• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heavy Duty

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Talade med en handlare ang. lev.tider på en viss HB,
då säger hon plötsligt att tar du en Heavy Duty med 130 hk motorn då blir fordonsskatten bara 12-13000 istället för 29000 !?
Sade det är väl inte möjligt,nya motorer är på 120,140,160 hk och sedan har vi wltp från juli 2018 ?
Men hon stod på sig ???

Jojje
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Låter som en ”lagerbil” från före WLTP?
Skattenivån stämmer väl med den mellanhöga skatten som kom med bonusmalus men innan införandet av WLTP.
Har själv en plåtis köpt hösten -18 som ligger precis där i skatt. WLTP hade inte kommit då.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
OBS att lagerbilar innebär att säljaren reggat bilen före skattehöjning och sedan ställt av den i väntan på en kund. I det fallet behöver man se upp med garantin, då garantin normalt sett börjar gälla från första datum för registrering. Har själv ingen klar bild av hur säljarna löser detta?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Talade med en handlare ang. lev.tider på en viss HB,
då säger hon plötsligt att tar du en Heavy Duty med 130 hk motorn då blir fordonsskatten bara 12-13000 istället för 29000 !?
Sade det är väl inte möjligt,nya motorer är på 120,140,160 hk och sedan har vi wltp från juli 2018 ?
Men hon stod på sig ???

Jojje
Ja så är det!

Återkommer, skall bara dubbelkolla.

TommyD
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bokstaven "L" i WLTP betyder "Light".

Kravet på bränsledeklaration (och därmed CO2-utsläpp) enligt WLTP-körcykeln gäller således endast husbilar där basfordonet är godkänt enligt det "lätta" avgasreglementet. Basfordon med motorer enligt det "tunga " avgasreglementet beskattas därför fortfarande enligt "skälig grund" – och får därmed den "mellanhöga" skatten.

Kruxet är att man nu håller på och utvärderar bonus-malus-systemet, och därmed också beräkningsmodellen för "skälig grund".

Om framtiden veta vi för närvarande intet...

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bokstaven "L" i WLTP betyder "Light".

Kravet på bränsledeklaration (och därmed CO2-utsläpp) enligt WLTP-körcykeln gäller således endast husbilar där basfordonet är godkänt enligt det "lätta" avgasreglementet. Basfordon med motorer enligt det "tunga " avgasreglementet beskattas därför fortfarande enligt "skälig grund" – och får därmed den "mellanhöga" skatten.

Kruxet är att man nu håller på och utvärderar bonus-malus-systemet, och därmed också beräkningsmodellen för "skälig grund".

Om framtiden veta vi för närvarande intet...

Pålle
Där är min ”dubbelkoll”, d,v.s. det är inte alls så självklart som ”jojje” och jag fått det presenterat.

Tack Pålle.

TommyD
 
F

F.d. 22252

Guest
Är inte" jojje" förbjudet att använda som namn i klubben precis som jappe i åminnelse eller har jag stavat fel igen?
Jag vårdar dessa män som mina anhöriga bortgågna.....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg tror du har stavet fel :D - Det finnes flere med snarlike namn. Husker ikke selv skrivemåten for den du tenker på, men mener jojje var en del av namnet - denne har hatt sitt namn siden 2009.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Är inte" jojje" förbjudet att använda som namn i klubben precis som jappe i åminnelse eller har jag stavat fel igen?
Jag vårdar dessa män som mina anhöriga bortgågna.....
Hej, jag tror att du tänker på " Gittan & Jojje " med hunden Rappe döpt efter deras Rapido husbil.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har varit i kontakt med Skatteverket och Transportstyrelsen och de har ingen aning om Heavy Duty ?
Varit kontakt med handlare som säger att det är ett nytt chassi 2021 med motorer 130 och 160 hk !?
130 hk är en modifierad 140 hk motor !
Man kan få detta chassit på flera husbilar !På något sätt gäller ej WLTP på detta chassit !?

Jojje
 
W

Weckman

Guest
Har varit i kontakt med Skatteverket och Transportstyrelsen och de har ingen aning om Heavy Duty ?
Varit kontakt med handlare som säger att det är ett nytt chassi 2021 med motorer 130 och 160 hk !?
130 hk är en modifierad 140 hk motor !
Man kan få detta chassit på flera husbilar !På något sätt gäller ej WLTP på detta chassit !?

Jojje
Har också fått info om detta, men släpps väl mer info o fakta nu i helgen när Kabe har lansering på 2021 modellerna.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Läser i ”Husvagn på väg” där det står att både Bürstner och Dethleff kommer i 2021 utförande som Heavy Duty med lägre fordonsskatt. Upptäcker politikerna att det är så lätt att få lägre skatt så täcker man snart igen detta kryphål.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läser i ”Husvagn på väg” där det står att både Bürstner och Dethleff kommer i 2021 utförande som Heavy Duty med lägre fordonsskatt. Upptäcker politikerna att det är så lätt att få lägre skatt så täcker man snart igen detta kryphål.
Det är fler tillverkare som gör samma sak,beställer enbart HeavyDuty tex. Rapido Kabe
Detta kallas låg skatt i reklamen, 14-15000kr per år,för inte så länge sedan var detta väldigt hög skatt!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är fortfarande för hög skatt oavsett vad de kallar det för ! plus att heavy duty är missvisande reklam eller vad man ska kalla det tricket ? man kan ju tro att det är tunga grejor och man kan lasta hur mycket som helst ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi köpte en ny husbil i början av veckan, säljaren påstår att skatten är drygt 13 000 kr/år, papperen skickades in till Transportstyrelsen i tisdags och vi väntar med spänning att få se resultatet.

Årsmodell: 2020
Motor: 180 HK / Automat
Tjänstevikten är 3130 kg
Totalvikten är 4500 kg

Lägger ut resultatet här, när det kommer.

Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Grattis till den nya bilen!

Om vi rundar av 180 hk till 132 kW blir det beräknade CO2-utsläppet, enligt "skälig grund", 204 g/km vilket ger en skatt på 13.906 kr under de tre första åren.

Om säljaren inte lyckas med den abrovinken, blir skatten ungefär dubbelt så stor. (Det är då det deklarerade CO2-utsläppet enligt WLTP-körcykeln som ligger till grund för beräkningen.)

Det ska bli spännande att se vilket det blev...

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I tidningen "Husbilen Test" nr 1/2020 står det om det "tunga avgasreglementet".

Det funkar som inläggen ovan skriver.
Det har inget alls att göra med bilens vikt eller storleken på utsläppet. Tillverkaren av "grundfordonet" (Fiat, Mercedes o.s.v.) kan certifiera bilen enl. det vanliga "lätta" eller det "tunga" reglementet.
Denna certifiering går INTE att ändra i efterhand.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Betyder det att det går att få en bil på 3,5 ton enligt det tunga reglementet, eller går det en gräns där?
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Betyder det att det går att få en bil på 3,5 ton enligt det tunga reglementet, eller går det en gräns där?
Ingen gräns på 3.5 t.
Det skulle vara fullt möjligt att det finns 2 exakt likadana bilar med olika certifiering.
Att beställa en husbil med tung klassning kan möjligen bli lite knepigt och troligen medföra extra lång leveranstid.
Fiat (t.ex.) får ju beställning på bilarna till husbilstillverkarna långt innan husbilen är tillverkad...
 
Toppen