptera att köper man rullande fritidshus för flera miljoner blir de också dyra att försäkra!

Problemet är väl att skadekostnaderna skenat på senare år inte minst på helintegrerade bilar med designade strålkastare och plastpartier. Vi läste ju nyss om strålkastarinsatser som kostade 35.000 kr styck....Nej någon gemensam försäkring tror jag inte på när klubbens bilpark är så otroligt brokig från relativt enkla alkovbilar, halvintegrerade och plåtisar där ju det mesta utvändigt trots allt är standardgrejer från FIAT med flera tillverkares lätta skåp och lastbilar. Till specialbyggen i mångmiljonlklassen där nästan inget går att hitta på öppna marknaden förutom hos respektive husbilstillverkare. Det är bara att inse och acceptera att köper man rullande fritidshus för flera miljoner blir de också dyra att försäkra!
Bara en liten tanke, min gamla helintegrerade använder Fiat original strålkastare 700-800kr/st och vanliga lastbilsbakljus kostade senast 175:- /st.
Detta gäller nog en hel del äldre helintegrerade bilar. När det gäller modernare halvintegrerade och alkovbilar är nog bakljusarrangemangen i stort sett lika dyra som strålkastare fram på nyare helintegrerade. En annan stor kostnadspost som är på väg in nu är ju s.k. full-led strålkastare fram,
det gäller ju alla bilar med originalfront alltså även plåtisar, halvintegrerade och alkovbilar, där blir även ett stenskott lätt över 10.000 per sida.
Även vindrutebyte på nya bilar med diverse hjälpmedel (kamera) i vindrutan kommer att kosta en hel del inte minst för att man förutom rutan
måste kalibrera kameran efter bytet och det är i många fall väldigt tidskrävande. Allt Lull-Lull kostar att underhålla.

Jag tycker...förmodligen håller inte så många med... att försäkringspremien på nya och dyra husbilar ibland är förvånansvärt låg! Jo låg ? I förhållande till risk. Vid en större olycka är det ju stora belopp som bolaget kan bli tvunget att ersätta.
Jag ser inte riktigt hur t ex Folksam räknar? Jag betvivlar att de egentligen räknar så mycket?
För min gamla Burstner 1988 kostar en helförsäkring per år 6047 kronor. Jag har denna försäkring. Men visst, ställer av så det blir ju betydligt mindre att betala..men å andra sidan då får man ju inte köra..så mycket mindre risk för Folksam.! Rätt dyrt för en gammal jämfört med nyare och dyrare husbil där risken för mycket dyra händelser är mycket större... så jag tror inte att det räknas särskilt mycket på Folksam!

Senast ändrad:
Jag tycker...förmodligen håller inte så många med... att försäkringspremien på nya och dyra husbilar ibland är förvånansvärt låg! Jo låg ? I förhållande till risk. Vid en större olycka är det ju stora belopp som bolaget kan bli tvunget att ersätta.
Jag ser inte riktigt hur t ex Folksam räknar? Jag betvivlar på att de egentligen räknar så mycket?
För min gamla Burstner 1988 kostar en helförsäkring per år 6047 kronor. Jag har denna försäkring. Men visst, ställer av så det blir ju betydligt mindre att betala..men å andra sidan då får man ju inte köra..så mycket mindre risk för Folksam.! Rätt dyrt för en gammal jämfört med nyare och dyrare där risken för mycket dyra händelser är mycket större... så jag tror inte att det räknas särskilt mycket på Folksam!
Jag tror det räknas rätt mycket nu, men tidigare har man nog överskattat intäkter och underskattat kostnader, kanske inte upptäckt det här med ideliga avställningar. Och kanske inte haft tillräckligt underlag att räkna på före den stora husbilsboomen vid corona.

Senast ändrad:
Jag ser inte riktigt hur t ex Folksam räknar? Jag betvivlar att de egentligen räknar så mycket?
För min gamla Burstner 1988 kostar en helförsäkring per år 6047 kronor. Jag har denna försäkring. Men visst, ställer av så det blir ju betydligt mindre att betala..men å andra sidan då får man ju inte köra..så mycket mindre risk för Folksam.! Rätt dyrt för en gammal jämfört med nyare och dyrare husbil där risken för mycket dyra händelser är mycket större... så jag tror inte att det räknas särskilt mycket på Folksam!
Håller verkligen med! Betalar runt 6000/år för en 25 år gammal bil som i huvudsak har enkla och billiga delar. Så de som betalar kanske 3 gånger så mycket för bilar som är värda uppemot 10 gånger mera betalar egentligen alldeles för lite!

Våran hymer kördes till Hymer i förrgår för byte av vänster framlykta, då stenskott tyvärr spräckt hela. Ny skulle kosta 31.998kr men via försäkring 1800kr så det känns bra. Tycker våran HEL försäkring är helt skälig.

Bilagor

• D89ED0C2-9695-47BC-8898-12A835FC087C.webp
    D89ED0C2-9695-47BC-8898-12A835FC087C.webp
    692,1 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Toppen