• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Handlat Dieselvärmare från Kina

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Efter att ha tittat en del i trådar här så tänkte jag att jag skulle göra ett test med dieselvärmare av kinesisk kvalitet för att inte slösa gasol när det blir kallt (ja norrland är kallt)
I nån av trådarna föreslog någon det (någorlunda) lokala företaget Containerrally som verkade ha bra priser. (dock horribelt dyr frakt).
I dags dato visar räknaren på produktsidan att de har minus 32 stycken i lager.. men när jag funderade på köp var det +10 i "lager".
Hursomhelst så var jag väldigt nära att köpa därifrån, men efter att ha googlat företaget samt dess olika skepnader och namn och sett mönstret där de två första sidorna googleträffar bestod av egenskapade forum i olika namn, med ENBART positiva omdömen med samma meningsbyggnad, ordval och orden "mycket nöjd" + företagsnamnet upprepat Norrlandsimporten Containerrally Halvapriset skrivet av fiktiva kunder med bara ett förnamn så hann jag hejda mig.
Efter lite mer googlingar på seriösa konsumentforum så var min åsikt nu att jag gärna skulle betala betydligt mer pengar om jag bara slapp ha med det företaget att göra. Sagt & gjort, ett snabbt besök på Aliexpress.com visade att exakt samma produkter fanns att köpa direkt från Kina för lite drygt $400 + frakt & moms.

Efter ungefär 10 dagar så dök ett dieseldoftande paket från Kina upp idag. Detta till en total kostnad av strax under 3800 kronor, istället för de totala 4590:- som det skulle kostat genom det företag jag av flera anledningar valt att inte ha affärer med.

Jag tänkte att jag skulle återrapportera mina omdömen om denna webastokopia den närmaste veckan, eller så fort jag provkört den och kanske till och med monterat den i bilen.
Detta är iaf vad som kom i paketet.
 

Bilagor

  • 2013-11-18 22.33.46.jpg
    2013-11-18 22.33.46.jpg
    2,8 MB · Visningar: 676

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

En undran, dessa "kopior" av bränslevärmare, är de godkända av försäkringsbolagen?

Har de alla godkända märkningar som krävs?

Tidigare var det ju så att endast auktoriserad montör/säljare fick göra installation av bränslevärmare i fordon, annars gällde inga försäkringar.

Det kan var ett bekymmer.
En dieselvärmare skall ha en EG försäkran, detta har alltid t.ex. Jula o Biltema på sina importer av Kina prylar. Men jag har INTE lyckats få loss en sådan från en viss kina importör av dieselvärmare. Men det är möjligt att det finns.
CE märkningen är ju inte allt....

Nästa problem är då fackmannamässig installation, här kan det bli svårt om försäkringsbolaget är på alerten. Risken är dock minimal om inte olyckan förorsakas av värmaren. Har sett installationer med bränsletank i samma utrymme som värmaren, hoppas det är välventilerat ;-)

Det gäller nog att tänka sig för.
 
F

F.d. 23852

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag skulle vara väldigt försiktig när det gäller de svenska importörerna som nämns här, ofta är det värmare utan namn. Då är det alltså Kina värmare eller alternativt ryska värmare. Att ta 7400kr för en värmare som troligen kostar 4000kr att köpa för gemene man från aliexpress eller eBay känns dumt.
Speciellt när en webasto kostar från 6000kr från Tyskland.

Webasto Air Top 2000 St 12V Diesel Standheizung Komplett Neu Einbausatz | eBay

Bara för att värmarna säljs i Sverige så medför det inte att de är godkända i försäkringssynpunkt.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Det finns en svensk inpotör för billiga dieselvärmare ...
Importlagret.com Prispressare sedan 2004!

I mitt första inlägg i den här tråden berättar jag om att det var just ett sådant företag som fick mig att välja att handla direkt från Kina i stället för via mellanhand.
Nu ska vi låta det vara osagt om dessa företag har något annat gemensamt än just företagsidén och spartanska hemsidor, sparsamt med företagsinformation och länkar till liknande hemsidor under samma regi.

Av informationen i forum att döma är jag mycket tveksam till om man skulle ha något att vinna på att betala 30-40% extra på priset genom att handla genom någon av dessa importörer.
Generellt sett så är tillverkare/försäljare mycket service-minded, men självklart så finns språkförbistring och långa transporttider för reservdelar om så skulle behövas.
Servicenivån hos importörerna verkar mycket omtvistad i vissa forum, och om någon kunde påvisa att någon av dem faktiskt har reservdelar hemma/utför service (som på de dyrare märkesvarorna) så tar jag tacksamt emot sådan information för att kunna tala väl om dem framöver :)

Däremot tvivlar jag inte alls på att man verkligen får sin vara om man handlar genom importör, men att man skulle tycka det var värt flera tusen extra på priset är jag skeptisk till.
Fördelen är väl att man kan prata Svenska med dem vid beställning, men jag tror att hjälpsamma människor här i klubben lika gärna kan bistå ifall språket vid beställningen är ett problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Jag skulle vara väldigt försiktig när det gäller de svenska importörerna som nämns här, ofta är det värmare utan namn. Då är det alltså Kina värmare eller alternativt ryska värmare. Att ta 7400kr för en värmare som troligen kostar 4000kr att köpa för gemene man från aliexpress eller eBay känns dumt.
Speciellt när en webasto kostar från 6000kr från Tyskland.

Webasto Air Top 2000 St 12V Diesel Standheizung Komplett Neu Einbausatz | eBay

Bara för att värmarna säljs i Sverige så medför det inte att de är godkända i försäkringssynpunkt.

Ser att ett paket med Eberspächer verkar mer komplett med ljuddämparen, har för mej att det är en dyrt, men dock nödvändigt tillbehör.

EBERSPÄCHER AIRTRONIC D2 12V DIESEL LUFT STANDHEIZUNG BAUSATZ + REGLER KOMPLETT | eBay
 
F

F.d. 23852

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

I mitt första inlägg i den här tråden berättar jag om att det var just ett sådant företag som fick mig att välja att handla direkt från Kina i stället för via mellanhand.
Nu ska vi låta det vara osagt om dessa företag har något annat gemensamt än just företagsidén och spartanska hemsidor, sparsamt med företagsinformation och länkar till liknande hemsidor under samma regi.

Av informationen i forum att döma är jag mycket tveksam till om man skulle ha något att vinna på att betala 30-40% extra på priset genom att handla genom någon av dessa importörer.
Generellt sett så är tillverkare/försäljare mycket service-minded, men självklart så finns språkförbistring och långa transporttider för reservdelar om så skulle behövas.
Servicenivån hos importörerna verkar mycket omtvistad i vissa forum, och om någon kunde påvisa att någon av dem faktiskt har reservdelar hemma/utför service (som på de dyrare märkesvarorna) så tar jag tacksamt emot sådan information för att kunna tala väl om dem framöver :)

Däremot tvivlar jag inte alls på att man verkligen får sin vara om man handlar genom importör, men att man skulle tycka det var värt flera tusen extra på priset är jag skeptisk till.
Fördelen är väl att man kan prata Svenska med dem vid beställning, men jag tror att hjälpsamma människor här i klubben lika gärna kan bistå ifall språket vid beställningen är ett problem.


Instämmer till fullo.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Svensk leverantör svarar på mitt mejl så här.

[FONT=&quot]God morgon
[/FONT]


[FONT=&quot]Jag vill börja med att rikta ett stort tack för att ni valt att kontakta oss och för att vi får en extra chans att presentera både våra produkter och oss själva. Jag har nedan tagit mig friheten att berätta lite om de olika system som passar er bil, men orkar ni inte med all text så kan ni hoppa ner till priserna i slutet av detta mail. Uppkommer frågor så ser jag fram emot att besvara dessa, ni når mig enkelt via mail eller så går det bra att ringa.[/FONT]

[FONT=&quot]Val av värmare[/FONT]
[FONT=&quot]Det ni ska börja med om ni funderar på att investera i en värmare är att välja vilken modell som passar er och er bil. Webasto har tagit fram tre storlekar på värmare för campingfordon och ju större värmare man väljer ju fortare blir bilen varm.[/FONT]
[FONT=&quot]Den minsta är på 2kW och lämpar sig för mindre fordon där utrymmet som skall värmas upp inte är så stort. Oftast används den när man skall värma upp endast hytten i ett fordon samt i mindre skåpbilar. Mellanmodellen levererar 4kW och dess storebror lämnar 5kW. I ert fall så tror jag att ni kommer att klara er bra med Evo 40. Den kommer att på ett snabbt och effektivt sätt värma upp kupén och hålla den stadigt varm. [/FONT]

[FONT=&quot]Placering av värmaren brukar sedan göras i samråd med installatör då det går att utföra på väldigt många sätt. Vi tar alltid hänsyn till hur fordonet används och vilka önskemål kunden har och anpassar installationen efter detta. I ert fall så kan jag tänka mig att själva värmaren placeras under fordonet och att luftkanaler dras i innergolv alternativt under fordonet. Med Evo 40 så kommer du att kunna ha utblås både fram och bak om ni önskar. För att kunna ställa värmen mellan dessa så kan man använda ett ställbart spjäll eller stängbara utblås t.ex. i sovutrymmet.[/FONT]

[FONT=&quot]Val av startsystem[/FONT]
[FONT=&quot]Efter att ha valt värmare så är nästa steg att bestämma hur ni vill starta den. Vi har fyra olika lösningar att välja mellan och alla går dessutom att kombinera med varandra. [/FONT]
[FONT=&quot]Vanligast idag är att man väljer det tidur som Webasto kallar multicontrol/smartcontrol. Där kan man enkelt starta värmaren och ställa önskad temperatur. Man kan även ställa in en tid då man vill att värmaren skall gå igång. Sedan kan man komplettera detta med fjärrstyrning och vi har två olika fjärrkontroller och en gsm-start. Med start via gsm så kan du enkelt starta värmaren genom ett samtal, sms eller via vår app som finns till de flesta smartphones på marknaden. Fördelen är att du alltid kan styra värmaren, oavsett hur långt bort från bilen du är. [/FONT]
[FONT=&quot]Fjärrkontrollerna finns i två utföranden, den ena med timer och den andra utan. Båda har lång räckvidd och kan nå upp till en kilometer om det inte finns något i vägen. Den större fjärrkontrollen har dessutom en inbyggd termometer så att man ser hur varmt det är i bilen.[/FONT]

[FONT=&quot]Mer om dess olika startsystem går att läsa om ni följer nedan länk:[/FONT]
[FONT=&quot]Webasto: Varmt med mobilen[/FONT]

[FONT=&quot]Kostnad[/FONT]
[FONT=&quot]Vad själva installationen kostar beror lite på vilka önskemål som ni har. Nedan så har jag listat priser för en standardinstallation men för att kunna ge ett exakt pris å behöver vi gå igenom med er hur ni vill ha det i er bil.[/FONT]

[FONT=&quot]Webasto Thermo Top Evo 40 14000kr[/FONT]
[FONT=&quot]Webasto Multicontrol tidur 1200kr[/FONT]
[FONT=&quot]Grundmonteringssats 4m + tankanslutning 3900kr[/FONT]
[FONT=&quot]Skyddslåda (för montage under fordon) 3700kr[/FONT]
[FONT=&quot]Luftslang/utblås/ljuddämpare 2500kr[/FONT]
[FONT=&quot]Installation ca 8h á 1000kr 8000kr[/FONT]
[FONT=&quot]Summa: 33300kr[/FONT]

[FONT=&quot]Innehåll[/FONT]
[FONT=&quot]Ovan priser inkluderar moms och avser både materiel och installation av värmare. Installationstiden i detta fordon beräknas till ungefär åtta timmar. Men man bör räkna med att vara av med bilen knappt två dygn. Vi reserverar oss dock för att det inte går att installera värmare pga eventuell extrautrustning som påverkar plats där värmare normalt sett monteras.[/FONT]

[FONT=&quot]Rekommenderat tillval[/FONT]
[FONT=&quot]Vet man med sig att man inte kör bilen några längre sträckor om dagarna och/eller använder bränslevärmaren mer frekvent, exempelvis morgon och eftermiddag, så kan det vara på sin plats att samtidigt komplettera med en batteriladdare. Med jämna mellanrum kan man då på ett enkelt sätt ladda sitt batteri för att slippa bli stående i kylan och framför allt öka livslängden på batteriet. Vi har just nu en kampanj där du som bokar din värmarinstallation under november månad betalar endast 2000kr (ord. pris 3500kr) för en komplett 5A fast installerad laddare från Calix.[/FONT]

[FONT=&quot]Finansiering[/FONT]
[FONT=&quot]Som privatperson kan ni välja att finansiera ert köp genom Wasa Kredit. Vi erbjuder förmånliga räntefria avtal på både 3, 12 och 24 månader. Just nu har vi en kampanj där upplägget på 12 månader är helt utan kostnad. Ingen uppläggningsavgift, ingen aviavgift och ingen ränta.[/FONT]

[FONT=&quot]Ersättningsbil[/FONT]
[FONT=&quot]Har ni svårt att vara utan bil under tiden som vi utför installationen? Inga problem, ange att du behöver en ersättningsbil så ser vi till att ni får tillgång till en VW Polo under tiden vi installerar värmaren i din bil. Kostnad för detta är endast 600kr oavsett hur lång tid installationen tar och då ingår drivmedel och vägtullar.[/FONT]

[FONT=&quot]Notering[/FONT]
[FONT=&quot]Efter detta en aning långa mailet så har ni säkert en hel del funderingar. Skicka mig gärna ett mail eller slå en signal så lovar jag att försöka besvara dessa på bästa sätt. [/FONT]

[FONT=&quot]Med vänlig hälsning[/FONT]
[FONT=&quot]Tony Stenders[/FONT]
[FONT=&quot]Webastocenter[/FONT]
[FONT=&quot]Engstrands Bil & Motor AB[/FONT]
[FONT=&quot]Ulvsundavägen 154, Bromma[/FONT]
[FONT=&quot]Tel: +46 8 800449[/FONT]
[FONT=&quot]info@webastocenter.se[/FONT]
[FONT=&quot]www.webastocenter.se[/FONT]
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Svensk leverantör svarar på mitt mejl så här.
...

[FONT=&quot]Kostnad[/FONT]
[FONT=&quot]Vad själva installationen kostar beror lite på vilka önskemål som ni har. Nedan så har jag listat priser för en standardinstallation men för att kunna ge ett exakt pris å behöver vi gå igenom med er hur ni vill ha det i er bil.[/FONT]

[FONT=&quot]Webasto Thermo Top Evo 40 14000kr[/FONT]
[FONT=&quot]Webasto Multicontrol tidur 1200kr[/FONT]
[FONT=&quot]Grundmonteringssats 4m + tankanslutning 3900kr[/FONT]
[FONT=&quot]Skyddslåda (för montage under fordon) 3700kr[/FONT]
[FONT=&quot]Luftslang/utblås/ljuddämpare 2500kr[/FONT]
[FONT=&quot]Installation ca 8h á 1000kr 8000kr[/FONT]
[FONT=&quot]Summa: 33300kr[/FONT]
....
[FONT=&quot]Med vänlig hälsning[/FONT]
[FONT=&quot]Tony Stenders[/FONT]
[FONT=&quot]Webastocenter[/FONT]
[FONT=&quot]Engstrands Bil & Motor AB[/FONT]
[FONT=&quot]Ulvsundavägen 154, Bromma[/FONT]
[FONT=&quot]Tel: +46 8 800449[/FONT]
[FONT=&quot]info@webastocenter.se[/FONT]
[FONT=&quot]www.webastocenter.se[/FONT]

Det här är naturligtvis jättebra kvalitetsgrejer och man får vad man betalar för. (vad jag var skeptisk till är mellanhänder/importörerna av Kinavärmare)
Alternativet som tråden ursprungligen handlade om kostar ungefär en tiondel och inkluderar inte på långa vägar det som erbjuds av märkesleverantören ovan.
Man får ungefär vad man betalar för (som vanligt)
En del av oss har dock inte riktigt budgeten till att skaffa det allra bästa utan får försöka lösa det så gott det går. (elda i en burk med T-sprit + handvevad fläkt?)
I mitt eget fall var jag villig att ta risken att handla nåt där ordet kvalitetskrav knappast hamnar högst upp på agendan, men funkar inte grejerna som jag vill så har jag ingen annan än mig själv att skylla :)
Själv har jag fått den funktion jag eftersträvade, och till en kostnad jag var villig att riskera.
Det här valet är upp till kunden att göra själv, jag kan bara berätta om mina egna erfarenheter :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Min har fungerat perfekt men i morse skulle jag starta den för vi skall iväg och då blev det 9 blinkningar men det är ju bara kolla vad det är...
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-01-22-06-42-53.png
    Screenshot_2016-01-22-06-42-53.png
    530 KB · Visningar: 183

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Har nu använt min 5 kw kinavärmare ett tag och kan bara konstatera att den i stort sett sköter sig som den skall.

Ljuddämpare på avgas har monterats och sänkte ljudnivån en hel del ... ska se om jag kan få till dämpning även på insuget av "uppvärmningsluften". Det verkar vara den fläkten som väsnas mest.

Har kompletterat med extern tempsensor för att bättre kunna styra innetemp. Råkade dock ut för att pannan ibland går ojämnt och misstänkte att sensorn var defekt. Efter kontrollmätning o jmf mot ny sensor kan nog sensorn "oskyldigförklaras".

Har ngn mer i tråden drabbats av att pannan stundtals får oregelbunden gång? ....eller har ngn nån idé om vad orsaken kan vara? Till saken hör att den ojämna gången aldrig uppträder när pannan körs i ngt av de sju fasta effektlägena utan enbart vid termostatstyrning.....

//Janne
 
F

F.d. 29572

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Hej!

Jag har också köpt en kina värmare fast 2 kw varianten.
Jag fick den digitala displayen. Jag testkörde den i garaget igår och jag tycker den är relativt tyst. Jag kommer nog inte bry mig om ljuddämparen i dagsläget. Däremot ska pumpen ljudisoleras efter bästa förmåga.
Jag har en fundering dock, som jag har förstått det så skall man kunna köra dessa värmare bara på kallluft, alltså endast köra fläkten men jag begriper inte hur jag göra för att få den att bara köra fläkten.
Är det någon som har koll?
 
F

F.d. 29572

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Aha tack för info. I värsta fall får man fixa en egen knapp för den då funktionen då. Jag vill minnas när jag kopplade in det att hade var en röd/vit kabel ifrån värmaren som inte kopplades in till reglaget.

Jag har köpt nedan paket. Jag vet inte om det är samma kopplingsschema som du har bifogat. Får kolla när jag kommer hem ikväll:
Dieselvärmare 2Kw Luft | KeaTrade
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Monterade in en GSMstarter till min Kina värmare funkar klockrent

Ser att du har "likadan" manöverpanel som jag har till min gamla Eberspächer i husbilen. Tror du denna fjärrstart skulle gå att använda till min värmare?
 

Bilagor

  • Eberspächer husbil 2005.jpg
    Eberspächer husbil 2005.jpg
    142,3 KB · Visningar: 46
Senast ändrad:
F

F.d. 29572

Guest
Sv: Handlat Dieselvärmare från Kina

Aha tack för info. I värsta fall får man fixa en egen knapp för den då funktionen då. Jag vill minnas när jag kopplade in det att hade var en röd/vit kabel ifrån värmaren som inte kopplades in till reglaget.

Jag har köpt nedan paket. Jag vet inte om det är samma kopplingsschema som du har bifogat. Får kolla när jag kommer hem ikväll:
Dieselvärmare 2Kw Luft | KeaTrade

Mycket riktigt visade de sig att den rödvita kabeln inte var inkopplad i den digitala reglage enheten. Jag provade att jorda den och mycket riktigt så blåste värmaren bara kallluft.

Denna funktion vill jag ha så då är frågan hur man skall göra. Ett alternativ är ju att sätta en separat brytare för just denna funktion. Undrar om man kan köpa till något reglage som gör att man får ventilationsfunktionen utan att behöva mecka själv
 
Toppen