• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetskamror

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hastighetskamror

Hur som helst så har vägarna blivit betydlig bättre. Bilarna har fått krav på årlig besiktning så de mest trafikfarliga ekipagen finns inte längre. Men att man så envetet koncentrera sig på just hastighet har jag lite svårt för.
Själv tror jag att jag är betydligt mera ouppmärksam när jag ligger i 80-90 än 130.:)

Det tror jag också. Problemet är väl att boms/reaktionssträckan ökar våldsamt om man höjer hastigheten med 44-62% (från 80 eller 90 till 130).
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Min teori är att det inte är hastigheten i sig som står för riskerna utan skillnaden i hastighet. Kan alla hålla samma hastighet så skapas inga farliga situationer heller. Men för många är det lika "tråkigt" om alla håller 160 som om de håller 80, det är inte hastigheten de vill åt utan variationen, spänningen, utmaningen, omkörningarna, mao risken... Det är den som gör bilkörningen "rolig".
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Misstag kan ske även när man åker i "rätt" hastighet... Finns alltid förare som inte skall var ute på vägarna oavsett fart. Värsta vägarna är 2+ 1 vägar ...
Bör omedelbart tas ur bruk. Värre än street racing !!!

Håller med om 2-1 vägarna, det verkar inte vara någon bra lösning, vi har haft flera situationer i sommar där folk struntat i förvarningsmarkeringarna och fortsatt omkörningar flera i rad, vid ett tillfälle var det nära ögat. Skit! Att sedan tanken med dessa är för att höja säkerheten är förståeligt men resultatet är inte lyckat!
Åke
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Hastighetskamror

Varför inte fartkameror anpassade för den tunga trafiken där behövs det verkligen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Jag tror tvärtom att denna info. gör att man sänker farten, och därigenom skapar Oflyt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Det tror jag också. Problemet är väl att boms/reaktionssträckan ökar våldsamt om man höjer hastigheten med 44-62% (från 80 eller 90 till 130).


Dom "farligaste" förarna är väl dom som håller på med annat än köra bil och en engagerad förare som tittar framåt och vad som händer i sidled kan nog klara av att köra i 80 på 80 väg... Men är väldigt fundersam vägarna i Sverige som är 70 och 80 är ju 100 i Tyskland, dom måste ju köra ihjäl sig på löpande band där nere eller varför fungerar det där nere?
Kan mobilförbud under körning spela en liten roll utan att man "kör bil"....
En underbar sak att ha ifram... Farthållaren med distance control.
 

Bilagor

  • 20140517_202811.jpg
    20140517_202811.jpg
    2 MB · Visningar: 4

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Min teori är att det inte är hastigheten i sig som står för riskerna utan skillnaden i hastighet. Kan alla hålla samma hastighet så skapas inga farliga situationer heller. Men för många är det lika "tråkigt" om alla håller 160 som om de håller 80, det är inte hastigheten de vill åt utan variationen, spänningen, utmaningen, omkörningarna, mao risken... Det är den som gör bilkörningen "rolig".

Hur förklarar man att det då förolyckas fler på tyska motorvägar än på svenska, korrigerat med folkmängden?
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Hastighetskamror

Ofta har väl inte sänkt hastighetsgräns något att göra med hur fort man _kan_ köra, utan för att mildra följderna av misstagen när de sker (när människor är inblandade så är det inte frågan om utan när ;) ). Tänker på E20 österut från Göteborg mot Skövde exv, en bred, tidigare 110-väg, som nu är 80-väg nerlusad med ett pärlband av fartkameror.
Om du kör på E20 kommer du INTE till Skövde!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Om du kör på E20 kommer du INTE till Skövde!

Märkligt, jag kom fram till Skövde när jag körde dit över Göteborg och E20 förra helgen...

(Förklaring: Underförstått så svängde jag naturligtvis av från E20 till Skövde när det var dags för det eftersom det var dit jag skulle. Min beskrivning av vägen var som ett biexempel på en bred fin 80-väg med fartkameror, inte en färdbeskrivning av hur man kommer till Skövde över E20. Jag kunde ha skrivit att jag åkte till Skara men då hade jag farit med osanning eftersom jag aldrig var i Skara, även om det ligger närmare E20 vid samma avfart än vad Skövde gör, fast på andra sidan. För att förtydliga så rundade jag alltså Skara, på E20, och svängde där av E20 mot Skövde. Att ha beskrivit avfartsnumret hade givetvis varit det mest korrekta så att det blir otvetydigt vilken del av E20 jag syftade på, men tyvärr la jag aldrig det på minnet då jag inte visste att jag skulle behöva återbeskriva hur man kör till Skövde över E20 här på forumet vilket så här i efterhand uppenbarligen var ett misstag av mig. Jag får införskaffa mig en dashcam så kan jag lägga upp en film på rutten så blir där inga missförstånd vad jag syftar på nästa gång. Mental minnesanteckning till mig själv: Kom ihåg att vara övertydlig, detaljerad och specifik nästa gång jag oförsiktigt nog drar till med ett svepande exempel i förbigående så att det inte kan missuppfattas, även om det saknar betydelse för poängen och sammanhanget. Klumpigt av mig, ska inte upprepas. OK? ;))
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hastighetskamror

Farthållare med distanskontroll kommer förhoppningsvis på fler nya bilar framöver. Har inte testat själv, men det verkar vara ett rejält steg framåt i bilarnas säkerhetsutveckling.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hastighetskamror

Jag tror inte farthållare och distanshållare hjälper om föraren gör en omkörning samtidigt som han håller på att sms.a. Blev omkörd på detta viset i veckan. Han körde nog två km. fortare än jag, så jag hade gott om tid att se vad han höll på med.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hastighetskamror

Om föraren håller på med annat hjälper inget!
Men konsekvenserna av ett ögonblicks ouppmärksamhet kan förhoppningsvis mildras med sådana hjälpmedel.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hastighetskamror

Om föraren håller på med annat hjälper inget!
Men konsekvenserna av ett ögonblicks ouppmärksamhet kan förhoppningsvis mildras med sådana hjälpmedel.

Eller också litar man så på hjälpmedlen, att säkerhetseffekten uteblir, eller till och med försämras. Jag såg någonstans, att man i USA provat ett annat system, än fartkamror och bulor. Man hade satt upp ljussinaler, mätte hastigheten på bilarna. För hög fart och ljussignalerna slog om till rött. Brott och straff på en gång. Inga bulor som förstör ryggarna på busschaufförer.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Hastighetskamror

Märkligt, jag kom fram till Skövde när jag körde dit över Göteborg och E20 förra helgen...

(Förklaring: Underförstått så svängde jag naturligtvis av från E20 till Skövde när det var dags för det eftersom det var dit jag skulle. Min beskrivning av vägen var som ett biexempel på en bred fin 80-väg med fartkameror, inte en färdbeskrivning av hur man kommer till Skövde över E20. Jag kunde ha skrivit att jag åkte till Skara men då hade jag farit med osanning eftersom jag aldrig var i Skara, även om det ligger närmare E20 vid samma avfart än vad Skövde gör, fast på andra sidan. För att förtydliga så rundade jag alltså Skara, på E20, och svängde där av E20 mot Skövde. Att ha beskrivit avfartsnumret hade givetvis varit det mest korrekta så att det blir otvetydigt vilken del av E20 jag syftade på, men tyvärr la jag aldrig det på minnet då jag inte visste att jag skulle behöva återbeskriva hur man kör till Skövde över E20 här på forumet vilket så här i efterhand uppenbarligen var ett misstag av mig. Jag får införskaffa mig en dashcam så kan jag lägga upp en film på rutten så blir där inga missförstånd vad jag syftar på nästa gång. Mental minnesanteckning till mig själv: Kom ihåg att vara övertydlig, detaljerad och specifik nästa gång jag oförsiktigt nog drar till med ett svepande exempel i förbigående så att det inte kan missuppfattas, även om det saknar betydelse för poängen och sammanhanget. Klumpigt av mig, ska inte upprepas. OK? ;))
Ja så är det!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Sänkes 60mm I framkant..... Det blir många sönderslagna fälgar och framvagnar....
Det hade räckt med 10mm.

Då tycker jag att du genast bör kontakta ingenjörerna som konstruerat farthindret och påtala att de gjort fel innan något händer då de måste ha glömt att testa konstruktionen innan de började sälja farthindret.

...men å andra sidan är det lite sent eftersom en miljon bilar redan har kört över samma farthinder i Linköping, men de kanske bara inte vet om att de slagit sönder fälgarna och framvagnarna? ;)

Dold fallucka sänker farten - NyTeknik

(Ber om ursäkt för sarkasmen, ibland är det svårt att låta bli bara ;))
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Jo att sänka 60mm i framkant är rena idiotin men det är klart att det går an om man har ballongdäck .
Men kör du med som många vanliga bilar har nu så är det lågprofil som gäller .

Kolla 40 sek in i filen där farthindret sänker sig då en cyklist kommer och hinner väja : https://www.youtube.com/watch?v=KxpvwKiOpag#t=47

Hade den höjt sig X-antal mm så hade det smällt lika mycket men med mindre fälg/framvagnsskador som följd .


En annan sak är ju att Polis,ambulans/akutläkare och brandkår måste ju ta en annan väg ....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Hastighetskamror

Roger 67!
Du glömde att med dubblade hastigheter så ökar antalet dödsolyckor massor, så det blir på sikt ännu färre bilister ute på vägarne
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Hastighetskamror

Där har du helt fel, det som har hänt är att antalet svåra olyckor har mer än halverats på dessa 2-1 vägar.
 
Toppen