• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Håll mössen borta

om man tänker lite längre, en mus har ett enormt luktsinne.
så det kvitter nock vart man sätter upp en fälla med godbitar i så kommer musen hitta det o gå ditt.
därför kommer jag alldrig beta en fälla o sätta i bilen.
det ju en inbjudan till kalas, för musen lukter maten långt utanför bilen
Det er et godt poeng. Samtidig har jeg ikke fanget en eneste mus i bobilen etter at jeg satte opp en elektronisk "museskremmer" på dashbordet, med feller matet med nøttesjokolade (fanget én mus den første høsten, før jeg kjøpte museskremmeren).

Når bilen ikke er i bruk står den parkert på grus rett utenfor huset, og om vinteren kan jeg tømme musefellene på loftet daglig. Har veldig lyst til å prøve en museskremmer på loftet også, bare for å teste litt. Det virker veldig tilfeldig om man får mus eller ikke, uansett tiltak...

Det er et godt poeng. Samtidig har jeg ikke fanget en eneste mus i bobilen etter at jeg satte opp en elektronisk "museskremmer" på dashbordet, med feller matet med nøttesjokolade (fanget én mus den første høsten, før jeg kjøpte museskremmeren).

Når bilen ikke er i bruk står den parkert på grus rett utenfor huset, og om vinteren kan jeg tømme musefellene på loftet daglig. Har veldig lyst til å prøve en museskremmer på loftet også, bare for å teste litt. Det virker veldig tilfeldig om man får mus eller ikke, uansett tiltak...
Vad har du för ”museskremmer”? Jag har haft två stycken olika i husbilen utan att de gjort någon nytta.

Senast ändrad:
På Fiat är det ett känt ställe vid B-stolpen som mössen gärna tar sig in genom. Vi har alltid haft integrerade och tätade de avkapade B-stolparna ordentligt och har inte haft möss inne i våra husbilar även om det funnits möss på utsidan. Givetvis händer det att de gnager sig in men då beror det nog på att man glömt något ätbart som dessutom doftar läckert. Värme eller inte verkar inte spela så stor roll, under 10 år hade vi värme på och det var flera i samma hangar som fick möss i sina husbilar utan värme med en del skador men vi fick inga eftersom de inte tog sig in. Nu har vi frostfri förvaring sedan 4 år och där finns också möss men inga problem ännu för oss. Vi har alltid haft fri tillgång till husbilen och åkt ut en eller ett par ggr i månaden eller åtminstone besökt husbilen om det nu har betydelse.

Tillbaka
Toppen