• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsning från Sicilien

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej, nu är det maken som skriver. Min livskamrat och högt aktad person fyller år i morgon bitti, hon fyller nämligen 61 år. Vi har känt varandra i 39 år och levt ihop i 33 år och vet ni vad, jag blir bara mer förälskad för varje dag. Jag skulle verkligen vilja överraska henne med kaffe på sängen men mina kokkunskaper stäcker sig inte så långt så vi tar scootern imorgon och åker till gamla Modica där jag bjuder på en underbar Sicilansk lunch och fri shooping, men med reglerade nivåer. Så jag vill utbringa ett fyrfalldigt hurra och GRATTIS älskling!!!!!:mcride:
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

:music-icon:Grattis på födelsedagen Christina!
Hoppas att du får en riktigt fin dag. Du och jag tillhör samma årskull, Anders och jag började dock tidigt så vi har hunnit vara gifta i 43 år nu.

Många hälsningar från Anders och Birgitta
 

Bosse & Lena

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3211
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej, nu är det maken som skriver. Min livskamrat och högt aktad person fyller år i morgon bitti, hon fyller nämligen 61 år. Vi har känt varandra i 39 år och levt ihop i 33 år och vet ni vad, jag blir bara mer förälskad för varje dag. Jag skulle verkligen vilja överraska henne med kaffe på sängen men mina kokkunskaper stäcker sig inte så långt så vi tar scootern imorgon och åker till gamla Modica där jag bjuder på en underbar Sicilansk lunch och fri shooping, men med reglerade nivåer. Så jag vill utbringa ett fyrfalldigt hurra och GRATTIS älskling!!!!!:mcride:
:msn_party:GRATTIS PÅ DIN FÖDELSEDAG IDAG LILLA GOA CHRISTINA ! HOPPAS ATT LUNCEN SMAKADE !! NI LÅTER SÅ NYFÖRÄLSKADE SÅ JAG FÅR VÄL SKICKA ETT KORT PÅ DET RARA PARET IMG_0645.JPG
KRAM PÅ ER FRÅN LENA O BOSSE
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Lördag och inatt kom det en stormvind som hette duga! Det var oudvikligt att inte vakna, åska regn och en hagelskur och allt var över på någon timme. Vinden däremot är kvar, men har mojnat något och tur är väl det när vi skall njuta av skidåkning så parabolen måste upp. Ute skiner solen och det är 15,5 grader.
Vi åkte ju en scootertur i torsdags till gamla Modica. Det är en spännande stad med kultur så det räcker och blir över. Man blir hungrig när man är kulturell, det fixar man lätt på en av de många sicilianska restauranger som bjuder på massa med kulinariska rätter på matsedeln. Det spelar ingen roll vad man beställer har vi märkt, för allt är en läckerhet för gommen. Den här dagen åt vi en ostfylld pasta med tomatsås och massor med parmesan.
Mätta och belåtna återvänder vi till vår scooter. Vi bestämmer att vi skall leta efter en gata som kommer ner från bergen som vi "råkade" hamna på för två år sedan när vi kom ner till Sicilien, vi var dessutom två Concordebilar, vi körde först för vi "hittade" trodde vi. Man kan ju inte komma ihåg allt!? men den historien skall jag berätta en annan gång!
Vi körde vidare, det tog lite tid att ta sig ur stan eftersom det hunnit bli siesta och alla ska någonstans. Vi valde att ta en annan väg hem och åkte i en underbart vacker dalgång ända ner till havet och vidare tillbaka till husbilen. Det blev faktiskt åtta mil körda den dan. Nu behövde vi en välförtjänt vila för det kändes i kroppen dessa åtta mil. En ljuvlig dag. Här kommer några bilder! Jag kan inte vända två bilder rätt så ni får lägga huvudet på sned.:mcride: Tack den som har vänt mina bilder!!?

vinter resa 2009-2010 015.jpg

vinter resa 2009-2010 020.jpg

vinter resa 2009-2010 021.jpg

vinter resa 2009-2010 018.jpg

vinter resa 2009-2010 023.jpg
 
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

:)Solen skiner även idag, på samma sätt som tidigare dagar sedan vi kom ner till Sicilien. Vi ser det som en kompensation för förra årets väderlek.
Här vi står med bilen parkerad så finns det en liten trädgård 50 meter ifrån oss. Den ägs av en äldre man som är i åttioårs ålder. Vi kan inte prata mycke med varandra men vi förstår varandra hyfsat. Ibland dyker han upp med diverse grönsaker till oss som gåva. Persilja, en lång fläta med vitlök och en grönvit vacker växt som jag inte hade en aning om vad det var, den var dessutom taggig som den värsta tistel. Det kommer en bild på den efter skrivandet. Vi var mycket fundersamma över denna växt och våra bekanta i bilen bakom tar den med till en Siciliansk man, för att ta reda på hur man tillreder denna taggiga växt?
Under tiden hon är iväg med "grönsaken" så ropar den lille mannen på mig och jag traskar över. Han fortsätter att plocka upp dessa taggiga saker och fullkomligt fyller min famn med dessa stickiga växter. Aqua, säger han, jag skall alltså skölja av växterna. Jag går tillbaka till husbilen och lägger allt utanför, ett berg av taggar!
Jag ser när väninnan kommer tillbaka, lättat av att ha blivit av med nåldynan. Hennes min, när hon får se det nya berget av stickande plantor var obetalbar!
Enligt hennes sicilianske vän är det en växt som tillreds som spenat och han skulle dessutom ha gäster på kvällen så vi tyckte han kunde få alla plantorna. Ingen av oss kände för att ta itu med dessa "tistlar".

Till sist vill vi tacka Anders "knarrevik" för all hjälp med att göra en egen blogg. Vi är verkligen i nybörjarstadiet och ute i tassemarken känns det, men vi ska försöka. Sidan heter: fricamp.blogspot.com :mcride:
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 033.jpg
    vinter resa 2009-2010 033.jpg
    1,8 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Stooort tack för era härliga inlägg här på Husbilsklubben. Det låter onekligen som ni har ett underbart liv där nere. Vi var själva nere, dock på sommaren och bara i några veckor och bodde vid stranden hos en tysk kvinna. Torre Salsa, det kan inte vara långt ifrån där ni bor väl? Nu ska jag följa er blogg framöver. (+2 grader och regn i Stockholm i skrivande stund...)
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Om du använder Gunnars position på Google maps och därefter väljer satellitbild och zoomar in till max så ser du fem husbilar på bilden. De står längst ner mot vattnet (följ en rät linje från där det står "Torre Salsa Touristica Soc. Agr. Pa)

Där den ensamma bilen står på bilden stod vi. Helt uuuunderbart ställe. När vi var där var vi en av tre bilar och det var inte svårt att hitta en egen plats på stranden... De flesta övervintrarna stod dock uppe på "campingen" som Gunnars gps-position pekar på. Nere vid stranden var det fricamping under "ordnade" former. Det fanns en dusch med uppvärmt regnvatten och sen inget mer. Det kan ha hänt en del sedan vi var där 2005 däremot.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

LUCIA, det är så man känner sig lite religös när vi går på denna historiska mark idag. Vi står bara 6,5 mil ifrån den platsen i Syrakusa, (på det italienska språket heter staden Siracusa) där hon LUCIA led martyrdöden år 304 efter Kristus.
Vår dag började till Svt-worlds luciamorgon med kaffe och färska frallor från bageriet, dom underbara små bullarna har en aning smak av kanel. Den smaken ger en längtan till nästa morgon då det ar dags att avnjuta denna läckerhet igen.
Vi har börjat att pynta llite inför stundande julhelg. Ingen överdrift bara lite lagom.
Vi önskar er alla en trevlig Lucia:mcride:
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 003.jpg
    vinter resa 2009-2010 003.jpg
    1,2 MB · Visningar: 3
  • vinter resa 2009-2010 008.jpg
    vinter resa 2009-2010 008.jpg
    828,9 KB · Visningar: 5
  • vinter resa 2009-2010 011.jpg
    vinter resa 2009-2010 011.jpg
    1,2 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Idag är våran första dag med regn, i princip hela dagen och vad passar då bäst? Jo med en DVD film efter den andra. Och hur har vi det med ström i batterierna, naturligtvis får vi köra elverket 2 timmar för att fixa detta Om det ginge att montera ett viddkraftverk. Då det regnar här, blåser det alltid, vi har 3 st 130w solceller men det räcker inte för att göra oss självförsörjande, inte ens i solsken. Jag vet att det inte är lätt men man kan ju önska för framtiden. Jag önskar alla i HBK en god sömn och ett trevligt uppvakande i morgonbitti

:mcride:
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Christina & Åke,
vill bara säga att jag tycker att det är både trevligt och roligt att läsa om er vistelse på Sicilien. Så långt borta men ändå så nära. Julrosen, fastbunden på stammen, var en kul grej.
Av kvällens prognos att döma så får ni tyvärr bereda er på både blåst och regn några dagar.
Lycka till i fortsättningen och ha en underbar jul- och nyårshelg där nere.
V-backen :santa-3-icon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.621
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej, här i Norrköping är det -2°C just nu :(.
Men till saken ..... laddning. Ni har förmodligen kollat och vet nog det mesta om olika varianter, men ni är ju i den situationen att ni måste vara självförsörjande ibland så jag undrar bara om ni har sett den här gasoldrivna 12V laddaren som ger upp till 20A. Det är ju möjligt att ni har kraftigare laddning med er nuvarande variant men den här sköter sig själv om man vill vara bekväm av sig och slippa att hålla koll.
Den är gjord för att kunna monteras under bilen så den stjäl ingen plats.

Self Energy EG 20 Evolution Gasgenerator - 72206 - Tillbehör - Elektronik - gemerator - Reimo

GOD HJUL önskar JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hälsning från Sicilien

Jeg er selv ikke noen stor tillhenger av den tradisjonelle 3-bladeren med sin lyd, men finner et produkt som V20 VAWT Wind Turbine | Envirotek V20 Vertical Axis Wind Turbine meget spennende for husbilsbruk. Fest det til et rør som er bardunert og en kabel til batteriet og det gjør jobben selv.

Gjorde et søk på google med følgende søkeord: vertical wind turbines 12V

Fant også en italiensk som er endel kraftigere på webben til Flexienergy - Sistemi di generazione basati sull'utilizzo di energie rinnovabili - ser at de selges i UK for ca. 400 Euro for 500W utgaven.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

För att återgå till gårdagen då vi fick regn! Rensar luften, sa vi possitivt och det kan vi ju precicera lite i efterhand. Luftrensningen pågick hela natten, det kom ett åskväder som stannade upp ovanför oss, vi blev fullkomligt "översköljda". Morgonen var sig lik om man bortser från att solen lyste med sin frånvaro. Det var 15 grader ute. Det som inte var sig likt var våra fönster på bilen, det var knappt att vi såg ut:confused: SANDREGN, sa vi samtidigt! Det var bara att klä på sig och ut med högrtryckstvätten och sätta igång. Förra vintern var det här vardagsmat, men nu har vi blivit bortskämda, man glömmer så fort. Dags att vakna upp och inse att nu är det vinter härnere även om vi nordbor tycker att det är sommar. Vi har haft rena skurar på eftermiddagen idag och 17 grader, men nu skiner solen. :mcride:
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 002.jpg
    vinter resa 2009-2010 002.jpg
    755,3 KB · Visningar: 7
  • vinter resa 2009-2010 003.jpg
    vinter resa 2009-2010 003.jpg
    807,6 KB · Visningar: 7
  • vinter resa 2009-2010 001.jpg
    vinter resa 2009-2010 001.jpg
    1 MB · Visningar: 5
  • vinter resa 2009-2010 004.jpg
    vinter resa 2009-2010 004.jpg
    920,4 KB · Visningar: 5
Toppen