• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Har fått termostaten utbytt, problem tycks dock kvarstå

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Haninge
Hej,

Jag undrar hur motortemperaturen ser ut vintertid på era dieselhusbilar?

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D. 2008.

Motortemperaturen fluktuerade (åkte upp och ner på mätaren beroende på hur mycket jag gasade) och nådde i princip aldrig mitten nu i vintertid. Ofta 3/4 av mittpunkten på mätaren vid 100km/h och 1/4 när jag körde 30km/h. Blev inte varmt i kupén heller.

Så jag lämnade in bilen på verkstad för byte av termostaten. Nu tycker jag det är lite bättre, mätaren går upp till mittpunkten när jag kör 100km/h och värmen i kupén börjar litegrann strax efter jag startat och kört iväg. Men, mätaren fluktuerar fortfarande och jag tycker inte kupéfläkten blåser riktigt varmt. Kupén börjar även blåsa lite varmare innan motortemperaturen rör sig ö.h.t på mätaren.

Om jag startar och enbart för 30-50km/h så går mätaren inte upp mer än 1/4 av mitten och ifall jag gasar ner från 100km/h till en lägre hastighet så sjunker mätaren från mitten till 1/4 igen.

Är det samma för er vintertid? Det var ca -5 grader ute idag när jag kollade efter termostaten blev utbytt. Ska inte motortemperaturen gå till mitten eller nära mitten och sedan stanna kvar där tills jag stänger av bilen oavsett hastighet?

Det ska dock tilläggas att det läker ytterst lite kylarvätska från två slangar oavsett hur mycket jag skruvar på klammern så det måste kollas på. Kan det bero på det?

Annars så fann mekanikern följande andra fel också:
Läckage från insugspackning
Läckage från ventilkåpspackning
Oljeläckage från turbon
O-ring på spridare behöver bytas
Felmeddelande om EGR-ventil.

Ganska många fel alltså. Kan problemet med temperaturen bero på något av det ovanstående, t.ex att EGR-ventilen är igentäppt? Hur beter sig era husbilar på vintern, är det normalt detta eller något som bör vara fel? 4500:- kostade det att byta termostat + felsökning så det hade varit trevligt ifall temperaturproblemet åtminstonde hade varit avklarat.

Mvh
Jonathan
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Inte onormalt med dagens snåla dieslar, har du ingen Webasto vattenburen värmare?
Sätt igång den när du kör!

Jag har samma problem med min 2,8jtd -01 trots ny termostat så när den inte 1/4 på mätaren vid ca 100km/h på vintern, sommaren når den nästan till halva mätaren!
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Haninge
Inte onormalt med dagens snåla dieslar, har du ingen Webasto vattenburen värmare?
Sätt igång den när du kör!

Jag har samma problem med min 2,8jtd -01 trots ny termostat så när den inte 1/4 på mätaren vid ca 100km/h på vintern, sommaren når den nästan till halva mätaren!
På våran gamla 2,8idtd-99 så fick det bli en kartongbit på nedre halvan av kylaren.
Tack för svaren. Skönt att höra att det kanske kan vara normalt då. Jo jag har en dieselvärmare i bilen som går att slå på också, men det blev tillräckligt varmt i bilen idag när jag körde lite blandad körning med kupéfläkten också får köra lite mer för att se ordentligt. Tänkte mer ifall det är normalt eller inte o bra för motorn.

Jasså lade du en kartongbit på nedre halvan av kylaren.... Förra vintern så värmde nog bilen upp mer, men sedan dess så har jag fått kylaren utbytt och den gamla kylaren var täckt med mygg, kan det ha gjort så att motorn värms upp enklare?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej,

Jag undrar hur motortemperaturen ser ut vintertid på era dieselhusbilar?

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D. 2008.

Motortemperaturen fluktuerade (åkte upp och ner på mätaren beroende på hur mycket jag gasade) och nådde i princip aldrig mitten nu i vintertid. Ofta 3/4 av mittpunkten på mätaren vid 100km/h och 1/4 när jag körde 30km/h. Blev inte varmt i kupén heller.

Så jag lämnade in bilen på verkstad för byte av termostaten. Nu tycker jag det är lite bättre, mätaren går upp till mittpunkten när jag kör 100km/h och värmen i kupén börjar litegrann strax efter jag startat och kört iväg. Men, mätaren fluktuerar fortfarande och jag tycker inte kupéfläkten blåser riktigt varmt. Kupén börjar även blåsa lite varmare innan motortemperaturen rör sig ö.h.t på mätaren.

Om jag startar och enbart för 30-50km/h så går mätaren inte upp mer än 1/4 av mitten och ifall jag gasar ner från 100km/h till en lägre hastighet så sjunker mätaren från mitten till 1/4 igen.

Är det samma för er vintertid? Det var ca -5 grader ute idag när jag kollade efter termostaten blev utbytt. Ska inte motortemperaturen gå till mitten eller nära mitten och sedan stanna kvar där tills jag stänger av bilen oavsett hastighet?

Det ska dock tilläggas att det läker ytterst lite kylarvätska från två slangar oavsett hur mycket jag skruvar på klammern så det måste kollas på. Kan det bero på det?

Annars så fann mekanikern följande andra fel också:
Läckage från insugspackning
Läckage från ventilkåpspackning
Oljeläckage från turbon
O-ring på spridare behöver bytas
Felmeddelande om EGR-ventil.

Ganska många fel alltså. Kan problemet med temperaturen bero på något av det ovanstående, t.ex att EGR-ventilen är igentäppt? Hur beter sig era husbilar på vintern, är det normalt detta eller något som bör vara fel? 4500:- kostade det att byta termostat + felsökning så det hade varit trevligt ifall temperaturproblemet åtminstonde hade varit avklarat.

Mvh
Jonathan
Hej !
De fel som du nämner påverkar inte motortemperaturen, men bör naturligtvis åtgärdas. Jag hade samma problem med vår första husbil.
Jag bytte termostat till en som öppnar vid 90 grader i stället för den som satt i som öppnade vid 82 grader. om du kör mycket vid kall väderlek så är det ett bra råd att täcka en del av kylaren. Man får helt enkelt prova sig fram till lämplig täckning. Det gör inget om tempmätaren går över halva skalan. Men låt den inte gå upp till det röda.
BBa
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
På 70-80 talet så var det vanligt att man bytte termostat sommar och vinter men jag tyckte det var enklare med en kartongbit, det fanns även kyarskydd som man satte på grillen med en lucka som man kunde öppna när det blev varmare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Förra vintern så värmde nog bilen upp mer, men sedan dess så har jag fått kylaren utbytt och den gamla kylaren var täckt med mygg, kan det ha gjort så att motorn värms upp enklare?
Hejsan, man byter ju många gånger ut en gammal kylare även om den inte läcker just för att få bättre kyleffekt vid problem med för varm motor i typ köer m.m. under varma sommardagar.
Så att du nu har mer problem med uppvärmningen beror troligen på att du har en bättre/effektivare kylare än tidigare.

Förr i tiden fanns det ju även en rullgardin framför kylaren som man helt enkelt reglerade med en kedja inne i bilen även på bensindrivna bilar.
Detta troligen både beroende på motorkonstruktion med kylkanalerna och troligen många gånger helt avsaknad av termostat med stor känslighet av vädertemp m.m.

Nu för tiden så sköter sig väl i alla fall bensinmotorerna sig helt själva med konstruktion, termostat, anpassad kylare och inte minst eldriven kylfläkt till kylaren som är helt avstängd om man åker fort och kan sätta full fart om man står stilla på tomgång och stuffar i köer, som tidigare knappt gav någon kylning alls med remdriven fläkt.

Som nämnts så ger ju inte en dieselmotor så mycket värmeutveckling, så kall väderlek gör ju oftast att kylningen räcker till i överkant på vintern och därmed så blir det många gånger svårt att få upp värmen till ok. nivå.

En bra lösning verkar nog vara att täppa till en "lagom" del av kylaren och då även den kylande luftströmmen genom motorrummet.
Hur mycket är då frågan, men det får man nog experimentera fram. Man skall ju då även komma ihåg att om det blir lite för mycket täppt så har ju bilen även elkylfläkten/kylfläktarna att ta till om det skulle bli för varmt, och som troligen annars aldrig används på vintern.
--------------
Det kan ju ev. även vara läge att byta tempgivaren/givarna i motorn för det är inte alls säkert att de ger rätt info till mätarna längre. Jag har även läst att de kan dö bara fläckvis på sin skala uppåt i temperatur, så tempmätaren uppför sig underligt ibland (och inte minst om det är en tempgivare till motorstyrningen som då ger underlig input).
En annan sak som kan ge stora utslag på en tempmätare ibland, i alla fall under uppvärmningsfasen på motorn är om det är en "vanlig" enkel termostat eller en shunttermostat.
En "vanlig" termostat sitter ju "bara" vid stora övre slangen och öppnar och släpper ut varmvatten, och nytt kallvatten går in i motorn vid undre grövre slangen.
En shunttermostat jobbar lite annorlunda för när den öppnar så täpper den samtidigt till ett rundflöde i motorn och späder på sätt och vis ut varmvattnet med lite kallvatten.......
Inte mycket att bry sig om egentligen men kan bidra till hur tempgivaren uppför sig, och ev, bra/kul att veta :).
En shunttermostat har ett extra fjädrande lock på nersidan som alltså täpper till rundflödet i motorn för att späda på med kallvatten.

Shunttermostaten med extra täpplock till vänster, som går ner mot sitt säte när termostaten öppnar.
Shunttermostat.JPG
Vet inte om det här var till någon större hjälp. Men att täppa till kylaren lite "lagom" är nog en bra början för att öka tempen på kylvattnet till en bättre nivå.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Haninge
Hejsan, man byter ju många gånger ut en gammal kylare även om den inte läcker just för att få bättre kyleffekt vid problem med för varm motor i typ köer m.m. under varma sommardagar.
Så att du nu har mer problem med uppvärmningen beror troligen på att du har en bättre/effektivare kylare än tidigare.

Förr i tiden fanns det ju även en rullgardin framför kylaren som man helt enkelt reglerade med en kedja inne i bilen även på bensindrivna bilar.
Detta troligen både beroende på motorkonstruktion med kylkanalerna och troligen många gånger helt avsaknad av termostat med stor känslighet av vädertemp m.m.

Nu för tiden så sköter sig väl i alla fall bensinmotorerna sig helt själva med konstruktion, termostat, anpassad kylare och inte minst eldriven kylfläkt till kylaren som är helt avstängd om man åker fort och kan sätta full fart om man står stilla på tomgång och stuffar i köer, som tidigare knappt gav någon kylning alls med remdriven fläkt.

Som nämnts så ger ju inte en dieselmotor så mycket värmeutveckling, så kall väderlek gör ju oftast att kylningen räcker till i överkant på vintern och därmed så blir det många gånger svårt att få upp värmen till ok. nivå.

En bra lösning verkar nog vara att täppa till en "lagom" del av kylaren och då även den kylande luftströmmen genom motorrummet.
Hur mycket är då frågan, men det får man nog experimentera fram. Man skall ju då även komma ihåg att om det blir lite för mycket täppt så har ju bilen även elkylfläkten/kylfläktarna att ta till om det skulle bli för varmt, och som troligen annars aldrig används på vintern.
--------------
Det kan ju ev. även vara läge att byta tempgivaren/givarna i motorn för det är inte alls säkert att de ger rätt info till mätarna längre. Jag har även läst att de kan dö bara fläckvis på sin skala uppåt i temperatur, så tempmätaren uppför sig underligt ibland (och inte minst om det är en tempgivare till motorstyrningen som då ger underlig input).
En annan sak som kan ge stora utslag på en tempmätare ibland, i alla fall under uppvärmningsfasen på motorn är om det är en "vanlig" enkel termostat eller en shunttermostat.
En "vanlig" termostat sitter ju "bara" vid stora övre slangen och öppnar och släpper ut varmvatten, och nytt kallvatten går in i motorn vid undre grövre slangen.
En shunttermostat jobbar lite annorlunda för när den öppnar så täpper den samtidigt till ett rundflöde i motorn och späder på sätt och vis ut varmvattnet med lite kallvatten.......
Inte mycket att bry sig om egentligen men kan bidra till hur tempgivaren uppför sig, och ev, bra/kul att veta :).
En shunttermostat har ett extra fjädrande lock på nersidan som alltså täpper till rundflödet i motorn för att späda på med kallvatten.

Shunttermostaten med extra täpplock till vänster, som går ner mot sitt säte när termostaten öppnar.
Visa bilaga 220291
Vet inte om det här var till någon större hjälp. Men att täppa till kylaren lite "lagom" är nog en bra början för att öka tempen på kylvattnet till en bättre nivå.

M.v.h. JANKRO.
Hej,


Tack för alla svaren, de uppskattas. Att motorn kanske inte går upp så mycket i temperatur i låga farter på vintern tycks väl vara normalt enligt många av er, men hur är det med att mätaren svajar? Vid hög fart så stiger mätaren och om jag saktar ner så sjunker den. Från mitten vid 100km/h till 1/4 av mitten en stund efter jag saktat ner till 30km/h. Och upp igen om jag gasar på... Den går alltså inte upp till en viss temperatur och stannar där utan svajar beroende på farten. Jag hade med mig en kylarvätskesensor till mekanikern men han tyckte ej det var nödvändigt att byta den, jag valde att inte göra så då det blir så pass dyrt ialafall.

Ja, att täcka för kylaren litegranna verkar ju vara en intressant lösning. Får väl täcka över med någon plastbit. Hur mycket tycker ni man bör börja med?

Bilen ser liknande ut framifrån som denna gör https://img.klaravikcdn.com/uploads...21/extrabilder12856405_large.jpg?v=1637351351

Alldeles ovanför registreringsskylten så är det ju en avlång icke hög bit man skulle kunna täcka för helt med en plastbit och fästa med stripes. Alltså på plasten på utsidan av bilen inte direkt på kylaren, det stoppar väl lite kylig luft tänker jag. Tror ni att jag kommer behöva täcka för mycket mer än så? Kanske halva plastbiten där Fiat-märket sitter också.

Mvh
Jonathan
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det finns enkla/billiga "donglar" typ den här:
Med den inkopplad och gratis app t ex Torque Lite:
kan man bl a följa kylvätsketemperatur. Man kan se betydligt mer. Även om du inte ger dig på att köpa sådan själv så finns det kanske någon i din närhet som kan hjälpa dig. Haninge är långt från Helsingborg. Annars hade jag kunnat hjälpa dig att kolla temperaturen under körning. Varierar den även då så är det antingen fel på givaren eller verklig variation. Men det är i alla fall en bit på vägen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet inte om det sitter nån oljekylare, eller nått till AC där nere, så du bör nog säkerställa att det är motorkylaren du skärmar av.


På vintern är hög oljetemperatur inget problem, snarare tvärtom. Jag skulle täcka för hela grillen, om temperaturen eventuellt skulle klättra en bit sköter termostat och kylfläktar om det. Jag tror inte att det är särskilt sannolikt att temperaturen klättrar dit, på vintern tar man ut en hel del värme för att värma bilen.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Haninge
Det finns enkla/billiga "donglar" typ den här:
Med den inkopplad och gratis app t ex Torque Lite:
kan man bl a följa kylvätsketemperatur. Man kan se betydligt mer. Även om du inte ger dig på att köpa sådan själv så finns det kanske någon i din närhet som kan hjälpa dig. Haninge är långt från Helsingborg. Annars hade jag kunnat hjälpa dig att kolla temperaturen under körning. Varierar den även då så är det antingen fel på givaren eller verklig variation. Men det är i alla fall en bit på vägen.
Hej,

Tack för svaret. Jag har faktist en billig OBD2 och Torque appen. Det går att se kylvätsketemperaturen på den. Vad bör jag kolla efter när jag kör då? Eftersom kupén blåser varmare när jag kör på motorväg och sedan mindre varmt när jag saktat ner till 30km/h och kört ett tag så antar jag att motorn är mindre varm och temperaturen svajar beroende på gas. I och försej så kan det ju vara bra att dubbelkolla så att mätaren inte visar fel. Någon annan som vet om det är normalt att just temperaturmätaren åker upp & ner beroende på gas eller om den SKA gå upp och sedan stanna där tills man stänger av bilen?

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Haninge
På vintern är hög oljetemperatur inget problem, snarare tvärtom. Jag skulle täcka för hela grillen, om temperaturen eventuellt skulle klättra en bit sköter termostat och kylfläktar om det. Jag tror inte att det är särskilt sannolikt att temperaturen klättrar dit, på vintern tar man ut en hel del värme för att värma bilen.
Vet inte om det sitter nån oljekylare, eller nått till AC där nere, så du bör nog säkerställa att det är motorkylaren du skärmar av.

Någon AC finns det inte i bilen, men då kan alltså inte någonting annat påverkas negativt om jag täcker för? Många på youtube, någon tidigare kommentar här osv nämnde att dom kört på kartong för att täcka över förut men varför inte plast eller gummi? Kartong kan väl bli blött och börja åka in i kylaren osv om man har otur. Nu kommer ju jag dock att sätta det på utsidan av bilen isåfall så det inte kommer i direktkontakt med kylaren. Blir väl mindre luft som åker mot dock.

Mvh
Jonathan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,

Tack för svaret. Jag har faktist en billig OBD2 och Torque appen. Det går att se kylvätsketemperaturen på den. Vad bör jag kolla efter när jag kör då? Eftersom kupén blåser varmare när jag kör på motorväg och sedan mindre varmt när jag saktat ner till 30km/h och kört ett tag så antar jag att motorn är mindre varm och temperaturen svajar beroende på gas. I och försej så kan det ju vara bra att dubbelkolla så att mätaren inte visar fel. Någon annan som vet om det är normalt att just temperaturmätaren åker upp & ner beroende på gas eller om den SKA gå upp och sedan stanna där tills man stänger av bilen?

Mvh
Jonathan

Flera av mina dieslar beter sig på samma sätt,
De senaste 2 (VW Transporter, MB Vito) har båda automatisk bränslemotorvärmare, ändå kommer de ej upp i normal temperatur i stadskörning vid ca. minus 10C, vid landsvägskörning blir det normal temp, och bränslevärmarna stannar, helt normalt anser jag då dessa motorer inte skapar någon nämnvärd värme vid låg belastning.
Hade en Saab 9-3 diesel en kort tid på den slog bränslevärmaren från o till även vid landsvägskörning vid ca. +-0C.
Moderna dieslar kräver nästan en bränsledriven värmare vintertid.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Haninge
Flera av mina dieslar beter sig på samma sätt,
De senaste 2 (VW Transporter, MB Vito) har båda automatisk bränslemotorvärmare, ändå kommer de ej upp i normal temperatur i stadskörning vid ca. minus 10C, vid landsvägskörning blir det normal temp, och bränslevärmarna stannar, helt normalt, anser jag då dessa motorer inte skapar någon nämnvärd värme vid låg belastning.
Hade en Saab 9-3 diesel en kort tid på den slog bränslevärmaren från o till även vid landsvägskörning vid ca. +-0C.
Moderna dieslar kräver nästan en bränsledriven värmare vintertid.
Aha,

Tack för svar blir nog en liten plastbit som täcker för så att kalluft ej når kylaren lika mycket.

Mvh
Jonathan
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hej,

Tack för svaret. Jag har faktist en billig OBD2 och Torque appen. Det går att se kylvätsketemperaturen på den. Vad bör jag kolla efter när jag kör då? Eftersom kupén blåser varmare när jag kör på motorväg och sedan mindre varmt när jag saktat ner till 30km/h och kört ett tag så antar jag att motorn är mindre varm och temperaturen svajar beroende på gas. I och försej så kan det ju vara bra att dubbelkolla så att mätaren inte visar fel. Någon annan som vet om det är normalt att just temperaturmätaren åker upp & ner beroende på gas eller om den SKA gå upp och sedan stanna där tills man stänger av bilen?

Mvh
Jonathan
Ja, du har ju redan konstaterat att tempen verkligen varierar. Jag tänkte inte på det. Men i alla fall kan det vara lämpligt att läsa tempen med Torque så att du vet vilka gradantal temperaturen varierar mellan istället för att bara se mätarens "halv" eller "en bit under halv" etc.

Ska du täcka hela eller delar av kylaren är det ju dessutom en extra säkerhet om du följer temperaturen nog med Torque.

Det skrivs ovan att dagens dieslar är så effektiva att det kan vara svårt att hålla värmen. Jag håller med om att de är effektiva men stora variationer bör tillverkarna kunna undvika. Och de har nog lyckats bättre med detta idag än för ca 15 år sedan. Själv har jag en 2021 Fiat med 140 hk. Jag har kört den som kallast ner mot -10 gr C. Tempen stiger ganska snabbt till 82 gr C och sen stannar där ikring oberoende av körsätt. Oljetempen stiger långsammare men ligger sen ca 10 gr C högre än vattnet.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Risken för överhettning av motorn, om man har lite avstånd mellan skydd och kylare är nog liten.
En torghandlare jag ser ibland, har skyddet på året runt. Hur hårt och långt han kör vet jag inte.
 
Toppen