Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Har lagt upp denna "lathund" i flera andra trådar som handlar om den nya skatten.
Här kommer den en gång till.
Hej Roland, mellan 2012-15 har den eminenta trp-styrelsen, helt utan min medverkan redan ändrat min skatt 3 ggr (upp-ner-upp och sedan 2016 ovanpå)!Relax, du skall vara glad för att du nog betalat för lite under 2015.
Med automatlåda (robotlåda) så var då skatten 9.184:-
Jag hade det då trots ivriga protester, nu är den sänkt c:a 1.600:-.
Min är -14.
Hej Roland, mellan 2012-15 har den eminenta trp-styrelsen, helt utan min medverkan redan ändrat min skatt 3 ggr (upp-ner-upp och sedan 2016 ovanpå)!
Tack vare uppmärksamma kompisar här, så har jag nu i alla fall med formelns och Ingrid & Pålles hjälp härsknat till och tillskrivit trp-styrelsen. Att "min skatt borde "landa" på ca 7.750:-/ i st för av dem åsatt skatt 8.142 för år 2016!
Tycker i alla fall att detta med utsläpp/skatt att logiken i spec husbilars beskattning bygger på en bedrövligt okunnig och orättvis grund. Spec iom att äldre och utsläppsgladare fordon av någon anledning gynnas i denna brist på systemtänkande - men så går det när de okunniga gröna och världsfrånvarande släpps ut på grönbete!
Jag får det till 8122 kr, har du angett rätt värde i formeln?
Nu är ju skatteförändringen genomförd. Visst har en del av oss fått lägre skatt & det är bara att gratulera. Men i det stora hela, tror verkligen någon att staten med denna ändring har fått in mindre skatteintäkter,eller gynnar detta verkligen miljön? Mitt svar på båda frågorna är NEJ! De som har tagit fram kriterier & formler för skatteberäkningen har nog inga större kunskaper & erfarenheter. Trots att jag har en äldre HB (-91'a) så anser jag att det är dessa fordon som mest belastar miljön & egentligen borde drabbas av skattehöjning, men icke, dessa fordon har oförändrad låg skatt 5642:- som mest jämfört med nya HB. För mej är detta ett bevis på att okunnighet eller intentionen att öka skatteintäkten ligger bakom förändringen. Å andra sidan så kanske det inte spelar någon roll att en del med nya HB fått högre skatt eftersom det på forumet av en del framförts att de flesta som idag köper ny HB köper kontant. M.a.o i dessa fall "drabbar det ingen fattig". Däremot för dom som skuldsatt sig för att förverkliga sin dröm om en behaglig tid som pensionär efter ett långt arbetsliv så blir det en extra börda att bära.
Bennie
Om man går in på transportstyrelsen med sitt reg nr framgår det nu den nya premien, eller kommer den vid påställan har bilen avställd nu.
Om nu trp-styrelsen övergivit en tidigare taskig metod för att ge sken av att man bedömmer just miljöbelastning (baserat på dieselutläpp) så blir det, from 2016-01-01 ännu värre/taskigare och visar nu genom detta på en otrolig okunnighet inkl slarv om olika bilkomponenters miljöpåverkan som ju enkelt uttryckt beror på den verkliga bränsleförbrukningen!För något år sedan fick jag i ett brev Transportstyrelsens definition på automatlåda.
"Det är en växellåda som kan skifta växel utan ingrepp från föraren".
Om det sedan är en Robotlåda, DSG eller traditionell automatlåda bryr de sig inte om.