• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höja lastvikten - nackdelar?

F

F.d. 16304

Guest
Det har på forumet talats i enbart positiva ordalag att höja bilens totalvikt så man slipper vara rädd lasta för mycket. Finns det då inga nackdelar alls med att typa om totalvikten, eller kommer solen alltid att skina efter en dylik operation?
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

mmja, man får oftast högre försäkringspremie, ibland kraftigt ökad beroende på bolag och andra faktorer, det är väl en sak, sedan måste man in varje år på besiktning istället för vartannat. Det blir dyrare att åka i utlandet med vägtullar och sådana avgifter eftersom dom baseras på vikten. Det är väl några saker, finns säkert mer, dock uppväger fördelarna enligt mitt sätt o se på saken.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

mmja, man får oftast högre försäkringspremie, ibland kraftigt ökad beroende på bolag och andra faktorer, det är väl en sak, sedan måste man in varje år på besiktning istället för vartannat. Det blir dyrare att åka i utlandet med vägtullar och sådana avgifter eftersom dom baseras på vikten. Det är väl några saker, finns säkert mer, dock uppväger fördelarna enligt mitt sätt o se på saken.
Jag förstår inte vad du menar med att besikta vartannat år, mig veterligt så måste man besikta bilen varje år, men du kanske har en annan uppgörelse med bilprovningen :confused:
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Jag tänkte lägga till ett blad i fjädringen ty hon är på tok för mjuk. Lastvikten är också tråkigt låg, så pass låg att man åker dit när tankarna är fyllda. På mitt samtal till Ford nu i förmiddags, generalagenten alltså, fick jag svaret: "- Pfft...det kan du glömma. Sånt gör vi inte." Jag är en sån som nästan aldrig ger mig, :D, men vart tusan annars än till Ford kan jag vända mig???
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Eftersom vi köpte en ny bil så hade inte vi inte behövt på 2 år, men nu väger bilen 4000kg så då är det direkt besikting, det var det jag tänkte på:p


Jag förstår inte vad du menar med att besikta vartannat år, mig veterligt så måste man besikta bilen varje år, men du kanske har en annan uppgörelse med bilprovningen :confused:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Då förstår jag, det är bra med ett klargörande :yes:
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Det är tråkigt,men det är tillverkaren som avgör om totalvikten kan höjas. I ditt fall kan det tänkas att garanterade axelbelastningar eller andra begränsande saker gör att totalvikten inte kan höjas. Men du kan alltid försöka få ett klargörande varför totalvikten inte kan höjas av generalagenten. Inte av Ford försäljaren.
Fjärrkontroll
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Det har på forumet talats i enbart positiva ordalag att höja bilens totalvikt så man slipper vara rädd lasta för mycket. Finns det då inga nackdelar alls med att typa om totalvikten, eller kommer solen alltid att skina efter en dylik operation?

Hej. Om bilen är Italiensk så nog bäst att låta bli.Risken är att hjullagerhaverierna blir ännu mer frekventa. M.V.H. Göte27
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Hej!
Som det verkar nu kommer det att krävas ett nytt körkort för 3501-7500kg år 2013, C1 icke kommersiellt. För viktklassen över, ett vanligt C-kort. Inga övergångsregler är kända men kan komma. Nytt teoriprov och uppkörning klarar nog alla med lite möda och kostnader. Vad man bör veta är att till ansökan om dessa körkortstillstånd skall bifogas resultat av genomgången läkarundersökning där kraven på syn är högre, det krävs acceptabel syn på båda ögonen bl.a. men även allmänt, blodtryck m.m. Har man tveksamheter om sin hälsa så väg inte upp bilen innan du kollat dig själv.
/Åke
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Hej!
Som det verkar nu kommer det att krävas ett nytt körkort för 3501-7500kg år 2013, C1 icke kommersiellt. För viktklassen över, ett vanligt C-kort. Inga övergångsregler är kända men kan komma. Nytt teoriprov och uppkörning klarar nog alla med lite möda och kostnader. Vad man bör veta är att till ansökan om dessa körkortstillstånd skall bifogas resultat av genomgången läkarundersökning där kraven på syn är högre, det krävs acceptabel syn på båda ögonen bl.a. men även allmänt, blodtryck m.m. Har man tveksamheter om sin hälsa så väg inte upp bilen innan du kollat dig själv.
/Åke
Vet inte om jag håller med ?
Överlast är knappast något som är "hälsosamt"
Kan till och med kosta körkortet om allt går snett.
Min ålder kanske gör att jag inte ska tro på framtiden, men jag är optimist !!:p
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Nackdelar!

Jag begärde genom vår leverantör att höja vår bil Fiat maxi chassi med boggie från 4500 till 5000 kg. Enligt Forsbergs som är agenter till Hobby kostar detta 2500 kr. Chassiet är godkänt för vikten. Vad som behövdes var ett bromsintyg och en ny typskylt samt uppvisning på besiktningen. 2500 kr är det skäligt?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Av 2 500 kronor utgör 500 kronor moms.
Registreringsbesiktningen kostar ca 300 kronor (exkl moms).
Intygen kostar säkerligen några hundralappar att utfärda.
Återstår ca 1 500 kronor (exkl moms) för ett par timmars jobb, vilket torde vara ett tämligen lågt verkstadspris...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

...jag begärde genom vår leverantör att höja vår bil Fiat maxi chassi med boggie från 4500 till 5000 kg...

Alltså, det behöver INTE vara Ford (som vi har som chassie), det kan likaväl vara LMC (vårt fabrikat) som kan utfärda detta? Förstår jag rätt?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Nackdelar!

Jag begärde genom vår leverantör att höja vår bil Fiat maxi chassi med boggie från 4500 till 5000 kg. Enligt Forsbergs som är agenter till Hobby kostar detta 2500 kr. Cahassiet är godkänt för vikten. Vad som behövdes var ett bromsintyg och en ny typskylt samt uppvisning på besiktningen. 2500 kr är det skäligt?


Är det AMC-Chassi från AL-KO Kober Ni har ?

Då finns skylten redan på balken mellan kylaren och motorn.

Då ringer Ni till AL-KO Kober i Göteborg och beställer där bromsintyg samt ny skylt och far till bilprovningen för att höja totalvikten.

PS! Har gjort detta på vår husbil.

Kostnad Bromsintyg= 1.063:- Besiktning = 650:-.

Höjde från 3.500 kg till 3.850 kg vilket ursprungs chassit var godkänd för.

AL-KO fråga om jag vill höja till 4.000 kg, då hade jag måst byta torrisionsstaven i bakaxeln.

Kostnad: 5.000:- + 1,5 tim arbete. I detta ingick bromsintyget.

Ni kan läsa mer på AL-KO Kobers hemsida vilka chassin som kan höjas.

www.al-ko.se

När det gäller bilens standard chassi måste man tala med märkesleverantören "Importören" om det för första är möjligt och i andra hand hur gör man och vilka intyg behöves.
Om detta inte är möjligt finns det bara två alternativ; Montera dragkrok och införskaffa en släpvagn 750 Kg eller byta Husbil. För vad skall man unvara från bilen så man kommer ner i vikt och slipper ev. böter för ÖVERLAST.



Häls 571 :mcride:
 

Bilagor

  • skanna0001.jpg
    skanna0001.jpg
    70,6 KB · Visningar: 32
  • skanna0002.jpg
    skanna0002.jpg
    13,4 KB · Visningar: 472
  • viktförändringamc.pdf
    16,3 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

1995 inredde jag vår husbil en Iveco 35TD. (35 står för 3,5 ton). Jag kände inte till bestämmelserna om vikter utan byggde och inredde av hjärtans lust. Jag tänkte bara att blir den tyngre så får jag väl fixa C-kort.

Då jag var klar visade det sig att bilen vägde precis 3,5 ton, tom.

Ren tur att Iveco hade en variant som heter 45TD. Samma bil med några fjäderblads skillnad. Det blev alltså både billigt och enkelt att höja.
 
F

F.d. 57728

Guest
Hej Alve! Förstår att denna tråden är gammal som gatan men jag måste bara fråga om ditt iveco-bygge!
Köpte själv en Nordic på Iveco Daily 35.10 från 93 som visar sig vara alldeles för tung och som jag skulle vilja höja totalvikten på. Jag hörde av mig till Iveco för att få ett intyg för att höja vikten men de sa att jag behövde byta bromsar och en lång lista annat, plus betala 4-5000 för detta intyg.
Hur lyckades du öka vikten på din iveco? För som jag förstår var väl också det en 3,5tonnare?
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Sv: Höja lastvikten - nackdelar?

Det är tråkigt,men det är tillverkaren som avgör om totalvikten kan höjas. I ditt fall kan det tänkas att garanterade axelbelastningar eller andra begränsande saker gör att totalvikten inte kan höjas. Men du kan alltid försöka få ett klargörande varför totalvikten inte kan höjas av generalagenten. Inte av Ford försäljaren.
Fjärrkontroll
Vem skulle annars avgöra lastvikt/totalvikt?
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Är nu i Österrike på väg hem från Kroatien
Har en ny Adria Matrix Supreme 700 SL
Totalvikt 4500kg
Vägde oss i Brunflo med fulla tankar och fyra personer 4060 kg.
Blev invinkad för kontroll av vikt i Österrike på väg ned.fick visa regbevis och körkort
Polisen sa att jag saknade C-behörighet, skönt då att visa undantaget för körkort taget före juli 1996 skrev ut det på flera språk innan vi for hemifrån
Lite krångligare med dosor istället för vignett
Easygo++ funkade klockrent. Lite krångligare med Darsgo i Slovenien den pep 2 gånger varje gång vi passerade nån avläsare ,egentligen ska man åka till närmaste försäljningsställe då men det struntade vi i
När vi lämnade tillbaka dosan på gränsen till Österrike så var det inga problem
Vi hade förbetalt 20 Euro och skulle få tillbaka 2 Euro man skulle bara uppge kontonumret på banken
Dom fick behålla dom 2 Euro
Har inte hittills någon skillnad mellan våran 3.5 tons och vår nya
En sak är lite roligt/löjligt när vi kör i Tyskland får vi köra 100 på motorvägen och kör om långtradarna men när vi åker in i Österrike får vi köra max 80 och tradarna kör om oss
Har en Garmin 770 där vi ställt in vikten och måtten på husbilen det funkar klockrent med maxhastigheten utomlands men inte i Sverige
Roffe i Östersund
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
I många fall är nog en uppvägning oundviklig. När vi kontrollvägde vår HB visade det sig att vi körde med konstant överlast, trots mycket lite packning, efter uppvägningen kan man slappna av med tanke på vikten.
Uppvägningen gick väldigt smidigt (Rapido med ALKO chassie) jag bara bytte typskylten på torpedväggen, inget annat krävdes vid reg besiktningen.

Att köra med överlast har sina risker, förra sommaren hade man en stor viktkontroll av husbilar längs E-6 (kontrollplats Heberg), där var det ett antal husbilar som var körda åt sidan, antagligen fick de inte fortsätta på grund av överlast.
 
Toppen