• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsning från Sicilien

F

F.d. 55319

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej igen,

En liten, men intressant detalj: hur kör ni internet?

-internet-cafe
-trådlös/WiFi
-mobilt modem
-eller satellit

hälsn
jyrki

Hej. Vi var i fjol från mitten av november till mitten av februari på Sicilien och använde mobilt modem. Det finns tre operatörer i Italien som säljer kontantkort lite dyrare än i Sverige, men funkar bra.Kan köpas för 1 månad i taget.

Hälsningar Catarina o Helge
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Godmorgon vi använder mobilt internet vi har operatören wind dom har lite olika kontantkort vi har köpt iår 5GB det kostar 30€ då kan du surfa i1 månad du kan också köpa timmar istället då kostar det för 100 timmar 15€ obs att det gäller bara för en månad har du inte surfat upp det du köpt så försvinner timmarna eller GB.Modemet kostar c:a 60€
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hälsning från Sicilien

Tryck på gemet, välj bild (inte alltför stor), ladda upp och sedan kan du förhandsgranska för att se om det blev. rätt.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    47,3 KB · Visningar: 78

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Godkväll idag har varit en mycket varm dag jag tror det har varit minst 24 grader vi har åkt scooter över 8 mil besökt vingårdar köpt ett gott rött Sicilianskt vin med druvan Nero De AVOLA en druva som ger ett nästan svart utsende god arom mycket fylligt och nästan gratis kostade 1,39€/liter som vi sa tidigare är det mycket billigt att leva här vi köpte 4 middagar på Lidl i Modica samt smörgårdsmat kostnad 20€
 

sonlin

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Vilket drömliv! Måste invänta sambons pension, men sen kommer vi också. Två frågor bara- Gasflaskor och koppling samt Toatanktömning- Hur löser ni detta?
MVH/Sonlin
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej vi har en adapter som passar till mackarna som säljer LPG så vi använder vår svenska composit flaska och fyller själva, jag ser ju när det börjar bli fullt ioch med den är genomskinlg, vi gör samma sak i sverige det kostar ungefär 110 kr för att fylla den 10 kg composit flaskan. Vi har fast tank så det är lite krångligt men en ggr i veckan åker vi iväg och tömmer, dom som har lös tank tar scootern och åker till en tömmningsstation
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hejsan, låter underbart att vara på Sicilien så här års, idag på morgon-TV sade de att det var 28 gr. Lyckliga ni. En fråga; vilken typ av adapter till gasolen har ni och har ni köpt den i Sverige?
Må så gott
Elisabeth
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej det är en adapter som sitter i alla bilar som kör på LPG jag tror dom kallas för hollänskt standard
jag tror inte du kan köpa dom i sverige däremot går dom att köpa i dom flesta campigtillbehörs firmor i Tyskland
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

tack för den info det finns så många bra finneser med denna hemsida hoppas jag gjorde rätt,en fråga jag har inte lyckats att få in bilder jag vet inte vilket gem som jag skall trycka på
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Om Du går tillbaka och tittar på Anders bild så ser Du en rad som heter teckensnitt.
Räkna från höger så är det det fjärde tecknet (efter pilarna och triangeln)
När Du har tryckt på gemet kommer det fram bläddraknappar,tryck på den översta så kommer det fram bilder Du kan välja,markera och sedan ladda upp och förhandsgranska.
Lycka till

Hälsningar
Jojje
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

hej igen tack för din hjälp men jag fattar inte hur jag skall göra när jag trycker på gemet händer ingen ting tacksam för dum dum hjälp
 
F

F.d. 55273

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Olika koordinatformat fortsätter att förvirra mig. Har hamnat några hundra meter fel ett antal gånger utan att inte riktigt förstå varför:

Försökte titta via Google Earth på er position. I Google Earth visas koordinaterna/rutnätet som Grader Minuter Sekunder. Om jag räknar om 42,457 decimalminuter till minuter och sekunder får jag det till 42 min 27,4 sek, och 47,419 decimalminuter till 47 min 25,1 sekunder.

Då hamnar jag, enligt rutnätet i Google Earth, mitt i ett villaområde längs via Catania, lite sydost om centrum i Marina del Modica - är det där ni står eller räknar/tänker jag fel igen?

Hej.
Vi har också problem med detta.
Skulle till en sjö, hamnade långt in i skogen. Hur lätt var det att vända där?
Mvh 705
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

hej igen tack för din hjälp men jag fattar inte hur jag skall göra när jag trycker på gemet händer ingen ting tacksam för dum dum hjälp

Du kanske trycker på Anders exempelbild,då är det dött.
Börja med att trycka på svara eller citera som Du har gjort i tidigare svar.
Där skall komma upp ett nytt fönster med bläddraknapparna efter att Du tryckt på gemknappen.

Hälsningar
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hur man lägger in bilder kan du läsa mera om på denna länk http://www.husbilsklubben.se/forums/t30301/ eller klicka på "Om Hemsidan" under "Öppet forum" i listan till höger på startsidan.

Jag är mer nyfiken på Sicilien så lägg gärna in bilder och berätta mera.

Undrar också om ni känner till ifall det finns gott om fricampingar utmed kusten med tillgång till färskvatten och tömning eller är det speciellt i Marina di Modica där ni är, ni kanske även kan ge råd om andra städer med fina fricamping platser.

Har ni någon uppfattning om hur många det kan vara som övervintrar i husbil på Sicilien, händer det ofta att ni blir ensamna på fricampingarna.

Finns året runt öppna campingar, vad är priserna för dom.
 
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

KJELL K;

Hej och tack för hjälpen med bilderna jag tror att jag hade för bråttom, du undrar om det finns mera fricampingar, jag vet att runt hela kusten finns det mysiga ställen att stå på många är i mysiga hamnar medan andra är direkt på stranden. Cefalu,Siacca är två små städer där vi själva har stått på nere i hamnarna och där fanns även vatten. Toatömning får man prata med dom som står på fricamparplats var dom tömmer just där. Större städer som Siracusa, Catania och Palermo bör man stå på camping eller bevakad ställplats. I Palermo finns en jättefin Ställplats med el och i priset 18€ ingår även två bussbiljetter in till stan och tillbaka.
De flesta campingar är öppna året runt, priser vet vi inte. Vi har däremot fått tips på en camping i Giardina-Naxos utanför Taormina som skall vara jättefin med utsikt upp mot Etna.
Så undrade du hur många fricampare som finns här vintertid, svårt att svara på men det är säkert ett hundratal. Mest tyskar några engelsmän, holländare, svenskar och italienare.
Frågan om vi skulle bli ensamma på fricamp.platsen, det har aldrig hänt men vi skulle förmodligen flytta på oss, det gäller ju att vara uppmärksam var man än är. Med soliga hälsningar just nu 24 grader i skuggan:spinny:Ps dom två första bilderna är från en liten stad 5km härifrån staden heter Pozzalo den tredje bilden är där vi står just nu
 

Bilagor

  • vinter resa 2009-2010 002.jpg
    vinter resa 2009-2010 002.jpg
    1,5 MB · Visningar: 10
  • vinter resa 2009-2010 003.jpg
    vinter resa 2009-2010 003.jpg
    1,6 MB · Visningar: 10
  • vinter resa 2009-2010 017.jpg
    vinter resa 2009-2010 017.jpg
    986,4 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
F

F.d. 2869

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Christina och Åke!
Kul att se att ni har det bra där nere. Här i Borås öser regnet ner.
Sköt om er.
Kram
Christina och Sven-Anders
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hälsning från Sicilien

Sicilien är en fantastisk ö med mängder av sevärdheter, många är mer än 2000 år gamla.

Möjligen har du redan sett min berättelse och bilder från Sicilien 2004, om inte så klicka på min signatur nedan så kommer du dit, det kanske kan bidra med några tips.
 
Toppen