• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetskamror

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Euramobil 742
Tycker du skall googla lite på Nollvisionen så du förstår vad den handlar om och vilka samlade insatser som leder till en säkrare trafikmiljö.
Vad har rökning med Nollvisionen att göra? Äpplen och päron? Det finns andra verk som sysslar med folkhälsa. Vi som kör husbilar borde ha ett intresse av att riskerna i trafiken minskar och inte människor dör och skadas i onödan.
Åke
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hastighetskamror

Jag håller inte med dig, tycker nollvisionen är helt rätt. Du vet väl att en vision är något man vill uppnå, en vision behöver inte vara ett mål som ska uppnås.

Hur många tycker du bör avlida i trafiken varje år ?

/Håkan

Självklart ingen. Jag menar att vi går fel väg för att komma dit samt att ha klart för sig att folk dör i onödan på många andra sätt. Staten har dock ett intresse av att få in böterna som kamerorna ger. Denna inkomst har ökat kraftigt på senare år och den vill man inte vara utan. Det är väl bra att ha en nollvision men vi skulle ha det på många andra områden också. Inte bara de som ger pengar till statskassans svarta hål. Rökning, cancer, hjärt-kärl sjukdomar som skördar flest liv. Som sagt - trafiken tar under 0,4 % och har inte varit så lågt på 70 år. Hur många bilar fanns det då och hur många finns det nu?
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hastighetskamror

Euramobil 742
Tycker du skall googla lite på Nollvisionen så du förstår vad den handlar om och vilka samlade insatser som leder till en säkrare trafikmiljö.
Vad har rökning med Nollvisionen att göra? Äpplen och päron? Det finns andra verk som sysslar med folkhälsa. Vi som kör husbilar borde ha ett intresse av att riskerna i trafiken minskar och inte människor dör och skadas i onödan.
Åke

Jag har redan gjort det och kan inte förstå hur säkerheten ökas genom att vi får böta om vi fastnat på kort. Bättre och säkrare vägar skulle göra mycket mer för säkerheten. Mera alko och drogtester ute i trafiken samt mer kontroll på våra fordon skulle göra ännu mera. Jag jämför med rökning för att visa att folk dör i onödan på fler sätt och i mycket större antal än i just trafiken. Vi har de lägsta dödstalen på 70 år och hur många fler bilar rullar det nu. Vi borde ha nollvision på fler områden som skulle rädda många fler liv än denna. Självklart ska vi minska riskerna i trafiken men att sätta upp fartkameror handlar bara om att få in pengar till statskassan. Kameror kan aldrig höja säkerheten - de skapar bara onödiga inbromsningar och ökar därmed risken för olyckor. Du kanske skulle googla lite själv på dödsorsaker och antal så ser du att det som tar flest liv är hjärt-kärl sjukdomar. Trafiken står för mindre än 0,4 %. Fler kameror ger endast mer pengar till statskassan - inte säkrare trafik
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

...Staten har dock ett intresse av att få in böterna som kamerorna ger. Denna inkomst har ökat kraftigt på senare år och den vill man inte vara utan....

Finns det några siffror på vad nettot verkligen blir efter att man dragit av kostnaderna för inköp, installation, underhåll m.m. ?
Det är ju tråkigt om det bara antas att kamerorna är en kassako för staten(oss).
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hastighetskamror

Finns det några siffror på vad nettot verkligen blir efter att man dragit av kostnaderna för inköp, installation, underhåll m.m. ?
Det är ju tråkigt om det bara antas att kamerorna är en kassako för staten(oss).

Vissa fakta vill man dölja. De ger ca 200 mkr årligen. Vad tror du själv. Den inkomsten ökar hela tiden och den vill de nog inte vara utan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Tyvärr kommer inte någon Nollvision aldrig inträffa eftersom alltid någon deprimerad stackare använder sitt fordon i självmordssyfte vilket är enormt tragiskt.

Angående fartkameror så kan man även spara en stolpe där gällande hastighet står och sätta den på kamerastolpen eftersom det är ibland så många olika hastigheter på en sträcka så jag kan tänka mej att några har svårt att veta vad gäller just här och oppps en kamera, jag bromsar...... =kan bli väldigt ryckigt att ligga bakom, skönt med farthållaren som håller distans oavsett om dom kör i 70 eller 80...
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Allt handlar om pengar och kommer alltid att göra det, sen att dom försöker tuta i oss att det handlar om andra saker är ett sätt för att vi bara ska följa med strömmen.

Är också irriterad över att man inte får veta vilken hastighet det är när det väl dyker upp en kamera, för det var väll säkerheten dom ville främja och då kan dom ju lika gärna trycka dit en hastighetskylt till.

Jag drar alltid ner solskyddet eller sänker farten för man ska vara på säkra sidan, allt handlar ju bara om säkerheten:wub:

Ta bort ciggaretter och totalförbjud alkohol så har vi ett sjuhelsike mycket säkrare liv. Bilar är nästintill ofarligt i dessa sammanhang, men vad gör en cigg eller alkohol för nytta, bilen uppfyller i alla fall en viss funktion.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Undrar varför det gnälls så mycket på dessa kameror?

- Om alla skulle följa våra gemensamma lagar och regler skulle dom inte behövas.
- Om man är tillräckligt uppmärksam så vet man alltid vilken hastighet som gäller.

Sist men inte minst: Det är bara dom som inte klarar av det ovan som får betala böter.
Jag tycker t.o.m. att det är generöst att förvarna oss om att det kommer kameror.

Det finns ingen annan än sig själv att skylla och så länge intäkterna överstiger kostnaderna så slipper i alla fall de laglydiga att betala för att hålla tillbaka oss lite mer fartglada.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Varför inte göra som i vissa städer/byar i Spanien?
Där har de satt upp trafikljus som går över till rött om man kör för fort.
Mycket effektivt (och förmodligen billigare än fartkameror), vem vill vänta ett par minuter och dessutom dra på sig medtrafikanters vrede då de också drabbas.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hastighetskamror

Ibland funderar jag på hur och varför man sätter en viss hastighet.
Ett exempel är vägen från Ekerö till Brommaplan.
Där har man satt upp 13 kameror på sträcka av ca 2 mil.
Högsta hastighet 70km. De flesta ligger på 80-90km/ Tim.
Inte undra på man sätter dit flest fartsyndare i landet.

En annan sträcka med ??? Är väg 83 mellan Bollnäs och Ljusdal. där har man satt farten till 80 km...bara finåkare från byarna håller den farten...annars medelbarten 90-100km/Tim...måste vara fel tänkt från de som bestämt skyltningen. Förmodligen en skrivbordsprodukt.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Ofta har väl inte sänkt hastighetsgräns något att göra med hur fort man _kan_ köra, utan för att mildra följderna av misstagen när de sker (när människor är inblandade så är det inte frågan om utan när ;) ). Tänker på E20 österut från Göteborg mot Skövde exv, en bred, tidigare 110-väg, som nu är 80-väg nerlusad med ett pärlband av fartkameror.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hastighetskamror

Ofta har väl inte sänkt hastighetsgräns något att göra med hur fort man _kan_ köra, utan för att mildra följderna av misstagen när de sker (när människor är inblandade så är det inte frågan om utan när ;) ). Tänker på E20 österut från Göteborg mot Skövde exv, en bred, tidigare 110-väg, som nu är 80-väg nerlusad med ett pärlband av fartkameror.

Misstag kan ske även när man åker i "rätt" hastighet... Finns alltid förare som inte skall var ute på vägarna oavsett fart. Värsta vägarna är 2+ 1 vägar ...
Bör omedelbart tas ur bruk. Värre än street racing !!!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Misstag kan ske även när man åker i "rätt" hastighet... Finns alltid förare som inte skall var ute på vägarna oavsett fart. Värsta vägarna är 2+ 1 vägar ...
Bör omedelbart tas ur bruk. Värre än street racing !!!

Exakt, och som jag skrev så blir följderna mindre allvarliga när misstagen sker i lägre hastighet istället för i högre.

Statistiken visar att 2+1-väg minskar trafikdödligheten jämfört med vägar med mötande trafik.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Ibland funderar jag på hur och varför man sätter en viss hastighet.
Ett exempel är vägen från Ekerö till Brommaplan.
Där har man satt upp 13 kameror på sträcka av ca 2 mil.
Högsta hastighet 70km. De flesta ligger på 80-90km/ Tim.
Inte undra på man sätter dit flest fartsyndare i landet.

En annan sträcka med ??? Är väg 83 mellan Bollnäs och Ljusdal. där har man satt farten till 80 km...bara finåkare från byarna håller den farten...annars medelbarten 90-100km/Tim...måste vara fel tänkt från de som bestämt skyltningen. Förmodligen en skrivbordsprodukt.

Nu hänger jag inte med alls i logiken. Skall vi låta den hastighet som en del förare håller bestämma vad som skall stå på skyltarna ??
Då kan vi ju lika gärna ta bort skyltarna :confused::confused::confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hastighetskamror

Hur som helst så har vägarna blivit betydlig bättre. Bilarna har fått krav på årlig besiktning så de mest trafikfarliga ekipagen finns inte längre. Men att man så envetet koncentrera sig på just hastighet har jag lite svårt för.
Själv tror jag att jag är betydligt mera ouppmärksam när jag ligger i 80-90 än 130.:)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hastighetskamror

Nu hänger jag inte med alls i logiken. Skall vi låta den hastighet som en del förare håller bestämma vad som skall stå på skyltarna ??
Då kan vi ju lika gärna ta bort skyltarna :confused::confused::confused:

Ibland kan man läsa Bibeln som fan själv....
Vem har sagt att logiken sitter i hur man håller farten generellt på en väg.
Vad jag vill komma till är att det finns ingen logik hur man fartskyltar på vägar.
Verkar var à lite hipp som happ som mycket annat. Så koka inte över :confused::confused::confused:
 
Toppen