• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälsar, Hälsar inte

Hälsar du på husbilar du möter?

• Totalt antal röstande
    256

Cabe Master

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
2340
Medlemskap
2026
Just det. Det är skillnad på er med riktiga husbilar och oss med bara plåtisar.
Det ligger något i det…..
Har kört husbil närmare 20 år. När vi åkte i våra Kabe eller våra Carthago hälsade i stort sett alla. I år åker vi ”Plåtis” och det är bara en bråkdel som hälsar……..
Så det är nog skillnad på bil o bil, folk o folk……

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Just det. Det är skillnad på er med riktiga husbilar och oss med bara plåtisar.
Gör inte Sunlight också plåtisar? Problemet med att hälsa på plåtisar är f.ö. att de är svåra att skilja från hantverks, paket och hästbilar, annars gör jag det gärna. Uppfattar tyvärr att det relativt sällan besvaras?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Gör inte Sunlight också plåtisar? Problemet med att hälsa på plåtisar är f.ö. att de är svåra att skilja från hantverks, paket och hästbilar, annars gör jag det gärna. Uppfattar tyvärr att det relativt sällan besvaras?
Det tyckte jag också men efter lite träning blev det ganska lätt att se skillnaden.

Däremot kan det fortfarande vara svårt att skilja på stora husbilar och bokbussen ;)

Senast ändrad:

Gert M Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
42483
Medlemskap
2025
Sen vi bytade husbil från halvintregerad till den vi har nu så är det nog bara en av hundra som vinkar, tror vi blir tagna för en vanlig turistbuss.

Bilagor

• FB_IMG_1687552229491.jpg
    FB_IMG_1687552229491.jpg
    141,1 KB · Visningar: 33

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det är märkligt.
Kör man husbil ska man vinka.
Kör man lastbil ska man vinka.
Kör man buss ska man vinka.
Kör man mc ska man vinka.
Kör man jänkare ska man vinka.
Kör man veteranbil ska man vinka.
Kör man vanlig personbil ska man inte vinka.

Ibland glömmer jag vilket fordon jag kör för tillfället och kan råka hälsa på något helt annat fordon där man inte alls ska vinka....
Spårvagnsförare hälsar ALLTID mötande spårvagnar, dessa vill jag varken hälsa eller vara i närheten av…

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag tycker att vi som har veteranhusbilar kan hälsa vi har ju något gemensamt och oftast en del att prata om eftersom man oftast mekar en del själv. bara på de sista 10 åren har husbilarna ökat enormt på vägarna.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det ligger något i det…..
Har kört husbil närmare 20 år. När vi åkte i våra Kabe eller våra Carthago hälsade i stort sett alla. I år åker vi ”Plåtis” och det är bara en bråkdel som hälsar……..
Så det är nog skillnad på bil o bil, folk o folk……
Det är ju redan skrivet att det ibland är lite svårt att skilja på plåtisar och hantverksbilar. Vi försöker att hälsa på alla iaf, ibland blir det en vink på en hästbil också men hellre en vink för mycket än en för lite.

Peter Wihlner

HBK Medlem
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
30046
Medlemskap
2026
Det är lite konstigt det här med vinkandet. På vägarna ska alla vinka, men när man kör in på ställplats eller camping så är det inga som hejar längre.
Själv har jag slutat att vinka, det blir helt enkelt för mycket vinkande. När vi hade plåtis så var det knappt någon som vinkade och den gick inte att förväxla med en hantverksbil.

AndersB

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
35438
Medlemskap
2025
Det är så fruktansvärt många husbilar ute på vägen under högsäsong. Jag vill njuta av resan och inte sitta och vinka hela tiden, när vi är ute under vinter-vår-höst känner jag att det känns mer rimligt.❤️

Toppen