• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hastighetskamror

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Där har du helt fel, det som har hänt är att antalet svåra olyckor har mer än halverats på dessa 2-1 vägar.

Eftersom du inte adresserat ditt inlägg men det verkar innehålla en kommentar till något jag skrivit tidigare svarar jag. Det jag uttryckt om 2-1 vägar handlar om min personliga erfarenhet, ingen statistik. Jag vet vilka statistiska förbättringar som skett.
Du skriver att antalet svåra olyckor mer än halverats på dessa 2-1 vägar, jag antar att du menar "tack vare dessa 2-1 vägar". Lägger en länk för att du skall förstå vad jag tycker:
Vägverket erkänner ökad dödlighet med vajerräcken | Motor Life Today
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Eftersom du inte adresserat ditt inlägg men det verkar innehålla en kommentar till något jag skrivit tidigare svarar jag. Det jag uttryckt om 2-1 vägar handlar om min personliga erfarenhet, ingen statistik. Jag vet vilka statistiska förbättringar som skett.
Du skriver att antalet svåra olyckor mer än halverats på dessa 2-1 vägar, jag antar att du menar "tack vare dessa 2-1 vägar". Lägger en länk för att du skall förstå vad jag tycker:
Vägverket erkänner ökad dödlighet med vajerräcken | Motor Life Today
Åke

Att referera till en artikel från 2008 tror jag inte återigen sanningen. För sex år sedan så hade vi inte så många mil 2+1-vägar. Nyare statistik ger ju annat resultat. Jag är ingen älskare av mitträcken men man behöver inte riskera att möta bilister som gör vådliga omkörningar. Däremot så är det ju många som bara skall om, fastän det smalnar av till en fil. Det löser sig det också bara man är lite hjälpsam i trafiken.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Bettan o Bertil
Att referera till en artikel från 2008 tror jag inte återger sanningen skriver ni. För sex år sedan hade vi inte så många mil 2-1 vägar. Vi hade drygt 170mil 2-1 vägar 2008, nu har vi 216mil. Vad det nu skulle göra för skillnad på trafikuppträdandet? Nyare statistik ger ju annat resultat, skriver ni. Hur vet ni det, har ni tillgång till aktuella data eller gissar ni?

Jag skrev i mitt inlägg att det handlade om min personliga erfarenhet, ingen statistik. Artikeln beskrev faran med 2-1 vägar på ett sätt som överensstämmer med min uppfattning, det var därför jag publicerade den.
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Fortfarande tror jag att 2+1-väg räddar liv(min personliga åsikt) och är ett av många åtgärdspaket i nollvisionen.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hastighetskamror

Fortfarande tror jag att 2+1-väg räddar liv(min personliga åsikt) och är ett av många åtgärdspaket i nollvisionen.

Jag håller med om det ni skriver. Våra 2-1 vägar är säkrare än vanliga vägar men motorvägar/motortrafikled är det säkraste alternativet. Anledningen att man bygger 2-1 vägar är att man får 16 mil 2-1 väg för 4 mil motorväg.
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hastighetskamror

Ja det är ju så att vi är för få människor i Sverige för att kunna upprätthålla en hög vägstandard, trots det så är vi ju i topp vad gäller trafiksäkerhet.
 
Toppen