• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har din husbil körförbud?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
9C6A77D8-3F98-44F1-BB59-77C561E6652D.jpeg
Skatten betald, inget körförbud på den bilen

37 000 fordon riskerar körförbud efter ett it-haveri på Transportstyrelsen. Fakturor för fordonsskatt har inte skickats till berörda ägare och därmed riskerar många att missa inbetalningen, skriver Göteborgs-Posten.

De som berörs av de uteblivna fakturautskicken är fordon som ställts på mellan den 2 september och 13 oktober, samt har eller har haft förhöjd fordonsskatt på grund av större klimatavtryck. Det handlar bland annat om husbilar som har eller haft malusskatt, samt helt nya bilar med malusskatt.

Vi själva var bland de drabbade. Ställde på bilen den 4 oktober, den 12 oktober satte vi oss i bilen och körde mot Spanien. Eftersom det då ännu inte kommit någon faktura från Transportstyrelsen loggade jag in på deras hemsida och kollade Fordonets skulder, kopierade OCR-numret och betalade in skatten. Då kände jag inte till Transportstyrelsens problem, men eftersom vi skulle på långresa med bilen tänkte jag på skatten, men förstår att det är lätt att det faller mellan stolarna, man glömmer och bilen har körförbud utan att man är medveten om detta,

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ett klargörande: Det gäller "Användningsförbud" och inte "Körförbud". I praktiken stora likheter men dock en del skillnader.

Tommy, om det går så ändra gärna rubriken så det blir lättare/rättare att hitta för läsare som söker.
Ändrade inte i rubriken eftersom jag tror att körförbud är ett mer bekant uttryck, som alla förstår. Själv har jag tidigare aldrig hört uttrycket Användningsförbud.

Att DN, Göteborgs-Posten och Aftonbladet använder begreppet körförbud i rubriken och i samtal med Transportstyrelsen, bekräftar att det är nog ett vedertaget uttryck i sammanhanget.

Har googlat frågan och visst har du rätt, ”Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet användningsförbud om skatten inte är betald....”

Tack för hjälpen.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Cre8iv, gjorde mig just uppmärksam på att Transportstyrelsen nu skickar inbetalningskorten digitalt, till oss som har digitala brevlådor.

Tommy
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Cre8iv, gjorde mig just uppmärksam på att Transportstyrelsen nu skickar inbetalningskorten digitalt, till oss som har digitala brevlådor.

Tommy
Observera att e-faktura för fordonsskatt endast omfattar ordinarie fordonsskatt. Tillfälliga debiteringar, till exempel skatt vid påställning eller vid en höjning av fordonsskatt, aviseras via vanlig post trots att du har e-faktura.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Visa bilaga 217193
Skatten betald, inget körförbud på den bilen

37 000 fordon riskerar körförbud efter ett it-haveri på Transportstyrelsen. Fakturor för fordonsskatt har inte skickats till berörda ägare och därmed riskerar många att missa inbetalningen, skriver Göteborgs-Posten.

De som berörs av de uteblivna fakturautskicken är fordon som ställts på mellan den 2 september och 13 oktober, samt har eller har haft förhöjd fordonsskatt på grund av större klimatavtryck. Det handlar bland annat om husbilar som har eller haft malusskatt, samt helt nya bilar med malusskatt.

Vi själva var bland de drabbade. Ställde på bilen den 4 oktober, den 12 oktober satte vi oss i bilen och körde mot Spanien. Eftersom det då ännu inte kommit någon faktura från Transportstyrelsen loggade jag in på deras hemsida och kollade Fordonets skulder, kopierade OCR-numret och betalade in skatten. Då kände jag inte till Transportstyrelsens problem, men eftersom vi skulle på långresa med bilen tänkte jag på skatten, men förstår att det är lätt att det faller mellan stolarna, man glömmer och bilen har körförbud utan att man är medveten om detta,

Tommy
Jag kom tillbaka från en utlandsresa för en vecka sedan och öppnade ett brev från Transportstyrelsen. Där meddelades jag att jag sedan en dryg vecka sedan inte hade fått använda bilen pga obetalda skatter. Jag hade betalat alla räkningar som jag hade fått innan resan. Dock visade det sig, efter inloggning på Transportstyrelsens sida, att de hade missat att skicka ut tre räkningar till mig. Jag betalade genast in beloppen som stod på "min sida". När jag kontaktade dem sa de att jag hade blivit påförd straffskatt/förseningsavgift (+40% av missat belopp). De sa att det är min skyldighet att hålla reda på vilken skatt jag skall betala, och betala in skatten även om jag inte får någon räkning, så någon återbetalning av straffskatt/förseningsavgift skulle jag inte få. Trots att de hade gjort ett fel med avierna.

Jag tipsade GP om detta, och kanske resulterade det i nämnda artikel. Hade inte GP skrivit hade förmodligen Transportstyrelsen, som förmodligen har förorsakat straffskatt/förseningsavgift för miljoner, lyckats sopa misstaget under mattan. Dessutom öppnade jag ett överklagandeärende hos skattemyndigheten. Jag krävde att få straffskatten/förseningsavgiften återbetald. Ärendet är ännu inte avgjort. Jag återkommer när jag har fått ett beslut på mitt överklagande.
/Tomas
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det är ju deras problem om de vill ha betalt.
Vi kan ju inte göra mer än å betala när vi får ett brev i lådan.
Sen om de inte kan sköta sin fakturering och IT system är inte våra problem.
Om vi inte sköter våra betalningar, tror ni att Transportstyrelsen tar hänsyn till det.
Ansvarets ligger på dom om de gör fel,det är inte vårt jobb å se till att de skickar ut sina fakturor.
Tänk om vi skulle hålla ordning på alla som skickar ut fakturor till oss.
Nä.. vill de ha betalt så får de allt ha ordning på sina system.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Det är ju deras problem om de vill ha betalt.
Vi kan ju inte göra mer än å betala när vi får ett brev i lådan.
Sen om de inte kan sköta sin fakturering och IT system är inte våra problem.
Om vi inte sköter våra betalningar, tror ni att Transportstyrelsen tar hänsyn till det.
Ansvarets ligger på dom om de gör fel,det är inte vårt jobb å se till att de skickar ut sina fakturor.
Tänk om vi skulle hålla ordning på alla som skickar ut fakturor till oss.
Nä.. vill de ha betalt så får de allt ha ordning på sina system.
Jag anser att du har rätt ur moralisk och logisk synvinkel. Men nu har vi, svenska folket, valt representanter som har beslutat att det är mitt och ditt ansvar att ta reda på vilken bilskatt vi skall betala och när det skall ske, även om de inte skickar ut en räkning. Och om vi inte betalar i tid skall myndigheterna ta ut extra avgifter. Detta enligt Transportstyrelsen. Jag informerades också om att jag har rätt att överklaga beslutet.

P.S. Jag vågar inte ta reda på vad som hade hänt om jag blivit stoppad av polis i en kontroll, eller om jag hade varit inblandad i en trafikolycka under tiden som jag hade obetald bilskatt.

/T
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Undrar hur dom har tänkt att man ska ta reda på när och vad man ska betala om man inte har tillgång till dator. Kan väl inte vara meningen att man ska ringa och kolla sådant.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Jag har inte varit med och bestämt vilken skatt jag ska betala, jag har till och med överklagat ocker skatten som vi blev påförd vår husbil.
Men vi blev överkörda av skatteverket.
Har man gjort en betalning så kopiera betalningen som ni kan visa upp för polisen.
Sen när Transportstyrelsen bokför din betalning är deras problem.
Det hände oss en gång, åkte in i kontroll på E6 Falkenberg, polisen kunde inte se i sitt system att skatten var betald men vi hade betalning i telefon och visade upp för polisen och det var inga problem.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Ändrade inte i rubriken eftersom jag tror att körförbud är ett mer bekant uttryck, som alla förstår. Själv har jag tidigare aldrig hört uttrycket Användningsförbud.

Att DN, Göteborgs-Posten och Aftonbladet använder begreppet körförbud i rubriken och i samtal med Transportstyrelsen, bekräftar att det är nog ett vedertaget uttryck i sammanhanget.

Har googlat frågan och visst har du rätt, ”Efter angiven sista bokföringsdag får fordonet användningsförbud om skatten inte är betald....”

Tack för hjälpen.

Tommy

Laddar man ner appen Mina Fordon så står där Användningsförbud. Där ser man vad man läser när man ställer av och på Husbilen. Men i dagligt tal säger man körförbud.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
.....De sa att det är min skyldighet att hålla reda på vilken skatt jag skall betala, och betala in skatten även om jag inte får någon räkning, så någon återbetalning av straffskatt/förseningsavgift skulle jag inte få. Trots att de hade gjort ett fel med avierna......


Lite Off topic men relevant ändå med avseende på fakturering. När det gäller hyreskontrakt på lägenheter, måste man själv se till att hyran är betald senast på förfallodagen, även om man inte fått en hyresdebitering via faktura.

Det här kan man tycka vad man vill om, men det är i detta fall hyreslagen som styr. Myndigheterna gör vad de vill.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Lite Off topic men relevant ändå med avseende på fakturering. När det gäller hyreskontrakt på lägenheter, måste man själv se till att hyran är betald senast på förfallodagen, även om man inte fått en hyresdebitering via faktura.

Det här kan man tycka vad man vill om, men det är i detta fall hyreslagen som styr. Myndigheterna gör vad de vill.
Nej myndigheterna gör inte vad dom vill. Myndigheterna i Sverige följer tex lagar och författningar som styr deras arbete, ibland är det till och med ren detaljstyrning.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Ja, jag håller med dig Kristian676. Du har helt rätt.

Skillnaden är kanske att när det gäller hyran så vet jag att jag ett visst datum varje månad så jag skall betala ett förutbestämt belopp. Jag har under 2021 ställt på och av husbilen ca 20 gånger. Jag har fått räkningar och återbetalningar ett otal gånger som jag inte orkar hålla ordning på. Det enda jag vet att jag har varit exemplarisk med att alltid har betala alla fakturor till skatteverket i tid. Jag har kontaktat skattemyndigheten och frågat om det är så här jag skall göra och fått svaret att om jag bara betalar alla fakturor i tid så är det ingen risk att jag kommer efter med skatten. Vilket ju ha visat sig vara osant.

Åter till skillnaden mellan hyror och bilskatt: Bilskattefakturorna kommer till skillnad från hyran vid helt slumpvisa intervaller (så som jag som vanlig skattebetalare uppfattar det). Beloppen kan vara från någon hundralapp till tusentals kronor. Jag har aldrig fattat hur man räknar. Jag vet bara att jag skall betala vid det datum som står på fakturan. Och med ojämna mellanrum får jag återbetalningar på allt från någon hundralapp till tusentals kronor. Fråga mig inte vad och varför.

Därför känns det orättvist att skattemyndigheten har en rätt att lägga på en förseningsavgift när inga räkningar skickas ut på inbetalningskrav som är totalt oförutsebara till både belopp och förfallodag. Till skillnad från sotaren, banken, elleverantören, glasmästaren, vattenverket, han som monterade torktumlaren, tandläkaren......

Men som sagt, "vi" har valt företrädare som tycker att detta är rätt. Gör om gör rätt?

/t
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Va, du menar att du verkligen förstår elräkningen/elräkningarna? Nätdel, elkostnad (timpris, fast pris, dagspris etc) samt skatter och avgifter. Sen kan vi lägga till att du har lite solceller och säljer el och förbrukar sån el själv. Därefter ska du välja det bästa hos femtielva olika bolag och dessutom förstå hur din egen förbrukning ser ut. Dessutom måste man kunna förutspå elprisutvecklingen upp till tre år framåt. Jag har säkert glömt en del.
Förstår man, på djupet, allt detta då är nog bilskatten blaha, blaha.
Så snälla upplys oss som inget begriper utan bara betalar, hur gör man för att förstå vad elen kostar?

och dessutom har vi inte valt dom som bestämmer den dyra nätavgiften. Vi kan inte ens välja bolag. Där har varje leverantör ett äkta monopol. Undrar vad nyliberalerna tänker göra åt det.
 
Senast ändrad:
Toppen