• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hälsning från Sicilien

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej Gunnar! Varmt tack för ditt inlägg. Vi hade inte läst din reseberättelse tidigare och vi tyckte att den stämmer med vår uppfattning om Sicilien. Vi har tidigare varit i Portugal och Spanien på vintern men det kan inte jämföras med denna otroligt vänliga och vackra ö.
Hälsningar Christina & Åke
P.s klockan är i skrivande stund 16.50 Det är 19,5 grader D.s
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Olika koordinatformat fortsätter att förvirra mig. Har hamnat några hundra meter fel ett antal gånger utan att inte riktigt förstå varför:

Försökte titta via Google Earth på er position. I Google Earth visas koordinaterna/rutnätet som Grader Minuter Sekunder. Om jag räknar om 42,457 decimalminuter till minuter och sekunder får jag det till 42 min 27,4 sek, och 47,419 decimalminuter till 47 min 25,1 sekunder.

Då hamnar jag, enligt rutnätet i Google Earth, mitt i ett villaområde längs via Catania, lite sydost om centrum i Marina del Modica - är det där ni står eller räknar/tänker jag fel igen?

Har också hamnat fel med något hundratal meter,och började undersöka/testa olika inställningar och kommer numera exakt rätt. Nu skriver jag inte mer :D
Jo det är klart jag gör :)
Använder enheten "Minuter" ex. N xxgrader xxpunkt xxkomma helt enl. TomTom.
Då hamnar jag lite fel enl. ovan.
Istället gör jag så här : Nxxgrader xxkomma xxinget Exxgrader xxkomma xxinget
Har testat detta både i Sverige och utlandet och det funkar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hälsning från Sicilien

Google Earth respekterer nasjonale innstillinger i Windows.
I US oppsettet brukes det . (punkt) før desimalene og , (komma) som skilletegn. I Nordiske land er , (komma) før desimalene og (mellanslag) som skilletegn. Helt enkelt? NEI.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Klockan är nu 16.50 och det är ljust! om en timme är det mörkt. Dagsljus är det klockan 06.30 på morgonen då lyser solen in i vår framruta. Vi har stått här i fjorton dagar och har inte behövt använda oss av värmen i bilen. I vintras fick vi köra värmen varje morgon, vi har en dieselvärmare och vi tankade husbilen full med diesel när vi kom 1 december 2008, när vi sedan lämnade vår fricampingplats i mitten på mars då fyllde vi full tank igen, det gick i 90 liter diesel. På tre och en halv månad har det alltså gått åt 90 liter diesel för att värma bilen.
Det är första gången vi är här redan i november månad, så vi har inte upplevt det här med småflugor härnere, men vi hörde talas om att det fanns här innan vi kom förra året. Vi köpte med oss Flugfritt från Granngården som vi har blandat till och hängt upp i ett träd. Till vår förtjusning ser vi hur flugorna dras till denna fälla. Den påsen kostar 69 kronor och är väl investerade pengar.
Förövrigt så har vi haft en strålande dag med sol och värme.

P.s. Jag tror jag var lite överopptimistisk om ljuset!!!!!! Klockan är 17.20 Det är MÖRKT!!!!!!:twitcy:
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

. På tre och en halv månad har det alltså gått åt 90 liter diesel för att värma bilen.
P.s. Jag tror jag var lite överopptimistisk om ljuset!!!!!! Klockan är 17.20 Det är MÖRKT!!!!!!:twitcy:[/quote]
Hej, O vad jag blev glad när ni svarade, & så snabbt vilket underbart media internet är.
Här sitter jag i kalla nord ( söder om Hallandåsen) +8.5`SW 5m/s mulet, mörkt som att se en "smed" i rumpan!
Nu till saken, har ni separat tank till dieselvärmaren?
Mvh
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Nej, dieselvärmaren går på den vanliga dieseltanken men vi hade bara kört 10 km mellan tankningarna så det var lätt att räkna ut.
Är inte husbilsklubbens media otroligt!!! >Här får man hjälp och tipps på minuten om man undrar!!! Kanon! Ha en härlig kväll önskar vi från Sicilien
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Har också hamnat fel med något hundratal meter,och började undersöka/testa olika inställningar och kommer numera exakt rätt. Nu skriver jag inte mer :D
Jo det är klart jag gör :)
Använder enheten "Minuter" ex. N xxgrader xxpunkt xxkomma helt enl. TomTom.
Då hamnar jag lite fel enl. ovan.
Istället gör jag så här : Nxxgrader xxkomma xxinget Exxgrader xxkomma xxinget
Har testat detta både i Sverige och utlandet och det funkar.

OK, ska testa att skriva graderna, mellanslag minuter komma mellanslag sekunder nästa gång vi åker ut. Vi har oxå TomTom.
:yes:
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Det är söndag den 22 november, sol på dagen och nu i skrivande stund kl. 19.50, 19 grader varmt.

Det har varit marknadsdag idag, det är det varje söndag här i Marina di Modica. Efter en härlig strandpromenad så konstaterade väninnan och jag, Christina, när vi kom fram till marknadsstånden att det är en del nyheter på G, vad det gäller kläder. Kul att gå omkring utan herrarna. Konstigt, när vi är själva så tar "lite" längre tid att kolla in marknaden och vi måste dessutom ta oss tid för en capoccino för att få krafter att orka hem. Det tog oss 2,5 timme för denna marknad, som när herrarna är med är avverkad på 20 minuter??!! Fattar ingenting!!!!????? Men när vi kom hem tar vi till makens talesätt "Det var bättre än bäst" Då veknar dom!! Ha en myspyskväll önskar väninnan och jag! Nästa vecka är det gossarnas tur att gå på marknaden!!!
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hälsning från Sicilien

När ni anger positioner här på HBK-hemsidan vänligen använd det överenskomna formatet. Googles har ändrat sitt system ett par gånger och kommer säkert att ändra igen. Utöver Googles så finns det mängder av GPS-apparater som har sina egna sätt att ange positoner på.

Vårt format som även användes inom sjöfart och båtliv är:

N/S GG MM SS.s E/W GG MM SS.s

Ange inga tecken, endast mellanslag, emellan grader (GG), minuter (MM) och sekunder (SS). Vill man ha mer exakt så kan man sätta en punkt efter sekunder och ange tiondel (.s). Det senare är inte nödvändigt eftersom det innebär mindre än 10 meter felvisning.

Anger man formatet mellan taggarna som man får fram genom att trycka på "kartan" i vertygsraden ovan rutan där ni skriver inlägget så blir då positionen klickbar med Google.

Exempel Kroksjöarna:
GPS: N57 28 16.3 E13 22 35.9    
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Vi lägger in lite nya bilder imorgon måndag, marknaden tog för stor plats idag!
:)

De två första bilderna är ifrån vår utflykt till Portopalo di C. Passero, södra Sicilien

Sista bilden en utsiktsbild ifrån Modica, iförgrunden ser ni alla lås som satts dit i kärlekens tecken. Två stora lås- hon och han. <när de får bambinos kommer det dit små lås på sidan om. :msn_heart:Thats Amore
 

Bilagor

  • IMG_1159.jpg
    IMG_1159.jpg
    1,2 MB · Visningar: 8
  • IMG_1164.jpg
    IMG_1164.jpg
    2 MB · Visningar: 5
  • IMG_1191.jpg
    IMG_1191.jpg
    1,6 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Buonasera!
Det är det uttrycket man anväder efter kl. 15.00 och betyder Godkväll! Klockan är i skrivande stund 18.45 och det är lördagkväll.
Solen har värmt oss sedan vi kom ner till Sicilien för tre veckor sedan, det är så man får nypa sig i skinnet för att tro att det är sant. November månad, regn och rusk det är ju vad vi är vana vid, vi svenskar. Det här är något helt annat. Lite stackmoln på morgonen och vår husbil dryper av fukt, man kan faktiskt tro att det har regnat under natten, men enligt oss gamla sjöfarare så tyder det på fint väder och det har faktiskt stämt.
Igår var maken och fyllde gasflaskan, den hade räckt i 18 dagar och den fyllningen kostade oss 10€. Vi har en såkallad kompositflaska 10 kg, priset var ett fynd tyckte vi.
Vi har upplevt att det är mycke mindre campare här i år än tidigare år, vad det kan bero på är ju bara en gissning?! Kanske det dåliga vädret förra året, konjukturen, denna omtalade svininfluensa kan ju också ha gjort sitt. Det känns lite vemodigt!
Vädret kan ingen klaga på, sol värme och samma gästfrihet!
Vi önskar er alla i husbilsklubben en riktigt trevlig första advent:mcride::santa-3-icon:
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej!
Gotta er! Här i Färjestaden är det visserligen 6-7 grader plus men känns som minus i snålblåsten. Lite sol, troligtvis mycket sol jämfört med övriga Sverige som inte verkar ha haft mer än max 10 timmar under hela november.
Vi hade gärna redan varit på väg, men får tåla oss 5 veckor innan vi lämnar Sjöbergs Gata med riktning Spanien. Då ska vi njuta i 3 månader!
Britt&Gunnar
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Godkväll!
Ikväll har vi :music-icon:musik ifrån havet som dånar in, :music-icon:vågorna kastar sig in mot land.:music-icon: Det är ett otroligt sövande ljud efter en dag med sol och värme. Vi har 18 grader nu i mörkret, det är ljuvligt.
Det har blivit scooteråkande idag till Modica och kommunhuset, för att enligt de nya reglerna att tömma sin toaburk så måste man ha med sig ett papper till tömningsstationen som ligger en bit härifrån, så man kan visa att man fått ok att hälla ur burken. Allt detta kostar ännu så länge ingenting, men du måste visa upp pass, papper på scooter och papper på bilen för att få detta papper. En typ av registrering. På onsdag blir det att åka tillbaka och hämta våra papper. Vad vi vet så är det endast här i Modica som dessa regler finns när du fricampar här på Sicilien och stannar en längre tid på samma plats.

Marknaden igår blev ingenting för "gossarna" det var ju skidor på tv! så vi "jag och väninnan" fick gå denna söndag också. Det var inte betungande kan jag meddela och om där finns ett biltema på stranden får de väl upptäcka nästa söndag om inte tv-programmet kommer imellan!
Vi höres snart igen:mcride:

Den första bilden behöver nog ingen förklaring vad det är, men dom är självplockade och doftar ljuvligt.
Bilderna två och tre är våra sicilianska vänner när vi är på tur. Vi hade varit ute och plockat vild färsk sparris
Sista bilden är ifrån marknaden i Marina di Modica:)
 

Bilagor

  • 3 004.JPG
    3 004.JPG
    3,4 MB · Visningar: 2
  • 3 033.JPG
    3 033.JPG
    3,7 MB · Visningar: 2
  • 3 083.JPG
    3 083.JPG
    3,7 MB · Visningar: 4
  • vinter resa 2008 1 021.JPG
    vinter resa 2008 1 021.JPG
    3,3 MB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Goderafton!

Igår kom här en kall nordlig vind och gjorde oss påminda att nu är det faktiskt december månad. :confused:Oj, så snopna vi blev!:confused: !!!!! Skämt åsido, vi fick en regnskur inatt och idag har det varit ca 17 grader idag, det är ju den normala temperaturen! Man blir bortskämnd fort. Vi står så nära havet så när nordan kommer är det bara att sätta sig i lä så är det varmt och skönt igen.
Så har maken varit med grannarna och hämtat vårt papper till reningsverket, så nu kan vi åka och tömma våra toaletter där utan problem.

Nu hoppas vi på ett strålande väder imorgon. Det är dags igen för en utflykt, vi skall utforska staden Modica lite till.
:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej igen! Den här underbara "sommardagen" blev så mycke mer. Temperaturen blev hela 21 grader. En sicilianare kom och hämtade oss med sin bil och vi åkte till affären och köpte svärdfisk som skall läggas på grillen ikväll. Då måste det ju bara vara citron till, så vi tog scootern och åkte till en citronlund ca 4 kilometer härifrån och plockade själva av den underbara väldoftande gula frukten.
Vad roligt Thomas och Lisa att ni fått barnbarn! Grattis!:)
Tack också Anders och Birgitta för er hälsning. :)

Hur är det med kriminaliteten, törs man lämna bilen. Inget skämt är nyfiken skulle vilja våga åka till denna ö i husbil.
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Hälsning från Sicilien

Hej jaktfalken!
Vi har aldrig drabbats på fem år, fast å andra sidan har vi aldrig lämnat bilen utan tillsyn. Vi är ju fricampare härnere och då hjälper man varandra. Samma regel här som överallt, var steget före tjuven. Vi har bilen låst och larmad när vi lämnar den, plus tillsyn!!
Ett tillägg: hemma pratas så mycket om maffian! Det är det minsta man ska oroa sig för, småtjuvar däremot finns ju överallt, och som jag skrev tidigare i storstäderna skall man stå på bevakad husbilsplats!


:mcride:
 
Senast ändrad:
Toppen