Grattis till den nya bilen!
Om vi rundar av 180 hk till 132 kW blir det beräknade CO2-utsläppet, enligt "skälig grund", 204 g/km vilket ger en skatt på 13.906 kr under de tre första åren.
Om säljaren inte lyckas med den abrovinken, blir skatten ungefär dubbelt så stor. (Det är då det deklarerade CO2-utsläppet enligt WLTP-körcykeln som ligger till grund för beräkningen.)
Det ska bli spännande att se vilket det blev...
Pålle
Som utlovats.
Nu har vår nya bil blivit registrerad och uppgifterna om bilen finns på Transportstyrelsens app.

Skatten blev på öret vad Pålle räknade ut efter konstens alla regler, 13 906 kr, som idag får anses som en rimlig skatt på en ny husbil i Sverige.
Skatten är alltså baserad på ett CO2-utsläpp beräknat enligt "skälig grund", vilket betyder att motorn är avgascertifierad enligt "Heavy Duty"-reglementet.
Bilen är tillverkad april 2020 och inregistrerad 2020-10-13.
Lite mera uppgifter om bilen:

Vi drabbas av Malus, men slipper beräkningen enligt WLTP-körcykeln och därmed en dubbelt så hög skatt, som Pålle skriver i inlägget nr 17.
Vi hade turen, beklagar andra som inte haft turen att ha köpt ”rätt” basfordon, som Pålle skriver; ” Basfordon med motorer enligt det "tunga " avgasreglementet beskattas därför fortfarande enligt "skälig grund" – och får därmed den "mellanhöga" skatten.”
Vad jag förstår handlar det om vad som står på ett papper för att drabbas av den mellanhöga skatten eller den extremt höga skatten.
Självklart kommer branschen att ta till sig detta och på det sättet fortsatt hamna på en hög, men rimligare nivå på skatten de första 3 åren på våra nya husbilar.
Vi hämtar vår nya bil på måndag.
Tommy