• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hagel!

F

F.d. 5085

Guest
Det var ingen bra dag. Vi var på hundutställning söndagen 22 Juni i Heteren Holland och hustrun "sprang i ringen" med bouviertiken Ulriikka och jag och bouvierhannen Killeri loppade oss under markisen och filosoferade som män brukar göra.
Plötsligt blev det väldigt mörkt och jag rycktes ur min dvala och såg att termometern visade att det på cirka fem minuter blivit tio grader kallare.
Jag och Killeri tittade på varandra och insåg att det nog var fara å färde, varför vi tog skydd i vår fina och glänsande Dethleff.
Knappt hade vi dragit igen dörren innan artillerielden började och vi såg att den bestod av hagel med en diameter på cirka tre centimeter. Det small mot taket som om Gud hade skjutit med maskingevär mot området och vi sände en medlidsam tanke åt matte och Ulriikka som med bara ett utställningstält som skydd måste försöka överleva denna kanonad av hagel. Samtidigt gratulerade vi oss själva som hade detta utmärkta skydd men tacksamheten dämpades en smula då vi såg vår holländske grannes vindruta bli mjölkvit då den krossades.
Efter några minuter slutade det hagla men området var täckt av is och svärande bilägare som undersökte vilka skador på bilarna som hagelstormen gjort (holländare har ett stort förråd av svordomar, nästan i klass med finnarna).
Hustrun var också något isig men tinade upp på vägen hem, särskilt när jag berömde husbilars motståndskraft mot hagel – där ligger personbilar med sina mer vågräta fönster i lä, förklarade jag vist.

Vid hemkomsten till campingen i Oosterbeek träffade jag grannarna som också drabbats av samma hagelstorm.
- Hey you, vilka skador har din bil fått?
- Skador? Alla fönster är hela.
- Fönster ja, men ditt platta tak?

Fylld av onda aningar stack jag upp huvudet genom en av takluckorna och ser till min fasa att taket ser ut som ett månlandskap, det vill säga fyllt av kratrar med några centimeters diameter.
Det är bara att sälla sig till de andra i klagokören och begära ett intyg från campingvärden om att en hagelstorm dragit fram över området den 22 juni.

En engelsman förklarade att hans husbil tappat 10 000 pund i värde och att detta inte skulle gå att reparera.
- Om jag har tur får jag summan från försäkringsbolaget och kan på så sätt kompensera mig då jag försöker sälja bilen men vem vill ha en husbil som ser ut som om det varit med i ett världskrig?

Vi får se vad vårt försäkringsbolag säger. Kanske är det ingen idé att reparera? Trots allt så läcker det inte in vatten och det är väl det viktigaste.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Tips för överraskande hagel.
Pumpa upp en luftmadrass och förankra på taket.
Har alltid en sådan med i fall att. Ingår i vårt sortiment för "basutrustning i husbil"

mvh
Werner
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hagel!

Vi väljer om möjligt att stanna under en bro eller ett större träd vid kraftiga hagelskurar.

Det kan vara direkt livsfarligt att gå ut under pågående hagelskur för att lägga något på taket som skydd för bilen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Jag minns inte var men jag har läst att bilar med glasfiberkaross skulle vara mer motståndskraftiga mot hagel. Kan det verkligen stämma? Med tanke på hur tunnt skalet är ligger det närmare till hands att tro att det skall spricka vilket skulle vara förödande. En buckla (OK, många bucklor) medför ju inte annat än ett skönhetsfel och en ytterst marginell försämring av isoleringsförmågan. Ett sprucket tak däremot lär bli ganska blött.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hagel!

Det pågår en heftig diskusjon i Tyskland om hva en kan gjøre for å unngå haglskader. En tynn alu plate på en myk isolasjon blir helt sikkert bulket, har forøvrig vær på tak som blir bulket hvis du går ned på kne på taket! En ny armert plastplate er elastisk og kan ta opp en god del energi før den sprekker, det er også akseptert at en kan slipe ned gelcoaten og fylle i med ny plastmasse i bulkene og så legge på ny gelcoat.

Var en gang utsatt for en kraftig haglskur, ca. 2 cm hagl i vår forrige husbil uten at alutaket fikk bulker. Vet ikke om dette bare var flaks eller om den harde styrofoamen i sandwichen hindret innslag, men det ble en liten sprekk i en epoxy del.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hagel!

Se där ja nu fick vi ett nytt tips när vi köper begagnat, kolla takets skick:wink:
Werner hur stor husbil har du med tanke på luftmadrassen:confused:

Gurra
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Se där ja nu fick vi ett nytt tips när vi köper begagnat, kolla takets skick:wink:
Werner hur stor husbil har du med tanke på luftmadrassen:confused:

Gurra

Vi fick tipset för ett antal år sedan från vänner i Österrike.
Centraleuropa har ju tyvärr vädermässigt sett då och då hageloväder.
Så när vi köpte vår första och till storleken 5,20x2,15 lilla husbil, skaffade vi också 2 större luftmadrasser,vilka täcker in ca 90% av taket.
Vi fick anledning att prova dessa för ca 1 månad sedan då vi var på camping i Småland.
Fungerade förträffligt; snabbt och lätt, pumpa och förankra med "spindlar".

mvh
Werner
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hagel!

Liggunderlag borde vara ett alternativ till luftmadrass. Väger mindre, suger inte vatten.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hagel!

Jag har ett antal gånger upplevt häftiga nedfall av hagel - upp till 2-3 cm storlek - som ger kraftiga märken i alla vanliga bilars horisontella plåtytor. För ca tio år sedan gav ett extremt hagelnedfall med ännu större hagel enorma skador på miljoner bilar i Frankrike, BeNeLux och Tyskland. Ett par år innan detta hade bl a på Citroen utrustat flera av sina modeller med motorhuvar i plast (s k SMC-material, dvs "sheet moulding compound") och nu kunde man se hur de sistnämnda hade klarat sig utan skador av haglet. Hur många bilar som har liknande karossdetaljer vet jag inte som pensionär.

Sedan många år har flertalet lastbilshytter stora karossdelar tillverkade i denna teknik av ytterligare flera skäl, inte minst av vikt- och korrosionsskäl

MEN - även om diverse konstruktioner i plast har dessa fördelar och ekonomiskt nästan kan konkurrera med plåt, så finns det stora problemet med reparationer. Vilken verkstad som helst kan buckla ut bucklor i plåt, spackla, slipa och spraya på lack, men kunskapen att reparera skador i plastpaneler saknas i stort sett. Tänk då inte bara på Sverige utan på alla länder där bilindustrin vill sälja sina bilar. Därför lär inte metallplåt kunna bli ersatt ännu på många år i s k vanliga bilar.

På husbilar och husvagnar är jakten på vikt och isolering mot kyl / värme är av största betydelse. Där är de dominerande karossmaterialen sandwichkonstruktioner med millimetertunna plåt- eller plastpaneler som ytmaterial. Alla vet hur lätt det är att åstadkomma intryckningar i sådana ytor. Att i efterhand "reparera" eller återställa ett ca 12 m2 stort husbilstak, som fått tusentals bucklor av stora hagel, är enligt min mening i praktiken näst intill omöjligt. Att t ex spackla ut dessa bucklor och lägga på ny gelcoat på en så stor, vågrät yta fordrar stor skicklighet, stora pengar och speciell utrustning och lämpliga lokaler.

Det enda som enl min mening skulle kunna skydda ett husbilstak från att bli skadat, i den typ av hagelnedfall som vi talar om här, vore ett flera mm tjockt och poröst gummimaterial, ovanpå det vanliga ytmaterialet av plast eller aluplåt. Detta skulle ändå skulle få sina bucklor av de tunga haglen, men de skulle döljas helt eller delvis av den återfjädrande gummimattan.

(En viss typ av tunna gummimattor finns redan att köpa på marknaden och kan rel enkelt limmas fast på taket.)

VAR finns den husbilen att köpa???? Tills man hittar den på marknaden är nog enda alternativet att gömma sig under en viadukt el dyl när eländet bryter ut!!
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Ett antal faktorer inverkar på fordonets skada ifråga när det träffats av hagel.

massans hastighet på nedfallet
vinkeln på nedfallet
vart på fordonet hageln träffar
vilken typ av material som fordonet har
konstruktionen på materialet
tjockleken på materialet.

mvh
Werner
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Vi har nu varit med om en upplevelse i Italien som vi gärna hade klarat oss utan. HAGEL, JÄTTEHAGEL!
Vi hade campat nästan två veckor på Villaggio Internationale i Bibione.
Dat. 23/8, och precis tillbaka från stranden, börjar molnen torna upp sig och det börjar mullra och åskan kommer igång mer efterhand.
Regnet övergår efter hand till hagel som växer i storlek som smäller i plåten, takluckor och fönster.
Det är mycket kusligt och jag får stoppa Ursula när hon ska försöka rädda motohuven med en tjock filt.
Det är livsfarligt att gå utanför markisen så vi går in i bilen istället och väntar till det är över. Vissa hagel var betydligt större än ett hönsägg.
Resultatet är när ovädret dragit vidare, bulor i bakdelen, vänstersidan, vä.framdörr, motorhuv, taket, liten stjärna i vindrutan och perforerad markis. Bara vänstersidan har cirka 88 bulor av olika storlek.
All försiktighet mot dörruppslag, boll-lekar, utstickande grenar m.m. under fem år var förgäves på de trettio minuterna det tog.
En italiensk granne med en husbil i glasfiber istället för plåt, klarade sig utan skador förutom Fiammaboxen han hade på taket sprack.
Jag har varit i kontakt med Folksam och det verkar inte vara några problem att få skadorna åtgärdade.
Kostnad för reprationen är inte klar än. Tippar 50-100000.
Takplåt får bytas, bakdel och vä.sida får antingen spacklas och lackas som dörr och motorhuv. Eller så limmas ny plåt utanpå den skadade plåten.
Vet ej vilket som bäst?
Eftersom att skadorna är av kosmetisk art, så får reprationen vänta till hösten.
Det var en mycket skakande upplevelse och på campingen såg man många ledsna människor dagen efter.
:msn_stormy: Hälsn. Krister o. Ursula :msn_stormy:
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Hagel!

Jag var med om en liknande hagelskur i början av augusti i Italien. Det verkar inte vara allt för ovanligt. Alla bilar på vägen stannade. Jag var rädd att vindrutan skulle krossas om jag kört vidare.
Min plåtbil klarade sej dock utan skador men jag såg lite senare en personbil som såg ut som den varit på picknick på en golfbana.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Aluminumplåt på taket av en husbil är max 0,8 mm tjock och är ganska känslig för typ hagel fotavtryck mm. Dock blir det bara bulor som bara är skönhetsfel Glasfibertaket är lite tjockare men mera ömtåligt om ett hagel eller dyl träffar detta tak så kan det uppstå miktoskopiska sprickor i gelcoaten som kan komma att ge samma resultat som på båtar där vatten långsamt tränger igenom och ger fuktskador.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hagel!

har hänt oss med bil i koratien för många år sedan, gick & tänkte snart rullar jag bilen i en backe för alla skador den hade, tak, fram & bak lucka, dörrar, ringde och kollade med försäkrings bolaget efter ca: 4 mån fick då reda på att det gick på försäkringen, nu mera fixat O vad glad jag blev, bilen hade gått 1200 mil
kolla med bolaget.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Tyskeforsikringsselskaper er i ferd med å endre villkår på sine avtaler. Med alu får man sannsynlig vis ikke lenger dekning for f.eks hagl skade og skade blir det av hagl i tyskland. Med GlassFiber så vil det ikke bli endring, siden samme skade ikke oppstår, iflg min forhandler der nede. Han fraråder alu. om det mulig å velge på respektive merke.

slenger på at Knaus er stengt pga økonomiske problemer!

Reisemobil-Branche bei promobil.de - Knaus-Tabbert-Group in finanziellen Schwierigkeiten
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hagel!

Har vært på mange bobiltak. På noen kan det bli buler bare enn setter kneet ned, andre ser ut til å tåle nesten hvilken belastning en gir. Er noe skeptisk når en bøyer ned glassfibertaket med flere milimeter ved å sette det enen kneet ned litt for tungt. At glassfibertaket kommer opp etter noen minutter skuler i hvert fall problemet. På min egen har aluminiumen aldri gitt etter, og ved en haglskur med golfballer ble det heller ingen merker i aluminiumen, men en liten stjerne i en glassfiberdel... Tror det kan ha sammenheng med hardheten på isolasjonen i sandwichen, og litt tykkere alu enn på de fleste.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hagel!

Kanskje din bil har en noe for svak glassfiber konstruksjon i den delen siden den krakkelerte?

Angående aluminium så fikk en nabo en liten og triviell bulk i taket på sin campingvogn. Han fikk skaden taksert og han forventet litt sparkling og lakk. takstmannen derimot sa at han tok ikke lenger noen sjanser, og foreskrev bytte av hele takplaten. Dette forklarte han med noe som at når aluminium brukt som utvendig hud ble plastisk deformert(synlig bulk), så blir det store mengder mikroskopiske sprekker i overflaten/overflatebehandlingen, også innvendig. Spesielt den innvendige overflaten av bulken og i forbindelse med tak, var dette en risiko de ikke ville ta sjansen på lenger.
Utvendig sa han at ny lakk var bra så det holder, men problemene oppstår på innsiden etter lengre tid.
Han bablet om en helt spesiell overflatebehandling på platene i bobil og vogn for å unngå alupest/korrosjon og risiko for en the-sil, den overflatebehandling disse alu. platene hadde tåler ikke plastisk deformasjon og om de får en plastisk deformasjon så blir denne overflatebehandlingen brutt og åpnet, og det som da kunne skje, så ville han ikke ha ansvar for dette senere og derfor ble det nytt tak på hele vogna til naboens store glede oppe i det lille uhellet!.
 
Toppen