• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heavy Duty

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vi köpte en ny husbil i början av veckan, säljaren påstår att skatten är drygt 13 000 kr/år, papperen skickades in till Transportstyrelsen i tisdags och vi väntar med spänning att få se resultatet.

Årsmodell: 2020
Motor: 180 HK / Automat
Tjänstevikten är 3130 kg
Totalvikten är 4500 kg

Lägger ut resultatet här, när det kommer.

Tommy
180 hk finns bara som light duty, men vad skatten blir har jag ingen aning om. Grattis till en ny härlig husbil i allafal.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
180 hk finns bara som light duty, men vad skatten blir har jag ingen aning om. Grattis till en ny härlig husbil i allafal.
Tack, men så här står det i den tekniska specen:
”utökad maxlast till 4 500 (AL-KO Heavy Chassi med 16 tums hjul) 180 hk.”
Faktiskt läser jag på 2 ställen, AL-KO Heavy Chassi.

Tommy
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tack, men så här står det i den tekniska specen:
”utökad maxlast till 4 500 (AL-KO Heavy Chassi med 16 tums hjul) 180 hk.”
Faktiskt läser jag på 2 ställen, AL-KO Heavy Chassi.

Tommy
Chassit är Heavy men motorn light, två olika begrepp. Dessutom kom väl Heavy certifierade motorer nu till modellår 2021 tror jag. Handlar ju mest om ett papper Som säger si eller så. I grunden samma motorer, bara klassade o certifierade på olika grunder.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Chassit är Heavy men motorn light, två olika begrepp. Dessutom kom väl Heavy certifierade motorer nu till modellår 2021 tror jag. Handlar ju mest om ett papper Som säger si eller så. I grunden samma motorer, bara klassade o certifierade på olika grunder.
Ja, det är ungefär den förklaringen som jag fått av säljaren. Att det är en äldre betäckning på motorn, fast samma motor och orsaken till den lägre beskattningen. Låter för mig som ett byråkratiskt kryphål som uppstått i myndigheternas lappverk med våra skatter.

Ja, ja, vi får se vad resultatet blir. Lägger ut det i den här tråden.

Tommy
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vad det handlar om är väl om man certifierat drivlinan och dess emssionsutsläpp inkl CO2 enligt ”tunga” eller ”lätta” emissionreglementet.
Bakgrunden till WLTP är ju att man konstaterade att för personbilar och lätta yrkesfordon så innebär dagens trafiksituation mycket mer kö-körning start & stopp etc i trafiken än vad som var fallet i den gamla testcykeln. Detta stämmer nog bra i Europas urbana trafikmiljö som dominerar vad gäller antal fordon i trafik. För Sverige stämmer det också för dom tre storstadsområden. Men inte i övrigt... Kör lätt under deklarerad förbrukning med mina fordon som inte är deklarerade enligt WLTP, inkl, plåtisen!!
Men jag bor inte i ett storstadsområde!
Tunga reglementet är ju till för fordon i ”linjetrafik” dvs transportsektorn. Dvs dom förflyttar gods av olika slag över i regel ganska långa distanser. Nu behöver ju inte detta innebär en 12-16 liters Volvo eller Scania lastbil. Det finns ju även t.ex. Mercedes Sprinter & Iveco (Fiat), transportbilar för linjetrafik. Att t.ex. postnords paketbilar som kör mellan deras terminaler skulle gå enligt WLTP blir ju lika idiotiskt som att en 16liters Volvo lastbil på 50 ton skulle straffas av WLTP körcykel eftersom ingen av dom körs på det sätt som WLTP bygger på.
Tillbaka till husbilar så blir det ju lika idiotiskt att dessa straffas av WLTP. Hur många använder husbilen till att åka och hämta barnen på dagis, handla på ICA och står i kö på motorvägen på morgon och kväll på väg till och från jobbet?? Inte ens dom som bor i en storstadsregion ägnar sig normalt åt detta med husbilen.
Motsvarande transportbil som körs av hantverkare är dock mer lika privatbilisterna i användning, dvs lätta reglementet.
Slutsatsen av detta resonemang är tunga reglementet är ju helt relevant för husbilar som ju faktiskt körs på ett helt annat sätt än privatbilismen etc. Kreativt av vissa fabrikanter att dom hittat denna möjlighet och skall definitivt inte ses som något fusk utav är ju tvärtom helt i linje med hur husbilar används i praktiken.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Skrev till Fiat om fakta ang. Heavy Duty och ett par dar senare ringde en dam från Turin Italien och förklarade att det finns två Heavy Duty ,chassina och motorerna ! Det är två olika certifieringar på motorerna och båda är lika rena ! HD motorerna är 130 och 160 hk ? Hon hade väldigt svårt att förklara skillnaderna !

Jojje
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det verkar som att det är många handlare nu som kan ordna den lägre skatten (14 000)! Men vad tråkigt för dom som hämtat ut sin bil i början av sommaren och fått den höga skatten (28000)!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Grattis till den nya bilen!

Om vi rundar av 180 hk till 132 kW blir det beräknade CO2-utsläppet, enligt "skälig grund", 204 g/km vilket ger en skatt på 13.906 kr under de tre första åren.

Om säljaren inte lyckas med den abrovinken, blir skatten ungefär dubbelt så stor. (Det är då det deklarerade CO2-utsläppet enligt WLTP-körcykeln som ligger till grund för beräkningen.)

Det ska bli spännande att se vilket det blev...

Pålle

Som utlovats.
Nu har vår nya bil blivit registrerad och uppgifterna om bilen finns på Transportstyrelsens app.

38BE7896-E632-47C1-9B35-9080C20A16A7.png
Skatten blev på öret vad Pålle räknade ut efter konstens alla regler, 13 906 kr, som idag får anses som en rimlig skatt på en ny husbil i Sverige.

Skatten är alltså baserad på ett CO2-utsläpp beräknat enligt "skälig grund", vilket betyder att motorn är avgascertifierad enligt "Heavy Duty"-reglementet.

Bilen är tillverkad april 2020 och inregistrerad 2020-10-13.

Lite mera uppgifter om bilen:

E4249A2C-2606-44D7-AAEA-88E596DF43D4.png


ED0C8F30-9B53-4DD2-AE71-6875751DFA41.png
Vi drabbas av Malus, men slipper beräkningen enligt WLTP-körcykeln och därmed en dubbelt så hög skatt, som Pålle skriver i inlägget nr 17.

Vi hade turen, beklagar andra som inte haft turen att ha köpt ”rätt” basfordon, som Pålle skriver; ” Basfordon med motorer enligt det "tunga " avgasreglementet beskattas därför fortfarande enligt "skälig grund" – och får därmed den "mellanhöga" skatten.”

Vad jag förstår handlar det om vad som står på ett papper för att drabbas av den mellanhöga skatten eller den extremt höga skatten.

Självklart kommer branschen att ta till sig detta och på det sättet fortsatt hamna på en hög, men rimligare nivå på skatten de första 3 åren på våra nya husbilar.

Vi hämtar vår nya bil på måndag.

Tommy
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Talade med en handlare ang. lev.tider på en viss HB,
då säger hon plötsligt att tar du en Heavy Duty med 130 hk motorn då blir fordonsskatten bara 12-13000 istället för 29000 !?
Sade det är väl inte möjligt,nya motorer är på 120,140,160 hk och sedan har vi wltp från juli 2018 ?
Men hon stod på sig ???

Jojje
Vår nya med H-Duty (beställd) har 130 Hk, och vi fick också info om skatten på ca 13000, så det lär stämma, (hoppas jag)
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Vår nya med H-Duty (beställd) har 130 Hk, och vi fick också info om skatten på ca 13000, så det lär stämma, (hoppas jag)
Vi som hämtade ut våra bilar i våras och fick den höga skatten är ju de stora förlorarna i detta. Går det att klassa om bilen för att få den lägre skatten?
Detta gör ju att hela skattesystemet för husbilar nu måste styras upp och ändras omg. Finns ju ingen trovärdighet kvar
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nej klassningen är redan gjord hos biltillverkaren. Ni blir väl knappast gladare av att de som kommit billigare undan blir lika högbeskattade som ni.
 
Toppen