• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hagel!

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hagel!

Concorde, Phoenix, Carthago och N+B bygger med aluminium på bägge sidorna om skummet.
/David
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Bäste intresserade David - med all respekt måste jag utbrista: Va?! och Hmmm! Dessutom: jag ger mig!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Glasfiberkomposit har en korkad egenskap. Den tål inte sol och inte vatten. Efter några år i solen, så "avdunstar" färgen och glasfibern blir synlig. Om inte är väl underhållen så lägger fukten gnom och kompositen tar åt sig vatten. Båtägare vet mer om detta.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hagel!

Concorde, Phoenix, Carthago och N+B bygger med aluminium på bägge sidorna om skummet.
/David

Nu går jag ifrån tråden, jag tycker det är synd ett det bara är ett fåtal tillverkare som öppet visar hur husdelen är uppbyggd. På Elmiamässan såg jag bara ett märke som hade ett tvärsnitt.
/David
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Jag har nu fått hagelskadorna besiktigade och godkända för reparation, som skall göras hos Bengt i Örkeljunga.

Takplåten kommer att bytas, motorhuv och v.framdörr skall lackeras.
Vänstersidan och bakändan på bodelen får jag själv avgöra om ny plåt skall limmas på den skadade plåten eller spacklas och lackeras.
Min fråga är om det finns någon med erfarenhet av att ha fått sin bil reparerad med limmningsmetoden och hur resultatet blir.
Skall man limma ny plåt måste fönster med karmar, kjolpaket, toalucka, vattenpåfyllning, och belysningar tas bort. Sen skall allt dit igen och kittas för att bli tätt. Jag blir skeptisk när man skall röra i grejorna av tidigare erfarenheter.
Lackering ser jag inte som något problem då det är mitt yrke.
Att jag inte själv kan lacka den beror på att bilen är tio cm för hög för våra sprutboxar, men jag har en annan lackering som kan fixa den.
Husbilsfirman propsar på och vill klistra ny plåt.
Så är där någon med egen erfarenhet, hör av er jag har svårt att välja.

Tacksam för hjälp Krister.:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Att din bil inte ser så rolig ut efter de där hagelskadorna kan ju var och en förstå, och vem kan ge dig bästa råden hur man ska göra, vem har äkta erfarenhet av sakkunniga reparationsåtgärder?

Jag har en del sådana men vågar ändå inte ge några allmänna råd i ditt fall. Att buckla ut och lackera om motorluckan är ju en sak, men övriga skador - ojojoj så svårbedömt.

Personligen skulle jag försöka få en realistisk bedömning av hur mycket en total reparation bedöms kosta - OBS med garanti på jobbet i minst två år. Den summan plus bedömning av hur mycket bilen genom skadan har förlorat i värde, såväl utan ev reparation som efter en sådan, som ju ändå aldrig kan förtigas, måste komma att handla om ett sexsiffrigt tal.

OM försäkringsbolaget accepterar att ersätta dig för värdeminskningen och reparationskostnaden och bilen är OK i övrigt, så är ju valet att behålla den eller att sälja den till ett mycket förmånligt pris till någon som kan acceptera skönhetsfelen. Och denne någon behöver ju inte vara rädd att råka ut för en hagelstorm till.
Fallet är ju mycket intressant, som alla kan lära sig av. Lycka till med de svåra valen!!!

Till slut ändå ett råd från mig - vid ev köp av annan husbil, välj en som är byggd med så mycket kompositmaterial som möjligt, inte bara sandwichelementen i bodelen utan även i andra karossdelar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hagel!

för några år sedan var det en hagelskur Mark då fick vi stora skador min husbil ,vi bytte inte tak och sidor vi tog pengar isället,det blev små bulor så vi tyckte inte att gjorde något,men efter några år så har vi fått fuktskador kraftiga sådana nu måste byta vi delar av baksidan på bilen,så reparera annars så blir annars lurar man sig sig själv.skadorna i Mark enligt försäkringsbolagen enligt Borås tidning var över 900 tusen kronor på husbilar och husvagnar,så små bulor kan orsaka stora kostnader efter några år,men vi bor Fritsla vi har CODAT som vi köper material av,och får råd och tips dom är toppen tycker vi hälsningar Knyttet
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Jag har nu fått sådan information, bland annat från denna tråden och garantier från husbilsverkstaden, att mitt val blir metoden att limma ny plåt.
Återkommer med min bedömning av resultatet när bilen är reparerad.

Hälsn. Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Vi har nu fått hagelskadorna åtgärdade på husbilen.
Var och hämtade den i Örkeljunga i fredags efter nästan tre veckors reparation. Och vad jag kan se nu, har dom gjort ett bra arbete.
Jag uppskattar totalkostnaden på reparationen till ca 150000 kr.
Nu skall bara alla gardiner plus allt bohag på plats igen, sen rullar hjulen igen.

Krister o. Ursula :music-icon::music-icon::music-icon::mcride:
 
Toppen