• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej...Höjd skatt

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Tydligen sänkning med 200:-/år men så är det ju en 08:a
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hej...Höjd skatt

Det blir bara värre och värre.
Jag skickade en skrivelse till TS (om att TS tillämpar schablonberäkning där det redan finns konkret dokument över uppmätta värden och fick svar idag: "det går bra att klaga hos skatteverket"...Ha, ha, läser dom överhuvud taget inte vad vi skriver och klagar på? Förstår inte TS-handläggare om att jag vänder mig mot deras egen tolkning av Skatteverkets (regeringens) regler? Ett klockren moment 22 i dagens byråkratisamhälle!

Min innersta förhoppning är att någon ska ta upp ämnet på högre instans (kanske Europadomstolen) för att vi äntligen ska få reda på vad som gäller inom HB-CO2 utsläpp. Dessutom vad det är för skillnad mellan lastbil och HB, manuell mot modern växellåda, förbränning/oförbränning, osv... Grejen är den att konsument ska kunna välja "rätt" produkt (köpa HB hemma, utomlands eller helt enkelt satsa på inredd/oinredd lastbil). Det trodde jag att vi gjorde med vårt köp & bygge, men fick nu en rejäl baksmälla med otroligt skattepåslag.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hej...Höjd skatt

Vi köpte bilen hos Hedin AB, Kristianstad (Sverige) med alla uppmätta värden för ett transportfordon upp till 3,5t. anpassat till Svenska förhållanden (bl.a. motorvärmare). Kunde lika gärna varit en året runt lastbil i möbelbranschen...
Bilen var otrolig "snål" i förbrukningen just med A7 automatlåda (snålare än manuell), start-stop funktion och BlueTec för lägre NO3 värden (samma som CO2) för att klassas som Euro VI. Passade oss perfekt eftersom vi värnar om miljön och har haft miljöbil sen tidigare.
Sedan tog vi bort mellanväggen till styrhytten (en plåtbit) och monterade sängar med tillbehör genom en byggare i Falköping (också Sverige). Eftersom försäkringen ville inte försäkra en lastbil med borttagen mellanvägg, vi besiktigade bilen som "camper", dvs PB2 och nu får vi plikta för det med över sju tusen fyra hundra kronor per år. En höjning på över 2 000:-.

Det som retar mig mest är inte höjd skatt, jag är ingen skattesmitare, utan schablonhantering då det redan finns riktiga förbruknings & CO2 mätvärden från MB genom Hedin bil AB. Om bilen drar våra sängar, eller fraktar möbler i stadskörning dagligen, det handlar ändå om samma CO2 värden. Vi kör inte ens i stadskörning, ställer aldrig av bilen även om vi står stilla 2 månader på samma ställe i Portugal, men ändå ska vi acceptera den påtvingade "schablonberäkningen" på 233 gr CO2 (enl. TS bedömning, ett tillägg med ytterligare 40 gr/km)! Tråkigt och orättvist säger jag bara...
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Företaget i Falköping anses vara sluttillverkare av den personbil ni nu kör omkring i, och denne har (förmodligen) inte låtit fastställa ett utsläppsvärde för det fordon man har byggt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hej...Höjd skatt

Företaget i Falköping anses vara sluttillverkare av den personbil ni nu kör omkring i, och denne har (förmodligen) inte låtit fastställa ett utsläppsvärde för det fordon man har byggt.

Är det så enkelt I&P? Ett litet garageföretag som monterat 2 sängar m.dylikt i en befintlig bil som fortfarande är samma bil. Skulle han då testa utsläppen på nytt bara pga lite plywood m.m. som inte har ett dugg med växellådan eller motorn m.m. överhuvud taget att göra. Vi pratar inte om någon form av serietillverkning på ett chassi (helt annat ämne egentligen) vilket hör till vanlighet i husbilstillverkningen.
Om du gör en jämförelse med vår bils lilla "ombyggnad" med serietillverkning på t.ex. Fiat chassi, då gör du mig verkligen besviken I&P.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Någonstans måste gränsen dras när det gäller lagar och bestämmelser - i alla sammanhang. Den som då hamnar "en liten bit" på fel sida av gränsen, blir ofta besviken.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Tyvärr så är det lagen som det är fel på.

Jag har under många år redovisat utsläppsvärden, från fastbränslepannor, till framförallt miljömyndigheter.
Det enda värde som inte krävde mätning vid källan var CO2.
När bränslets innehåll förändrades skicka jag ett prov till ett ackrediterat labb som då fastställde CO2 innehållet.
Det årliga utsläppet av CO2 var enkelt att räkna ut (hur många ton har vi eldat upp * CO2 innehållet/ton)
Det Skatteverket och Transportstyrelsen håller på med är rena tramset, schabloner där man har variabler och koefficienter som man försökt anpassa att ge ett CO2 resultat.
Inte ens detta har man lyckats med, det finns inte många husbilar som kommer under ett utsläpp på 2,55 g/km (1 liter diesel/mil).

Svaret på verkligt CO2 utsläpp står på kvittot när vi tankar, hur svårt kan det vara.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hej...Höjd skatt

Någonstans måste gränsen dras när det gäller lagar och bestämmelser - i alla sammanhang. Den som då hamnar "en liten bit" på fel sida av gränsen, blir ofta besviken.

Helt korrekt det du skriver, någonstans måste man... Det som inte är korrekt är att TS (lagens tolkare) likställer en bil-inredare med husbilstillverkare och löser problemet med schablonberäkningen trots att riktiga och konkreta mätvärden finns. Vi som har inrett själva (eller med hjälp av andra inredare) är inte så många så det blir ingen stor peng i stadskassan heller. Kul för alla som "klarat sig" hyfsat, hoppas det är fler än vi andra som hamnat "några tusenlappar" på fel sidan av gränsen. Klart man blir besviken! Även där har du helt rätt I&P.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Relax, jag tror du missuppfattat mig, jag har en Comfortmatic låda och 180 Hk motorn, årsmodell 2014. För den betalar jag nu 7.568:- i års skatt i enlighet med tillägget för aut.låda..

I övrigt håller jag absolut med dig och jag har också ett CoC intyg från Fiat ( Hymer) där det står att med Comfortmatic har jag ett CO2 värde på 219 g/km blandad körning.
Med manuell låda är det 222 g/km vilket alltså är mer och den stora skillnaden är i stadstrafik, där det växlas mest och där kommer lådan till sin stora fördel, vilket är precis enligt dina åsikter.
Transportstyrelsen köper tyvärr inte det heller, trots inskickat dokument.
Intressant Rolandh, vi har ju samma drivlina Fiat 180Hp med Comfart Matic 6-växlad låda, jag har en Årsmodell 2012 och du en Åm2014. Jag jämförde "våra drivlinors resp blandade dieselförbrukningar" för motsvarande Fiatchassier, för totalvikt upp till 4.250Kg och resp ÅM!

Blev milt uttryckt lite överraskad, enligt Fiats egna sammanställning för man 6-växlad resp Åm;
¤ så förbrukar min Åm2012 0,84 lit/mil vid blandad körning = motsv miljöpåverkan (motsv bland.förbr med Comfort Matic anges till 0,82 lit/mil)
¤ medan din Åm2014 förbrukar, 0,86 lit/mil vid blandad körning (fick inte fram ditt värde med "aut" pga min lathet!
¤ dessutom har mig veterligt inte denna drivlina förändrats, möjligen smärre mjukvaruputsningar av körbarhetstyp, men inte mer än så!

Nu förstår jag inte vitsen med hur formeln som ju har till uppgift att straffbelägga drivlinors utsläpp fungerar! Än minde förstår jag de ev "gröna tankar(?)" som ligger bakom formeln om den nu är rätt uppfattad?
¤ din husbil (Åm2014) förbrukar enligt Fiats uppgifter inte mindre bränsle än vad min (Åm2012) gör i blandad körning!

Eftersom miljöbelastningen i stort sett följer den faktiska dieselförbrukningen (blandad körn), så finns det ju i detta fallet ingen anledning att skilja dessa årsmodeller från varandra så som man uppenbarligen gör!
¤ självklart blir man på dessa grunder störd över att jag enligt "formeln" och i verkligheten ska betala 538:-/år mer pga detta obegripliga "miljöstraff"
¤ allra värst blir det för den majoritet av husbilsägare med manuella lådor so sanar vxl-lådsangivelse i sina reghandlingar, ca 90% har kanske manuella lådor men klassa ändå som automater - snacka om att många blir lurade på ca 400:-/år!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Är det så enkelt I&P? Ett litet garageföretag som monterat 2 sängar m.dylikt i en befintlig bil som fortfarande är samma bil. Skulle han då testa utsläppen på nytt bara pga lite plywood m.m. som inte har ett dugg med växellådan eller motorn m.m. överhuvud taget att göra. Vi pratar inte om någon form av serietillverkning på ett chassi (helt annat ämne egentligen) vilket hör till vanlighet i husbilstillverkningen.
Om du gör en jämförelse med vår bils lilla "ombyggnad" med serietillverkning på t.ex. Fiat chassi, då gör du mig verkligen besviken I&P.


Detta lilla garage företag har ju faktiskt registrerat om bilen till PB2 och om du kollar upp det så ökade nog tjänstevikten en hel del. Jag säger INTE att dessa skatteregler är rättvisa men vi måste försöka begripa hur reglerna är funtade.

Vart tycker du gränsen går för att öka CoC värdet?
En ökning av tjänstevikten på 800kg eller ska man räkna på totalvikten.
En montering av högtak?
Osv

Det finns ingen rättvisa ;-)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Företaget i Falköping anses vara sluttillverkare av den personbil ni nu kör omkring i, och denne har (förmodligen) inte låtit fastställa ett utsläppsvärde för det fordon man har byggt.

En fråga.
Gäller detta endast husbilar eller även lastbilar? Jag känner till flera fall där mindre lastbilar tagits in som rena chassier och sen försetts med skåp och övrig utrustning här och i samtliga dessa fall har har originalintygen inte ifrågasatts.
( Det kan ju också vara så att det nyligen skett en förändring även för dessa fordon)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Någonstans måste gränsen dras när det gäller lagar och bestämmelser - i alla sammanhang. Den som då hamnar "en liten bit" på fel sida av gränsen, blir ofta besviken.

Hej
Hur beskattas en sådan bil när en hantverkare låtit bygga in hyllsystem på insidan och lastat fullt med matrial och verktyg? Ofta kommer ett takräcke också.
Ibland överskids maxlasten av t.ex Stensättare med "paddor" och dyl. Gör firman som bygger in Hyllorna en ny test eller slinker sådana bilar igenom utan skattehöjningar.
Mvh. Klas
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Ett lastbilschassi som förses med flak, skåp, inredning eller annan påbyggnation förblir en lastbil.

(Detta gäller under förutsättning att fordonet fortfarande är avsett för transport av last. Om påbyggnationen gör att fordonet blir avsett för transport av människor blir det en personbil.)

Hur CoC-dokument och deklarerade CO2-utsläpp hanteras för lastbilar, ligger utanför vårt område.
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Lika viktigt som att tala om vilket fabrikat på motor man har är att lägga till vilket märket är på bodelen!
Det är så att vissa husbilsfabrikanter angett alldeles för låga CoC-värden. Det innebär att dessa lyckostar haft låg skatt under alla (många?) år.
Nu blir det mer rättvist, eftersom värdena som är utgångspunkt för beräkningen räknas på lika sätt för alla!
Grattis till er alla, både ni som fått höjt och sparat pengar tidigare och ni som fått sänkt!
:spinny::spinny::spinny:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hej...Höjd skatt

Svaret på verkligt CO2 utsläpp står på kvittot när vi tankar, hur svårt kan det vara.

Exakt! Miljöskatt måste läggas på brukande, inte ägande. Dagens system straffbeskattar dem som har flera fordon för att minska utsläppen (och förbrukningen), de som har kompletterat den stora bilen för de nödvändiga större transporterna av gods och familj med mindre och snålare fordon för de mer frekventa ensamresorna. Skatt på utsläpp och inte ägande tack!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Exakt! Miljöskatt måste läggas på brukande, inte ägande. Dagens system straffbeskattar dem som har flera fordon för att minska utsläppen (och förbrukningen), de som har kompletterat den stora bilen för de nödvändiga större transporterna av gods och familj med mindre och snålare fordon för de mer frekventa ensamresorna. Skatt på utsläpp och inte ägande tack!

Den större delen ligger ju på bränslet redan, eller det beror ju på hur lite han kör. Kör man väldigt få mil blir ju fordonsskatten proportionerligt stor.

Men ska man värna miljön skall man nog inte ha fler fordon, men det är ett annat resonemang ;-)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hej...Höjd skatt

Men ska man värna miljön skall man nog inte ha fler fordon, men det är ett annat resonemang ;-)

Varför inte, det påståendet får du gärna utveckla.

Varför är det bättre att pendla ensam i storkombin alltjämt bara för att man "behöver" en stor bil en gång om året när man åker till fjällen, som majoriteten resonerar?
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Varför inte, det påståendet får du gärna utveckla.

Varför är det bättre att pendla ensam i storkombin alltjämt bara för att man "behöver" en stor bil en gång om året när man åker till fjällen, som majoriteten resonerar?

Rent generellt är det faktiskt så att miljömässigt så är det ju bättre om man klarar sig med en bil, bilar kräver ju trots allt mycket resursutnyttjande om man ser det ur ett livscykelperspektiv. Om man trots allt skall ha en stor bil för att åka till fjällen en gång om året så är nog inte ev fel i TS räknekalkyl för fordonsskatt särskilt avgörande för ekonomin.
 
Toppen