• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heku 550, vår första husbil

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Tänkte att vi startar en helt ny tråd för samlade funderingar, byggande och tankar kring vår gamle Heku 550.
Den är byggd på en Fiat Ducato diesel -96.
I grund och botten är det en bil i fint skick för sin ålder, men krämporna finns där och behöver åtgärdas bit för bit. Framför allt finns lusten att som nya husbilsägare göra den till "vår".

Vi har en annan tråd på forumet specifikt om den takrenovering vi tänkt oss göra framgent (Takkonstruktion, Heku 550), men istället för att skapa en ny tråd för varje liten fundering så samlar vi allt här från och med nu.


En sak vi märkt saknas på den är handtag på A-stolparna för att lätt kunna svinga sig in och ut ur bilen.
Något tips på handtag från andra bilar som bygger på fiaten som har dessa, alternativt några standardhandtag som kan tänkas passa efterfrågas!
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Skrev lite om de senaste problemet i en fejjan-grupp men tänker att jag delar med mig av det här för att få lite bra input.

I efterklokehetens namn bör jag väl nämna att vi borde rivit ner och tätat taket i början av sommaren....
————————

Jag har fått en läcka som jag ska riva, rengöra, täta och dona med enligt konstens alla regler. Avfuktar bilen i detta nu, och kommer fortsätta med det till jag inte får nått vidare utbyte i maskineriet.

Då jag upptäckte att man lagat en tidigare skada på bilen i samma område så stötte jag på påväxt p.g.a. kondens mellan skivor. Det är helt torrt i detta nu så jag är säker på att det hela är kondensproblematik som uppstått då man limmat en halvtät skiva på en heltät. Det är alltså på baksidan av den "nya" som påväxten uppkommit.

Då till min fråga: Kan jag reparera nuvarande skada med fuktgenomsläppligt material, eller måste jag se till att det har samma egenskaper som de existerande väggarna och taken har?

Jag är sugen på att smälla dit nån lättviktsfusk-panel med typ pärlspontsmönster eller så. Tänkte måla under (går inte att få bort all masonit från frigoliten utan att det blir kaos av allt, så det blir ett tunt skikt kvar som ser bedrövligt ut och lär damma i all evighet) och helt enkelt limma skivor ovanpå.

Gör jag i ett senare skede bort mig om jag fortsätter klä taket invändigt med samma skiva, om jag inte tar bort de plasttäckta skivorna under?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bild nr.2 verkar påvisa hälsovådligt svartmögel som kommer att fortsätta sprida sig när det blir fuktigt på nytt & fukt finns det alltid i en husbil pga mer eller mindre luftfuktighet beroende på väderlek. Isoleringen består som det ser ut av frigolit som var det som användes på den tiden & denna är inte tät utan suger upp fukt & vatten. M.a.o bör denna bytas ut mot ett isoleringsmaterial med slutna celler typ XPS. Frigoliten tas bort med en multimaskin & den nya isoleringen som kan köpas i byggvaruhandeln limmas med ex.vis Tekton Ms-Instant polymerlim IMEX AB - Tekton MS-Polymer.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Hur ”arg” vågar man vara med borttagningen av den gamla frigoliten? Tänker på det faktum att aluplåten är rätt så tunn.

Hur mycket av frigoliten i det skadade utrymmet bör jag ta bort?
Räcker det med 10-20 centimeter in på det som är torrt av vägg och tak?

Stort tack för den värdefulla inputen!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Använd en sådan här. DT20714.jpg
Håll den plant mot plåten. Skär så långt som bladet når & bryt bort bitvis. Du bör ta bort hela skivan & byta den mot en XPS-skiva så får du inte bara en fuktbeständig utan också mycket bättre isolering.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Köpt maskin och avfuktningen rullar på som den ska. När det var varmt och torrt utomhus igår så fick jag inte en droppe ur avfuktaren. Idag var där ett par deciliter igen, men det kommer och går lite regnskurar så jag är på det säkra med att det är fukt som kommer in via ventilationen det handlar om.
Fördelen med ett redigt hål i taket är att det inte hinner krypa iväg för långt i isolering och väggar utan helt sonika rinner rätt igenom.

Jag har köpt mig en billigt multimaskin för insidan, men inte kommit mig för att köra igång där än.

Utvändigt har det hänt destå mer.
Jag har monterat bort de långa listerna kring taket, inte helt lätt med diverse klet och tejp överallt från tidigare ägares meckande.
Det där gamla talesättet med att göra det ordentligt eller inte alls borde få ett större genomslag i husbilsreparerande känner jag spontant.
Det är en smärre katastrofreparation i 3-4 omgångar som utförts där under. Alla har gått ut på att använda de breda dekorationslisterna som en del av taket istället för att täta själva taket i sig.
Nåja, nu ska det göras rätt och ordentligt.
Jävla kletande med tejp, fogmassor och butylrester är det för tillfället...

uabsXqP.jpg

Vore riktigt trevligt att ha någonstans att köra in den, men i brist på det får man fästa pressenning i ladan och spänna fast i bilen. Innan det blir ett par garanterade dagar med värme och ledighet så får det vara så här.
Det är även ett helsike att stå och vingla på en kort trappstege och greja. Bilen är 280 hög på ett ungefär, så borde väl ha en ställning på 150 eller så. Några tips annat än att hyra en haki-ställning?
Kunde slå ihop lite lastpallar, men det blir för tungt att flytta runt på.

rDeKaKW.jpg
Ena hörnet, det som inte läckte denna gång.

2uVu7BM.jpg
Detaljstudie på samma hörn, med allt gött gegg som behöver bort. Hua.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Funderar på en reparation enligt nedan.

Jag tror kort och gott att det kan bli riktigt svårt att täta taket igenom att lyfta på befintligt listverk och lyckas få tillbaka det när det smatidigt ska vara helt och tätt. Det känns sprött i gummit, lär inte bli bättre efter kemisk rengöring av butylresterna senare.

Därför funderar jag om det inte kan vara vettigt att få tillbockat lister enligt bilden nedan och helt sonika hel-limma dom efter bilens hela längd?

Taket är nog 4 meter eller liknande, så det lär ju bli 2 lister per sida i sådana fall.
"Badkaret" i framänden av taket blir effektivt inkapslat om jag lägger en plåt och en list enligt denna i kanten med. (Se min tidigare tråd för bild på badkaret.)

Bu eller Bä?

Takrep.jpg
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Funderar vidare kring en plåtkonstruktion enligt ovan. Kanske är överkurs egentligen, och det skulle räcka med en tejp av god kvalitet för samma ändämål? Det blir ju tämligen snabbare och enklare att få tag på i dessa semestertider då varannan plåtslagare har semester.

o8CLLNa.jpg

Folk gillar ju att kleta på grejor, det är helt klart.

9HtMuXX.jpg

Förhoppningen är att det ska gå att tvätta bort resterna av tejp och, tja, vad det nu är för massa som sitter där. Konsistensen är som gammalt tuggummi ungefär. Verkar inte vara butyl av någon särskilt god kvalitet om det nu är det dom haft på. Känns mer som någon sorts akrylfog som börjat falla isär av vädrets makter.

IcwN6mS.jpg

Stilstudie på sidan av badkaret, gammal skada har lagats med alu-profil och polyester.

SHb6pHh.jpg

Ja, polyestern har såklart krackelerat och faller av i stora sjok....

RSb262B.jpg

Så ser hon ut utan dekorlister.
Upphöjningen i bakändan, d.v.s. det bakom badkaret är gjord för att den upphissbara sängen ska få utrymme under taket. Den delen är påskarvad, ganska precis där färgskiftningen sker. Läckan sitter troligen i skarven mellan tak och vägg, hela det plåtstycket har separerat från frigoliten innanför. Det har lagats i ett par omgångar innan, hittar klammer som någon har försökt häfta ihop det hela med.

Vi kommer med största sannolikhet ta bort den hissbara sängen då vi absolut inte kommer använda den för något annat än förvaring. Det är såklart ståhöjd i den "låga" delen av bodelen, förhöjningen bak ger 20 cm till som inte kommer användas till nått vettigt egentligen.

Är det helt galet att tänka tanken att sänka taket i bakdelen??
Det kanske drar med sig lite för mycket jobb i nuläget då semestern är slut och bilen behöver vara klar mot slutet av augusti för resande.



Tänker jag rätt med följande?

1. Lyft listerna på taket.
2. Gör rent.
3. Tec 7 under listerna och skruva dit med nya, syrafasta skruv.
4. Täck listerna med plåt+klet enligt inlägget ovan, eller tejp av god kvalitet.
5. Återmontera dekorlisterna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sprit bruka lösa Butyl om det är det eller någon variant, hoppas du inte hittar silikon för inget fäster på det och de dyra lösningsmedel som finns är inte särskilt verksamma.
Jag har ju limmat fast solpaneler på taket med sikaflex ungefär samma som med tec 7
Kanske till och med räcker med det för att fixera listerna mina solpaneler har hängt med i många mil det har varit både snö och en massa regn sitter som berget.
Tyvärr läser inte folk in sej på hur man ska göra utan det blir diverse nödreparationer som förvärrar problemet. På forumet kan man läsa om hur de som kan har gjort jag brukar söka och läsa innan jag ger mej i kast med något. Man får se till att man inte får några tomrum under listen där vatten kan komma in då har man frostsprängning där ganska kvickt.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag har testat med allt utom sprit än så länge, bäst har aceton varit men det får med sig färgen ganska så aggressivt. Näst bäst är label-remover så det får bli det till tejpresterna.
Jag har inte testat sprit på butylen, men jag tar till mig det tipset helhjärtat och håller tummarna för att det funkar.

Har ett par arbetsfria dygn framför mig, så med start i eftermiddag monterar jag ner listerna en i taget och limmar om. Behöver en tripp till Biltema för rostfria skruv först bara.

Letar fortfarande bra tejp i de lokala affärerna, skulle gärna vilja hitta något på 60-70mm bredd eller så.

För övrigt är det omöjligt att hitta en plåtslagare som har tid att sälja en 2*1m aluminiumplåt i dessa semestertider. Börjar bli lite stressad av det nu, men nästa vecka finns dom flesta på plats igen enligt telefonsvarare och hemsidor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bauhaus har ett bra sortiment rostfritt man köper i lösvikt och lägger i en påse, Köp inte färg lim eller liknande från Biltema ska vara märkesvaror trots dubbla kostnaden både jag och en kompis som skulle täta takluckan med butyl fick problem med all deras kem. De kan väl både klippa till och bocka plåten för en liten slant de har ju maskiner till allt så det blir inga bananer. Tar bara några minuter, har själv gjort det en gång i tiden.
Aceton är synnerligen agressivt och kan skada plast och färg ordentligt labeloff skadar färgen också man kan ev prova i något hörn med lite riktig bensin den sk. gräsklipparbensinen är för snäll.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Kör hårt idag med Rödsprit, skruvdragare, stege och Tec7.
Har hunnit med båda långsidorna på bilen, bakänden tar jag efter en liten lunch i detta nu. Är tungt att stå med sina 120 kilo på en stege efter några timmar, fötterna värker trots kängor.

Valde att inte montera ner alla lister i slutändan, bara de som var uppenbart dåliga i tätningen. Det är lagat i omgångar så om jag ska ha ner allt kan jag i princip lika gärna lyfta av taket då 90% sitter som berget som tur är. Har varit noggrann med Tec7 och rengöring på de ställen det behövts, och passat på att fylla alla gamla skruvhål jag hittar här och var. Även lagt en redig ärta Tec7 på alla skruvskallar jag hittat.
Det blir ju att se lite hej och hå ut med tanke på vinglandet på stegen och att limmet är jädrans kletigt. Valde svart för att ordentligt se limmade områden kontra olimmade.
Jag tror det fungerar, och måste säga att jag blir nöjd.

Vad gäller badkaret så ska jag limma stålreglar från byggmax tvärs över bilen som stöd för den kommande plåten. Det är det enklaste och viktmässigt lättaste jag hittat för en peng en vanlig arbetare har råd med. Aluminiumprofiler blev nått hysteriskt jädra dyrt såg jag.

Ovanpå dessa lagningar (och orörda lister) har jag bestämt mig för att sätta tejp innan monteringen av dekorlisterna.
Letar fortfarande efter ett välbeprövat alternativ, gärna så bred som möjligt då.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Kom på att jag glömt lägga in den senaste raddan bilder. Inte för att det är så superintressant kanske, men ändå.
Bilen har stått så här sedan förra onsdagen så jag arbetat långhelg och i princip pendlat mellan sängen och jobbet. Fördelen är att limmet får torka ordentligt.
Jag hoppas att det duger med tvär-ribborna jag lagt över badkaret för att stötta upp plåten jag tänker mig montera över det samt på sidorna. Jag är beredd med lite frigolitklossar ifall det skulle behövas.

Har för övrigt hittat en butyltejp på Bauhaus som jag tror kan funka att förstärka upp skarvarna med.
VILFA TEJP ALUMINIUM 100MMX10M
Den finns som 150mm bredd med, men tror det blir meckigt att handskas med.
Vad tror ni?


WAI0TLI.jpg
T9ByBRY.jpg
pVy8N8S.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra att du hittade tejpen, har problem mellan plåthytten och glasfibertaket det här kommer fungera och bli tätt sen kanske det inte blir så vackert, tänker att man kan kanske spraya på lite vit färg. Du som ska lägga tejp på en längre sträcka gäller det förmodligen att märka upp så det blir rakt, jag tror man kan något runt föremål och linda av skyddsfolien på när änden sitter på plats då kan man se till att limmet inte hinner ta innan man kommit i rätt läge. Man behöver ju inte dra av skyddspappret bara rulla av det och lätt att sikta och använder man ett rör som är lite längd på är det ju lätt att sikta så det blir vinkelrätt. Sen får du vika ner kanten. Tror en sån där rulle man har till tapetskarvar kan vara bra att trycka ner tejpen så den hugger ordentligt. Bredden ska ju vara anpassad till det du ska ha den till man kan ta ett snöre och mäta det eller en talmeter som man viker och ser hur mycket som behövs. Går ju alltid skära bort överskottet med en kniv, man får nog räkna med att man måste ha någon centimeter i vingelmån. Jag tror det blir bra kommer själv besöka Bauhaus de närmaste dagarna. Tack för tipset. Och jo Butyl fäster inte så bra om det finns rester av silikon på tätningsytan.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Ingen silikon som tur är på annat än en liten snutt som jag fick rengjort bra.

Den gamla tejpen satt riktigt rakt och fint (det enda som tidigare ägare lyckats bra med), så kommer använda den linjen att gå efter. Är tyvärr helt jäkla omöjligt att få bort exakt allt av den, den har helt enkelt färgat av sig i plåt och glasfibern nått så in i bänken.

Tänkte vara lite klurig och använda en varmluftspistol lite lätt medan jag lägger tejpen (räcker förmodligen med hårblås) för att verkligen få ner butylremsan i alla skarvar till 100%. Det är en annan sakt jag upptäckte med den gamla tejpen, det hade skapats en ränna där tejpen inte bitit mellan tak och list.
På sina ställen var det blött i den rännan när jag rev bort tejpen.....

Alurulle att pressa tejpen med är lysande, det har jag en nånstans.
Vår plan är att måla om hela bilen utvändigt då den är väl sliten, så tejpen blir förr eller senare övermålad.

Såg just att tejpen finns i 300mm bredd med om man vill kötta på utav bara fan. :D
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är en sån där ränna jag är rädd för ska ta vinkelslipen med en stålborste och se hur det ser ut men rostigt är det, tätade med sikaflex förra året som nödreparation men det fanns silikon från en tidigare icke kunnig person så det blev bara värre har jag sett efteråt.
Sen har ju konstruktionen ett stort fel, i sin strävan att det ska vara strömlinjeformat så följer vattnet karossen och rinner in i dörren, man skulle gjort en dropplist, någon har satt dit en brun tätningslist mitt på plasten i hopp om att vattnet ska rinna av där men det är ett stolpskott. Verkar vimla av gördetsjälvare med hellre än bra som slagord. Men det är ju den smällen man får ta med en billig bil och sen gillar jag planlösningarna på gamla bilar känns lite mer luftiga och rymliga, de nya består av diverse kyl och frys spis garderober toalett med separat dusch och ett garage för en massa grejor som man kanske aldrig använder. Blir ju knappt plats att bo efter alla grejor som man oftast inte behöver och eftersom allt är elektroniskt numera är det ju bara en tidsfråga innan det uppstår problem som kräver märkesverkstad.
Ja det är nästan omöjligt att få bort färg som gått in i glasfibern enda jag kan tänka mej är att blöta på med klorin som blekmedel.
 
Toppen