• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Har fått termostaten utbytt, problem tycks dock kvarstå

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag undrar hur motortemperaturen ser ut vintertid på era dieselhusbilar?

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D. 2008.

Motortemperaturen fluktuerade (åkte upp och ner på mätaren beroende på hur mycket jag gasade) och nådde i princip aldrig mitten nu i vintertid. Ofta 3/4 av mittpunkten på mätaren vid 100km/h och 1/4 när jag körde 30km/h. Blev inte varmt i kupén heller.

Så jag lämnade in bilen på verkstad för byte av termostaten. Nu tycker jag det är lite bättre, mätaren går upp till mittpunkten när jag kör 100km/h och värmen i kupén börjar litegrann strax efter jag startat och kört iväg. Men, mätaren fluktuerar fortfarande och jag tycker inte kupéfläkten blåser riktigt varmt. Kupén börjar även blåsa lite varmare innan motortemperaturen rör sig ö.h.t på mätaren.

Om jag startar och enbart för 30-50km/h så går mätaren inte upp mer än 1/4 av mitten och ifall jag gasar ner från 100km/h till en lägre hastighet så sjunker mätaren från mitten till 1/4 igen.

Är det samma för er vintertid? Det var ca -5 grader ute idag när jag kollade efter termostaten blev utbytt. Ska inte motortemperaturen gå till mitten eller nära mitten och sedan stanna kvar där tills jag stänger av bilen oavsett hastighet?

Det ska dock tilläggas att det läker ytterst lite kylarvätska från två slangar oavsett hur mycket jag skruvar på klammern så det måste kollas på. Kan det bero på det?

Annars så fann mekanikern följande andra fel också:
Läckage från insugspackning
Läckage från ventilkåpspackning
Oljeläckage från turbon
O-ring på spridare behöver bytas
Felmeddelande om EGR-ventil.

Ganska många fel alltså. Kan problemet med temperaturen bero på något av det ovanstående, t.ex att EGR-ventilen är igentäppt? Hur beter sig era husbilar på vintern, är det normalt detta eller något som bör vara fel? 4500:- kostade det att byta termostat + felsökning så det hade varit trevligt ifall temperaturproblemet åtminstonde hade varit avklarat.

Mvh
Jonathan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Någon AC finns det inte i bilen, men då kan alltså inte någonting annat påverkas negativt om jag täcker för? Många på youtube, någon tidigare kommentar här osv nämnde att dom kört på kartong för att täcka över förut men varför inte plast eller gummi? Kartong kan väl bli blött och börja åka in i kylaren osv om man har otur. Nu kommer ju jag dock att sätta det på utsidan av bilen isåfall så det inte kommer i direktkontakt med kylaren. Blir väl mindre luft som åker mot dock.

Mvh
Jonathan

Självklart är plast eller gummi ett mycket bättre material.
 
Toppen