• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Havsnära uppställningsplatser

Polar520

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Karlskrona
Självklart inte, men har du några exempel på när det gått fel?
Då jag gör detta utan vinning så ser jag inte att kommunen kan ha tycke om du ställer din vagn på min mark under en tid?

Har du kunskap i ärendet, dela gärna med dig.
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Självklart inte, men har du några exempel på när det gått fel?
Då jag gör detta utan vinning så ser jag inte att kommunen kan ha tycke om du ställer din vagn på min mark under en tid?

Har du kunskap i ärendet, dela gärna med dig.
Inte direkt, men vi hade en stor motorkatamaran liggande på svaj i en insjö vid egen boj, på vatten arrenderat av Bergvik Skog. Efter klagomål av sommargäst krävde kommunen byggnadslov!!, som dom i samma brev meddelande att dom inte kommer att bevilja!
Har numera bryggplats i båtklubb i samma vik.
 

Polar520

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Karlskrona
Hej och tack för input.
Känner att ditt arrangemang var mer permanent, dessutom på annans vatten.
Nu bjuder jag bara in mina fyr och sexhjulsvänner för en eller två övernattningar på min mark. :)

Har någon annan tankar, funderingar eller erfarenheter dela gärna med er.
 

tornan

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11427
Medlemskap
2024
"Lite röjningsarbete och nedtagning av något träd för säker passage skulle behövas innan jag kan bjuda in,"
Hmm, det här med terrängkörning är känsligt. Det finns hur mycket info som helst om man googlar ex.vis
"Förbudet mot terrängkörning på barmark gäller även den som äger marken eftersom lagstiftningen är till för att skydda naturen."

 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Under rådande omständigheter (Covid-19) och hur utvecklingen ser ut framöver skulle jag vilja ge tillbaka lite då det ser ut som om vi tyvärr får fortsätta Hemestra även 2021.

Jag har en bit mark som ligger fantastiskt på en ö med broförbindelse i Karlskrona skärgård. Området är relativt ostört och jag undrar om ni tror att det skulle finnas intresse från husbilsägare att tillbringa en eller ett par nätter här.

Det finns ingen el, vatten eller avlopp, så det handlar mer om naturcamping men möjlighet att ställa upp husbilen nästan vid vattenbrynet.

Min tanke är inte att hyra ut och tjäna pengar utan låta andra få möjlighet att uppleva denna fantastiska plats då vi inom överskådlig tid inte själva kommer nyttja marken.

Lite röjningsarbete och nedtagning av något träd för säker passage skulle behövas innan jag kan bjuda in, men tänker vänta med detta då jag först vill veta att det finns ett intresse.

Jag skulle kunna tänka mig att det finns plats för 3 husbilar med möjlighet till parkering 24h och plats för 4 – 6 husbilar för lite längre vistelse.

Vad tror ni om detta, är det intressant eller vill man 2021 ha all form av bekvämlighet så som ström och vatten mm?
Verkar intressant
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Under rådande omständigheter (Covid-19) och hur utvecklingen ser ut framöver skulle jag vilja ge tillbaka lite då det ser ut som om vi tyvärr får fortsätta Hemestra även 2021.

Jag har en bit mark som ligger fantastiskt på en ö med broförbindelse i Karlskrona skärgård. Området är relativt ostört och jag undrar om ni tror att det skulle finnas intresse från husbilsägare att tillbringa en eller ett par nätter här.

Det finns ingen el, vatten eller avlopp, så det handlar mer om naturcamping men möjlighet att ställa upp husbilen nästan vid vattenbrynet.

Min tanke är inte att hyra ut och tjäna pengar utan låta andra få möjlighet att uppleva denna fantastiska plats då vi inom överskådlig tid inte själva kommer nyttja marken.

Lite röjningsarbete och nedtagning av något träd för säker passage skulle behövas innan jag kan bjuda in, men tänker vänta med detta då jag först vill veta att det finns ett intresse.

Jag skulle kunna tänka mig att det finns plats för 3 husbilar med möjlighet till parkering 24h och plats för 4 – 6 husbilar för lite längre vistelse.

Vad tror ni om detta, är det intressant eller vill man 2021 ha all form av bekvämlighet så som ström och vatten mm?
Hej Polar, vilket fint inlägg och vilken fin fråga! Jag tycker detta är mycket intressant. Vi tycker mycket om att åka till Blekinge för att få komma närmare naturen och varva ner. Vi föredrar lite lugnare lägen och ser det nästan som en fördel att det inte finns några faciliteter. Om det inte blir krångel med myndigheterna så tycker jag att det är en jättebra idé, jag ser nog egentligen ingen anledning till att detta inte skulle vara tillåtet och kanske är det bäst att inte fråga, utan att prova. Men som med så mycket annat så hänger det ju mycket på att folk sköter sig. Däremot skulle det vara trevligt om man kunde göra en valfri swishdonation till dig om du tycker det är ok. Det är väl varken förbjudet att upplåta sin mark till andra eller att få gåvor. :)
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Hej och tack för input.
Känner att ditt arrangemang var mer permanent, dessutom på annans vatten.
Nu bjuder jag bara in mina fyr och sexhjulsvänner för en eller två övernattningar på min mark. :)

Har någon annan tankar, funderingar eller erfarenheter dela gärna med er.
Kolla in swede stops. Danmark. Tyskland och flera länder har det funkar mycket bra
 

Lasseoingrid

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Osby
HBK-Nr
26277
Medlemskap
2024
Strax innan vägen tar slut finns en liten allé, var försiktiga så att ni inte kör emot trädgrenar!
Ta sedan direkt till höger så har ni 4 - 6st ställplatser och en fantastisk utsikt med vatten om tre sidor om er!
Hit kommer vi gärna för att njuta av hav och lugn tillsammans med andra husbilskompisar
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
I förra inlägget finns ett fel, Kristian kan inte skilja på höger och vänster!
Så förlåt, men när ni kommer "ut" från allen så tar ni direkt till vänster! :) så det blir på den norra sidan av stenhamnen.
Hej Kristian, tack för detta initiativ. Jag har varit några gånger på Hasslö och gillar det verkligen. Är det fullt när man kommer kan man ju bara köra till en annan ställplats i närheten, det finns ju ett par stycken. :)
Jag är sugen på att komma någon gång till hösten för att prova norra Hasslö också. :)
 
Toppen