• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har din husbil körförbud?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Varför två ?? Det är inte samma sak. Du kan börja med att läsa #4 och sen leta vidare på Transportstyrelsen och annat via t ex Google.
Ok, tack, tror jag fatta nu.

Körförbud kan man få ifall man inte sköter om sitt fordon och åtgärdar fel och brister samt inte genomgår en godkänd besiktning.

Användningsförbud kan man få ifall man inte betalar
  • elparkeringsavgift
  • fordonsskatt
  • infrastrukturavgift (broavgift)
  • trängselskatt
  • vägavgift
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Såg just vad Husbil & Husvagn valde som rubrik och illustration när de igår publicerade sin artikel om Transportstyrelsens IT-problem.

C36D652A-FD00-4C2C-B3B4-AB4F864A0757.png
Nej, det blev inte mera rätt att kalla det för ”körförbud” för att även tidningen Husbil & Husvagn gör det, men låt oss konstatera att uttrycket är så vedertaget att alla tidningar som skrivit om det använder ordet ”körförbud”, även Transportstyrelsen i en intervju.

Det är även därför som jag inte ändrade i trådens rubrik, eftersom jag är övertygad om att det är ett vedertaget begrepp för de flesta av oss.

Debatten får mig att börja tänka på tvisten om Påvens skägg.

Tommy
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ok, tack, tror jag fatta nu.

Körförbud kan man få ifall man inte sköter om sitt fordon och åtgärdar fel och brister samt inte genomgår en godkänd besiktning.

Användningsförbud kan man få ifall man inte betalar
  • elparkeringsavgift
  • fordonsskatt
  • infrastrukturavgift (broavgift)
  • trängselskatt
  • vägavgift
Vår bil är avställd sedan 10 dagar, men den har inte användningsförbud..... hmm, jag tycker att det är lite märkligt....
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Ja, nu har jag också fått körförbud. Var inne på transportstyrelsen.se i förrgår, den
19 okt, och kollade fordonets skulder. 96 kr skulle betalas senast dagen efter, den 20:e,
och 14.411 kr senast den 22, dvs i morgon. Jag ringde för att kolla hur man kommit fram till 14.411 och handläggarens förklaring verkade stämma så jag betalade in 96 kr.
I förmiddags skulle jag betala resten och loggade in för att få OCR-numret.

Användningsförbud! En skuld på 192 kr var obetald. Jag ringde igen. 96 kr var inbetalda men med fel OCR-nummer, därför förseningsavgift. Den avgiften var lika stor som skulden när den understeg 100 kr, därför 192 och inte 196.

Klantigt att betala med fel OCR, men tur att det fanns fler betalningar att göra. Annars hade jag inte haft en aning om mitt misstag och kört vidare mot Portugal och Spanien. Jag är inte helt säker på att en polis i sydeuropa skulle acceptera min förklaring.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vår bil är avställd sedan 10 dagar, men den har inte användningsförbud..... hmm, jag tycker att det är lite märkligt....
Inte alls märkligt. Man får inte användningsförbud bara för att den är avställd. Det är när det finns skulder som förfallit som man får användningsförbud. Och det ske om den är avställd eller påställd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vår bil är avställd sedan 10 dagar, men den har inte användningsförbud..... hmm, jag tycker att det är lite märkligt....

Jasså, har du alltså något av dessa obetald då?

Användningsförbud kan man få ifall man inte betalar
  • elparkeringsavgift
  • fordonsskatt
  • infrastrukturavgift (broavgift)
  • trängselskatt
  • vägavgift
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jasså, har du alltså något av dessa obetald då?

Användningsförbud kan man få ifall man inte betalar
  • elparkeringsavgift
  • fordonsskatt
  • infrastrukturavgift (broavgift)
  • trängselskatt
  • vägavgift
Nej, jag tycker bara att "användningsförbud" är en, i sammanhanget, knepig benämning.
Jag får ju inte använda bilen eftersom den är avställd (förutom till närmaste besiktningsstation) men den har inte användningsförbud....
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi fick betala en förseniningsavgift när vi missade att betala, men vi ska få tillbaka de 100 kronorna för att det var dom som gjorde fel. Men vi ställer på och av bilen p.g.a den höga skatten så det drabbade inte oss mer än att vi missade en räkning. Men man blir lite orolig när det kan hända att dom missar, för det påverkar väl en del annat om man missar att betala skatten.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Vi fick betala en förseniningsavgift när vi missade att betala, men vi ska få tillbaka de 100 kronorna för att det var dom som gjorde fel. Men vi ställer på och av bilen p.g.a den höga skatten så det drabbade inte oss mer än att vi missade en räkning. Men man blir lite orolig när det kan hända att dom missar, för det påverkar väl en del annat om man missar att betala skatten.
Jag hade en förseningsavgift på 280 kr men fick beskedet att jag inte får tillbaka dessa pengar trots att de hade missat att skicka ut fakturor. Jag fick istället göra ett formellt överklagande hos en högre instans på Skatteverket. Tänk så olika de kan hantera samma ärende för olika personer.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, har sagt i en intervju till Göteborgsposten att samtliga berörda INTE ska behöva betala förseningsavgift enl vad jag nyss läste på ett inlägg från Husbil & Husvagn.....

Edit: Har även läst artikeln i GP från 19 okt
 
Senast ändrad:

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Jag hade en förseningsavgift på 280 kr men fick beskedet att jag inte får tillbaka dessa pengar trots att de hade missat att skicka ut fakturor. Jag fick istället göra ett formellt överklagande hos en högre instans på Skatteverket. Tänk så olika de kan hantera samma ärende för olika personer.
Det var konstigt, dom kanske har ändrat sig sedan du fick det beskedet.
 
Toppen