• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hej...Höjd skatt

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Har lagt upp denna "lathund" i flera andra trådar som handlar om den nya skatten.

Här kommer den en gång till.
 

Bilagor

  • Skatteberäkning.xlsx
    10,6 KB · Visningar: 195

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Har lagt upp denna "lathund" i flera andra trådar som handlar om den nya skatten.

Här kommer den en gång till.

Har testat utpekad "lathund på min egna bil (DHF488 = 130Kwh/5 ton/3-axlar/robotlåda/Åm 2012) med följande resultat i jämförelse med trp-styrelsens "verkligt" uttagna och ny skatt för 2016;
¤ faktisk skatt 2014 = 7.379:-
¤ faktisk skatt 2015 = 8.454:-
¤ ny skatt enl trp-sty för 2016 = 8.142:-

Tillämpas formeln så skulle jag för 2016 inte komma fram till samma som trp-styrelsen ändå. Noterar tacksamt att min "kommande verkliga skatt(?) i alla fall har sjunkit från 8.454 till 8.142, dvs -312:-/år (tack för det lilla i alla fall)! Både totalvikt 3.500/5.000Kg blir galet.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Relax, du skall vara glad för att du nog betalat för lite under 2015.
Med automatlåda (robotlåda) så var då skatten 9.184:-
Jag hade det då trots ivriga protester, nu är den sänkt c:a 1.600:-.
Min är -14.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Relax, du skall vara glad för att du nog betalat för lite under 2015.
Med automatlåda (robotlåda) så var då skatten 9.184:-
Jag hade det då trots ivriga protester, nu är den sänkt c:a 1.600:-.
Min är -14.
Hej Roland, mellan 2012-15 har den eminenta trp-styrelsen, helt utan min medverkan redan ändrat min skatt 3 ggr (upp-ner-upp och sedan 2016 ovanpå)!

Tack vare uppmärksamma kompisar här, så har jag nu i alla fall med formelns och Ingrid & Pålles hjälp härsknat till och tillskrivit trp-styrelsen. Att "min skatt borde "landa" på ca 7.750:-/ i st för av dem åsatt skatt 8.142 för år 2016!

Tycker i alla fall att detta med utsläpp/skatt att logiken i spec husbilars beskattning bygger på en bedrövligt okunnig och orättvis grund. Spec iom att äldre och utsläppsgladare fordon av någon anledning gynnas i denna brist på systemtänkande - men så går det när de okunniga gröna och världsfrånvarande släpps ut på grönbete!
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Hej Roland, mellan 2012-15 har den eminenta trp-styrelsen, helt utan min medverkan redan ändrat min skatt 3 ggr (upp-ner-upp och sedan 2016 ovanpå)!

Tack vare uppmärksamma kompisar här, så har jag nu i alla fall med formelns och Ingrid & Pålles hjälp härsknat till och tillskrivit trp-styrelsen. Att "min skatt borde "landa" på ca 7.750:-/ i st för av dem åsatt skatt 8.142 för år 2016!

Tycker i alla fall att detta med utsläpp/skatt att logiken i spec husbilars beskattning bygger på en bedrövligt okunnig och orättvis grund. Spec iom att äldre och utsläppsgladare fordon av någon anledning gynnas i denna brist på systemtänkande - men så går det när de okunniga gröna och världsfrånvarande släpps ut på grönbete!

Jag får det till 8122 kr, har du angett rätt värde i formeln?;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hej...Höjd skatt

Mycket intressant med den nya fordonsskatten, inte minst påslag för automatlåda. Det verkar som att det finns bara en typ av automatlådor på marknaden.
- MB med automat (A7) samt start-stopp funktion (economi) har lägre förbrukning än samma utförande med manuell växellåda, ändå beskattas högre.
- den beräknade CO2 halten 233 gr. blev t.o.m. högre än MB's egna siffror för stadskörning. Vår snittförbrukning ligger kring 0,8 l/milen, det har vi kunnat konstatera efter fler tankningar inom Europa så det är vi i alla fall glada för.

MB 3,5 t, Euro VI med AdBlue (dagens renaste motorer), start-stopp funktion trots automat, årsmodell 2014, fordonsskatt 7464:-/år, en höjning med ca 2 000:-.

Tja, vad hjälper det att "bråka" med någon stackars byråkrat på TS, han har säkert ingen aning om vem som har stoppat alla automatlådor i samma påse, eller har ingen aning om att en motor faktiskt kan stanna vid stillastående (köer, stoppljus), osv...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hej...Höjd skatt

Nu är ju skatteförändringen genomförd. Visst har en del av oss fått lägre skatt & det är bara att gratulera. Men i det stora hela, tror verkligen någon att staten med denna ändring har fått in mindre skatteintäkter,eller gynnar detta verkligen miljön? Mitt svar på båda frågorna är NEJ! De som har tagit fram kriterier & formler för skatteberäkningen har nog inga större kunskaper & erfarenheter. Trots att jag har en äldre HB (-91'a) så anser jag att det är dessa fordon som mest belastar miljön & egentligen borde drabbas av skattehöjning, men icke, dessa fordon har oförändrad låg skatt 5642:- som mest jämfört med nya HB. För mej är detta ett bevis på att okunnighet eller intentionen att öka skatteintäkten ligger bakom förändringen. Å andra sidan så kanske det inte spelar någon roll att en del med nya HB fått högre skatt eftersom det på forumet av en del framförts att de flesta som idag köper ny HB köper kontant. M.a.o i dessa fall "drabbar det ingen fattig".:D Däremot för dom som skuldsatt sig för att förverkliga sin dröm om en behaglig tid som pensionär efter ett långt arbetsliv så blir det en extra börda att bära.

Bennie
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Kronvall, det är inte jag som noterat 8.142:- utan det är trp-styrelsen som på egen hand kommit fram till 8.142:- och noterat den summan i min bils reg-handlingar för 2016!

Förklaring Fiats automatlåda som min bil är försedd med, är tekniskt en vanlig 6 växlad manuell låda från Fiat men dess växlingar styrs med hjälp av robotteknik. Det innebär att de transmissionsförluster som finns i alla konventionella aut-vxl-lådor inte uppstår i denna Fiats typ av automatlåda (dvs den är helt jämförbart med den vanliga manuella 6-växlade lådan)!

Praktiskt/funktionellt kan tilläggas att robottekniken enligt Fiat sköter växlingarna minst lika optimalt/effektivt/bra (= bränslesnålt) som "en mycket bra manuell förare"! Jag anser dämed att jag har en;
¤ manuell vxl-låda därför 7.751:- (men robotväxlad i st för manuellväxlad)
¤ gällde det en konventionell aut-låda så skulle det däremot bli 8.122 enl formeln, men inte 8.142 som trp-styrelsen angivit!!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Nu är ju skatteförändringen genomförd. Visst har en del av oss fått lägre skatt & det är bara att gratulera. Men i det stora hela, tror verkligen någon att staten med denna ändring har fått in mindre skatteintäkter,eller gynnar detta verkligen miljön? Mitt svar på båda frågorna är NEJ! De som har tagit fram kriterier & formler för skatteberäkningen har nog inga större kunskaper & erfarenheter. Trots att jag har en äldre HB (-91'a) så anser jag att det är dessa fordon som mest belastar miljön & egentligen borde drabbas av skattehöjning, men icke, dessa fordon har oförändrad låg skatt 5642:- som mest jämfört med nya HB. För mej är detta ett bevis på att okunnighet eller intentionen att öka skatteintäkten ligger bakom förändringen. Å andra sidan så kanske det inte spelar någon roll att en del med nya HB fått högre skatt eftersom det på forumet av en del framförts att de flesta som idag köper ny HB köper kontant. M.a.o i dessa fall "drabbar det ingen fattig".:D Däremot för dom som skuldsatt sig för att förverkliga sin dröm om en behaglig tid som pensionär efter ett långt arbetsliv så blir det en extra börda att bära.

Bennie

Om man går in på transportstyrelsen med sitt reg nr framgår det nu den nya premien, eller kommer den vid påställan har bilen avställd nu.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Om man går in på transportstyrelsen med sitt reg nr framgår det nu den nya premien, eller kommer den vid påställan har bilen avställd nu.

Vi har vår bil avställd men den nya skatten framgår på hemsidan. Visserligen uträknad med automatlåda men det rättar man nog till med tiden, annars så får man väl stå ut med det. Fick i alla fall en sänkning på nästan 1000 kr. Det räcker till ett par extra dagar i Kroatien
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Hej Alla,
som synes ovan så är jag inte nöjd med att min husbils växellåda klassas som "automatlåda" pga att uppgiften inte angivits av generalagenten! Detta problem uppkommer pga att det inte är obligatoriskt att ange växellådstyp för husbilar. Av detta skäl blir uppgiften blank och bedöms då av trp-styrelsen som automatvxl-låda vilket då renderar mitt fordon en skatt som blir 391:-/år högre än den borde vara (pga att generalagenten slarvat)!!

(3) Denna mejlkommunikation har jag nu skickat till generalagenten för min Hobby -> Forsbergs i Hyssna (så får vi se hur det går);
Hej Mats!
Här har jag ett akut problem för dig/Forsbergs/Hobby, nämligen att rätta till genom att lämna rätt uppgifter till vägtrafikregistret betr min husbils (DHF488) växellåda, så att beskattningen blir korrekt!

Jag har först begärt ändring av detta hos trp-styrelsen och de har svarat mig att jag skall vända mig till dig/er vilket jag härmed gör för att få önskad justering i fordonsregistret genomförd!

Jag antar att jag inte är ensam om detta med vxl-låda kontra miljöutsläpp, faktum är ju att om skillnad i detta så drar ju Fiats robotvxl-låda mindre bränsle än den helmanuellt växlade lådan!
/ Bengt Librell
Kullaviks Konvaljvägen 28
42933 Kullavik
Tfn 070 9100820

xxxxxxxxxx (2) mitt erhållna svar från Trp-styrelsen xxxxxxxxxxxxxxx
Från: vagtrafikregistret@transportstyrelsen.se [mailto:vagtrafikregistret@transportstyrelsen.se]
Skickat: den 19 januari 2016 11:14
Till: librell@telia.com
Ämne: Skatt och avgift Ä20160117-00068

Hej !
DHF488 Uppgift om växellåda saknas för fordonet i vägtrafikregistet och då beräknas fordonsskatt utifrån den högre beskattningen / automatlåda.

Du måste vända dig till tillverkarens representant i Sverige (generalagenten), som har möjlighet att komma in med en begäran om rättelse till Transportstyrelsen, där de intygar vilken typ av växellåda fordonet har.

Eftersom det inte är obligatoriskt vid registrering av husbil eller personbil att ange typ av växellåda så saknar vägtrafikregistret den uppgiften. Om uppgift om växellåda saknas i registret räknas det som om fordonet har en automatisk växellåda.

Med vänlig hälsning
André Karlberg
Handläggare
Skatte- och avgiftsavdelningen

Xxxxxxxxxxx (1) mitt ursprungsmejl till trp-styrelsen xxxxxxxxxxxxxxxxx
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
Vägtrafik - transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

Ämne :Kontakt - fordon - Skatter och avgifter Kontakt - fordon
Kategori: Skatter och avgifter

Fråga: Hej, äger en husbil DHF488 Må2012, den nya skatten 8.142:-/år baseras tydligen på att detta fordon anses vara utrustat med en konventionell automatlåda - detta är fel!

DHF488 är av Fiat utrustad med en manuell 6-växlad låda som manövreras med robotar = ingen konventionell automatlåda. Denna Fiats sk Comfort Matic förbrukar i varje fall enligt tillverkaren Fiat from Åm 2012 tom mindre bränsle än Fiats övriga manuellt växlade jämförbara växellådor!

Av detta skäl önskar jag en översyn av den skatt 8.142:-/år som ni belastar DHF488 med from 2016, den nya skatten borde landa på ca 7.751:-/år om en korrekt bedömning görs av den robotstyrda manuella växellådan görs!
/ Tack på förhand för denna ändring (= rätt skall vara rätt), lägre förbrukning bör rimligen ge lägre utsläpp av alla slag!
Registreringsnummer: DHF488
Kontaktas via: E-post
Namn: Bengt Librell
Gatudress: Kullaviks Konvaljväg 28
Postadress: 42933 Kullavik
Telefonnummer: 070-9100820
E-post: librell@telia.com
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Hej!

Rätta mig om jag har fel men din bil har väl automatlåda (Fiat robotlåda)?

Det är nog en sak att få till riktig information angående växellåda och en helt annan om man skall lyckas ändra definitionen på benämningen automatlåda.

Benämningen automatväxlad avgörs ju om chauffören behöver röra om i lådan under färd eller ej. En "riktig" automat har ju en konverter medans dubbelkopplingslådor o robotlådor har en eller flera kopplingar.

Traditionellt sätt har ju en automatlåda (konverter) dragit mer bränsle medans andra lådtyper inte behöver göra det.

Sedan är ju automat/manuell även en sak som avgör vilket körkort som är okey för fordonet. Antalet körkort som är villkorade automat ökar har jag läst.


Så din fight mot myndigheten o producenten i detta fall är väl lönlös.
Din bil har en automatlåda enligt dagens definition.
Men om du är ute efter en generell omtolkning så önskar jag lycka till!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

För något år sedan fick jag i ett brev Transportstyrelsens definition på automatlåda.
"Det är en växellåda som kan skifta växel utan ingrepp från föraren".

Om det sedan är en Robotlåda, DSG eller traditionell automatlåda bryr de sig inte om.
 

zigge

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

Hej.Jag fick skatten höjd med 2346 kr. Har en Sunlight T68 -14

euoro 5. Största orsaken enl. Transportstyrelsen är att alla

husbilar som inte har angivet vad man har för växellåda

per automatik anses ha automatväxel och därmed högre skatt.

/Anders C.
 
F

F.d. 55850

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

hade en dethleffs blac magik I års mod -10 den var på 4000kg.
har köpt en knaus I700lx års mod -15 på 4250 kg höjd skatt med 2000kr
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hej...Höjd skatt

För något år sedan fick jag i ett brev Transportstyrelsens definition på automatlåda.
"Det är en växellåda som kan skifta växel utan ingrepp från föraren".

Om det sedan är en Robotlåda, DSG eller traditionell automatlåda bryr de sig inte om.
Om nu trp-styrelsen övergivit en tidigare taskig metod för att ge sken av att man bedömmer just miljöbelastning (baserat på dieselutläpp) så blir det, from 2016-01-01 ännu värre/taskigare och visar nu genom detta på en otrolig okunnighet inkl slarv om olika bilkomponenters miljöpåverkan som ju enkelt uttryckt beror på den verkliga bränsleförbrukningen!
Att man dessutom inte i detta avgjöran krävt/kräver in komplettering av saknade uppgifter gör ju inte det hela bättre.

Konsekvenser av detta;
1) De husbilar som reg 1:a ggn i Sve efter 2012-12-31 och saknar info om växellåda belastas nu generellt med ett skattepåslag +ca 400:-/år! Detta är gissningsvis rätt bedömning för högst ca 10 av samtliga dessa husbilar!

2) DSG- och t.ex Robotstyrda (eg man vxl-låda mest i våra HB) repr båda nyare typer av automatlådor som framtagits spec i syfte att minska bränsleförbrukning/utsläpp (bla genom lägre interna friktionsförluster och andra kraftöverföringsförluster). Eftersom växlingsprocessen båda dessa typer är elektroniskt optimerad så finns knappt någon förare som kan fixa växlingsprocessen lika effektivt. Bränsleförbrukningsresultatet/miljöutsläppen, blir därmed lika eller tom lägre än med manuellt växlade växellådor!

3) Konventionell aut-låda är en äldre grundprincip (använd mest för tunga resp fordon där man inte har som syfte att prioritera just lägre bränsleförbrukning/miljöutsläpp. Bränsleförbrukningen ligger oftast ca 5% högre än för rent manuella växellådor. För dessa finns det då ett helt okey motiv att ta ut en extraskatt för den teoretiskt höjda dieselförbrukningen och för de miljöutsläpp som orsakas av den högre förbrukningen!

Övrigt, som trp-styrelsen helt kanske bortser ifrån när det gäller att minska husbilars miljöbelastning är;
4) Partikelfilter (en gåta varför detta utelämnas ur miljösynpkt)?
5) Start/stopp teknik (en gåta varför detta utelämnas ur miljösynpunkt)?

6) Betr logik och konsekvens; Rolandn har ovan i denna länk beskrivit att hans HB har just en Fiat robotlåda Comfort Matic 6-vxl och då erhållit en premie för manuellväxlad bil (nyare Åm2014 än t.ex min ÅM2012) men samma kompletta drivlina = allting lika men jag avkrävs en >400:- högre fordonsskatt!

 
J

Jarn

Guest
Sv: Hej...Höjd skatt

Relax, jag tror du missuppfattat mig, jag har en Comfortmatic låda och 180 Hk motorn, årsmodell 2014. För den betalar jag nu 7.568:- i års skatt i enlighet med tillägget för aut.låda..

I övrigt håller jag absolut med dig och jag har också ett CoC intyg från Fiat ( Hymer) där det står att med Comfortmatic har jag ett CO2 värde på 219 g/km blandad körning.
Med manuell låda är det 222 g/km vilket alltså är mer och den stora skillnaden är i stadstrafik, där det växlas mest och där kommer lådan till sin stora fördel, vilket är precis enligt dina åsikter.
Transportstyrelsen köper tyvärr inte det heller, trots inskickat dokument.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen