• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hagel!

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Tror inte på detta för en enda sekund. Detta kan mycket väl gälla glasfiber men inte aluminiumplåt.

Hva du tror eller ikke er ikke mitt problem, forandrer ikke historien. Takstmann påstod ganske enkelt at aluplate til bobil/campingvogn har meget spesiell overflatebehandling og at selskapet ikke ville ha ansvar for senskader(korrosjon) i tak pga dette.

:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Om man ska lägga nytt tak på husbilar efter varje gång de utsatts för hagelstormar lär försäkringspremierna snart skjuta i höjden. Vad vi som konsumenter bör kräva vid val och köp av husbil, är först och främst optimalt motståndskraftiga konstruktioner, som tål sådan belastning.

Att reparera tusentals gjorda bucklor, spackla, slipa, lackera om osv är snudd på bortkastad tid och möda. Och hur blir det efter nästa hagelnedfall?

Ett tak av lackerad tunn aluminiumplåt blir - enligt min uppfattning - mest skadad vid hagelnedfall.
En sandwichkonstruktion med paneler av armerade ytskikt i polyester- /epoxy är långt mera motståndskraftig och i viss mån återfjädrande - jämför med båtar.
Ett ytskikt av tjockare gummimattor (se inlägg nr 12 ovan) ger maximal motståndskraft mot hagelskador, men har ev andra nackdelar (kostnad, värmeabsorbtion, nedbrytning av UV-ljuspåverkan ??)

Att tänka på vid nästa val och köp av husbil kanske?!?
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Även tak gjorda av aluminiumplåt där de flesta har 0,8 tjock plåt är sandwich konstruktion. Detta är hellimmat mot isolering som dock kan ha olika hårdhet och inv limmat mot oftast plywood som ger en stark och tåligt tak.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Jo, Bror Axelsson, men det är ju just den typen av tak som blir mest skadad av hagel. Sandwichkonstruktiioner är det i regel alltid. Ytskikten är antingen aluminiumplåt eller plastpaneler och invändigt ofta plywood , som ibland är täckt av andra material eller lackade.

Om plywooden låg närmast under ytskiktet, så skulle det ge ett ordentligt stöd åt de tunna ytskikten vid mekanisk åverkan / belastning. Det gör inte de använda skumplastmaterialen, som man i regel limmer ytmaterialen på idag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hagel!

Allis der hadde du forklaringen på hvorfor jeg ikke fikk bulor i aluplaten på min bil. Den er hellimt på blå styrofoam - dvs. den hardeste typen. At epoxy/glassfiber spoileren fikk en liten stjerne kan komme av 3 mm uten fyllmasse.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hagel!

Mycket intressant läsning. Om jag inte minns fel så finns det en hel del husbilsproducenter som använder sig av bara plast i ytterskiktet, alltså inte glasfiberarmerad. . .

Skummets mekaniska egenskaper är väldigt viktiga och det är med stor sannolikhet anledningen till varför vissa husbilar med aluminium klarar sig bra i hagelskurar och andra mindre bra.

När det gäller glasfiberarmerat så undar jag om det finns någon som vet om det är väv, matta eller klipp som används för att tillverka ytterskiktet. Kan nämna att när det gäller fritidsbåtar så är det ytterst få varv som använder väv till skrovet.

Även om glasfiber är mer fjädrande än aluminium så undrar jag, följer skummet med upp? Eller sker det en delaminering eller brister skummet vid återfjädringen?
/David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hagel!

David, du har helt rett - det er mange biler hvor en må legge en plate på taket før en går inn for å montere utstyr. Plasten bøyer seg ned ved normal skostørrelse og ikke alltid kommer opp igjen. Jeg har assistert med montering av paraboler, og vet hva jeg skal se etter. Vi må behandle mange av alutakene på samme måte som plasttakene - også endel av epoksy/fiber takene gir etter mer enn de tåler, ofte med delaminering som resultat.

Av alutakene er det noen få ved siden av N+B sine biler som jeg ikke har betenkligheter med å bevege meg rundt i sokkene og til og med sette kneene ned på taket. Har sett prøver på sandwich i ganske mange biler - de mest skremmende har et skum som minner om det en tetter rundt dører og vinduer på hus, helt uten elastisitet - det må bli delamitering av dette.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

I sandwichkonstruktioner med plåt (aluminium eller stål) som ytskikt lackeras dessa utan någon form av armering.

I sandwichkonstuktioner där plastpaneler används (omättad polyester eller epoxyhartser) måste dessa alltid vara armerade för att tillräckliga mekaniska egenskaper ska uppnås. Dessa matrismaterial utan armering har mycket dåliga mekaniska egenskaper. I regel används då väv eftersom lösa fibrer, s k huggen roving, ger för tjocka laminat och kräver tjockare ytterskikt (gelcoat).

Gelcoatskiktet är alltid oarmerat och ingenting annat än ett slags lackskikt, och det är detta lackskikt som lätt får sprickor vid punktbelastningar. I princip kan sådana lackskikt vara kemiskt likadant uppbyggda som lack för aluminiumlpaneler.

Både aluminiumplåt och armerade plastskivor lamineras / limmas på det underliggande isoleringsmaterialet. Visst har de mekaniska egenskaperna hos isoleringsmaterialet stor betydelse för hur stora skadorna blir vid ett häftigt hagelnedfall, men det är ändå aluminiumplåtens resp plastpanelens egna grundläggande motståndskraft som fäller avgörandet. Ta en kulhammare eller liknande och gör egna praktiska prov och se resultaten.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Till Knugrone vill jag bara tillägga, att det i denna tråd handlar om skador vid hagelnedfall. Naturligtvis kan man tillverka husbilstak, som man kan gå på utan problem såväl med aluminiumplåt som ytskikt som med plastpaneler. Där är det ju avgörande hur man dimensionerar tjocklekarna och takkonstruktionen i sin helhet.

Den som är klok och rädd om sin husbil gör nog rätt i att alltid använda någon form av plattor om han vill vara uppe på taket.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hagel!

Om det uppstår många, relativt små, delamineringar vid en hagelskur, så efter några hagelskurar kommer ju sandwichkonstruktionen att mista sina mekaniska egenskaper. Detta eftersom ytterlagret delar sig från skummet. Från att vara uppbyggt (lite förenklat) av tre lager som upptar de krafter som verkar i taket så blir det ytterlager för sig och skum plus innerlager för sig.

Allis, jag var inte tillräckligt tydlig vad jag menade i inlägg #28, med ytterskikt menade jag snarare ytterlager alltså kompositlagret/aluminiumlagret. Det är här jag vill minnas att jag läst i teknisk data att vissa husbilar bara har ett ytterlager av plast. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken plastsort det var, kanske ABS?
/David
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Jag förstår inte riktigt hur du menar, David.
Vid ett hagelnedfall uppstår mer eller mindre stora intryckningar, men det finns ingen anledning tro att det skulle bli någon delaminering av hela plastskiktet från underliggande skummaterialet? Ett sådant husbilstak har kvar sina mekaniska hållfasthetsvärden efter en eller flera hagelskurar, MEN det kan se bedrövligt ut med alla sina "dimples" (bra ord, som används för golfbollar) !!!

ABS (akryl-nitril-styren) som ytterskikt i sandwichkonstruktioner för husbilstak är enl min uppfattning totalt otänkbart. Det skulle brytas ned / oxideras av UV-ljusets inverkan på kort tid och förlora sina hållfastegenskaper. Dessutom förekommer det materialet aldrig med glasfiberarmering. Det finns bara omättad polyester och epoxyhartser att välja som matrismaterial för det man i dagligt tal kallar "glasfiber" resp "kompositmaterial".

För ytterligare info rekommenderar jag dig att söka vidare hos tillverkaren av tak-materialet resp hos husbilstillverkaren själv.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Hagel!

Allis, jag märker att du inte förstår mig. Jag vet att ABS inte används som del i ett kompositmaterial.
Med kompositmaterial menar jag t.ex. glasfiberarmerad polyester, kolfiberarmerad epoxy. . .
Med plast eller "bara plast" menar jag t.ex. ABS, polyester, polyetylen. . .

Tog med kulhammaren idag till Elmia, men det var inte populärt hos försäljarna;)
/Simma lungt, David
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Jaja, David, plast är ett stort område och man kan lätt snacka förbi varann.

De flesta kan räkna upp ett dussintals olika metaller ur den avsevärt mindre oorgansika kemin, rangordna dem i kostnadsordning, skilja dem i utseende, användningsområden, egenskaper mm.

När det gäller plaster så är kunskaperna fortfarande mycket begränsade. Någon beskrev det som "det finns hårdplast och mjukplast - hårdplast spricker och mjukplast smälter i diskmaskin". Inget ont menat med detta, men så är det tyvärr och skolans utbildning på området är tyvärr skrämmande dålig. Kemi har dålig klang och plast är onödigt slöseri med olja enligt andra svepande omdömen, och på den vägen är det.

Den som köper en dyr husbil tänker nog sällan på hur taket är eller ska vara konstruerat för att klara sig bäst genom årens strapatser i väder och vind. Han får en bil med tak med lackerade plast- eller metallpaneler och skillnaderna i kostnad, utseende och egenskaper är i regel små. Om den utsätts för värsta sortens hagelnedfall blir båda ungefär lika skadade och är ungefär lika svåra att reparera eller byta ut.
Slutsatser att dra av allt detta??? Det finns nog inget enkelt svar. Shit happens även med husbilar, de kan t o m krocka, brinna upp mm.

Bästa skyddet för ett husbilstak vid hagelnedfall är väl den där jättestora uppblåsbara gummimadrassen någon talade om tidigare, och helst ska den ligga monterad där uppe på taket och kunna blåsas upp snabbt under färd. Det gäller att tänka nytt!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Knaus har GFK tak mot pristillegg som tillvalg på sine sunliner biler for motstå hagl skader. Bilene blir i gjennomsnitt 8 kg tyngre, ut fra deres utstyrsliste.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Komposit i någon form (glas/kolfiber/polyester) blir väldigt starkt om det görs på rätt sätt. Lacken på husbilars komposit bör vara polyuretan. Det klarar rörelser i karossen bra. Gelcoat/topcoat spricker lättare.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Intressant info det där att Eura byggs i GFK i sin helhet, HåkanJ.

Det är tyvärr svårt att få fram den typen av info från försäljarna och ur de broschyrmaterial som finns tillgängligt. Innan jag skriver under köpekontraktet för nästa husbil kommer jag att begära att få besöka fabriken för att få exakta besked om b la sådana konstruktionsdetaljer.

Betr PU-lack (polyurethan) som Esbjörn skriver om, så är det enl min erfarenhet ett utmärkt alternativ - på aluminiumpaneler. När bilen byggs på sandwichelement med GFK-paneler som ytmaterial finns det egentligen ingen möjlighet att undvika gelcoat-skiktet baserat på antingen polyester eller epoxy. Man kan inte använda PU som gelcoat i stället.
Däremot är PU-system nog det bästa alternativet för renoveringen av gamla GFK-ytor, efter att ha slipat ner det gamla ytskiktet mycket noga. Främst gäller det att få bort allt vad vaxrester från tidigare. Jag har sett en del plastbåtar, som har renoverats bra av ambitiösa och duktiga ägare på det sättet. Tekniken beskrivs väl av leverantörerna av sådana material. Men lätt är det inte.

Topcoat används huvudsakligen invändigt i GFK-laminat för att täcka glasfiber och för att ge en enhetlig färg, men aldrig som utvändigt ytskikt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Allis
Förstår på dina inlägg att du kan det här.
Bifogar en länk till Eura där dom beskriver lite om GFK.

Eura Mobil


Pratade med en säljare i tyskland i somras som sa att bland dom "vanliga" husbilarna så är det bara Frankia och Eura som bygger så här. Dom exlusivare bilarna som Concord mfl. bygger tydligen också med GFK.
 
Toppen