• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetskamror

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
På många platser efter vägarna kan det vara befogat med dessa hastighetskamror, det som skulle vara en upplysning om hur hastigheten är på det egna fordonet genom en tavla under hastighetskameran som visade och upplyste om fordonets hastighet. För det är ju ingen mätare som visar rätt hastighet. Det är ju detta som gör att folket minskar hastigheten inför dessa kamror för att vara på säkra sidan. När man har GPSen som visar rätt hastighet så ser man ju rätt hastighet. Det skulle ju räcka med några upplysnings tavlor på en hastighetsbevakad vägsträcka eller en kärra som polisen brukar ställa ut ibland med denna tillläggstavla. På detta sätt skulle nog trafiken få ett jämnare flyt.

/Bernt
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Hastighetskamror

Bra förslag. Men jag har för mig att det är NTF som sitter på den utrustningen och avgör var och när den ska brukas. Syns för lite och står nog tyvärr lagrad i något förråd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

På många platser efter vägarna kan det vara befogat med dessa hastighetskamror, det som skulle vara en upplysning om hur hastigheten är på det egna fordonet genom en tavla under hastighetskameran som visade och upplyste om fordonets hastighet. För det är ju ingen mätare som visar rätt hastighet. Det är ju detta som gör att folket minskar hastigheten inför dessa kamror för att vara på säkra sidan. När man har GPSen som visar rätt hastighet så ser man ju rätt hastighet. Det skulle ju räcka med några upplysnings tavlor på en hastighetsbevakad vägsträcka eller en kärra som polisen brukar ställa ut ibland med denna tillläggstavla. På detta sätt skulle nog trafiken få ett jämnare flyt.

/Bernt

På många ställen i Norge får man en uppgift om den egna hastigheten före skylten med nedsatt hastighet. Kanske för dyrt i Sverige där man istället satsar på trafikkameror.
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

På många platser efter vägarna kan det vara befogat med dessa hastighetskamror, det som skulle vara en upplysning om hur hastigheten är på det egna fordonet genom en tavla under hastighetskameran som visade och upplyste om fordonets hastighet. För det är ju ingen mätare som visar rätt hastighet. Det är ju detta som gör att folket minskar hastigheten inför dessa kamror för att vara på säkra sidan. När man har GPSen som visar rätt hastighet så ser man ju rätt hastighet. Det skulle ju räcka med några upplysnings tavlor på en hastighetsbevakad vägsträcka eller en kärra som polisen brukar ställa ut ibland med denna tillläggstavla. På detta sätt skulle nog trafiken få ett jämnare flyt.

/Bernt
När min bils mätare visar 90 .så visar Gps 85.undrar vilket ska man lita på ??
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hastighetskamror

Fartkameror har lite med trafiksäkerhet att göra, är nog i första hand ett sätt att dra in pengar till statskassan.

Var man verkligen angelägen om att bilarnas hastigheter överensstämmer med föreskriven hastighet finns det möjlighet att använda sig av transponderteknik.

Enkelt kan man säga att det sitter en liten sändare på stolpen för hastighetsskylten och i bilen finns det en mottagare som per automatik anpassar hastigheten till den gällande. Systemet kan enkelt kopplas in och ur, men ger kanske inte lika mycket pengar till systemet.
Själv har jag hastighetspåminnelse i GPS:n genom ett "pling", fungerar nästan lika bra.:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Fartkameror har lite med trafiksäkerhet att göra, är nog i första hand ett sätt att dra in pengar till statskassan.

Var man verkligen angelägen om att bilarnas hastigheter överensstämmer med föreskriven hastighet finns det möjlighet att använda sig av transponderteknik.

Enkelt kan man säga att det sitter en liten sändare på stolpen för hastighetsskylten och i bilen finns det en mottagare som per automatik anpassar hastigheten till den gällande. Systemet kan enkelt kopplas in och ur, men ger kanske inte lika mycket pengar till systemet.
Själv har jag hastighetspåminnelse i GPS:n genom ett "pling", fungerar nästan lika bra.:)
Tester har gjorts med tekniken för ett antal år sedan i ett samhälle, kommer inte ihåg var men projektet lades ner.
Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Fartkameror har lite med trafiksäkerhet att göra, är nog i första hand ett sätt att dra in pengar till statskassan.

Var man verkligen angelägen om att bilarnas hastigheter överensstämmer med föreskriven hastighet finns det möjlighet att använda sig av transponderteknik.

Enkelt kan man säga att det sitter en liten sändare på stolpen för hastighetsskylten och i bilen finns det en mottagare som per automatik anpassar hastigheten till den gällande. Systemet kan enkelt kopplas in och ur, men ger kanske inte lika mycket pengar till systemet.
Själv har jag hastighetspåminnelse i GPS:n genom ett "pling", fungerar nästan lika bra.:)

Jag kanske är naiv men jag tror inte att Trafikverket och Polisen har någon dold agenda för att dra in skattepengar.
Kamerorna sitter givetvis där i syfte att hålla ner hastigheten och därmed öka trafiksäkerheten. Om det sen är det absolut bästa sättet kan säkert diskuteras även om jag tror att Trafikverket och Polisen har mer på fötterna än vad "vi" har.

Transponderlösningen låter som en enkel lösning som påminnelse av hastigheten för dem som missat en skylt men den fungerar ju inte som övervakning. Det dröjer nog också ett antal år innan vi är villiga att låta installera automatiska fartbegränsare i våra privata fordon. För att inte tala om kostnaden...:p
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Fartkamerorna är ett av verktygen i Nollvisionen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Min uppfattning är att höga hastigheter i allmänhet inte behöver betyda större olycksrisk. Om man kör fortare än påbjuden hastighet men gör det med omdöme med tanke på skymd sikt, andra trafikanter, minskar hastigheten vid vägsträckor där vilt kan uppträda etc. så tycker jag att man inte är någon trafikfara. Jag tycker också att man absolut skall följa hastighetsbegränsningar i tätorter & vid skolor, dagis etc. En definitiv trafikfara som med all säkerhet orsakar många olyckor är undfallenhet att använda körriktningsvisare. Detta utbredda problem har helt kommit i skymundan & förbises av dom som skall övervaka oss trafikanter.

Bennie;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Jag har en annan teori:

Om vi dubblar den tillåtna hastigheten ute på vägarna kommer det i snitt bara att finnas hälften så många bilar där ute att krocka med. Det blir samtidigt mindre köer och kanske kan man också slopa ett körfält eller två.:)

Den enda nackdelen blir att det går åt fler parkeringsplatser då bilarna står parkerade längre tid..:(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Jag har en annan teori:

Om vi dubblar den tillåtna hastigheten ute på vägarna kommer det i snitt bara att finnas hälften så många bilar där ute att krocka med. Det blir samtidigt mindre köer och kanske kan man också slopa ett körfält eller två.:)

Den enda nackdelen blir att det går åt fler parkeringsplatser då bilarna står parkerade längre tid..:(



Hur menar du nu?

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Om alla kör dubbelt så fort så kommer alla fram dubbelt så snabbt. Alla är alltså ute i trafiken hälften så länge vilket då i snitt halverar antalet fordon ute samtidigt.
Tyvärr står bilarna sen parkerade under den tid som "körts in" så det blir högre belastning på P-platserna...

:D:D:D;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hastighetskamror

Jag förstår ironin i ditt svar. Dessvärre är denna "teori" inte praktisk tillämpbar även om det var bra om det var på det viset.

Bennie:D:D:D;)
 

Anna&Ove

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11987
Medlemskap
2027
Sv: Hastighetskamror

Hastighetskamror fotar ju bara framifrån! Med följd att MC cyklarna klarar sig, detta måste ju vara ett misstag i planeringen för O- visionen!:mcride:
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

I Frankrike där vi körde i våras fanns ofta, innan ett samhälle, en display som visade min hastighet samt en glad smiley :) om min fart låg rätt. Kul ide tycker jag! Å andra sidan kom ju en sur gubbe om jag körde för fort.....
Bilgrun
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hastighetskamror

Fartkamerorna är ett av verktygen i Nollvisionen.


Nollvisionen är ren utopi. För att åstadkomma det krävs att all trafik står stilla. Det har inte omkommit så få personer i trafiken sedan 1944 som det gjorde förra året ( 264 st ). Antalet döda i trafiken är ca 0,4 % av totala antalet döda per år. Det vore bättre att göra vägarna bättre och säkrare än att bara sätta upp nya kameror. Men då får man ju inte in de stora tillskott till staten som fortkörningsböterna utgör. Det handlar om stora pengar som staten inte vill vara utan (ca 200 mkr). Rökning tex tar årligen ca 8000 liv om året. Här silas mygg och sväljs elefanter. Där skulle vi behöva en nollvision. Det är ingen utopi att få folk att sluta röka men en nollvision i trafiken är en riktig utopi. Statens inkomster på tobakskatten vill de nog inte heller vara utan ( ca 11 mkr ). Bättre att få både fortkörningsböter och tobakskatt. Man sågar ju inte av den gren man sitter på - eller hur. Verktyg i nollvisionen.....:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Jag håller inte med dig, tycker nollvisionen är helt rätt. Du vet väl att en vision är något man vill uppnå, en vision behöver inte vara ett mål som ska uppnås.

Hur många tycker du bör avlida i trafiken varje år ?

/Håkan
 
Toppen