• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälsar, Hälsar inte

Hälsar du på husbilar du möter?

• Totalt antal röstande
    296

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Oj! Nu glömde jag bort dig Janne. Fast ordet rasism betyder något annat. Jag kunde så klart lagt till rumänska också bulgariska... igår var det två litauiska lastbilar som tryckte på och gjorde två idiotomkörningar av mig. Förlåt för I-ordet. Så nej, rasism är när man har förutfattade, ogrundade uppfattningar om människor i grupp... tyvärr Janne...de här lastbilarna kör ju om mig...jag ser ju nationalitets-skylten ! Så ogrundat är inte mitt påstående. Tänk också på att jag kör mycket två sträckor... E22 som går mot Karlshamn och Karlskrona... därifrån går ju färjor. Men det finns också mycket tung trafik på riksväg 15 som jag kör väkdigt ofta. En bitvis smal, kurvig sträckning...där görs det många livsfarliga omkörningar med stora lastbilar...som ganska säkert är på väg ner till färjor i Karlshamn o Karlskrona... de är kanske ute i sen tid?
Glöm inte att jag i min ungdom umgicks med en polsk flicka och kände många polacker...så tvärtom.... o god mat... finns det något godare än riktig polsk barszcz? Nej! Av alla maträtter jag ätit sätter jag den överst. Karp, jo tack. Men rasism är något helt annat...det sysslar inte jag med.

Ps oj glömde Bigos...gott gott !
Att hälsa eller inte att hälsa - det är en fråga (om man skulle ta William Shakespeare) - visar sig vara intressant ämne som gör att flera olika aspekter dyker upp i inlägg (både roliga/skämtsamma och av allvarligare typ). Det tycker jag är fina och berikande med olika ämnestrådar. Självklart att skaparen av ämnestråden ska ha både modererings och kontroll befogenheter.

Toyota, Du har inte rätt ang. vad racism är. Jag är inte förespråkare för essentialismen Race (human categorization) - Wikipedia.
Din missuppfattning grundas säkert på att du missade en väsentligt bit i mitt inlägg dvs... "...breda bemärkelsen..."

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nej, man måste inte köra 90 km/h på en 90-väg bara för att alla andra gör det. Hastighetsbegränsningen är den högsta tillåtna hastigheten, men du ska alltid anpassa din hastighet efter rådande trafikförhållanden och situationen.

Det är viktigt att komma ihåg att:
  • Hastighetsbegränsningen är en rekommendation, inte ett krav på att köra i den högsta tillåtna hastigheten:
    Du kan köra långsammare om det är lämpligt.

• Du måste anpassa hastigheten efter rådande förhållanden:
    Det kan vara dålig sikt, halt väglag, eller andra trafikanter som kräver att du kör långsammare.

• Du får inte köra för långsamt:
    Enligt trafikförordningen får du inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, eftersom det kan vara farligt och förvirrande för andra trafikanter.

• Du måste vara uppmärksam på andra trafikanter:
    Du måste anpassa din hastighet och hålla ett säkert avstånd till andra fordon.
    SOM LIGGER FRAMFÖR DIG, INTE BAKOM SOM NÅGON UPPFATTAT DET.
Så, även om andra trafikanter kör i 90 km/h, kan det finnas situationer där du behöver köra långsammare för att säkerställa en säker körning.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nej, man måste inte köra 90 km/h på en 90-väg bara för att alla andra gör det. Hastighetsbegränsningen är den högsta tillåtna hastigheten, men du ska alltid anpassa din hastighet efter rådande trafikförhållanden och situationen.

Det är viktigt att komma ihåg att:
  • Hastighetsbegränsningen är en rekommendation, inte ett krav på att köra i den högsta tillåtna hastigheten:
    Du kan köra långsammare om det är lämpligt.

• Du måste anpassa hastigheten efter rådande förhållanden:
    Det kan vara dålig sikt, halt väglag, eller andra trafikanter som kräver att du kör långsammare.

• Du får inte köra för långsamt:
    Enligt trafikförordningen får du inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, eftersom det kan vara farligt och förvirrande för andra trafikanter.

• Du måste vara uppmärksam på andra trafikanter:
    Du måste anpassa din hastighet och hålla ett säkert avstånd till andra fordon.
    SOM LIGGER FRAMFÖR DIG, INTE BAKOM SOM NÅGON UPPFATTAT DET.
Så, även om andra trafikanter kör i 90 km/h, kan det finnas situationer där du behöver köra långsammare för att säkerställa en säker körning.
Tydligt och klart...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå ganska tydligt.. men ändå inte helt rätt. Hastighetsbegränsning är ingen rekommendation.
Rund form med röd ring är ett FÖRBUDSMÄRKE.
Att översskrida hastigheten är olagligt och kan leda till böter. Det hör väl till grunderna när man kör bil att känna till vägmärken? För mig är det de som kör omkring utan att förstå vad vägmärken betyder som utgör den största trafikfaran... ( där fick de ).
Just hastighetsbegränsning -märken är väl ett av de absolut vanligaste?

Förtydligande..min kritik avser inte Peter.K

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jodå ganska tydligt.. men ändå inte helt rätt. Hastighetsbegränsning är ingen rekommendation.
Rund form med röd ring är ett FÖRBUDSMÄRKE.
Att översskrida hastigheten är olagligt och kan leda till böter. Det hör väl till grunderna när man kör bil att känna till vägmärken? För mig är det de som kör omkring utan att förstå vad vägmärken betyder som utgör den största trafikfaran... ( där fick de ).
Just hastighetsbegränsning -märken är väl ett av de absolut vanligaste?

Förtydligande..min kritik avser inte Peter.K

Självklart, jag missade den felskrivningen av AI :swoon:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det jag inte missat är att med släp är det max 80 på 90 väg men med husbil är det samma som står på skylten;) så detta handlar inte om trafiksäkerhet överhuvudtaget utan att fokuset ligger på att hela tiden sitta o titta på bränsleförbrukningen samt att inte missa att vinka åt någon som tråden egentligen handlar om:)
Nej tråden handlar inte om att man ska eller inte ska vinka.
Det finns inget uttalat att alla husbilsåkare ska vinka, vissa tycker dock det är en trevlig gest (likväl som de flesta som kör mc hälsar på andra mc-förare).
Det är helt upp till varje förare (och passagerare) om man vill vinka eller inte.

Det tråden egentligen handlar om är om det har ändrats något i vårt beteendemönster idag mot för några år sedan.
Idag är det säkert tre gånger fler husbilar än för några år sedan när jag gjorde förra röstningen.

Toppen